Permalänk

PUBG ger mig och min dator huvudvärk.

Hallåj!

Vill först och främst bara konstatera att jag vet att datorn verkligen är långt ifrån vass - but here we go:

Jag sitter på runt 80-120 FPS i PUBG för jämnan - inga konstigheter och kan leva med det.

Men titt som tätt droppar FPSen ner från detta till typ 1-10 och spelet fryser i ca 2-3 sekunder. Det händer säkerligen var 30:e sekund, vilket gör spelet fullständigt ospelbart.

Jag har tidigare spelat en hel del PUBG och det har inte varit några konstigheter... men nu när vi började lira igen något år senare är det kaos.

Har försökt med varenda existerande guide jag hittat: Uppdaterat drivrutiner, clockat CPUn (testade stabilt från 3.8 > 4.5 men hjälpte inte ett smack), kör allt på vad som verkar vara optimala inställningar för bäst performance (både ingame och via nvidia), ominstallerat spelet (det ligger på en ssd), verifierat game files via steam osvosv... är desperat :')

Bygget:

Processor: Intel Core i5-7600K - 4 trådar / 3.8GHz (Turbo 4,2GHz)
Moderkort: ASUS Prime Z270-P - ATX / Z270
Grafikkort: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB
Ram: Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8) / 3000mhz / DDR4
PSU: EVGA PowerSupply (PSU) Gold 750W Modular

Någon som kan trolla? Heh...

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är till så mycket hjälp, kanske kan ge någon ledtråd.

PUBG verkar vara väldigt CPU-tungt. Jag hade en dålig/defekt CPU-fläkt som gjorde att min CPU gick upp rätt högt i temperatur och datorn kraschade när jag lirade. Alla andra spel funkade finfint men av just PUBG fick min dator nog. Till följd av detta bytte jag fläkt och då funkade det finfint. Inte samma symptom och nödvändigtvis inte samma orsak - men kanske kan vara till någon hjälp ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Tror inte detta är till så mycket hjälp, kanske kan ge någon ledtråd.

PUBG verkar vara väldigt CPU-tungt. Jag hade en dålig/defekt CPU-fläkt som gjorde att min CPU gick upp rätt högt i temperatur och datorn kraschade när jag lirade. Alla andra spel funkade finfint men av just PUBG fick min dator nog. Till följd av detta bytte jag fläkt och då funkade det finfint. Inte samma symptom och nödvändigtvis inte samma orsak - men kanske kan vara till någon hjälp ändå.

Absolut värt att undersöka - det kan ju vara CPU eller GPU som throttlar pga hög temperatur (fast utan krasch som i ditt fall) och sedan går temperaturen ner och de slutar throttla, vilket upprepas...

Edit: det bör man ju kunna se ganska lätt om man kör någon övervakning på temperaturer, klock eller liknande parallellt (hwmonitor eller liknande)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU