Vinylskivorna petar CD efter 35 år på tronen

Permalänk
Medlem

Precis börjat renovera en Lenco 75 vinylspelare här hemma så lite kul att denna tråd dyker upp här.

Som så många andra så vet jag ju att ljudet är "bättre"/renare/mer korrekt via andra medium så som tex flac men för min del så är det känslan i sig med vinyl som gjorde att jag skaffade just vinylspelare. Hela paketet med att leta fram skiva, ta fram skivan, känna doften och läsa på konvolutet, lägga skivan på tallriken och sen verkligen lyssna och ta till sig.

Jag har andra obskyra ljud leksaker med så som MD och DAT och alla har sin charm och så även vinyl.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Skrivet av danedi:

Flottarkärlek på stenkaka är fantastiskt bra.

Har du också original pressen?

Permalänk
Medlem

Började köpa på mig lite plattor för ca 3 år sen, det mesta är 80 tals hårdrock/metal men finns även modernare metal plattor i samlingen. Har t.ex alla Amon Amarth album på vinyl förutom de 2 senaste.

CD skulle jag aldrig samla på, en stor del av nöjet är just storleken på konvolutet, att bara ta fram en platta och stirra på omslaget❤️

Album på bild: Brymir - Voices in the Sky

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Det förvånar mig inte. Till skillnad från CD och digitalt ljud, så är ju vinylerna faktiskt kapabla att lagra fullständig ljudinformation, medan digitala medier begränsas av att de endast kan lagra datapunkter via sampling.

Ny har man ju matematiskt bevisat att du kan perfekt återskapa all information om du har en viss mängd samples jämfört med högsta frekvensen som förekommer vilket vi kände till redan innan digital musik uppkom och därför designades CDn just för att hålla den datan. Sen har vi det faktum att den mesta musik idag är inspelad digitalt och mixad digitalt för att sedan konverteras till analogt för att lagras på vinylskivan. Däremot så lider vinylen av problem med att motorer inte snurrar i exakt rätt fart för att spelas, spelare som har för mycket nåltryck eller skating vilket leder till slitage på skivan vilket betyder att den låter sämre varje gång den spelas.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Med risk för att gå off-topic, på tiden man spelade in LPs, hur fasen sparade man masters?
Idag finns ju även jättegamla låtar helt knasterfria online (Tidal lossless etc) Var det på kasettband?

Lite svårt att googla mig fram, men visst är det sjukt intressant?

Man lagrade de på band som då var som ett större kassettband. Dessa lagrade musiken magnetiskt på bandet precis som kasettbandet. I grunden så har även de knaster men med vissa trick vid inspelning så gick det att få bort nästan helt. Vet inte om den tekniken hade kommit då men om du har en kassett spelare hittar du troligen något som heter Dolby noise reduction. Så de områden som hade knaster spelade man in med högre volym än resten och spelaren använder EQ för att dra ner dessa till normal volym vilket då även sänkte bruset. Anledningen till vara Tidal och likande inte har knaster är för att de flesta är moderna remasters där man använt moderna filter för att ta bort det. Däremot om du lyssnar på orginal you've lost that loving feeling på Tidal kommer du höra knastret då den troligen är direkt ifrån bandet eller en vinyl.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det är kul att generationen som köpte sönderkomprimerade cds nu köper vinyler av nostalgiskäl

CD skivor har ingen komprimering över huvudtaget. Det är det bästa sättet att få grundmaterial för att göra bra förlustlösa flac filer eftersom de inte har någon alls. Däremot när alla gör om till mp3 så blir det sönder komprimerat men CDn har skrivet i hur de ska fungerat att de är förlustlösa eftersom de är helt utan komprimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är kul att generationen som köpte sönderkomprimerade cds nu köper vinyler av nostalgiskäl

Skrivet av Pratkungen:

CD skivor har ingen komprimering över huvudtaget. Det är det bästa sättet att få grundmaterial för att göra bra förlustlösa flac filer eftersom de inte har någon alls. Däremot när alla gör om till mp3 så blir det sönder komprimerat men CDn har skrivet i hur de ska fungerat att de är förlustlösa eftersom de är helt utan komprimering.

Jag antar att han menar komprimerade som i dynamiskt omfång (loudness wars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag antar att han menar komprimerade som i dynamiskt omfång (loudness wars)

Så tolkade jag det också. Anledningen att många vinylsläpp låtit bättre än CD på senare årtionden, trots att vinyl som ljudmedium är mycket sämre än CD, är ju att det är helt andra mastringar som inte är fullständigt förstörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Så tolkade jag det också. Anledningen att många vinylsläpp låtit bättre än CD på senare årtionden, trots att vinyl som ljudmedium är mycket sämre än CD, är ju att det är helt andra mastringar som inte är fullständigt förstörda.

Minns när jag körde replaygain på hela min samling, så himla behagligt att kunna välja volym själv och inte styras av vad en viss skiva har gjort

Men för att vara tydlig, en CD kan låta bra, om det är rätt master, inte tekniken i sig som är problemet

Tänk om vi kunde ha enats om ett vettigt master-mål från början och inte anpassat allt för radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är fel på så många plan, men misstänker du inte är intresserad av att veta varför.
Skulle du vilja veta så är du välkommen att hojta här eller i PM.

Detta är också helt fel enligt Nyquist-Shannon teoremet.

ELI5?

Eller ELI10 kanske. Inte superintresserad och förstår att det aldrig kommer spela någon roll vid tillräckligt hög digital upplösning eller för den delen att jag skulle märka någon skillnad på någonting bättre än 128 kbps mp3 i princip.

Men i teorin måste ju en analog kedja hela vägen från inspelning till uppspelning vara bättre än att konvertera fram och tillbaka analogt/digitalt/analogt så länge utrustningen och andra variabler är tillräckligt bra?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

ELI5?

Eller ELI10 kanske. Inte superintresserad och förstår att det aldrig kommer spela någon roll vid tillräckligt hög digital upplösning eller för den delen att jag skulle märka någon skillnad på någonting bättre än 128 kbps mp3 i princip.

Men i teorin måste ju en analog kedja hela vägen från inspelning till uppspelning vara bättre än att konvertera fram och tillbaka analogt/digitalt/analogt så länge utrustningen och andra variabler är tillräckligt bra?

Vill du höra instrumentet så ska du helst vara i samma rum, ingen utrustning inblandad

Kan du inte vara det så kan analog uppspelning med förstärkning användas direkt från en mikrofon vid källan

Om du inte kan lyssna live behöver ljudet spelas in, det kan ske analogt eller digitalt

Analog inspelning bottnar oftast i en förstärkare som driver en elektromagnet att vibrera något som fysiskt gör repor i en skiva. Där kommer det naturligt in vissa begränsningar i hur fort nålen kan vibrera och materialets ojämnheter

Denna analoga master kan sedan spelas upp direkt i teorin, men oftast gjuter man av den. I avgjutningen kan det uppstå defekter som luftbubblor eller bitar av gjutmassan som inte lossnar rent, eller skräp som introduceras

Sedan ska man av detta trycka en ny skiva med mallen, igen ett steg som kan introducera felkällor. Sedan ska skivan spelas upp och kompensera för begränsningarna i inspelningen genom selektivt förstärka vissa ljuddelar (kompensera för nålens tröghet och begränsad spårvidd bland annat) och möjligt damm och skräp i spåret

Resultatet är en kedja med lite oklara felkällor

Digital inspelning tar istället och mäter signalen från mikrofonen direkt. Och enligt Nyquist-Shannons teorem (Wiki) kan man genom att mäta dubbelt så ofta som frekvensen man bryr sig om (mänskliga örats begränsning) perfekt återställa alla ljudvågor inom intervallet till exakt samma (upp till samplingens djup, vanligen 16+ bitar)

Sedan förstärker man denna återkapade signal till högtalarna. I teorin en mer felfri process så länge DAC/ADC beter sig som de ska

Enkelt förklarat är att DAC återskapar signalen så gott den kan och inom intervallet av hörbara frekvenser så är det bara ’rätt’ signal som passar alla samples, så det är den som blir resultatet. Det kanske skapas oväntade frekvenser utanför, men dessa går inte att höra.

Normal frekvens att sampla är som minst 44000Hz, det är mer än dubbla vad vanliga människor kan höra, alltså ska samma ljud som mikrofonen hör återskapas i högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pratkungen:

CD skivor har ingen komprimering över huvudtaget. Det är det bästa sättet att få grundmaterial för att göra bra förlustlösa flac filer eftersom de inte har någon alls. Däremot när alla gör om till mp3 så blir det sönder komprimerat men CDn har skrivet i hur de ska fungerat att de är förlustlösa eftersom de är helt utan komprimering.

Du kanske skall jämföra en cd från 80talet och en remastrad 20år senare...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vinyl på sin egen hylla med mina bästa högtalare. Hela den nöjsamma processen uppmanar till lite extra vördnad och fokus på lyssnandet. De stora omslagen är i mina ögon det klart bästa formatet att avnjuta konstverken också. Om möjligt skaffar jag oftast färgvarianter på skivor som matchar omslaget och/eller musikens tema.

CD i Windows 98-datorerna med typiska t.ex. IBM-högtalare, precis som under de mest formativa åren. Verkligen ingen audiofil-upplevelse, men lyckan som undantagslöst infinner sig är svårslagen. Åh, att försöka bättra sina tider i Action SuperCross med 90s/00s Blind Guardian eller Edguy i bakgrunden... Himlen!

YouTube (nästan uteslutande) på moderna datorn med brusreducerande hörlurar. Snabbast, bekvämast, låter bra. Om artister jag vill stödja (läs: allt bra, så klart!) endast erbjuder digitala släpp köper jag det på Bandcamp och tankar hem den okomprimerade kopian till "arkivet", men tar ändå mest till YouTube för att lyssna när andan faller på. Har svårt för Spotify av någon anledning, vet inte om det är gränssnittet eller vad men tappar suget direkt jag infinner mig där, känns så glädjelöst...

Svårmotiverat att alltid ha en kassettspelare framme till hands då det bara är ett par genrer musik jag faktiskt skulle vilja höra i det formatet, samt att lusten inte är jättestor att eventuellt behöva lägga flera minuter på att spola band. Om jag hade plats vid skivspelaren kanske kassettväskorna skulle åka fram ibland igen, men så ser det tyvärr inte ut just nu.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Med risk för att gå off-topic, på tiden man spelade in LPs, hur fasen sparade man masters?
Idag finns ju även jättegamla låtar helt knasterfria online (Tidal lossless etc) Var det på kasettband?

Lite svårt att googla mig fram, men visst är det sjukt intressant?

Många nämner "stora kassettband" men min erfarenhet är att det mestadels var rullbandare. När jag spelade in en del musik på nittiotalet så hade han som ägde studion gått all in på digitalt först, med ADAT-kassetter, åtta kanaler per kassett i samma format som VHS. Året efter hade han slängt ut allt modernt och köpt in "vintage" från sjuttiotalet som var stora rullbandare. Ärligt talat vet jag inte om det blev någon större skillnad i slutändan dock, men visst gav det lite känsla med rullbandarna och så.

Permalänk
Medlem

Jag köper LP dels för att ge stöd till artisterna jag gillar och dels för att musik är min hobby. Framförallt för att jag tycker det är roligt
Finns ett och annat kassettband också, dock har bandspelaren packat ihop.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill du höra instrumentet så ska du helst vara i samma rum, ingen utrustning inblandad

Kan du inte vara det så kan analog uppspelning med förstärkning användas direkt från en mikrofon vid källan

Om du inte kan lyssna live behöver ljudet spelas in, det kan ske analogt eller digitalt

Analog inspelning bottnar oftast i en förstärkare som driver en elektromagnet att vibrera något som fysiskt gör repor i en skiva. Där kommer det naturligt in vissa begränsningar i hur fort nålen kan vibrera och materialets ojämnheter

Denna analoga master kan sedan spelas upp direkt i teorin, men oftast gjuter man av den. I avgjutningen kan det uppstå defekter som luftbubblor eller bitar av gjutmassan som inte lossnar rent, eller skräp som introduceras

Sedan ska man av detta trycka en ny skiva med mallen, igen ett steg som kan introducera felkällor. Sedan ska skivan spelas upp och kompensera för begränsningarna i inspelningen genom selektivt förstärka vissa ljuddelar (kompensera för nålens tröghet och begränsad spårvidd bland annat) och möjligt damm och skräp i spåret

Resultatet är en kedja med lite oklara felkällor

Digital inspelning tar istället och mäter signalen från mikrofonen direkt. Och enligt Nyquist-Shannons teorem (Wiki) kan man genom att mäta dubbelt så ofta som frekvensen man bryr sig om (mänskliga örats begränsning) perfekt återställa alla ljudvågor inom intervallet till exakt samma (upp till samplingens djup, vanligen 16+ bitar)

Sedan förstärker man denna återkapade signal till högtalarna. I teorin en mer felfri process så länge DAC/ADC beter sig som de ska

Enkelt förklarat är att DAC återskapar signalen så gott den kan och inom intervallet av hörbara frekvenser så är det bara ’rätt’ signal som passar alla samples, så det är den som blir resultatet. Det kanske skapas oväntade frekvenser utanför, men dessa går inte att höra.

Normal frekvens att sampla är som minst 44000Hz, det är mer än dubbla vad vanliga människor kan höra, alltså ska samma ljud som mikrofonen hör återskapas i högtalarna

Ok, dock lite oklart i min hjärna. Hur lämpar sig denna teorem i praktiken vid användning av t. ex. en dator för uppspelning?

Sen vet jag inte vad bitdjup innebär för en sampling. En analog inspelning har ju inget bitdjup, hur ska man då kunna jämföra "perfekt återskapning av ljudvågor" "upp till ett bitdjup"?

Om jag förstår det rätt så vore analogt bättre, förutsatt att man hade perfekt utrustning. Men ingenting är naturligtvis perfekt och därmed kan man få bättre resultat trots digital konvertering?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ok, dock lite oklart i min hjärna. Hur lämpar sig denna teorem i praktiken vid användning av t. ex. en dator för uppspelning?

Sen vet jag inte vad bitdjup innebär för en sampling. En analog inspelning har ju inget bitdjup, hur ska man då kunna jämföra "perfekt återskapning av ljudvågor" "upp till ett bitdjup"?

Om jag förstår det rätt så vore analogt bättre, förutsatt att man hade perfekt utrustning. Men ingenting är naturligtvis perfekt och därmed kan man få bättre resultat trots digital konvertering?

Bitdjup är helt enkelt hur många steg du har mellan minimal och maximal signal, helt tyst och jetmotor (vad du nu har ställt in som maximal nivå)

Antalet steg däremellan är hur nära signalen kan mätas. Ett exempel:
Om den teoretiska analoga signalen vid en tidpunkt är 66.778773% av maximala
Då skulle den vid 4-bit djup mötas till
0.66778773 * (2^4 - 1) = 10.01… alltså 10

Vid återuppspelning skulle den alltså generera signalen 10 och vara fel ute med en tiondels procent i det här fallet

Vid vissa signalvärden är den nära andra långt ifrån. Det är dessa ’steg’ som just digital betyder

Brus och grötighet i en digital signal kommer just från dessa mätfel.

I en CD-skiva är bitnivån (antal steg per sample) 16-bit eller 65536 nivåer. Då hade samma signal som ovan mätts till:
43764.13… och haft ett fel på dessa 0.13, alltså procentuellt sett mycket mindre fel: 3 miljondelar

Andra signalvärden till exempel:
0.1 skulle inom 4-bit mätas till:
1.5… alltså 1 och ha ett fel på 33%
Eller i fallet 16-bit mätas till:
6553.5… med resultat 6553, ett del på 76 miljondelar

Dessa små fel kanske kan mätas, men är mycket små vid 16-bit. Teoretiskt är det såklart inte exakt samma signal, men det är samma ’inom stegstorleken’. Man kan också spela in med större bitdjup, som 24 eller mer, men då är ofta störningsnivåer inom signalen större osäkerhet än individuella mätnivåer. Om någon andas i ett annat rum ändras nog mätnivåerna ungefär

Jag tror inte det är många (någon?) som kan höra de teoretiska felen i en CD-signal, men det går lätt att höra skillnad på lägre nivåer:

Tänkte bara vara extra tydlig, det matematiska teoremet om detta handlar alltså om sample-frekvens, inte om antal nivåer av sample. Om du har exakt/perfekt värde vid givna tidsintervall kan endast originalsignalen återskapas från den. I verkligheten har vi inte oändlig upplösning i våra mätvärden/samples

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av olga32:

Men i teorin måste ju en analog kedja hela vägen från inspelning till uppspelning vara bättre än att konvertera fram och tillbaka analogt/digitalt/analogt så länge utrustningen och andra variabler är tillräckligt bra?

Det där var inte uttrycket jag svarade på.
Jag svarade på att "Vinyl är bättre än CD för att det är analogt och kan innehålla all info".
Det stämmer inte. Vinyl är ett fysiskt medium och är bundet av både tröghet i nålen men även t ex dynamik begränsningar. Det går att göra saker med digital media som inte är möjligt med fysiska analoga lagringssubstrat.

Att konvertera enligt Nykvist-Shannons teorem bevarar all information om rätt samplingsfrekvens och bitdjup väljs. Det är matematiskt bevisat, även om det är högst osannolikt att inte någon pytteförlust uppstår. Däremot pratar vi om minimala avrundningar vid kvantifiering.

Denna praktiska begränsning i DA-omvandlare i bitdjup ger kvantifieringsdistortion. Dessa fel är försumbara vs trögheten i ett analogt vinylsystem.

Sedan kan man även översampla, då får man högre SNR även om man bara använder en enda bit. T ex PDM-samplat ljud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där var inte uttrycket jag svarade på.
Jag svarade på att "Vinyl är bättre än CD för att det är analogt och kan innehålla all info".
Det stämmer inte. Vinyl är ett fysiskt medium och är bundet av både tröghet i nålen men även t ex dynamik begränsningar. Det går att göra saker med digital media som inte är möjligt med fysiska analoga lagringssubstrat.

Att konvertera enligt Nykvist-Shannons teorem bevarar all information om rätt samplingsfrekvens och bitdjup väljs. Det är matematiskt bevisat, även om det är högst osannolikt att inte någon pytteförlust uppstår. Däremot pratar vi om minimala avrundningar vid kvantifiering.

Denna praktiska begränsning i DA-omvandlare i bitdjup ger kvantifieringsdistortion. Dessa fel är försumbara vs trögheten i ett analogt vinylsystem.

Sedan kan man även översampla, då får man högre SNR även om man bara använder en enda bit. T ex PDM-samplat ljud.

Kvantifieringsfelen kommer ju också absorberas av de fysiska trögheterna i en högtalare som ska vibrera och annat antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Sen vet jag inte vad bitdjup innebär för en sampling. En analog inspelning har ju inget bitdjup, hur ska man då kunna jämföra "perfekt återskapning av ljudvågor" "upp till ett bitdjup"?

Kvantifieringsfelen vid digitalisering yttrar sig som ett brus, vi kan alltså lite förenklat jämföra detta som en Signal to Noise Ratio. Varje bit motsvarar ~6dB skillnad mellan signal och brus. Ett gammalt kasettband med 48dB SNR blir alltså ~8bitars ljud, ett helt nytt dyrare band med 60dB blir ~10bitarsljud, vinyl med 60-70dB blir ~11bitarsljud, en CD med 16bitarsljud ~96dB SNR.

Hörbarhetsgränsen för en människa är 0dB, bakgrundsljudet i en riktigt riktigt tyst lägenhet är väl 15dB eller nåt (?), så om du drar på en CD och spelar 110dB så är kvantifieringsbruset i nivå med en tyst lägenhet.
Forumet i anda så är väl en GPU bättre jämförelse, x090 TUF i tyst läge är väl strax över 30 dB. Drar du på 126dB så är alltså kvantifieringsbruset i storleksordningen av ljudet från grafikkortet, med öppen låda, på en meters avstånd. Lufttrycksborr, kraftig åskknall, högljudda industrimaskiner, jetplan som lyfter, eller att ställa sig mitt framför högtalarstapeln på en rockkonsert listas som exempel. Tiden till att det är risk för hörselskador vid de nivåerna mäts i sekunder.

Sen kan man göra lite intressanta digitala trick och flytta bruset till högre frekvenser vi inte hör och därmed nå uppemot 120dB brusgolv, eller 20bitars ljud, då ska du upp till ovan nämnda ljudtryck innan det ens är möjligt att höra bruset i en knäpptyst miljö (120dB mellan hörbarhetsgränsen och 120dB ljudtryck).
Räknar vi från vårt TUF så hamnar vi vid 150dB, ett pistolskott på en meters avstånd, och troliga hörselskador direkt.

24bitarsljud så har du 144dB SNR, räknar vi från vårt TUF så hamnar vi på 174dB, på nivå av att ställa sig 100meter från en rymdraket som drar iväg. Sen kan man ju flytta bruset även här..

I praktiken så kommer alla steg vid inspelningen resultera i mer brus än kvantifieringsbruset på en CD, att studior använder 24bitars (eller 32bitars) har andra anledningar. Det finns alltså inte direkt nån anledning att konsumera ljud med så mycket mer än 16bitar. Kanske 20-24 bitar ifall vi verkligen vill få in hela det mänskliga hörselomfånget ända upp till hörselskador.

Försöker hitta en video med testsignaler för att testa ens dynamiska omfång som exempel, men youtube har ju sabbat sin sökfunktion fullständigt.. fortsätter gräva.

edit:
Hittade åt denna istället, har till och med ett test:
https://www.audiocheck.net/blindtests_dynamic.php?dyna=48

Först får du lyssna på ett klipp som växlar mellan brus och brus som är 48dB tystare, det andra klippet växlar mellan brus och absolut tystnad.
OBS! Sidan kommer spela brus med maxad ljudvolym, kolla så att du inte har volym för lurar/högtalare alldelens för högt först.
Sen har du ett frågetecken som spelar slumpmässigt klipp, kan du avgöra om det är helt tyst eller om bruset är kvar där 48dB tystare? Dvs. är det brus från inspelningen du hör, eller brus från annat? Efter denna så kan du trycka på 56 dB osv. som target längst upp för att testa högre dynamiskt omfång.

https://www.audiocheck.net/audiotests_dithering.php
Här finns ett liknande test fast med en röst i fallande ljudnivå istället, samt 8-bitarsversion av samma fil samt 8-bitar med noiseshaping, brusflyttandet jag nämnde ovan.

Och ett test med Gangnam style för att exemplifiera hur komprimerad dagens musik är, klarar ni att höra skillnad?:
https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php

Permalänk
Medlem

Har nån EP från 1955, nån EP med Elvis från 1958, några Hep Stars singlar. The Animals single House Of The Rising Sun från ca 1964, dock svenska utgivingar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har nån EP från 1955, nån EP med Elvis från 1958, några Hep Stars singlar. The Animals single House Of The Rising Sun från ca 1964, dock svenska utgivingar.

House of the rising sun är verkligen en favorit!

Permalänk

Har någon enstaka vinyl, inte heller något sätt att spela upp dem. Föredrar CD's då jag kan använda dem till CD-växlaren i bilen

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thu:

Kvantifieringsfelen vid digitalisering yttrar sig som ett brus, vi kan alltså lite förenklat jämföra detta som en Signal to Noise Ratio. Varje bit motsvarar ~6dB skillnad mellan signal och brus. Ett gammalt kasettband med 48dB SNR blir alltså ~8bitars ljud, ett helt nytt dyrare band med 60dB blir ~10bitarsljud, vinyl med 60-70dB blir ~11bitarsljud, en CD med 16bitarsljud ~96dB SNR.

Hörbarhetsgränsen för en människa är 0dB, bakgrundsljudet i en riktigt riktigt tyst lägenhet är väl 15dB eller nåt (?), så om du drar på en CD och spelar 110dB så är kvantifieringsbruset i nivå med en tyst lägenhet.
Forumet i anda så är väl en GPU bättre jämförelse, x090 TUF i tyst läge är väl strax över 30 dB. Drar du på 126dB så är alltså kvantifieringsbruset i storleksordningen av ljudet från grafikkortet, med öppen låda, på en meters avstånd. Lufttrycksborr, kraftig åskknall, högljudda industrimaskiner, jetplan som lyfter, eller att ställa sig mitt framför högtalarstapeln på en rockkonsert listas som exempel. Tiden till att det är risk för hörselskador vid de nivåerna mäts i sekunder.

Sen kan man göra lite intressanta digitala trick och flytta bruset till högre frekvenser vi inte hör och därmed nå uppemot 120dB brusgolv, eller 20bitars ljud, då ska du upp till ovan nämnda ljudtryck innan det ens är möjligt att höra bruset i en knäpptyst miljö (120dB mellan hörbarhetsgränsen och 120dB ljudtryck).
Räknar vi från vårt TUF så hamnar vi vid 150dB, ett pistolskott på en meters avstånd, och troliga hörselskador direkt.

24bitarsljud så har du 144dB SNR, räknar vi från vårt TUF så hamnar vi på 174dB, på nivå av att ställa sig 100meter från en rymdraket som drar iväg. Sen kan man ju flytta bruset även här..

I praktiken så kommer alla steg vid inspelningen resultera i mer brus än kvantifieringsbruset på en CD, att studior använder 24bitars (eller 32bitars) har andra anledningar. Det finns alltså inte direkt nån anledning att konsumera ljud med så mycket mer än 16bitar. Kanske 20-24 bitar ifall vi verkligen vill få in hela det mänskliga hörselomfånget ända upp till hörselskador.

Försöker hitta en video med testsignaler för att testa ens dynamiska omfång som exempel, men youtube har ju sabbat sin sökfunktion fullständigt.. fortsätter gräva.

edit:
Hittade åt denna istället, har till och med ett test:
https://www.audiocheck.net/blindtests_dynamic.php?dyna=48

Först får du lyssna på ett klipp som växlar mellan brus och brus som är 48dB tystare, det andra klippet växlar mellan brus och absolut tystnad.
OBS! Sidan kommer spela brus med maxad ljudvolym, kolla så att du inte har volym för lurar/högtalare alldelens för högt först.
Sen har du ett frågetecken som spelar slumpmässigt klipp, kan du avgöra om det är helt tyst eller om bruset är kvar där 48dB tystare? Dvs. är det brus från inspelningen du hör, eller brus från annat? Efter denna så kan du trycka på 56 dB osv. som target längst upp för att testa högre dynamiskt omfång.

https://www.audiocheck.net/audiotests_dithering.php
Här finns ett liknande test fast med en röst i fallande ljudnivå istället, samt 8-bitarsversion av samma fil samt 8-bitar med noiseshaping, brusflyttandet jag nämnde ovan.

Och ett test med Gangnam style för att exemplifiera hur komprimerad dagens musik är, klarar ni att höra skillnad?:
https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php

dB är bara ett enhetslöst relativt mått.
dBA är mått på ljudnivå/tryckamplitud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boogey:

Tänkte precis påpeka detta. Nog för att AI är på modet, men man behöver inte göra det svårare för sig än nödvändigt.

Shazam! lanserades som en telefontjänst i Storbritannien 2002.

Ja, det var precis en sån tjänst jag tänkte på Det är en form av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

dB är bara ett enhetslöst relativt mått.
dBA är mått på ljudnivå/tryckamplitud.

dBA betyder bara att det är A-vägt (det finns fler vägningar), vilket bl a innebär att väldigt mycket bas är bortskuret. dB kan mycket väl vara ljud, men ovägt. Ibland kan man förvisso ana att det inte är ovägt, men att någon slarvigt inte angett vilken vägning det rör sig om.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ztenlund:

dBA betyder bara att det är A-vägt (det finns fler vägningar), vilket bl a innebär att väldigt mycket bas är bortskuret. dB kan mycket väl vara ljud, men ovägt. Ibland kan man förvisso ana att det inte är ovägt, men att någon slarvigt inte angett vilken vägning det rör sig om.

Att bara köra "dB" är oheligt att göra. Finns ju ingen referensram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

dBA är mått på ljudnivå/tryckamplitud.

dB SPL är måttet, decibel relativt sound pressure level 20 µPa, (A) är viktningen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thu:

dB SPL är måttet, decibel relativt sound pressure level 20 µPa, (A) är viktningen.

Ja, det låter korrekt. Sound Pressure Level.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Med risk för att gå off-topic, på tiden man spelade in LPs, hur fasen sparade man masters?
Idag finns ju även jättegamla låtar helt knasterfria online (Tidal lossless etc) Var det på kasettband?

Lite svårt att googla mig fram, men visst är det sjukt intressant?

Vid modern allmän användning rullband eller inte alls, dvs man graverade direkt till pressmatriserna men en del (nog mer än många vinylkramare tror) är också digitalt inspelat för det började man med i början på 70 talet.
Var det en lite större, normal studio så har de nog använt nån 2" bandare >

Och desto färre kanaler och högre bandhastighet desto bättre blev det, det finns 2" stereobandare som kör 30 ips (76cm/sekund) i bandhastighet om man vill få upp bandförbrukningen

Skrivet av Chromatic:

Var 8-track någonsin en grej i Sverige? Hade den tekniken sämre kvalitet jämfört med kassettbanden? Sjukt intressant att det ändå försöktes göra lite olika standarder

Nej kompaktkasetten kommer från Holland/Philips så 8-track blev aldrig särskilt populärt i Europa för de kom ut på marknaden ungefär samtidigt, 8-track var nog faktiskt mest populärt i amerikanska bilar för det var inte så stort i hemmen där borta heller även om formatet förekom.

Skrivet av snajk:

Många nämner "stora kassettband" men min erfarenhet är att det mestadels var rullbandare. När jag spelade in en del musik på nittiotalet så hade han som ägde studion gått all in på digitalt först, med ADAT-kassetter, åtta kanaler per kassett i samma format som VHS. Året efter hade han slängt ut allt modernt och köpt in "vintage" från sjuttiotalet som var stora rullbandare. Ärligt talat vet jag inte om det blev någon större skillnad i slutändan dock, men visst gav det lite känsla med rullbandarna och så.

Det har spelats in digitalt i stereo på videoband och man gjorde även en del försök att få till det för hemmabruk typ denna som använde vhs kassetter.
Technics SV-P100 Digital Audio Cassette Recorder (1981-84) Den var alltså före cd.

Men även en vanlig hifihvs låter oftast väldigt bra, ofta bättre än nån vinylsvarv.

Jag tycker inte att lp är nått att hurra för ljudmässigt och det konstaterades ju på 80 talet när "formattesterna" gjordes, allt en lp kan återge kan en cd göra exakt likadant men en lp kan aldrig återge en cd så att man inte kan höra att det är en lp och inte cd man lyssnar på.

Men hårdvaran runt lp är rolig, lite som att gilla ångmaskiner,inte så användbart men en rolig hobby.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.