Exportera ordrar i Visma Administration 2000

Permalänk

Exportera ordrar i Visma Administration 2000

Hej,

Lite osäker på vilken forumsdel denna tråd skulle hamna i.

Jag försöker exportera ordrar i Visma Administration 2000 på ett specifikt sätt, men är ganska ny i programmet och lyckas inte klura ut hur.

Jag vill först sortera ut en viss kund, under kolumnen "Namn". Sedan även sortera ut endast de ordrar där "Fakturerad" är ikryssad.
Sedan vill jag ha dessa utskrivna, med "Artikelnummer" och "Beställt antal" som finns i varje order, utskrivet under varje orderrad.

Hoppas jag varit tydlig nog, och att någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej,

Lite osäker på vilken forumsdel denna tråd skulle hamna i.

Jag försöker exportera ordrar i Visma Administration 2000 på ett specifikt sätt, men är ganska ny i programmet och lyckas inte klura ut hur.

Jag vill först sortera ut en viss kund, under kolumnen "Namn". Sedan även sortera ut endast de ordrar där "Fakturerad" är ikryssad.
Sedan vill jag ha dessa utskrivna, med "Artikelnummer" och "Beställt antal" som finns i varje order, utskrivet under varje orderrad.

Hoppas jag varit tydlig nog, och att någon kan hjälpa mig.

Dessa kan hjälpa dig.
https://vismaspcs.se/support/visma-administration

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gick inte att göra, precis som allt annat jag tycks ha behov för så finns det aldrig stöd för det.

Nu får jag som vanligt gå runt problemet och försöka med någon oeffektiv tredjeparts-lösning. Har lyckats få ut datan till Excel, men skulle behöva sortera den enligt det bifogade dokumentet.

Excel-dokument

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är enklare att sortera om datan i excel än att få visma programmet att exportera det så som du vill ha det.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Lite klassisk ADB, sånt älskar jag men orkar inte hjälpa dig. Jag brukar föredra att stoppa datat i en tabell i SQL server skriva en query som ger rätt resultat och sedan in i excel.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Lite klassisk ADB, sånt älskar jag men orkar inte hjälpa dig. Jag brukar föredra att stoppa datat i en tabell i SQL server skriva en query som ger rätt resultat och sedan in i excel.

Kan man exportera från Visma till SQL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Kan man exportera från Visma till SQL?

Visma är SQL, det ligger en SQL express-instans lokalt eller på en server.

Permalänk

Kolla om power query i Excel är ett alternativ genom att koppla mot Vismas SQL