Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Köpråd

Hej.

Har kommit över en dator där jag tänkte uppgradera grafikkortet och behövde lite hjälp om vad ni tycker att jag ska köpa. Det jag har just nu är:

i7 7800X
MSI X299 Gaming Pro Carbon
Corsair Vengeance RGB 32 GB C15
Geforce GTX 1060 6GB
Corsair RM850X 850W
Fractal Design Define R5 Titanium
Dell U2720Q 4K

Tänkte att om man uppgraderar denna med ett nytt grafikkort så borde man kunna ha en ganska så hyffsad speldator. Men vad ska man köpa för något? Vill inte lägga alltför mycket pengar på det heller då man är tvåbarns far och inte har så jättemycket tid att sitta vid den.

Är det lönt att kolla på ett 1080 ti eller ska man upp på typ 3060, 3070 serien? Vill väl helst inte lägga mycket mer än 4000 men får gärna vara billigare :). Då jag bara kört med Geforce kort innan så vill jag gärna fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Varför ska du uppgradera grafikkortet?
Någon särskild titel du vill kunna klara av och isåfall i vilken upplösning?

Vad du behöver för kort är helt klart beroende av det. Smärtgränsen borde sättas utifrån det.
Okynnesuppgraderingar är inte så lägliga just nu med tanke på hur uppblåsta grafikkortspriserna är.

Edit: Ser nu att du kör på en 4k-skärm. Kolla vilka titlar du spelar i den upplösningen och avgör själv om du kommer märka en tillräcklig skillnad för att motivera kostnaden för ett nytt kort nu eller om det är bättre att spara och köpa senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Varför ska du uppgradera grafikkortet?
Någon särskild titel du vill kunna klara av och isåfall i vilken upplösning?

Vad du behöver för kort är helt klart beroende av det. Smärtgränsen borde sättas utifrån det.
Okynnesuppgraderingar är inte så lägliga just nu med tanke på hur uppblåsta grafikkortspriserna är.

Edit: Ser nu att du kör på en 4k-skärm. Kolla vilka titlar du spelar i den upplösningen och avgör själv om du kommer märka en tillräcklig skillnad för att motivera kostnaden för ett nytt kort nu eller om det är bättre att spara och köpa senare.

Är väl egentligen inget speciellt spel jag har i åtanke. Kommer väl försöka spela lite LOL igen vilket man gjorde innan barnen och då räcker ju ett 1060. Men vill även ha möjlighet till att kunna spela de senaste AAA spelen men det kanske mitt 1060 klarar av? Åtminstone i lägre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Är väl egentligen inget speciellt spel jag har i åtanke. Kommer väl försöka spela lite LOL igen vilket man gjorde innan barnen och då räcker ju ett 1060. Men vill även ha möjlighet till att kunna spela de senaste AAA spelen men det kanske mitt 1060 klarar av? Åtminstone i lägre upplösning?

Beroende på vilken titel kanske inte ens ett 1080ti räcker. Då är det ju lite pengar i sjön att ha gjort den uppgraderingen.

Mitt tips är att kika titlar du är intresserad av, se benchmarks i den upplösning du kommer spela i och därifrån fatta ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Beroende på vilken titel kanske inte ens ett 1080ti räcker. Då är det ju lite pengar i sjön att ha gjort den uppgraderingen.

Mitt tips är att kika titlar du är intresserad av, se benchmarks i den upplösning du kommer spela i och därifrån fatta ett beslut.

Ok. Tackar för hjälpen. Får kolla över detta lite mer.

Men om man t ex får tag på ett 1080 ti för lite under 2000 är inte det värt uppdateringen? Om man bara rent generellt kollar på det? Ursäkta mina lite dumma frågor. Har varit ifrån allt som har med spelande att göra i över 10 år då familjen tog över all min tid.

Permalänk
Medlem

Vänta tills du hittar ett spel du vill spela, men där du inte tycker att ditt nuvarande kort räcker till när du provar det. Generellt (finns historiska undantag såklart) får du mer för pengarna ju längre du väntar!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Ok. Tackar för hjälpen. Får kolla över detta lite mer.

Men om man t ex får tag på ett 1080 ti för lite under 2000 är inte det värt uppdateringen? Om man bara rent generellt kollar på det? Ursäkta mina lite dumma frågor. Har varit ifrån allt som har med spelande att göra i över 10 år då familjen tog över all min tid.

Får du tag på ett 1080ti för under 2k skulle jag personligen säga att det är värt uppgraderingen, skulle slå till på ett själv direkt för att byta ut mitt 970 som fortsätter tuffa på. Var tänkt att bytas ut mot ett 3060/3070 men sen blev priserna som de blev och mitt 970 får fortsätta rulla på. Det borde väl vara likvärdigt med ett 2070S har jag för mig. Sen har väl 2070S fördelen med DLSS, men har inte sett något sådant vara i närheten att gå under 2k så

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Är det värt 3000 för ett Nvidia gefore RTX 3060 ti aorus?