Apple Iphone från 2007 säljs för 650 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Apple Iphone från 2007 säljs för 650 000 kronor

Efter att ha legat orörd och samlat damm i 16 år byter telefonen ägare för 73 gånger mer än sitt originalpris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte min via en kompis i USA. 299 dollar har jag för mig att jag fick ge. Andra tider

Permalänk
Medlem

Tycker plasten ser märklig ut på bilden, känns inte som Apple-kvalitet. Rewrapped?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MrNubcake:

Tycker plasten ser märklig ut på bilden, känns inte som Apple-kvalitet. Rewrapped?

Kanske bara för att den är såpass gammal?

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på sketchen där nördarna försöker övertala barnen att aldrig plocka ur actionfigurerna från originalförpackningarna och ha dem som samlarobjekt istället.

"I'm gonna get you with my lightsaber."
"OR... leave it in the box!"
"Stormtroopers, attack!"
"OR... leave them in the box and never touch them!"

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat längre. Om 5 år är den nog värd det dubbla.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Inget konstigt med köpet då den lär stiga i värde. Detta av många orsaker.

Jag minns så väl presentationen av iPhone och reaktionen i skolan dagen efter. Klasskamraterna tyckte den var väldigt dyr och extremt inlåst, de flesta i min klass kodade Java Me appar till deras mobiler och bytte med varandra. Och nu skulle man gå via Apple Store. Dock tyckte de såklart att iPhonen var snygg och coolt man kunde styra med pekfingret istället för penna.

Mitt minne av iPhone var inte att det var en dundersuccé direkt och folk då dataforum inte precis jublade över denna. Frågan är när iPhonen riktigt slog igenom? Jag minns att många på datorforum gjorde narr av folk som stod i kö utanför butikerna i många timmar vid releasen.

*edit*
Apple store som vi hatade. Så var det ändå självklart att något liknade skulle behöva till. Innan Apple så spred vi våra mobilappar hur som helst, det gick lätt att sprida om man gjorde något grymt. Men det var lite kört att kunna få betalt för ens appar. Och sedan var det säkerhetsmässigt idiotisk att ladda hem appar från okända ställen, men folk på den tiden hade ofta inte lika viktiga saker på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tycker plasten ser märklig ut på bilden, känns inte som Apple-kvalitet. Rewrapped?

Känns inte likt Apple att lämna en skarv mitt i plasten men tydligen är det så den såg ut: https://youtu.be/87INnNz4Jzw

Har tidigare förekommit bedrägerier där folk köper "oöppnade" telefoner som är återförslutna. https://youtu.be/UH5nIVENf2Y

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Köpte min via en kompis i USA. 299 dollar har jag för mig att jag fick ge. Andra tider

Fast då var den väl låst till AT&T? Hur kom han/du undan abbonemangsavgiften? När de började säljas fritt var väl priset 599 dollar? Eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast då var den väl låst till AT&T? Hur kom han/du undan abbonemangsavgiften? När de började säljas fritt var väl priset 599 dollar? Eller minns jag fel?

Jailbreak Kommer inte ihåg vad den hette men var en ganska simpel process. Man skulle välja operatör när man fick hem telefonen men struntade helt enkelt i det och körde någon exploit. Jag tror inte det var jailbreak i mening att du kunde installera appar osv, utan endast operatör. Lite senare kom Cydia.

Permalänk
Medlem

Minns när jag köa för iphone 3g 2008. Det var tiden innan allt skulle vara vitt ( till och med bilar var minus om dom var vita), minns att dom svarta tog slut när jag stod i kön men bestämde mig för att ta en vit, vilket såhär i efterhand var rätt val! sjukt snygg tyckte jag den var då!
bland dom bästa teknik upplevelserna jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kom att tänka på sketchen där nördarna försöker övertala barnen att aldrig plocka ur actionfigurerna från originalförpackningarna och ha dem som samlarobjekt istället.

"I'm gonna get you with my lightsaber."
"OR... leave it in the box!"
"Stormtroopers, attack!"
"OR... leave them in the box and never touch them!"

Det är därför man köper två exemplar av alla leksaker. En att leka med och en att ha kvar i lådan.

Förresten, ett sidospår, men om jag får en funko-pop av någon så tar jag aldrig ur den ur lådan...

Permalänk
Skrivet av Casimir2323:

Det är därför man köper två exemplar av alla leksaker. En att leka med och en att ha kvar i lådan.

Förresten, ett sidospår, men om jag får en funko-pop av någon så tar jag aldrig ur den ur lådan...

Jag har också funderat på detta. Men det är svårt att veta vad som är intressant.

Ta telefonkort. De kom till sverige runt 1991. De hade olika motiv. Folk på den tiden gillade att samla på saker och visste att telefonkort kunde stiga i pris. Det skapades telefonkortklubbar där man kunde premiera på att köpa telefonkort osv.
Folk visste att ett telefonkort som ej var använt skulle ha mer värde än ett använt, ju högre valör ju bättre.
Jag har många bekanta med tusentals telefonkort, (de flesta inga pengar på) och värdet idag för dem är nästan inte ett skit.

Vad gick fel i deras satsningar kan man undra? Jo första felet är att det var på tok för många samlare, andra felet är att telefonkort levde i sverige för kort tid. Folk kommer knappt ihåg att de fanns. Även om det kan vara roligt att kolla på bilderna, så kan man göra det online.

En annan sak. Det har kommit en drös intressanta mobiler innan iPhone.
Nokia, 6110, Nokia 9110 Communicator Nokia 3310, Sony Ericsson P800, Motorolla Razor, Sony Ericsson P610 osv.
Listan går göra väldigt lång, men jag gissar att alla dessa oöppnade är svårsålda för de som inte är en telefonsamlare och värdet är ganska lågt.
Det är väl typ bara iPhone 1 av de halvgamla telefonerna har ett högre värde?

Permalänk
Snusfri

Jag som gav bort en iPhone i originalkartong för några år sedan..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag som gav bort en iPhone i originalkartong för några år sedan..

Orginalkartong läger inte till så mycket värde det om den fortfarande är inplastad den blir värd något.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Bra andrahandsvärde på Applegrejer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Undrar vad jag kan få för mitt oööpnade ljudkort, Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD.
Börjar med ett lågt utropspris på 150kkr ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om den inte inplastad igen eller inte ? Skulle ju lika gärna kunna ligga något helt annat i lådan igen kommer jag någonsin våga öppna lådan endå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Känns inte likt Apple att lämna en skarv mitt i plasten men tydligen är det så den såg ut: https://youtu.be/87INnNz4Jzw

Har tidigare förekommit bedrägerier där folk köper "oöppnade" telefoner som är återförslutna. https://youtu.be/UH5nIVENf2Y

I din första video visar det ju sig också att den var återförsluten.

Permalänk
Medlem

Det verkar gå troll i mycket av auktionsmarknaden på nördprylar. Mitt intryck är att det finns en klick som medvetet går in för att trissa upp priser på gammalt krafs med popkulturell närvaro, antingen för att man själva sitter på ett lager, har ekonomiska intressen i någon kringverksamhet eller bedriver någon sorts pengatvätt.

För jag tror inte nördar har sådan extrem köpkraft, och så hopplöst läge råder väl rimligtvis inte på andra spekulationsvaror att man köper inplastade massproducerade prylar i hopp om en god avkastning framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Det är därför man köper två exemplar av alla leksaker. En att leka med och en att ha kvar i lådan.

Förresten, ett sidospår, men om jag får en funko-pop av någon så tar jag aldrig ur den ur lådan...

Kid: I have Rey and Finn
Collector: I have three of each
Collector: One to display, one to open and one just in case

Permalänk
Medlem

Har en hemma nöjd med betydligt mycket lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har också funderat på detta. Men det är svårt att veta vad som är intressant.

Ta telefonkort. De kom till sverige runt 1991. De hade olika motiv. Folk på den tiden gillade att samla på saker och visste att telefonkort kunde stiga i pris. Det skapades telefonkortklubbar där man kunde premiera på att köpa telefonkort osv.
Folk visste att ett telefonkort som ej var använt skulle ha mer värde än ett använt, ju högre valör ju bättre.
Jag har många bekanta med tusentals telefonkort, (de flesta inga pengar på) och värdet idag för dem är nästan inte ett skit.

Vad gick fel i deras satsningar kan man undra? Jo första felet är att det var på tok för många samlare, andra felet är att telefonkort levde i sverige för kort tid. Folk kommer knappt ihåg att de fanns. Även om det kan vara roligt att kolla på bilderna, så kan man göra det online.

En annan sak. Det har kommit en drös intressanta mobiler innan iPhone.
Nokia, 6110, Nokia 9110 Communicator Nokia 3310, Sony Ericsson P800, Motorolla Razor, Sony Ericsson P610 osv.
Listan går göra väldigt lång, men jag gissar att alla dessa oöppnade är svårsålda för de som inte är en telefonsamlare och värdet är ganska lågt.
Det är väl typ bara iPhone 1 av de halvgamla telefonerna har ett högre värde?

Hehe, jag hade ingen koll på telefonkort och hade inte betalat något för att ha ett. Inte alltid lätt att veta vad som blir värt... det är som rookiekort, man kan inte veta vem som blir nästa stora stjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kid: I have Rey and Finn
Collector: I have three of each
Collector: One to display, one to open and one just in case

Jag köpte en Lego Bionicle (Umarak) extra till min son. Han får den när han fyller 30, det får bli en liten tidsresa för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Jailbreak Kommer inte ihåg vad den hette men var en ganska simpel process. Man skulle välja operatör när man fick hem telefonen men struntade helt enkelt i det och körde någon exploit. Jag tror inte det var jailbreak i mening att du kunde installera appar osv, utan endast operatör. Lite senare kom Cydia.

Så lite som när man kunde köpa en operatörslåst Nokia 3310 med kontantkort för en krona och bara låsa upp den? Numera förbinder sig man ju alltid till att betala av telefonen oavsett om man byter operatör eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Bra andrahandsvärde på Applegrejer.

Välförtjänat i det här fallet. Det är idag svårt att fatta vilken revolution som Iphone innebar, men testa att gå tillbaka till en vanlig knapptelefon. Upplevelsen är direkt plågsam. Det finns nog ingen enskild konsumentpryl som på ett så omvälvande sätt förändrat världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så lite som när man kunde köpa en operatörslåst Nokia 3310 med kontantkort för en krona och bara låsa upp den? Numera förbinder sig man ju alltid till att betala av telefonen oavsett om man byter operatör eller ej.

Har för mig att de backade ganska snabbt på den modellen. De var väl säkra på att Mac OS inte gick knäcka på det sättet så AT&T gick med på upplägget. Det var ju deras första telefon och de ville som vanligt hålla i allt själva. Men jag var sjukt nöjd iaf

Permalänk

Fasen, jag som köpte en första gen iPhone i USA 2007 när de sänkte priset till 299 dollar (körde som dix_xib ovan med jailbreak för att slippa teckna abonnemang hemma) en kort tid efter lansering och funderade seriöst på att köpa en extra och behålla den inplastad, för jag tänkte att det med stor chans var en historisk pryl som Apple lanserat. Men var student på den tiden och bestämde mig till sist för att inte lägga mina sparpengar på en extra iPhone. Dumt beslut!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

har en iphone 4s som ser nästan helt ny ut, fullt fungerande, ska vi starta på 300.000kr??

Permalänk

Människor alltså..

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15