Permalänk
Medlem

Ljud från nätagg?

Köpte nyss ett Asus rog strix 850W och den låter mer än vad jag förväntade mig. Även när fläkten inte ens är igång så är det "elektriskt" surrande/hummande. Under max belastning låter den ganska så högt med lite tjut från fläkten.

Ska nätagg låta så eller fick jag bara ett dåligt ex? Mitt förra var rätt så kasst så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Har jag rätt till att byta den? Köpte nätagget just för att det skulle vara väldigt tyst...

Video där man hör ljudet lite grann: https://imgur.com/a/7eE3pAT

Permalänk
Medlem

Antagligen så kallat "Spoltjut" som uppkommer när ström åker igenom en spole så att den börjar vibrera, tyvärr relativt vanligt i elektronik.

Permalänk

Är det tillräckligt illa kan det ju ev va ett reklamationsärende.

Men som sagt ganska vanligt idag med switchad strömförsörjning.

Jag hörde inget i videoklippet men är på jobbet så rätt högljutt här.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar för input

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte ovanligt, beroende på belastning så kan ett nätagg skapa olika vinande ljud etc. Typ coil whine som man kan hitta information om på nätet. Tyvärr är det inget man kan testa i förväg, hur ett nätagg med dina komponenter kommer belasta nätagget och vilka typer av oljud etc det kommer producera.

Att däremot ha ett kraftigt överdimensionerat nätagg till en dator som belastar mycket med grafikkort bör producera mindre oljud, det är min erfarenhet. Det är dock olika från olika märken, även klena nätagg utan någon belastning kan också låta och surra när datorn bara tuggar och idlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Tyvärr inte ovanligt, beroende på belastning så kan ett nätagg skapa olika vinande ljud etc. Typ coil whine som man kan hitta information om på nätet. Tyvärr är det inget man kan testa i förväg, hur ett nätagg med dina komponenter kommer belasta nätagget och vilka typer av oljud etc det kommer producera.

Att däremot ha ett kraftigt överdimensionerat nätagg till en dator som belastar mycket med grafikkort bör producera mindre oljud, det är min erfarenhet. Det är dock olika från olika märken, även klena nätagg utan någon belastning kan också låta och surra när datorn bara tuggar och idlar.

Tror nog de är lite 50/50, hade knappt spoltjut med mitt gamla nätagg på 650w med datorn i signatur. Bytte till 1000W för framtidssäkring och fick spoltjut :'D Men kan säkert ligga något i det. Kan vara att mitt är måndags X så sätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Adnerhill det eviga problemet med nätagg

Även om det borde vara mindre ljud om man har ett riktigt monster till nätagg är det inte några garantier. Jag kommer inte ihåg varför och hur ljudet uppstår, det går säkert att hitta på Internet men jag känner mig inte motiverad att leta. Jag undvek problemet tidigare genom att köpa nätagg som var bra kvalite, i alla fall enligt tester osv på nätet. Då slapp jag till stor del detta problem men å andra sidan har jag inte belastat datorerna hård med grafikkort eftersom jag inte stort sett inte spelar spel.

En sak som är något vägledande är om nätagget använder bra kondensatorer som är av kvalite, av t.ex. Japanskt märke. Jag har i alla fall haft mindre problem med dyrare nätagg. Å andra sidan vet jag inte hur det ser ut numera, vilka nätagg är bra kvalite.

Det verkar som det finns få tillverkare men många som sätter sitt namn och logga på hårdvaran och säljer det under sitt eget namn även om dom inte själva har någon tillverkning.