Permalänk

Inget internet.

Hejsan!

Ringde Bahnhof förra onsdagen då jag ville nedgradera från 250/250 till 100/100 då jag räknade på att jag skulle spara 1000:- om året och att vi har haft denna hastighet förut och klarat oss bra.

Nu har vi inte haft något internet sedan nedgraderingen. Har kontakt med Bahnhof som skickar dagliga sms på att dom arbetar med problemet.

Nu till min fråga! Någon som har en aning vad som kan ha hänt och varför det tar sådan tid?
Har testat med en annan router och kom inte ut på internet med den heller så det borde inte vara problem med min utrustning.

mvh/hagbarden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hagbarden:

Hejsan!

Ringde Bahnhof förra onsdagen då jag ville nedgradera från 250/250 till 100/100 då jag räknade på att jag skulle spara 1000:- om året och att vi har haft denna hastighet förut och klarat oss bra.

Nu har vi inte haft något internet sedan nedgraderingen. Har kontakt med Bahnhof som skickar dagliga sms på att dom arbetar med problemet.

Nu till min fråga! Någon som har en aning vad som kan ha hänt och varför det tar sådan tid?
Har testat med en annan router och kom inte ut på internet med den heller så det borde inte vara problem med min utrustning.

mvh/hagbarden

Har du startat om fiberomvandlaren och tjänstefördelaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har startat om mediaomvandlaren. Vi har fiber från svenska stadsnät så det är den enda mojängen som vi har på väggen

Permalänk

Kan poängtera att lamporna lyser grönt på den och att jag kommer till stadsnät portal när jag kopplar in en dator till den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hagbarden:

Kan poängtera att lamporna lyser grönt på den och att jag kommer till stadsnät portal när jag kopplar in en dator till den.

Om det är när du kopplat i dataporten (om du har flera portar) så är det ett problem med operatören, kommer du till en beställningsportal låter det som en felkonf så abbet avslutats i stället för bytt hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det är när du kopplat i dataporten (om du har flera portar) så är det ett problem med operatören, kommer du till en beställningsportal låter det som en felkonf så abbet avslutats i stället för bytt hastighet.

Mmmmm… låter som en vettig förklaring. Tack för informationen.

Permalänk

Någon som vet vad svenska stadsnät har för del i detta då Bahnhof säger att dom väntar på svar från dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hagbarden:

Någon som vet vad svenska stadsnät har för del i detta då Bahnhof säger att dom väntar på svar från dom?

Det är troligen de som driftar nätet, möjligen kanske de även äger nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen de som driftar nätet, möjligen kanske de även äger nätet.

Jo det var dom som drog in vårat fiber.
Så här står det på deras hemsida:
Viktigt: Upplever du en störning i din tjänst (så som Bredband, TV eller telefoni) ska du alltid felanmäla detta till din tjänsteleverantör. Du hittar kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer här.

Så då borde ju dom inte ha något med att vårat internet inte funkar kan man ju tycka. Men vad vet jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hagbarden:

Jo det var dom som drog in vårat fiber.
Så här står det på deras hemsida:
Viktigt: Upplever du en störning i din tjänst (så som Bredband, TV eller telefoni) ska du alltid felanmäla detta till din tjänsteleverantör. Du hittar kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer här.

Så då borde ju dom inte ha något med att vårat internet inte funkar kan man ju tycka. Men vad vet jag.

Jo de står för hårdvaran och driften av den men du kontaktar dem inte direkt utan du har avtal med din tjänsteoperatör som felanmäler dit vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är Svenska Stadsnät som driftar och äger nätet så är det hos dom som ändringen av hastighet och vem som äger ett abonnemang sköts, men det är den operatör du har valt som måste skicka in felanmälningar, ändringar och beställningar. Det är därför det står så på hemsidan.

Hoppas det gjorde saken lite klarare

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Du har fått Internjet!

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Du har fått Internjet!

Är så trött på detta så orkar inte ens skratta………… eller jo lite kanske.. hihihi….
Tänkte jag skulle dra upp på taket nu i vår och ta bort tv-antennen…… Har nu tänkt om efter lite skarvning av antennkabel så jag kan titta på tv iallafall.

Permalänk

Om du direkt kopplar datorn (utan router). Får du något ip då?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Om du direkt kopplar datorn (utan router). Får du något ip då?

Kommer in på Svenska stadsnät portal då. Där man väljer operatör.

Permalänk
Skrivet av Hagbarden:

Kommer in på Svenska stadsnät portal då. Där man väljer operatör.

Då har det skett en av två grejer:
1. De har inte driftad din tjänst pga något teknisk dumhet i interna system (händer ofta men borde lösas snabbt).

2. Du har kanske blivit tilldelad fel port i access switchen men det förklarar inte varför det funkade innan. Har sett detta ske där kunder är inte helt rätt dokumenterade, stadsnätet borde kunna se din mac-adress i accessporten som tillhör dig.

Att du når portalen betyder iallafall att du har anslutning och då ska du inte behöva sitta och fiffla med CPEn. Från mitt perspektiv ligger detta 70% på stadsnätet och 30% på tjänsteleverantören.