Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

[Diskussionsfråga] När är rätt tid att äta middag?

Permalänk
Avstängd

Äta middag kl 16 låter jättekonstigt. Då är man ju knappt ens hemma från arbete/skola, än mindre hunnit laga mat. Vi åt alltid 17 när jag var liten men då blev det snabb middag à la köttbullar, fiskpinnar etc.

Runt 18 är rimligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

17-19

Visa signatur

hellre fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

I Bondesverige var väl middagen den stora måltiden på dagen och då kunde man äta den mitt på dagen, den flyttades givetvis med industrialiseringen till att komma efter arbetet.

Det hela har inte så mycket med orden att göra som i att härleda till olika tidpunkter då även där de använder dinner som ord så var det den måltiden som åts mitt på dagen. Världen fastnade för lunch då det kan härledas till en lite lättare måltid än dinner eller middag.

När man bara kunde arbeta efter dagsljuset så kanske du steg upp runt fyra på morgonen, så vid mitt på dagen hade du varit utan mat ett tag. Lite som att du ser byggjobbarna äta vid nio-tiotiden på morgonen som givetvis kommer äta middag tidigare än någon som kommer hem 18.

16-17.30 var vanligt när jag växte upp. Efter 19 var nog väldigt ovanligt iaf.

Permalänk
Medlem

Kan det ha något att göra med när man sover osv? Lägger man sig (och antagligen går upp) tidigare tror jag att man äter middag tidigare.
Här hemma äter vi runt 18.

Permalänk

förmiddagsskiftet Frukost kl 04:30-05:00 middag runt kl17-18

Eftermiddagsskift frukost kl 13:00-14:00, middag kl 01:00-01:30 ish beroende på väglag på vägen hem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

När man blir hungrig och har möjlighet och hunnit laga mat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

!5:00 på jobbet & 16:00 när jag är ledig

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Middag äter jag vid 12-tiden på nuvarande jobb, på förra blev det allt mellan 13-15.

Kvällsmat blir när det blir, om det ens blir nåt. Tidigast vid 18-tiden, som senast vid 21. När jag åt middag vid 15 kunde det bli kvällsmat senare än så, berodde helt på när man kom hem.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kl 12 är middag för mig. Kl 16 - 17 kvällsmat. Medicinska skäl å bor i Skåne.

Man får hoppas att brysselkålen i EU inte vill ändra på middags/kvällsmats tiderna. Men man vet aldrig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Lunch 11.00 - 12.00 och middag 16.00 - 17.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

16 går ju jättebort så sett att man har ett arbete att utföra. (om man som merparten arbetar 'vanliga timmar' förstås)
Går ju inte att få ihop i en vardag. Är scenariot unemployed, familjelös person? Då kan man äta när man vill.

Hantverkarna som bor här på gården trillar ju in vid 15 så då är 16 rimligt antar jag..

Vi har barn och brukar äta runt 18 ungefär.
Ej hantverkare.

Permalänk
Medlem

Lunch runt 11 (om man ska iväg direkt efter) eller 12, och middag klockan 18 eller så nära som möjligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Frukost runt 8-9 (9 på jobbet)
Lunch kl 12 både hemma och på jobbet.
"Fruktstund" kl 15
Middag runt 17 oftast så man hinner hem från jobbet, om ledig dag kanske 16-18 beroende på vad man hittar på i övrigt.
Kvällsmat för lillpojken 19-19.30, kvällsmat för oss vuxna runt 21

Om det är ledigt dagen efter kan det bli något nattmål runt 23-0, någon mugg varm kakao och en smörgås/lite nötter kanske.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Intressant att vissa äter fyra stora(?) mål.
Frukost, lunch, middag och sen kvällsmat. Är alla dessa stora mål eller något mer som mellanmål?

Käkar själv tre större mål, frukost 7, lunch 11:30 och middag/kvällsmat 18:30. Dock äter jag lite mellanmål runt kl15.

18:30 känns lagom som sista måltiden för mig. Inte för tidigt så jag blir hungrig när jag ska sova och inte för sent så det stör sömn.
Lagom mätt när man ska sova är bäst.

Permalänk
Medlem

någonstans mellan 18-20 beroende på dag, helger kan det bli runt 20 tiden om jag inte känner mig jättehungrig.
vardagar så kommer man hem från jobbet och så gör man lite grejer o tiden rinner iväg då blir klockan oftast runt 18.30 för middag vilket brukar vara rätt lämplig tid tycker jag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert

På vardagar brukar jag inte äta middag, men om jag gör det så är det oftast klockan 19. Lunch blir i regel kl 11 eller någon gång mellan 13-14.

På helgerna skippar jag oftast lunch och äter middag runt 17-tiden men det är inte så strikt. Äter aldrig frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

På vardagar brukar jag inte äta middag, men om jag gör det så är det oftast klockan 19. Lunch blir i regel kl 11 eller någon gång mellan 13-14.

På helgerna skippar jag oftast lunch och äter middag runt 17-tiden men det är inte så strikt. Äter aldrig frukost.

Så normalt ett mål mat om dagen?

Permalänk
Bildexpert

@joakim99: Ja, generellt sett är det vanligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen jag fick barn har det landat i runt 18 för oss. Förr käkade jag ofta senare dock, eller skippade middag helt för jag käkade utelunch och då räckte det med ett par mackor eller så.

Jag minns många typ på gymnasiet och så som beklagade sig över "svenskheten" i att äta tidigt. "På kontinenten (alltså Spanien typ) äter man faktiskt middag vid halv elva..." (läs med fisförnäm röst). Jo, men dels ligger de i fel tidszon och dels äter de en mastodont-lunch på ett par timmar typ varje dag.

Och i Spanien (och andra länder i varmt klimat) så sover de en timme eller två när det är som varmast på dagen. Det kallas siesta. Då är man inte hungrig kl 18.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att middagstid har flyttats betänkligt för egen del. Det vill helst vara runt 18:30-19:00. Däremot efter jobbet blir det oftast någon form av konditionsträning som pågår totalt cirka 2-3 timmar med ombyte, dusch, kanske bastu, och sen transporttid hem. Följden blir att man inte är hemma och kan äta något ordentligt förrän runt 20.

Permalänk
Medlem

Har märkt att de som äter tidigt gärna äter ett kvällsmål. I övrigt tycker jag att middag inmundigas mellan 18-21...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"På kontinenten (alltså Spanien typ) äter man faktiskt middag vid halv elva..." (läs med fisförnäm röst). Jo, men dels ligger de i fel tidszon och dels äter de en mastodont-lunch på ett par timmar typ varje dag.

Vad menar du med fel tidzon? Kanarieöarna har en annan tidzon än vad vi har men fastlands-Spanien har samma tidzon som sverige.

Permalänk
Medlem

Äta

Käkar lunch 11.30 på fabriken, så är hungrig igen när jag kommer hem. Brukar äta vid 16.30 - 17.00

Permalänk
Medlem

17 är lagom på vardagar. 17.30-18 på helger.

Brukar ta kvällsfika vid 22.

Permalänk
Medlem

Brukar äta kl 18. O kolla på Rapport på SVT samtidigt.
Annars. När jag e hungig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med fel tidzon? Kanarieöarna har en annan tidzon än vad vi har men fastlands-Spanien har samma tidzon som sverige.

Precis, samma tidszon fast de ligger ganska långt västerut, så mycket att de borde ligga i samma zon som GMT, nästan på gränsen att ligga på -1, istället för att som idag ligga på +1. Så deras tid stämmer inte med deras "sol", utan när klockan är tio där borde den vara nio. Portugal ligger mer rätt, på 0, men geografiskt ligger det ju på gränsen mellan -1 och 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis, samma tidszon fast de ligger ganska långt västerut, så mycket att de borde ligga i samma zon som GMT, nästan på gränsen att ligga på -1, istället för att som idag ligga på +1. Så deras tid stämmer inte med deras "sol", utan när klockan är tio där borde den vara nio. Portugal ligger mer rätt, på 0, men geografiskt ligger det ju på gränsen mellan -1 och 0.

Enig att GMT skulle passa bättre. Madrid ligger -3° och Barcelona +2° så GMT känns rimligt. Oavsett så tror jag att man åt middag sent i Spanien redan innan man införde standardiserad tid.

Permalänk
Medlem

Frukost när det krävs.
Lunch/middag 12.00
Kvällsmat 18.00-18.30 ca.
Kl. 16 blir helt off, då får man äta en runda till innan man lägger sig, dessutom är man väl i princip kvar på jobbet då?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Detta är när jag arbetar, helgerna ser typ samma lika ut, något senare frukost

Frukost: 05:00/05:30
Lunch/Middag: 12:00/13:00
Kvällsmat: 18:00

Fungerar finfint för mig, somnar runt 2130 : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Innan frugan och jag fick barn så åt vi oftast middag mellan klockan 18.30-20.00. Hade nog mycket att göra med att man sov lite längre vilket resulterade att frukost blev lite senare än nu. Och resten av måltiderna blev per automatik senare då också. Nu när vi har barn och går upp tidigare och äter frukost tidigare, så blir det middag vid 16.30-18.00.