Fungerande SSD hittas inte i AMD-datorer, men funkar i Intel

Permalänk

Fungerande SSD hittas inte i AMD-datorer, men funkar i Intel

Hej!
Jag har problem med att installera en "ny" SSD i en Lenovo Ideapad3.
Uppgraderade nyligen en ROG-laptop till en snabbare disk, och tänkte använda dennes gamla disk i en laptop vars SSD är trasig.
Nu när jag ska installera Windows från en usbsticka kommer disken inte upp alls. Varken i bios eller diskpart. Först tänkte jag att jag råkat paja den under förflyttningen, men när jag sätter tillbaka den i datorn den satt i från början, fungerar den galant. Jag har även testat att sätta den i min stationära, där syns den inte heller. Det enda jag kan tänka mig vara problemet är några sorts drivrutiner. Original-laptopen har Intel, medan Lenovon och min stationära är AMD. Det här krånglar till det lite extra, eftersom de enda lösningarna jag hittar till liknande problem säger att man ska uppdatera intel rapid storage technology, eller ändra intel-specifika inställningar i bios. (Exempel från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1662721-vart-hittar-ma...

Känns som jag letat igenom halva internet, så om någon här vet något om detta och har någon input att ge uppskattas det enormt! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan du satt in en NVME disk, men datorn stöder bara SATA?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

En del laptops har lås mot att fritt byta delar och lenoco har bråkat med en del modeller så det kan vara värt att kolla upp detaljerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hann precis just nu tänka det xd, dock tvärtom tror jag. Den gamla disken är Sata m.2, och laptopen den inte funkar i ser jag nu endast stödjer NVME... Däremot fungerar den nya NVMEdisken i ROG-laptopen, som tidigare körde SATA. Finns det olika connectors, där vissa stödjer båda formaten, och vissa bara ett?
Tack för svaret!

Permalänk

Okej, tack. Förmodade det, men skönt att få det bekräftat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyuko246:

Hann precis just nu tänka det xd, dock tvärtom tror jag. Den gamla disken är Sata m.2, och laptopen den inte funkar i ser jag nu endast stödjer NVME... Däremot fungerar den nya NVMEdisken i ROG-laptopen, som tidigare körde SATA. Finns det olika connectors, där vissa stödjer båda formaten, och vissa bara ett?
Tack för svaret!

Japp vissa stödjer både sata och nvme.
Som mitt asrock moderkort jag har till servern...
2st m.2 portar... Den första stödjer bara nvme och den andra stödjer nvme och Sata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyuko246:

Hann precis just nu tänka det xd, dock tvärtom tror jag. Den gamla disken är Sata m.2, och laptopen den inte funkar i ser jag nu endast stödjer NVME... Däremot fungerar den nya NVMEdisken i ROG-laptopen, som tidigare körde SATA. Finns det olika connectors, där vissa stödjer båda formaten, och vissa bara ett?
Tack för svaret!

detta är det troligaste svaret, finns precis som du säger connectors som stödjer det ena eller det andra, eller båda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Tack för hjälpen! Nu har jag monterat en ny NVME i Lenovo-datorn, eftersom den visade sig bara stödja NVME. Samsung 970 Evo kommer upp i bios nu, till skillnad från innan när disken inte syntes någon stans alls. Jag har dock fortfarande problem med att installera windows... Nu när jag skulle välja diska att installera windows på listades diskpartitions, dock helt fel lagringskapacitet (150gb istället för 250gb). Försökte formatera den med diskpart, men finns den inte. Nu kommer den heller inte upp i windows installern. (ーー;) Har det här något med drivrutiner att göra, eller är m.2 platsen i datorn bara helt kaputt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av miyuko246:

Tack för hjälpen! Nu har jag monterat en ny NVME i Lenovo-datorn, eftersom den visade sig bara stödja NVME. Samsung 970 Evo kommer upp i bios nu, till skillnad från innan när disken inte syntes någon stans alls. Jag har dock fortfarande problem med att installera windows... Nu när jag skulle välja diska att installera windows på listades diskpartitions, dock helt fel lagringskapacitet (150gb istället för 250gb). Försökte formatera den med diskpart, men finns den inte. Nu kommer den heller inte upp i windows installern. (ーー;) Har det här något med drivrutiner att göra, eller är m.2 platsen i datorn bara helt kaputt?

Prova att ta bort alla partitioner på ssdn och låt installationsprogrammet partitionera och formatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.