Tips på chassi som har plats för 420 radiator (lite våld får man tåla)

Permalänk
Medlem

Tips på chassi som har plats för 420 radiator (lite våld får man tåla)

Söker efter ett chassi man inte blir bankrutt av som klarar med en 420 radiator i toppen. Billigaste jag orkat sifta fram är Corsair 7000D för 3500kr.

Något jag lärt mig är att det är skillnad på fläktplats och radiatorstöd, mitt chassi (Fractal Design Define S) har plats för 3x140mm fläktar, men med radiatorn så behövde jag snedda in hela paketet och det var fan på millimetern, sen tar moderkakan i så bara ett par av skruvhålen passar. Har säkrat den helt ok med buntband, men det är inte helt rätt även om det funkar till 95%, offrar lite airflow på detta vis.

Så, har folk bra tips på antingen prisvärda chassin en 420 radiator "out of the box" passar? Lite mod går för sig i form av buntband osv, vinkelkap kan vara ett alternativ men mår illa i själen av att förstöra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Söker efter ett chassi man inte blir bankrutt av som klarar med en 420 radiator i toppen. Billigaste jag orkat sifta fram är Corsair 7000D för 3500kr.

Något jag lärt mig är att det är skillnad på fläktplats och radiatorstöd, mitt chassi (Fractal Design Define S) har plats för 3x140mm fläktar, men med radiatorn så behövde jag snedda in hela paketet och det var fan på millimetern, sen tar moderkakan i så bara ett par av skruvhålen passar. Har säkrat den helt ok med buntband, men det är inte helt rätt även om det funkar till 95%, offrar lite airflow på detta vis.

Så, har folk bra tips på antingen prisvärda chassin en 420 radiator "out of the box" passar? Lite mod går för sig i form av buntband osv, vinkelkap kan vara ett alternativ men mår illa i själen av att förstöra saker.

Phanteks Eclipse G500A

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Den har inte stöd för 420 i toppen, har du själv det här chassit? Fick det plats ändå? Behövde någon mod göras, vilken?

Permalänk
Medlem

fractal 7

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Compatibility
Motherboard compatibility
E-ATX (max 285 mm) / ATX / mATX / mITX
Power supply type
ATX
PSU max length - 250 mm (with HDD cage installed)
GPU max length - Storage layout: 290 mm - Open layout: 470 mm (445 mm w/ front fan)
CPU cooler max height - 185 mm
Front radiator - Up to 360/280 mm
Top radiator - Up to 360/420 mm
Rear radiator - 120 mm
Bottom radiator - Up to 240/280 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

fractal 7

Där har vi något, ja! Tack fortfarande lite dyrt, men jag är nog bara gammalmodig. Är ändå mer än en tusing billigare än vad jag lyckades skramla fram

Permalänk
Medlem

dyker upp på marknaden lite då och då köpte mitt för 500

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Fractal Design R5 har plats för en 420mm radiator i toppen.
Dock får man ju leta efter en begagnad sådan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Den har inte stöd för 420 i toppen, har du själv det här chassit? Fick det plats ändå? Behövde någon mod göras, vilken?

Sorry, jag som va korkad och inte tänkte ordentligt. 420 är för fronten.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

tänkte visa vad jag själv gjort om du ännu är intresserad.
ville ha dubbla 420mm radiatorer i en låda som inte var större än vad jag redan hade -> fractal r7
iofs en custom loop, men kan ju ge några hints iaf.

alphacool hpe30 420 i toppen
alphacool ut60 420 i botten

ingen stor operation enligt mig själv iaf.
borrade ur alla popnitar för psu shrouden och tog ut den ur lådan. sedan bara kapat av allt onödigt med figursåg.
främre delen av shrouden behöll jag för att gömma saker bakom. och en del i bakre sidan för att få fäst sidopanelen där tank/pumpcombon är fäst ordentligt.
sedan ett nytt custom stöd i mitten för att stärka upp allt igen, så moderkortsplåten inte svajjar allt för mycket.

sfx-l psu fäst i fronten på lådan. hade tidigare ett full stort atx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Där har vi något, ja! Tack fortfarande lite dyrt, men jag är nog bara gammalmodig. Är ändå mer än en tusing billigare än vad jag lyckades skramla fram

Jag kör själv FD Define 7 XL, Extremt lätt att bygga i. Hela taket kan tas bort och lätt att välja om man ska ha vattenkylning eller lagringsserver - eller båda.

Takplattan kan bytas mellan en solid och en perforerad (Båda medföljer) och chassit är tyst, även med den perforerade.

Tydligt att se i manualen hur man väljer om man vill prioritera lagring, kylning etc.

Define 7XL manual (pdf)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Domma är ganska dyra men ändå värt det

Phantek nv7

Om du ska gå hel vattenkylning thermaltake core p8

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se