Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är väl priset väg mot vad dom utlovar o levererar. Att tvättmedelreklamer utlovar guld o gröna skogar trots att det inte stämmer är också jävligt fult, men dom tjänar åtminstone inte storkovan på det utan dom flesta köper bara det billigaste tvättmedlet som har finast etikett.
Men ja jag klagar gärna på reklam runt klädmärken, märkesklockor, lyxyacther eller bara kapitalism osv i allmänhet också, men det finns garanterat trådar på andra forum som snackar om det, på teknikforum däremot klagar vi däremot mest på teknik o inte tvättmedel

Ja fast det blir skevt att enbart se till priset. Utan att veta är jag rätt övertygad om att de största tvättmedelstillverkarna gör större vinst än Audioquest. Imo är det som ex ICA pysslar med gällande matpriserna värre än Audioquest, sen förstår jag naturligtvis att detta forum har fokus på teknik.

Skrivet av Nr42:

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga? Först ifrågasätter du om folk blir lurade men tvärvänder du och håller med om att kablarna inte har någon ljudmässig fördel. Att det riktar sig till folk som har pengar är ju klart men det spelar väl ingen roll? Samt att de antagligen har liknande produkter som riktar sig till folk som inte har lika mycket pengar.
En sak som jag tycker att det är viktigt att komma ihåg är att det inte är fel att bli lurad, man kan inte kunna allt. Däremot är det jäkligt illa att lura folk på pengar bara för att man kan.

Om du följt tråden så hade du sett att jag på sida 1 eller 2 sagt att jag inte tycker kablar ger någon ljudmässig fördel. Har nog nämnt det 3-4 ggr nu. Så nej jag tvärvänder inte.
Jag tycker inte att folk som lägger de här summorna blir lurade. De är väl medvetna om att kabeln kostar väldigt mycket mer än en vanlig kabel. Det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget för dessa människor. Om de sen motiverar köpet med placebo eller att de tycker det är status eller nåt annat är ganska ointressant. De är förmodligen nöjda med sitt köp eftersom Audioquest kan fortsätta sälja den här typen av produkter.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Om du följt tråden så hade du sett att jag på sida 1 eller 2 sagt att jag inte tycker kablar ger någon ljudmässig fördel. Har nog nämnt det 3-4 ggr nu. Så nej jag tvärvänder inte.
Jag tycker inte att folk som lägger de här summorna blir lurade. De är väl medvetna om att kabeln kostar väldigt mycket mer än en vanlig kabel. Det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget för dessa människor. Om de sen motiverar köpet med placebo eller att de tycker det är status eller nåt annat är ganska ointressant. De är förmodligen nöjda med sitt köp eftersom Audioquest kan fortsätta sälja den här typen av produkter.

Så det är ok med falsk marknadsföring om kunden inte känner sig lurad eller har mycket pengar och de onödigt dyra kablarna bara är en liten del av kostnaden för anläggningen?
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker förmedla.
Vi är överens om att kabeln i fråga inte kan ge någon ljudmässig fördel.
Vi är överens om att Audioquest hävdar att kabeln i fråga ger en ljudmässig fördel i sitt marknadsföringsmatrial.
Är vi då överens om att Audioquest ljuger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Så det är ok med falsk marknadsföring om kunden inte känner sig lurad eller har mycket pengar och de onödigt dyra kablarna bara är en liten del av kostnaden för anläggningen?
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker förmedla.
Vi är överens om att kabeln i fråga inte kan ge någon ljudmässig fördel.
Vi är överens om att Audioquest hävdar att kabeln i fråga ger en ljudmässig fördel i sitt marknadsföringsmatrial.
Är vi då överens om att Audioquest ljuger?

En produktbeskrivningen är inte att betrakta som marknadsföring nej.
Du skriver många svar för en som inte vet vad han svarar på (vad jag vill förmedla). Jag har sagt det rätt många ggr nu; jag tycker inte man behöver skämmas om man har en audioquest-produkt man gillar.
Det är viss skillnad på att säga att en kabel är konstruerad för att minska distorsion och att lura kunder.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag tycker inte att folk som lägger de här summorna blir lurade. De är väl medvetna om att kabeln kostar väldigt mycket mer än en vanlig kabel. Det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget för dessa människor. Om de sen motiverar köpet med placebo eller att de tycker det är status eller nåt annat är ganska ointressant. De är förmodligen nöjda med sitt köp eftersom Audioquest kan fortsätta sälja den här typen av produkter.

Nej, det är INTE slutsatsen eftersom Audioquest antagligen säljer till nya kunder, inte i huvudsak till gamla.

Jag har köpt Audioquest högtalarkabel. Jag blev lurad. 🙂
Men om jag inte hade gjort blindtester mot annan högtalarkabel hade jag inte vetat om det. Det var länge sedan nu, och jag betraktar det som lärpengar på resan, men ”there’s a sucker born every minute” och i kombination med oviljan att faktiskt testa sina inköp i stora delar av kundkretsen utan istället försvara sina misstag (ack så mänskligt!) kan sån här business fortgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men grejen är att det är ju så här all marknadsföring fungerar. Du kan ju applicera det här på det mesta. Ta random tvätt- diskmedelsreklam osv. Inte blir det 8 sidor forumtråd om det? Detta handlar snarare om att priset är skyhögt vilket retar folk.

Jag håller inte med, det är inte så här all marknadsföring fungerar. När Red Bull trycker lite för hårt på sitt påstående att deras dryck piggar upp så får de betala miljoner för vilseledande marknadsföring, när Yes påstår att de är dubbelt så dryga som sin närmaste konkurrent så testas det oberoende för att verifiera att det stämmer, när Kelloggs insinuerar att deras flingor har vitaminer som har en viss effekt så får de böta om det inte är säkerställt att vitaminerna har den effekten, osv. (Exempel från faktiska fall).

Skrivet av eFoppa:

Det finns ju olika sätt att ”ljuga” på. Lyxvarumärken säljer en illusion, ett ideal.

Absolut men de gör det utan att ljuga och när de ens närmar sig en lögn får de i regel böta för det.

Audioquest skriver att deras ethernetkabel ger "clearer, more dynamic and involving sound."
Det påståendet är en ren lögn. Blir det rättegång kan de bara försvara sig med att de menade "jämfört med att inte ha någon kabel alls".

Att de inte åker dit på en sådan formulering med tanke på vad som händer med Kelloggs, Red Bull & co gissar jag personligen beror på att Audioquest inte säljer tillräckligt med dessa kablar att skadeståndet kommer täcka ens en ensam advokats dagsarvode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja fast det blir skevt att enbart se till priset. Utan att veta är jag rätt övertygad om att de största tvättmedelstillverkarna gör större vinst än Audioquest. Imo är det som ex ICA pysslar med gällande matpriserna värre än Audioquest, sen förstår jag naturligtvis att detta forum har fokus på teknik.

Om du följt tråden så hade du sett att jag på sida 1 eller 2 sagt att jag inte tycker kablar ger någon ljudmässig fördel. Har nog nämnt det 3-4 ggr nu. Så nej jag tvärvänder inte.
Jag tycker inte att folk som lägger de här summorna blir lurade. De är väl medvetna om att kabeln kostar väldigt mycket mer än en vanlig kabel. Det är förmodligen en struntsumma i sammanhanget för dessa människor. Om de sen motiverar köpet med placebo eller att de tycker det är status eller nåt annat är ganska ointressant. De är förmodligen nöjda med sitt köp eftersom Audioquest kan fortsätta sälja den här typen av produkter.

Jo Audioquest säljer garanterat desto mindre mängder än ICA, men även samma här så pysslar inte ICA med grovt vilseledande reklam. Sen att matpriserna börjar skena nu är inte direkt ICAs fel, utan det sker överallt.

Jag har hängt alldeles för mycket på ljudforum o sett alldeles för mycket Youtube osv för att tro på att folk som köper apdyra ljudprylar skulle vara medvetna om att den ljudliga skillnaden är noll o att sån här marknadsföring är ren o skär ljug. Men visst finns det också folk som vägrar köpa grejer om dom kostar för lite, men det betyder ju inte heller att dom inte gått på marknadsföringen ändå. Oavsett så har jag ändå väldigt låg respekt för folk med massa pengar som bara slänger den runt sig för att hoppas att dom kanske får sig bra ljud där hemma. Jag menar, bara det att vissa av dom spenderar så gott som oändligt mycket mer pengar på kablar än akustik säger en hel del.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Jag missbrukade rs232-kablage en gång för att dra analogt ljud genom befintlig cat5e-installation, lät fint.

Är audioquest-kabeln kompatibel med analogt ljud över TP?

<Uppladdad bildlänk>

Cat 5e har för övrigt väldigt bra egenskaper för analogt ljud så länge man inte trycker in för hög effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, det är INTE slutsatsen eftersom Audioquest antagligen säljer till nya kunder, inte i huvudsak till gamla.

Jag har köpt Audioquest högtalarkabel. Jag blev lurad. 🙂
Men om jag inte hade gjort blindtester mot annan högtalarkabel hade jag inte vetat om det. Det var länge sedan nu, och jag betraktar det som lärpengar på resan, men ”there’s a sucker born every minute” och i kombination med oviljan att faktiskt testa sina inköp i stora delar av kundkretsen utan istället försvara sina misstag (ack så mänskligt!) kan sån här business fortgå.

Jo det är slutsatsen eftersom ditt påstående är en spekulation utan någon förankring.
Att du gjort ett dåligt informerat köp är ingen måttstock för branschen eller marknaden funkar. Köpte du sen via Hifiklubben hade du dessutom tid att utvärdera i flera månader.

Skrivet av 0cool:

Jag håller inte med, det är inte så här all marknadsföring fungerar. När Red Bull trycker lite för hårt på sitt påstående att deras dryck piggar upp så får de betala miljoner för vilseledande marknadsföring, när Yes påstår att de är dubbelt så dryga som sin närmaste konkurrent så testas det oberoende för att verifiera att det stämmer, när Kelloggs insinuerar att deras flingor har vitaminer som har en viss effekt så får de böta om det inte är säkerställt att vitaminerna har den effekten, osv. (Exempel från faktiska fall).

Absolut men de gör det utan att ljuga och när de ens närmar sig en lögn får de i regel böta för det.

Audioquest skriver att deras ethernetkabel ger "clearer, more dynamic and involving sound."
Det påståendet är en ren lögn. Blir det rättegång kan de bara försvara sig med att de menade "jämfört med att inte ha någon kabel alls".

Att de inte åker dit på en sådan formulering med tanke på vad som händer med Kelloggs, Red Bull & co gissar jag personligen beror på att Audioquest inte säljer tillräckligt med dessa kablar att skadeståndet kommer täcka ens en ensam advokats dagsarvode.

Och jag skäms inte för att dricka en redbull heller. Vilket är min poäng.
Sen är det inte samma sak. Produktbeskrivningar är inte detsamma som marknadsföring vilket många här verkar ha lite svårt att skilja på.
Ska man vara petig och ta Audioquest på orden så säger de att deras kabel är konstruerad för att motverka distorsion och mindre distorsion ger bättre ljud. Man säger inte kabeln ger bättre ljud, likt Supra säger.
Det är petitesser förvisso, då syftet är detsamma.

Förstår att många hakar upp sig på ”lögn” då det är enkelt för en konsument att förstå, men det finns många typer av ”lögner” inom business, vissa kan jag tycka är värre än en produktbeskrivningen som framhäver produkten man säljer.

Skrivet av Gurrrra:

Jo Audioquest säljer garanterat desto mindre mängder än ICA, men även samma här så pysslar inte ICA med grovt vilseledande reklam. Sen att matpriserna börjar skena nu är inte direkt ICAs fel, utan det sker överallt.

Jag har hängt alldeles för mycket på ljudforum o sett alldeles för mycket Youtube osv för att tro på att folk som köper apdyra ljudprylar skulle vara medvetna om att den ljudliga skillnaden är noll o att sån här marknadsföring är ren o skär ljug. Men visst finns det också folk som vägrar köpa grejer om dom kostar för lite, men det betyder ju inte heller att dom inte gått på marknadsföringen ändå. Oavsett så har jag ändå väldigt låg respekt för folk med massa pengar som bara slänger den runt sig för att hoppas att dom kanske får sig bra ljud där hemma. Jag menar, bara det att vissa av dom spenderar så gott som oändligt mycket mer pengar på kablar än akustik säger en hel del.

Audioquest pysslar inte heller med grovt vilseledande reklam. Men hänvisa gärna till den reklamen i så fall, jag kan ändra mig
Du kan ju kolla upp hur många gånger ICA undersökts av Konkurrensverket senaste åren
Vems fel är det att matpriserna skenar? De är upp 20 % mer än våra grannländer.

https://www.butikstrender.se/bondens-kritik-mot-ica-hojde-pri...

Vems fel är det att mjölet blev dyrare om inte ICAs?
Och hur förklarar du att ICAs vinst ökat i den takt de gjort senaste åren? Det går inte att hänvisa takten av prisökningar till ökade kostnader. Inte i samma takt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Audioquest pysslar inte heller med grovt vilseledande reklam. Men hänvisa gärna till den reklamen i så fall, jag kan ändra mig
Du kan ju kolla upp hur många gånger ICA undersökts av Konkurrensverket senaste åren
Vems fel är det att matpriserna skenar? De är upp 20 % mer än våra grannländer.

https://www.butikstrender.se/bondens-kritik-mot-ica-hojde-pri...

Vems fel är det att mjölet blev dyrare om inte ICAs?
Och hur förklarar du att ICAs vinst ökat i den takt de gjort senaste åren? Det går inte att hänvisa takten av prisökningar till ökade kostnader. Inte i samma takt.

Produktbeskrivningen är ju såklart en del av marknadsföringen, jag menar Sweclockers har ju tillomed länkat till den i deras nyhet där produkten har beskrivits lite på samma sätt som dom själva gör. Det är ju bara läsa första meningen för att se att det är ljug dom kommer med.
Men detta är ju inte bara ett problem för just Audioquest utan för audiofili rent allmänt.

O ja självklart kommer ICA få många undersökningar på sig också eftersom dom är ett enormt företag. O ja många stora företag har gått med ännu större vinst senaste åren, kapitalismens klor griper bara hårdare o hårdare. Men det fråntar inte att ljudföretag som Audioquest med sina egna beskrivningar av sina produkter är FEL.
Förstår fortfarande inte hur du o andra audiofiler kan försvara sånt här trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Produktbeskrivningen är ju såklart en del av marknadsföringen, jag menar Sweclockers har ju tillomed länkat till den i deras nyhet där produkten har beskrivits lite på samma sätt som dom själva gör. Det är ju bara läsa första meningen för att se att det är ljug dom kommer med.
Men detta är ju inte bara ett problem för just Audioquest utan för audiofili rent allmänt.

O ja självklart kommer ICA få många undersökningar på sig också eftersom dom är ett enormt företag. O ja många stora företag har gått med ännu större vinst senaste åren, kapitalismens klor griper bara hårdare o hårdare. Men det fråntar inte att ljudföretag som Audioquest med sina egna beskrivningar av sina produkter är FEL.
Förstår fortfarande inte hur du o andra audiofiler kan försvara sånt här trams.

Det är ju enkelt att syna påståendena:

"RJ/E Diamond prepared Cat 7 Ethernet cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors"

Okej, kanske?

"which completely eliminate strand interaction"

Vad betyder det och vad finns det för bevis?

"one of the biggest sources of distortion in cables"

Jasså? Och, i så fall, vad har det med ljud att göra?

"for clearer, more dynamic and involving sound."

Ren bullshit. Nätverkspaketen är checksummade och innan datan skickas till DAC;en buffras den. I värsta fall får du avbrott i uppspelningen, ifall nätverksuppkopplingen är dålig och buffern inte räcker till.

Ingen nätverkskabel kan ge renare, mer dynamiskt och mer involverande ljud. Inte ens audiofilers favoritkäpphäst, jitter, har något med saken att göra. Om det är någon klocka som spelar roll gentemot buffern - varifrån data skickas till DAC;en - så lär det var CPU;n.

Blir det något fel där har DAC;en en egen klocka och kan reducera jitter. Blir det något fel där hörs det som brus och distortion. Det har inget att göra med audiofila termer som "dynamiskt" och "involverande". Med en dålig DAC har du kanske lite extra brus vid -90dB. Då snackar vi chip som är billigare än lösgodis.

Permalänk
Medlem

JAg behöver den så min 1500 kr ljudrigg till datorn får bättre ljud.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ska man vara petig och ta Audioquest på orden så säger de att deras kabel är konstruerad för att motverka distorsion och mindre distorsion ger bättre ljud.

Men i detta sammanhanget är det påståendet en lögn. Mindre distorsion i en nätverkskabel ger inte bättre ljud. Nätverkskabeln har ingenting med ljudproduktionen att göra. Nätverkskabeln påverkar ljudet på samma sätt som dina skor påverkar ljudet i skivan du knallar till skivaffären för att köpa.

Det är alltså en lögn på en helt annan nivå än den idealisering vi förväntar oss av reklam. Att samma bolag ligger bakom flera varumärken är inte en lögn, att höja priserna (även utan giltiga skäl) är inte heller en lögn.

Jag tycker det är en anmärkningsvärd skillnad och kan inte minnas att jag sett lika grova övertramp i andra sammanhang än just Hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En produktbeskrivningen är inte att betrakta som marknadsföring nej.
Du skriver många svar för en som inte vet vad han svarar på (vad jag vill förmedla). Jag har sagt det rätt många ggr nu; jag tycker inte man behöver skämmas om man har en audioquest-produkt man gillar.
Det är viss skillnad på att säga att en kabel är konstruerad för att minska distorsion och att lura kunder.

Ok, jag har skrivit en del frågor för att försöka förstå vad du vill ha sagt, dock är du fucking useless på att förklara vad du vill förmedla. I mitt senaste inlägg listade jag till och med påståenden/frågor och inte ens då lyckades du bekräfta/dementera/svara på någonting.

Självklart är en produktbeskrivning en del av marknadsföringen för en produkt, vad för hjärngympa har du gjort för att få det till att inte vara det?

Man behöver inte skämmas för att man äger en audioquest-produkt som man gillar. Men man behöver inte försvara en produkt som man köpt som visar sig vara baserad på lögner bara för att man har betalat dyrt för produkten. Man behöver inte försvara företag som gör bra produkter om dom också gör ormolja.
Försvara bra produkter inte företag.

Varför envisas du med att hela tiden bara nämna delen i produktbeskrivningen där dom säger att kabeln är konstruerad för att minska distorsion och inte att det skulle leda till bättre ljud som står precis efter?
Kabeln kan mycket väl vara konstruerad för att minska distorsion, men att detta skulle leda till bättre ljud det är det som är lögnen, vilket många med mig redan har förklarat.

Varför tycker du att det är ok att företag säljer bluffprodukter bara för att folk som har köpt dom inte känner att dom är lurade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Produktbeskrivningen är ju såklart en del av marknadsföringen, jag menar Sweclockers har ju tillomed länkat till den i deras nyhet där produkten har beskrivits lite på samma sätt som dom själva gör. Det är ju bara läsa första meningen för att se att det är ljug dom kommer med.
Men detta är ju inte bara ett problem för just Audioquest utan för audiofili rent allmänt.

O ja självklart kommer ICA få många undersökningar på sig också eftersom dom är ett enormt företag. O ja många stora företag har gått med ännu större vinst senaste åren, kapitalismens klor griper bara hårdare o hårdare. Men det fråntar inte att ljudföretag som Audioquest med sina egna beskrivningar av sina produkter är FEL.
Förstår fortfarande inte hur du o andra audiofiler kan försvara sånt här trams.

Jag håller med dig om att det är i gränslandet iaf. Jag är inte säker på att man skulle bli fälld för brott mot marknadsföringslagen men visst kan jag köpa att produktbeskrivning i vart fall på tillverkarens egna hemsida bör inkluderas i begreppet.
Min poäng som jag börjar bli lite trött på att upprepa är inte att försvara Audioquest i just detta specifika fall. Jag tycker inte kablar gör nån skillnad. Men jag tycker samtidigt att det är löjligt att säga att man skäms över en bra produkt därför att samma företag säljer dyra kablar. SPECIELLT i en bransch där alla konkurrenter använder samma typ av marknadsföring, precis som du själv lyfter fram.

Jag och andra audiofiler? Lägg ner. Du har en massa förutfattade meningar. Jag är inte audiofil.

Skrivet av 0cool:

Men i detta sammanhanget är det påståendet en lögn. Mindre distorsion i en nätverkskabel ger inte bättre ljud. Nätverkskabeln har ingenting med ljudproduktionen att göra. Nätverkskabeln påverkar ljudet på samma sätt som dina skor påverkar ljudet i skivan du knallar till skivaffären för att köpa.

Det är alltså en lögn på en helt annan nivå än den idealisering vi förväntar oss av reklam. Att samma bolag ligger bakom flera varumärken är inte en lögn, att höja priserna (även utan giltiga skäl) är inte heller en lögn.

Jag tycker det är en anmärkningsvärd skillnad och kan inte minnas att jag sett lika grova övertramp i andra sammanhang än just Hifi.

Ja absolut. Men fortfarande, varför tror du Sweclockers lyfter fram just denna kabel? Varför inte Supras kablar? Det handlar om priset. Jag kan tycka det är lite märkligt för jag har en känsla att det är bra många fler som sliter för sin lön och köper supras kablar än som lägger 16k på en audioquest diamond. Felet är naturligtvis inte mindre, men konsekvensen är det.
Innuos säljer “audiofil” nätverksswitch för 33k, det är samma sak. Jag har dock svårt att köpa att de lurar sina kunder. Där vet jag dessutom att de har många återkommande kunder och få enheter på andrahandsmarknaden tyder generellt på en hög kundnöjdhet.

Edit: För att förtydliga. Jag anser inte att en kund som av placebo eller status eller vad det nu kan vara köper en överdrivet dyr produkt är lurad. Jag har nämnt detta tidigare i tråden men folk har väldigt selektiv läsförståelse.

Man kan säga att det är hifi-branschens fel. Samtidigt är det en bransch som överlevt rätt länge och är det något jag lärt mig genom att jobba inom olika branscher i olika försäljningsled så är det att marknaden i slutändan kommer agera domare för hur väl branschen sköts.

Skrivet av Nr42:

Ok, jag har skrivit en del frågor för att försöka förstå vad du vill ha sagt, dock är du fucking useless på att förklara vad du vill förmedla. I mitt senaste inlägg listade jag till och med påståenden/frågor och inte ens då lyckades du bekräfta/dementera/svara på någonting.

Självklart är en produktbeskrivning en del av marknadsföringen för en produkt, vad för hjärngympa har du gjort för att få det till att inte vara det?

Man behöver inte skämmas för att man äger en audioquest-produkt som man gillar. Men man behöver inte försvara en produkt som man köpt som visar sig vara baserad på lögner bara för att man har betalat dyrt för produkten. Man behöver inte försvara företag som gör bra produkter om dom också gör ormolja.
Försvara bra produkter inte företag.

Varför envisas du med att hela tiden bara nämna delen i produktbeskrivningen där dom säger att kabeln är konstruerad för att minska distorsion och inte att det skulle leda till bättre ljud som står precis efter?
Kabeln kan mycket väl vara konstruerad för att minska distorsion, men att detta skulle leda till bättre ljud det är det som är lögnen, vilket många med mig redan har förklarat.

Varför tycker du att det är ok att företag säljer bluffprodukter bara för att folk som har köpt dom inte känner att dom är lurade?

Du ställer nån retorisk fråga och andra frågor jag redan besvarat. Jag antar att det är useless för en person med grava lässvårigheter.
Är slöseri med tid att fortsätta en diskussion med dig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du ställer nån retorisk fråga och andra frågor jag redan besvarat. Jag antar att det är useless för en person med grava lässvårigheter.
Är slöseri med tid att fortsätta en diskussion med dig.

Jag ställde frågor som jag undrade över för att jag tyckte att det var väldigt konstigt att du kunde hålla med om att kabeln inte gör det dom hävdar men på något sätt tycker du inte att dom ljuger, för mig går det inte ihop.

Du vägrar ju att svara rakt ut på någon av frågorna jag har ställt är det konstigt att jag tycker att du är dålig på att göra dig förstådd?

Det du verkar hålla på med i den här tråden är:

Ifrågasätta artikelns värde.
Bortförklara osanningar i marknadsföring med att "alla ljuger".
"What about"-a Supra.
Försöka bortförklara att folk blir sura när företag ljuger om sina produkter med "det är bara det höga priset ni är sura på".
Tycka att det är konstigt att diskmedel inte får så stor diskussion på en sida om datorer.
Försvara dyra kablar som inte ger bättre ljud med att dom är snygga.
Vara allmänt dryg.

Har du köpt massa audioquest-produkter som du ångrar för att du sedan har fått reda på att dom inte gör någonting för ljudet och nu med en dåres envishet måste försvara på något sätt. Det är i sånt fall inte ditt fel, dom ljuger och luras för att sälja dyra saker, alla konsumenter kan inte kunna allt, men man kan fortfarande vilja ha det bästa ljudet som pengar kan uppbringa. Man borde kunna lita på att företag inte lurar en.

Hoppas att mina grava lässvårigheter inte gör att jag skriver för oförståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja absolut. Men fortfarande, varför tror du Sweclockers lyfter fram just denna kabel? Varför inte Supras kablar?

Supras nätverkskabel kostar 275 kr för en meter. Den är cat8-certad och därmed bättre än audioquests, som alltså kostar 16 000 kr för 75cm.

Supras kabel är också tillverkad i hög kvalite i en fabrik i Sverige, vilket troligen står för hela prisskillnaden jämfört med en generisk kina-cat8.

Vore jag redaktör på sweclockers hade jag inte sett någon story i Supras kablar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Supras nätverkskabel kostar 275 kr för en meter. Den är cat8-certad och därmed bättre än audioquests, som alltså kostar 16 000 kr för 75cm.

Supras kabel är också tillverkad i hög kvalite i en fabrik i Sverige, vilket troligen står för hela prisskillnaden jämfört med en generisk kina-cat8.

Vore jag redaktör på sweclockers hade jag inte sett någon story i Supras kablar helt enkelt.

Den här diskussionen är som att åka tillbaka i tiden, för jag har sett den så många gånger förr. Gott hantverk med bensindunk och tändstickor från redaktionen, men inte särskilt kreativt. I vilket fall som helst har AQ billigare (mindre dyr, välj själv) nätverkskabel än den för brasan aktuella, om man vill ha det, men inte nedåt vanlig Deltaco e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Jag ställde frågor som jag undrade över för att jag tyckte att det var väldigt konstigt att du kunde hålla med om att kabeln inte gör det dom hävdar men på något sätt tycker du inte att dom ljuger, för mig går det inte ihop.

Du vägrar ju att svara rakt ut på någon av frågorna jag har ställt är det konstigt att jag tycker att du är dålig på att göra dig förstådd?

Du ställer frågor du vill ha ett ja eller nej på och svaret är inte ja eller nej, imo. Du behöver inte hålla med om det, men det är så jag ser på saken. Sen ställer du frågor jag redan besvarat flera gånger.

Skrivet av Nr42:

Det du verkar hålla på med i den här tråden är:

Ifrågasätta artikelns värde.

Ja eftersom sådana här diskussioner sällan leder till någonting annat än 10 sidors pajkastning (plus att artikeln framställde produkten som ny) Har jag rätt eller fel? Svara: Ja du har rätt eller nej vi är bara på sida 9.

Skrivet av Nr42:

Bortförklara osanningar i marknadsföring med att "alla ljuger".

Det stämmer inte. Kan du svara: Jag ljög eller citera när jag sa detta (jag sa att man får göra en jävla research om man ska bojkotta företag som inte är reko, lite beroende på vad man har för gränser)

Skrivet av Nr42:

"What about"-a Supra.

Ja, Supra säger att deras ljud- och bildkabel ger bättre resultat än andra kablar. Det är precis lika anmärkningvärt om man inte ska lyfta prisfrågan.
Har jag fel menar du? Svara Ja eller Nej.

Skrivet av Nr42:

Försöka bortförklara att folk blir sura när företag ljuger om sina produkter med "det är bara det höga priset ni är sura på".

Nej jag har sagt att det snarare är det höga priset som gör att folk reagerar. Med tanke på hur Supra marknadsför sina kablar och att det verkar ointressant så drar jag slutsatsen att priset är den största faktorn till reaktionen.

Skrivet av Nr42:

Tycka att det är konstigt att diskmedel inte får så stor diskussion på en sida om datorer.

Nej så har jag inte sagt. Du får gärna citera mig. Jag har sagt att det är vanligt att många företag inom olika branscher använder påståenden som kan va svåra att backa upp. Jag har sagt att jag förstår att diskmedel inte diskuteras på detta forum, det va ett exempel.
Svara: Jag ljög igen eller citera mig.

Skrivet av Nr42:

Försvara dyra kablar som inte ger bättre ljud med att dom är snygga.

Jag har inte försvarat någon kabel. Jag har sagt att folk köper förmodligen kablar av flera olika anledningar. En anledning kan vara att man gillar utseendet, kvalitén osv. Det är inte samma som att försvara funktionen.

Skrivet av Nr42:

Vara allmänt dryg.

Skrivet av Nr42:

dock är du fucking useless

Okej….jag va dryg och är dryg efter du skriver sån skit. Inte innan.
Svara om det var du eller jag som började svära åt varandra.

Skrivet av Nr42:

Har du köpt massa audioquest-produkter som du ångrar för att du sedan har fått reda på att dom inte gör någonting för ljudet och nu med en dåres envishet måste försvara på något sätt.

Nä. Har köpt en Audioquest Forest (billigaste) optisk kabel pga det är den smalaste optiska jag hittat, så dragningen blev enkel. Frågan är ju om inte du köpt en massa dyra kablar utan att dema och sen känner dig blåst?

Skrivet av Nr42:

Hoppas att mina grava lässvårigheter inte gör att jag skriver för oförståeligt.

Nej det är fullt klart att du hittar på saker om vad jag sagt.

Skrivet av 0cool:

Supras nätverkskabel kostar 275 kr för en meter. Den är cat8-certad och därmed bättre än audioquests, som alltså kostar 16 000 kr för 75cm.

Supras kabel är också tillverkad i hög kvalite i en fabrik i Sverige, vilket troligen står för hela prisskillnaden jämfört med en generisk kina-cat8.

Vore jag redaktör på sweclockers hade jag inte sett någon story i Supras kablar helt enkelt.

Är Cat8 bättre för ljudet än cat7 eller vad menar du nu?
Det spelar ingen roll om det är Cat7 eller 8. Det som diskuteras är ju om det är ohederligt och då spelar det ingen roll om kabeln kostar 16k eller 275 kr imo. Det är min åsikt iaf.
Jenving (som tillverkar Supra) har en BVM (2021) på 57,97 % oavsett vad en kinakabel kostar.

Sen ja, jag håller med dig och har tidigare sagt att Supra är prisvärda och av bra kvalitet. Jag har själv en hel del Supra. Men om man ska tillämpa någon slags etisk princip att bojkotta ett företag som säger att deras ethernetkabel är bättre ljudmässigt så borde ju Supra också inkluderas i den bojkotten.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den här diskussionen är som att åka tillbaka i tiden, för jag har sett den så många gånger förr. Gott hantverk med bensindunk och tändstickor från redaktionen, men inte särskilt kreativt. I vilket fall som helst har AQ billigare (mindre dyr, välj själv) nätverkskabel än den för brasan aktuella, om man vill ha det, men inte nedåt vanlig Deltaco e dyl.

Audio kan diskuteras oändligt men det är sällan så uppenbart svart-vitt rätt vs fel som när någon påstår att nätverkskablar påverkar ljudkvaliten.

Audioquest gör sökert massor med bra grejor. De borde kunna sluta med ormoljan utan att tappa mycket business kan man tycka.

De kan till och med behålla ormolje-produkterna på samma prisnivå men bara sluta ljuga om dem. Jag tror de som vill ha dem hade köpt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är Cat8 bättre för ljudet än cat7 eller vad menar du nu?

Förstås inte, men cat8 är bättre än cat7 som nätverkskabel betraktat. Ingen av dem påverkar ljudkvaliten trots att AQ påstår detta. AQ påstår i klartext att deras nätverkskabel skall ge "clearer more enganging sound" vilket den inte gör.

Skrivet av eFoppa:

Sen ja, jag håller med dig och har tidigare sagt att Supra är prisvärda och av bra kvalitet. Jag har själv en hel del Supra. Men om man ska tillämpa någon slags etisk princip att bojkotta ett företag som säger att deras ethernetkabel är bättre ljudmässigt så borde ju Supra också inkluderas i den bojkotten.

Var säger Supra att deras ethernetkabel låter bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag håller med dig om att det är i gränslandet iaf. Jag är inte säker på att man skulle bli fälld för brott mot marknadsföringslagen men visst kan jag köpa att produktbeskrivning i vart fall på tillverkarens egna hemsida bör inkluderas i begreppet.
Min poäng som jag börjar bli lite trött på att upprepa är inte att försvara Audioquest i just detta specifika fall. Jag tycker inte kablar gör nån skillnad. Men jag tycker samtidigt att det är löjligt att säga att man skäms över en bra produkt därför att samma företag säljer dyra kablar. SPECIELLT i en bransch där alla konkurrenter använder samma typ av marknadsföring, precis som du själv lyfter fram.

Jag och andra audiofiler? Lägg ner. Du har en massa förutfattade meningar. Jag är inte audiofil.

Ber om ursäkt om jag kallat dig för audiofil, men eftersom jag nog enbart sett dig skriva om ljud o för att du försvarar sånt här så bara antog jag. Dock är audiofilstämpeln nog ändå ett rätt löst begrepp. Aja.

Du har försvarat Audioquest rätt bra jo, vi har påstått att dom ljuger medans du säger att dom inte gör det o att det dom o andra ljudöretag gör inte är fel. Det kallar jag för ett försvar iaf.

Jag har nog inte sagt nåt om att man ska skämmas för man gått på Audioquests o andra företags bluffer, utan det är väl just rädslan för den skammen som folk själva känner som gör att vissa av dom aldrig kan erkänna att deras köp var fel. Dom kan lura sig själva tillomed just för att hålla stoltheten uppe att deras asdyra köp faktiskt var ett bra köp, blir mycket pengar o sjön annars. Mänsklig psykologi spelar stor roll här alltså.

Mitt problem med alla typer av såna här dyra produkter är just att dom är dyra enbart för att vara dyra. För att dom ibland bluffar för att sälja sina dyra produkter, målar upp saker som livsstilsprodukter där det dyra priset på nåt höger ska ge dig nån slags status, eller att dom vet att vissa knösar enbart vill köpa saker som är dyra. Jag har alltså grova problem med alla typer av såna här megalyxprodukter.
En kabel ska kosta så mycket som tillverkning o materialet kostar, RnD-kostnad osv, o kanske lite marginal. Men när marginalen blir flera tusen procent o dessutom ska rättfärdigas med lögner så är det helt fel. Jag tycker alltså att det alltid är fel att sälja så här dyra kablar oavsett om köparna själva är medvetna om att dom inte gör nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Förstås inte, men cat8 är bättre än cat7 som nätverkskabel betraktat. Ingen av dem påverkar ljudkvaliten trots att AQ påstår detta. AQ påstår i klartext att deras nätverkskabel skall ge "clearer more enganging sound" vilket den inte gör.

Är mer allmänt om deras kablar.
http://www.jenving.se/

” Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!”

Det är i mitt tycke ett starkare statement än ”for clearer and more dynamic sound”.

Om man ska dissekera semantiken så säger Supra inte bara att deras kablar är bättre utan att skillnaden man upplever är betydande. Om man jämför dem med Audioquest så landar man igen i att priset är skillnaden mellan dessa bolag. Man skulle också kunna gå ett steg längre. Ur svenskt perspektiv finns AQ hos en återförsäljare där kablarna kan demas för kunden medan Supra säljs hos 90st återförsäljare, flera utan möjlighet att testa produkten innan köp.

Skrivet av 0cool:

Var säger Supra att deras ethernetkabel låter bättre?

http://www.jenving.se/products/natverk-122

”Supra Cat 8 används med fördel i TCP/IP och UDP applikationer där korrekt dataström är mycket kritisk och tiden att kunna återsända förlorad bitpaket begränsad, till exempel 4K och 8K video strömning, musik som är högt översamplad och högupplöst”

Vad är det för högupplöst musik man drar fördel av att ha en cat8? Ingen.
Vad är det för 4k dataström som cat7 inte klarar lika bra? Ingen jag känner till iaf.

Återigen…jag gillar Supras kablar, de ligger bra i pris. Jag gillar inte deras cat8 (fastän jag har 8-9st sådana) de är alldeles för styva och gör att min lättviktare till router får vingar och kabellisterna måste spikas om de ska orka kabeln. Faktum är att jag köpte Supra cat8 för att framtidssäkra för 8k. Det va iaf vad säljaren sa till mig. Får se om de lurade mig eller inte, om det nu är så att cat7 klarar 8k vilket jag misstänker att fen gör.

Min poäng är enkom att om man har en produkt från Audioquest så behöver man inte skämmas för det. Mina Nighthawks är världens bästa hörlurar tycker jag. Jag skäms inte heller för min Supra strömlist med spikskydd osv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ber om ursäkt om jag kallat dig för audiofil, men eftersom jag nog enbart sett dig skriva om ljud o för att du försvarar sånt här så bara antog jag. Dock är audiofilstämpeln nog ändå ett rätt löst begrepp. Aja.

Kanske för du mest hänger i ljud-delen? 🤔😉
Jag gillar bra ljud och har råd att köpa det jag gillar. Men jag är inte audiofil. Sist jag flyttade så krängde jag av grejerna för att jag inte tyckte de passade. Så skulle inte en audiofil göra. De skulle anpassa sig

Skrivet av Gurrrra:

Du har försvarat Audioquest rätt bra jo, vi har påstått att dom ljuger medans du säger att dom inte gör det o att det dom o andra ljudöretag gör inte är fel. Det kallar jag för ett försvar iaf.

Du misstar argument för tes.

Jag försvarar min åsikt att man inte behöver skämmas för en Dragonfly dac pga företaget också säljer dyra kablar (tes)
Jag har motiverat detta genom att säga att det finns få ”reko” företag och att vara så principfast skulle i min värd kräva att man väljer bort en massa bra produkter pga företaget gör nåt som inte är OK. (argument).
Folk har argumenterat för att det AQ gör är unikt och skiljer sig från de andra företagen (annars skulle ju mitt argument och tes stå sig).
Jag har då motargumenterat varför AQ inte är unika.
Och det är nu det som du misstar vara min tes. Det är lätt att missta sig på nätet ibland. Men du har fel om du påstår att jag försvarar AQs kabel.

Skrivet av Gurrrra:

Jag har nog inte sagt nåt om att man ska skämmas för man gått på Audioquests o andra företags bluffer

Nej och mitt inlägg gällande detta va inte heller riktat till dig. Det va du som började citera mig.

Skrivet av Gurrrra:

Mitt problem med alla typer av såna här dyra produkter är just att dom är dyra enbart för att vara dyra. För att dom ibland bluffar för att sälja sina dyra produkter, målar upp saker som livsstilsprodukter där det dyra priset på nåt höger ska ge dig nån slags status, eller att dom vet att vissa knösar enbart vill köpa saker som är dyra. Jag har alltså grova problem med alla typer av såna här megalyxprodukter.
En kabel ska kosta så mycket som tillverkning o materialet kostar, RnD-kostnad osv, o kanske lite marginal. Men när marginalen blir flera tusen procent o dessutom ska rättfärdigas med lögner så är det helt fel. Jag tycker alltså att det alltid är fel att sälja så här dyra kablar oavsett om köparna själva är medvetna om att dom inte gör nån skillnad.

Ja jag berörde det litegrann när jag nämnde lyxkonsumtion och status. Jag avskyr den typen också. Däremot gillar jag kvalitét.
Jag vet inte vad AQ har för marginal. Jenving (Supra) har 57 % vilket är skyhögt för de 2 branscherna jag verkar i men kanske normalt för hifi?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Är mer allmänt om deras kablar.
http://www.jenving.se/

” Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!”

Det är i mitt tycke ett starkare statement än ”for clearer and more dynamic sound”.

Om man ska dissekera semantiken så säger Supra inte bara att deras kablar är bättre utan att skillnaden man upplever är betydande. Om man jämför dem med Audioquest så landar man igen i att priset är skillnaden mellan dessa bolag. Man skulle också kunna gå ett steg längre. Ur svenskt perspektiv finns AQ hos en återförsäljare där kablarna kan demas för kunden medan Supra säljs hos 90st återförsäljare, flera utan möjlighet att testa produkten innan köp.

http://www.jenving.se/products/natverk-122

”Supra Cat 8 används med fördel i TCP/IP och UDP applikationer där korrekt dataström är mycket kritisk och tiden att kunna återsända förlorad bitpaket begränsad, till exempel 4K och 8K video strömning, musik som är högt översamplad och högupplöst”

Vad är det för högupplöst musik man drar fördel av att ha en cat8? Ingen.
Vad är det för 4k dataström som cat7 inte klarar lika bra? Ingen jag känner till iaf.

Återigen…jag gillar Supras kablar, de ligger bra i pris. Jag gillar inte deras cat8 (fastän jag har 8-9st sådana) de är alldeles för styva och gör att min lättviktare till router får vingar och kabellisterna måste spikas om de ska orka kabeln. Faktum är att jag köpte Supra cat8 för att framtidssäkra för 8k. Det va iaf vad säljaren sa till mig. Får se om de lurade mig eller inte, om det nu är så att cat7 klarar 8k vilket jag misstänker att fen gör.

Min poäng är enkom att om man har en produkt från Audioquest så behöver man inte skämmas för det. Mina Nighthawks är världens bästa hörlurar tycker jag. Jag skäms inte heller för min Supra strömlist med spikskydd osv.

Alla nätverkskablar klarar alla upplösningar, de klarar dock olika bandbredder så det kan ta olika lång tid att överföra bilden men sluta att förknippa en kabeltyp med en upplösning (utan att ange nått som kan definiera bandbreddskraven) pm det nu är viktigt att argumentera korrekt.
Personligen så tycker jag att man ska välja så låg kategori på patchkablar som möjligt för att de då blir smidigare och väldigt få har några behov som inte cat5 klarar oavsett om det är i ljud eller lansammanhang, om det däremot är en kabel som ska monteras fast bör man välja cat6 eller om man verkligen vet varför nån högre kategori i stället för att använda fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är mer allmänt om deras kablar.
http://www.jenving.se/

” Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!”

Det är i mitt tycke ett starkare statement än ”for clearer and more dynamic sound”.

Att säga att man har som generell ambition att kunden skall uppleva skillnad är ingen lögn. Att säga att man lyckats med det, dessutom i produktbeskrivningen för en specifik produkt där det faktiskt är omöjligt, blir däremot en lögn.

Från mitt perspektiv är det en avgörande skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

men sluta att förknippa en kabeltyp med en upplösning (utan att ange nått som kan definiera bandbreddskraven) pm det nu är viktigt att argumentera korrekt.

Tror du läst fel, är ingen här som förknippat kabeltyp med upplösning.
Jag ifrågasatte Supras påstående att högupplöst musik drar nytta av en cat8. Du får höra av dig till Jenving istället.

Skrivet av 0cool:

Att säga att man har som generell ambition att kunden skall uppleva skillnad är ingen lögn. Att säga att man lyckats med det, dessutom i produktbeskrivningen för en specifik produkt där det faktiskt är omöjligt, blir däremot en lögn.

Från mitt perspektiv är det en avgörande skillnad.

Men vänta här nu. "Som ägare SKA du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!"

"Ska" innebär en förpliktelse både i ordets bemärkelse, men också juridiskt. Jämförelsevis kan du som företag inte göra en utfästelse (ex garanti) där du säger att en produkt SKA hålla ett visst mått och sen vid klagomål hävda att SKA betydde att det va din ambition.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Kan inte någon bara låsa tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Just när det gäller HDMI så finns det ju olika standarder och om du har grafikkort och skärm som stöder hdmi 2.1 och 120fps men har en hdmi 1.0 kabel så kanske du bara kan få 60fps.

Tror du missuppfattade jag menar alltså inte kablar som är vettigt prissatta eller lite högre än vanligt utan ex audioquests (because ofc its audioquest) 2m 2.1 hdmi kabel för 1.5k usd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Att säga att man har som generell ambition att kunden skall uppleva skillnad är ingen lögn. Att säga att man lyckats med det, dessutom i produktbeskrivningen för en specifik produkt där det faktiskt är omöjligt, blir däremot en lögn.

Från mitt perspektiv är det en avgörande skillnad.

Är du betald av dom eller varför böjer du dig såpass långt för att försöka bortförklara deras uppenbara lögner?
Eller menar du seriöst att man nu ska kunna marknadsföra sitt skräp enligt en ambition som man vet mycket väl att man inte uppnått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Är du betald av dom eller varför böjer du dig såpass långt för att försöka bortförklara deras uppenbara lögner?
Eller menar du seriöst att man nu ska kunna marknadsföra sitt skräp enligt en ambition som man vet mycket väl att man inte uppnått?

Supras påstående är sant så länge de har ambitionen att göra produkter där man hör skillnad och det är teoretiskt möjligt. Vilket det ju är tex om man gör en kabel som uppfyller kraven för 8K60 och jämför med en kabel som inte gör det. Vare sig vi gillar det eller inte så är den sortens formuleringar vanliga och vedertagna. Audioquests påstående är däremot oförsvarbart hur man än vrider och vänder på omständigheterna.

Ni som tror att "som kund ska"- formuleringen innebär ett juridiskt löfte kan ju tjäna en förmögenhet nu som vartenda företag har "lovat" att man skulle känna trygghet från en luftburen virussjukdom när de ställde ut handsprit i sina lokaler.