Microsoft sopar bort Internet Explorers sista kvarlevor

Permalänk
Expertgissare

"Saknar du att använda Internet Explorer?"
Ur ett nostalgiskt perspektiv ja, på den tiden när man inte visste bättre och allt var enkelare, den första tiden när man började med datorer.
Men sedan 20 år tillbaka, NEJ och åter NEJ! Så trasigt internet vill vi inte ha igen.

Vila för vår frids skull nu!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MarcusHuddinge:

Klickade i pollen först och läste artikeln efter. Trodde att Windows 10 China Government Edition var ett dåligt försök till att vara lustig tills jag nådde slutet av artikeln

Haha, det var både och

Permalänk
Medlem

Nej, men jag saknar Netscape och gamla Firefox (på html4).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är var ju en inbyggd (djupt integrerad) del av de flesta operativsystem från Windows.
Försök få bort Edge idag, det går helt enkelt inte.

Det kommer nog hålla sig vid liv länge till, finns massvis med applikationer som helt enkelt inte fungerar på något annat och det är inte försvarbart att uppgradera.
I organisationer där tillgänglighet är allt så skiter man i risken för angrepp eftersom det kostar mer att "ställa produktionen en vecka" för uppgraderingar.

Edit*
Jämför med Edge idag. Visst, det är en rätt okej webbläsare men den är även default i alla windows installationer och majoriteten av företag skiter i att byta webbläsare "för det gör ingen skillnad".
Det är enklare att trycka ut sina egna grejer när man har monopolställning...

Edge är inte bara en OK browser, den har ju blivit bättre än Chrome till och med, även folk på Äpple-datorer installerar den 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Nej, men vi måste gå ner till IT-avdelningen och ställa oss i en ruta och sjunga en sång om vi behöver hjälp eller vill installera ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Använde faktiskt fax på mitt förra jobb minst en gång i veckan. Och jag tror inte de bytt rutiner än, slutade för knappt 3 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Edge är inte bara en OK browser, den har ju blivit bättre än Chrome till och med, även folk på Äpple-datorer installerar den 🙂

Nja, Edge har ganska djupa integritetsproblem så även om funktionen är OK skickar den på tok för mycket info tillbaka till MS.
Annars håller jag med, den väldigt strömsnål!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Imo så dog Internet Explorer redan kring 2006, då jag provade Firefox 2 för första gången. 😅

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Jag personligen nej. men en del myndighetsfunktioner kräver fax så det finns i verksamheten. Finns fortfarande en del system som kräver IE, men IE mode i edgen har faktiskt löst det för allt som krävt det, så vi kommer klara oss ändå.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Tänker bara på den här gamla bilden... XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det fungerar inte i Edge kompatibilitetsläge heller?

Verkar tyvärr inte vara ovanligt att just myndigheter och dylikt (inte bara i Sverige) dras med det, har fått höra samma från vänner/bekanta.

Vi har en del system (stort globalt företag) där vissa (främst gamla ERP system som inte går att uppgradera och ligger för replacement) måste köras via IE.

Men det är precis som du säger de fungerar fortfarande via kompatibilitetsläget, så vi slipper åtminstonde (tack och lov) använda själva webläsaren på företaget.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, Edge har ganska djupa integritetsproblem så även om funktionen är OK skickar den på tok för mycket info tillbaka till MS.
Annars håller jag med, den väldigt strömsnål!

Till skillnad från Google då 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Till skillnad från Google då 😁

Ja, med en viss, liten skillnad då...

Kan du avinstallera Edge från din dator?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Får se hur det blir när man kommer tillbaka till jobbet efter pappaledigheten för vi var beroende av Explorer för vissa saker som inte fungerade med annat.

Idag är det mest Firefox som inte fungerar. Får konstant lov att starta Edge för att någon sida inte fungerar som den ska i Firefox.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men jag saknar Netscape och gamla Firefox (på html4).

Netscape var bäst!

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Rätt vanligt inom industrin fortfarande.

Fax funkar bra för beställningar. I synnerhet där man inte har fasta uppkopplingar.
tex erbjuder/erbjöd Iridium 2400bps - där är fax fortfarande klart konkurrenskraftigt jämfört med en websida som ska slanga ner några Mbyte.

Matrisskrivarna är fortfarande kungar när det gäller att skriva fraktsedlar, deklarationsblanketter osv där det ska vara x antal kopior på en gång.

Och tyvärr finns det högvis med affärs/branchspecifika applikationer som bygger på activeX

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Symbolen för hur företagsmonopol ser till att utvecklingen stannar

Skrivet av dan@work:

Netscape var bäst!

Tyvärr så kraschade den en hel del också. Allt var inte bättre förr

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag saknar IE, i mitt tycke så var det den bästa RSS-läsaren, och jag gillar hur alla sparade favoritlänkar var sparade i en katalog med separata filer. Skulle dock inte kalla det den bästa webbläsaren på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Använder gamla explorer för sidor som bråkar. Konsigt nog verkar det alltid fungera med den. Men det var länge sedan sist nu.
Dock vet jag iallafall ett företag som kissar i byxan nu. Dom implenterade chrome men deras gamla system stöder enbart gamla explorer. Påpekade promblemet flera gånger innan jag slutade. Vet att it gruppen är rätt stressade nu.
Misstänker att det inte är det enda företaget med det problemet. Dessutom skickades papper primärt med FAX, ja ni läste rätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag körde faktiskt IE 4 och 6 ett tag, alternativ som Netscape etc var alldeles för sega för mina sopiga datorer, och Opera hade ännu inte blivit gratis eller riktigt vass. (Men, från 2005 har jag kört mestadels Opera, även om Opera var halt och lytt i några år efter att ha dumpat motorn Presto och gått över till Chromium som bas)

Måste säga att det är lite tråkigt att det bara är Firefox som står emot Chromium fortfarande? Eller, finns det alternativ som utvecklas och är vassa?

Så, även om jag inte sörjer IE i sig så är det lite tokigt att Microsoft tappat bollen så rejält på browser, messaging, mobiltelefoner, platta, etc, missförstå mig inte - vill inte ha MS-dominans, men Apple+Google+Facebook behöver konkurrens.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Netscape var bäst!

För nymodigt, en massa onödiga funktioner, kör Mosaic istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Symbolen för hur företagsmonopol ser till att utvecklingen stannar

Tyvärr så kraschade den en hel del också. Allt var inte bättre förr

Jo visst kraschade Netscape då och då men det var ändå min favorit. Körde ie och Netscape, både på jobb och hemma.

Skrivet av Khab:

För nymodigt, en massa onödiga funktioner, kör Mosaic istället.

Åja, ska vi tillbaka till 90-talet så måste jag erkänna att jag aldrig hade min amiga uppkopplad mot nätet. Modem blev det ju först till pc:n och då var det Terminate som var kung 😀

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Till det lilla man behöver IE så räcker det med IE-läget som finns i edge chromium. Så är det för mig. Och som IT -avdelning kan man styra vilka sidor som ska öppnas i IE-mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är var ju en inbyggd (djupt integrerad) del av de flesta operativsystem från Windows.
Försök få bort Edge idag, det går helt enkelt inte.

Det kommer nog hålla sig vid liv länge till, finns massvis med applikationer som helt enkelt inte fungerar på något annat och det är inte försvarbart att uppgradera.
I organisationer där tillgänglighet är allt så skiter man i risken för angrepp eftersom det kostar mer att "ställa produktionen en vecka" för uppgraderingar.

Edit*
Jämför med Edge idag. Visst, det är en rätt okej webbläsare men den är även default i alla windows installationer och majoriteten av företag skiter i att byta webbläsare "för det gör ingen skillnad".
Det är enklare att trycka ut sina egna grejer när man har monopolställning...

Skrivet av Allexz:

Stora delar av windows har byggt direkt på webbläsaren IE.
T.ex fönsternavigering, "den här datorn" etc var allt byggt och visades genom IE.

Blev djuprotat.
Med tiden som MS ville lämna aset så var i princip varenda företagsmiljö med windowsdatorer beroende av mjukvaran. Massvis med tredjepartsmjukvara som krävde hela IE eller komponenter som krävde IE för att kunna öppnas.

Kolla t.ex gamla vmware esxi vcenter applikationen så var hela aset skrivet i FLASH.
Jepp.... Flash. Men det var ju ingen som trodde att det skulle försvinna i sin högtid så då var det ju ett ganska rimligt val på samma gång...

Sjukt!
Har aldrig haft en arbetsplats där Edge eller Explorer använts, hemsidorna och intranäten fungerar enbart i typ Chrome och är ett måste, men precis som du säger så är det säkert skitmånga som utvecklat saker för att specifikt fungera bäst med MS eller Edge i nyare fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Åja, ska vi tillbaka till 90-talet så måste jag erkänna att jag aldrig hade min amiga uppkopplad mot nätet. Modem blev det ju först till pc:n och då var det Terminate som var kung 😀

Körde med NComm på Amiga för BBS:er men Terminate var också grymt till PC. Som webbläsare var Voyager bäst till Amiga

Permalänk
Medlem

Jag växte upp med Netscape och IE. Körde på IE ganska länge men det var vid någon uppdatering det blev helt segt och oanvändbart. Jag gillade Safari också på macos ända tills något år sen när det kom en update och komplicerade allt med flikar i flikar och tabbar och oändliga inställningar.
Nu är det Googles Chrome på både mac och Windows för mig och är glad för att dom sällan ändrar något på utseendet.
Men tycker faktiskt Microsoft kunde behållt namnet Explorer och ikonen på deras nya chromiumbaserade Edge. Explorer är ändå ett passande namn på en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Som myndighetshjon får jag fortsätta lida med IE, vi har det på jobbet och kommer antagligen att ha kvar det inom en överskådlig framtid. Allt är byggt för det och med andra läsare pajar det. Vi använder Skype också.

Är också myndighetshjon med Skype, MEN vi har helt gått över till Edge och kör de system som kräver IE (vilket är en hel del) i dess kompatibilitetsläge, och det funkar faktiskt. Tvärt om tycker vår IT-avdelning att det är mycket bättre eftersom det är betydligt säkrare än med gamla IE. Sen är den väldigt nedlåst, men uppsidan är att jag får ha uBlock Origin installerad. Det finns m ao hopp, även för dig!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mörksuggan:

Till er alla som måste använda IE inom jobbet. Använder ni även fax, matris skrivare, modem 56K också?

Inte matris, men de andra finns i miljön.
Fax är något som används dagligen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker IE var bättre än Netscape senare delen av 90-talet. Sedan kom Google Chrome och då började jag köra Chrome.

Nya Edge har iaf ryckt upp sig och går att använda men nu är jag så inkörd på Chrome.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB