Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Felsökning av eget PC-bygge

Hej! Jag skulle behöva tips på hur jag bör felsöka mitt egna hemmabygge.

Det hela började med att sonens spel-PC dog och jag skulle byta ut några grundkomponenter i den. Dumt nog felsökte jag inte då, men kortfattat kom jag rakt in i ett felmeddelande i vad som såg ut att vara BIOSet. Hans PC bestod då av en Intel i5 9400, 16 GB RAM, 1 TB M2 SSD, 1660 Ti, drivet av ett Corsair 550MX eller något liknande. Kom inte förbi felmeddelandet ocvh kom inte in i riktiga BIOSet alls. Den var några år gammal och tänkte en ny uppgradering kanske kunde löse problemen samtidigt som den kunde bli snabbare.

Skaffade ett nytt moderkort, ett ASUS Prime X670P Wifi med en Ryzen 5 7600X, en ny Arctic AIO 240 mm radiator, samt nya DDR5 RAM 32 GB. Insåg att jag hade ett för gammalt chassi med gamla kablar och trasig frontend-USB-panel, så jag köpte ett nytt sådant med, ny SSD på 2TB och ny ren Wn11-installation på en ny USB-sticka, samt ett nytt nätagg på 850 watt, vilket i det närmaste ger mig en helt ny dator trots att jag inte tänkte köpa nytt

När jag byggt ihop det nu, utan grafikkort, så startar allt fint. Fläktar kör och lyser, låter fint, håller jämt uppskattad temperatur. Har testat att koppla in en skärm till bygget utan grafikkort eller Win installerat i moderkortets utgång, men skärmen får ingen signal. Stoppade då i det gamla 1660-kortet för att se om jag kunde få ut en signal från det istället, men då startade inte ens datorn, on-knappen ville inte slå på strömmen i burken. Tänkte då att det kortet kan ha varit problemet, så jag tog ut det, och stoppade i mitt andra från min jobbdator istället, ett 3080 Ti som är ett år gammalt. Samma sak där, PCn vill en inte ens starta, som om strömmen inte var ikopplad.

Allt kablage är trippelkollat så det är rätt inkopplat.

Vad kan ha gått fel? Några tips på vad jag kan prova?

Tack på förhand, Chrille

Permalänk
Medlem

Startar den utan grafikkort i nu? Har du kollat så du inte råkat dra bort pwr-kabeln från MB? Testat att kortsluta pwr-pins på MB med tex skruvmejsel?

Permalänk

Den startar utan grafikkort, men även om jag kopplar in en HDMI-kabel direkt till moderkortet till en skärm så får inte skärmen någon signal.

Vad gör kortslutningen med PWR-pinsen? Vågar man göra det med alla komponenter inkopplade i moderkortet tillsammans med nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollkjeft:

Vad gör kortslutningen med PWR-pinsen? Vågar man göra det med alla komponenter inkopplade i moderkortet tillsammans med nätagget?

Tänkte mest om den inte starta alls nu även när du tog ur grafikkortet. Kortslutning på pwr on-pinsen är samma som att tryck på knappen i chassit. Enbart för att utesluta att den skulle falerat.

Strömkablar är kopplat till MB:et? (1st 4pins och 1st 8pins ser det ut o va längst upp)
Om du startar utan grafikkort, finns det nån diagnostikLED som visar nått?

Permalänk

4pins överst är för överklockning enligt Inet (har frågat dem specifikt), så endast 8pinsen är inkopplad. Sedan är den stora vanliga 24pins-ATX-kabeln på sidan också inkopplad, precis som den ska.

Systempanelheadern är inkopplad och fungerar som vanligt (chassits Power on/off, Reset osv) när grafikkortet _inte_ är inkopplad. Däremot är de döda (hela datorn är som död) när man kopplat in grafikkortet. Det är så skumt.

Jag får dock ingen bild i skärmen hur jag än gör. Får nästan känslan av att det är moderkortsrelaterat och inte grafikkortsrelaterat. Mitt 3080 ti funkar precis som det ska på jobbdatorn bredvid.

Permalänk
Medlem

I manualen står det mycket riktigt att du ska sätta i 8-pin eller 8-pin samt 4-pin. Jag tänker att det skadar inte att prova?

Här finns lite felsökningstips: https://www.asus.com/support/FAQ/1042678