Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazon växer snabbt i Sverige

Den amerikanska jätten blir allt mer etablerad i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte IT biten är särskilt stor hos Amazon Sverige. Jag jobbar på en stor B2B ÅF och där har vi inte märkt av Amazon öht. Amazon känns som Aliexpress

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en hel del hos amazon senaste året, bättre utbud och markant bättre priser i flera fall. Fruktansvärt snabba på att svara på mail ( när det tar någon timme att få svar en söndag kväll… )

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Använder amazon som aliexpress. Rätt skönt när man köper saker < 200kr ish.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Musikälskare

Roligt att se, använder dom till det mesta nu mera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra produkter till bra priser, oftast billigast. Snabb leverans och aldrig haft problem med retur/reklamationer. De brukar även slänga in personliga rabatter (typ 100kr avdrag vid köp av 400kr).

Bra butik.

Permalänk
Medlem

Det händer att jag handlar på amazon.se eller .de men oftast enbart p g a att mycket av deras sortiment helt enkelt inte går att få tag på i "normal" svensk butik.

Regelbundet hör man om Amazon:s vedervärdiga personalkultur och avsaknad av hållbarhetstänk.
För mig står Amazon för det vedervärdigaste som big-corp har att erbjuda men nörden inom mig får mig att handla där likt förbaskat.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Är det någon nationell marknad de haft problem att ta sig in och bli majoritetsspelare på? Folk kommer att handla av dom om de är billigare än svenska återförsäljare det var liksom givet från start och det fanns varningar från andra länder när de etablerades här att de kommer att innebära döden för rätt många nationella operatörer. Det var några artiklar på swec (och en kul tråd med deras översättningsproblem) om att återförsäljare inte märkt nåt / var så värst nervösa men jag tror inte det kommer att fortsätta att vara så.

Därtill är jag lite småsur att de betett sig exakt som ett jätteföretag och lagt ner den största fotosidan på internet (dpreview.com) som funnits hur länge som helst och varit ett givet ställe för rätt många fotoentusiaster tämligen abrupt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag har handlat en hel del hos amazon senaste året, bättre utbud och markant bättre priser i flera fall. Fruktansvärt snabba på att svara på mail ( när det tar någon timme att få svar en söndag kväll… )

Enligt min personliga erfarenhet är Amazon också helt oslagbara att ha att göra med vid reklamationer.

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan som faktiskt väver in någon form av etik vid sina inköp, eller är jag ensam om det?

Vägrar handla från Amazon av förklarliga skäl

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tror inte IT biten är särskilt stor hos Amazon Sverige. Jag jobbar på en stor B2B ÅF och där har vi inte märkt av Amazon öht. Amazon känns som Aliexpress

Jag har köpt en del IT från Amazon Sverige, men då skickas det främst från lager i Tyskland, kanske därför?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Viceroy:

Enligt min personliga erfarenhet är Amazon också helt oslagbara att ha att göra med vid reklamationer.

Överlag är de bra men det går lite upp och ned på den fronten imo, tog ett år innan jag fick ersättning för min första reklamation och en annan reklamation så fick jag en hel annan produkt trots att det skulle vara samma...

Har haft Prime nu sedan de startade med det i princip, men nästan aldrig hittat någon produkt som finns i svenska lagren så det här med snabb leverans som nämns har jag inte direkt varit med om, tvärtom skickas det oftast från Tyskland eller så och har varit långsammare än andra butiker.
Använder Amazon mest till produkter som helt enkelt inte finns hos svenska butiker, för vanligare prylar så blir det oftast andra butiker. Begränsar mina köp till det som skickas från Amazons lager efter första gången de strulade med A-Z-garantin.

Generellt upplever jag det som att sökmotorn är deras största problem, kan fortfarande lyckas söka efter en produkt exakt rätt, utan att den dyker upp i svaren. Eller lägga på ett filter och se produkter som uppfyller filterkraven försvinna ändå..

Edit: Använder även en annan leveransadress än min egen, för att få paketen till rätt Bring-ombud...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har handlat mer och mer på Amazon, även om jag tänkte från början att jag inte skulle göra det. De är ofta så otroligt mycket bättre på utbud och leveranstider än konkurrenterna i vissa segment, särskilt böcker. När böckerna kommer fram efter 1-2 dagar istället för 4 veckor och dessutom är lite billigare blir det svårt att beställa från typ Adlibris.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att höra; en stor förlust för Sverige och svenskt, etiskt företagande. Det är bara att hoppas på att utvecklingen vänder och att de snarast lämnar Sverige/Europa/världen.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag har handlat en hel del hos amazon senaste året, bättre utbud och markant bättre priser i flera fall. Fruktansvärt snabba på att svara på mail ( när det tar någon timme att få svar en söndag kväll… )

Presis, vad är det Inte att gilla!

Fri frakt och gratis spel samt film. Prime är helgrymt!

Handlar nästan allt där nu. Väldigt länge sen jag körde e.x Komplett eller Inet!

Amazon ger mig det mesta jag behöver och med överlägsna fördelar; som det du listade!

Permalänk
Medlem

Handlar regelbundet till 90% rabatt efter att handlarna har slarvat med prissättningen.
Har skaffat prime och det har varit mycket lönsamt hittills.
Fattar inte hur amazon kan gå med vinst när de slarvar så mycket

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Savage_Gray:

Handlar regelbundet till 90% rabatt efter att handlarna har slarvat med prissättningen.
Har skaffat prime och det har varit mycket lönsamt hittills.
Fattar inte hur amazon kan gå med vinst när de slarvar så mycket

Förutsätter att det mestadels handlat om prylar som skeppas av Amazon men inte säljs av dem.
Där är det inte Amazon som ansvarar för priserna och det är försäljarna som får stå för misstagen, inte Amazon.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Jag har handlat en hel del hos amazon senaste året, bättre utbud och markant bättre priser i flera fall. Fruktansvärt snabba på att svara på mail ( när det tar någon timme att få svar en söndag kväll… )

Den tuffa utmaningen för Amazon i Sverige blir ju alla returer, reklamationer och garantiärenden. Hur är de på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den tuffa utmaningen för Amazon i Sverige blir ju alla returer, reklamationer och garantiärenden. Hur är de på det?

Bättre än de flesta andra åf i Sverige. Returnerat en hel del saker. Aldrig varit några som helst problem.

Går göra automatiskt så man får retur osv direkt utan prata med någon annars finns chat typ alla dagar med bättre öppettider än någon annan åf. Nog aldrig väntat mer än 2 min på chat support.

Min enda önskan vore att man skulle kunna välja speditör.
Men blir typ 95% Airmee och resten PostNord när man har hemleverans här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Presis, vad är det Inte att gilla!

Du menar förutom utnyttjandet av arbetare, förbudet med fackliga organisationer, slavarbete i Kina, skattefusket, de facto-monopolet (i USA, än så länge), orättvis behandling av företag på deras marknadsplats, bedrägliga annonser, missbruk av och spioneri på användares data, etc., etc.?

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Amazon

Men visst, det är ju möjligt att göra klipp på en prinsessklänning till hunden, så det går ju på ett jämnt ut.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Känner inte så stort sug stt handla från svenska butiker om det inte är Inet pga många anledningar.

Returnerar du en vara till en butik så ska de alltid försöka lura in dig i en fälla med att fråga, ”Var de nåt fel på produkten?”. Det räcker att du svarar med att du tyckte enheten var långsam för att de ska kunna anse att de istället blir en reklamationsärende med en hanteringstid på 4 veckor. Sen ska vi inte snacka om doa hantering om det är fallet. Köpte en AC från webhallen sommaren 2020, reklamerade den samma dag för att den la av efter 5 minuter, den låg där under hela perioden då de var som varmast.

Sen ska butikerna idag uppmana en att använda snabbkassor hela tiden för ”de vad man gör i ett modernt samhälle”. Ja modern kan jag vara och beställa från amazon med hemleverans med

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Presis, vad är det Inte att gilla!

Fri frakt och gratis spel samt film. Prime är helgrymt!

Handlar nästan allt där nu. Väldigt länge sen jag körde e.x Komplett eller Inet!

Amazon ger mig det mesta jag behöver och med överlägsna fördelar; som det du listade!

Visst är det kul med Amazon Prime, jag använder det jättemycket- tyvärr ibland lite FÖR mycket, det gäller att ha priskoll istället för att blind lita på Amazon och deras prisar.

Några exempel:
Jag letade efter en Raspberry Pico till lägsta pris, inkl. prime fann jag en till 130 sek på Amazon, beställde det.

Sen upptäckte jag at iNET i Sverige har den till 69,- inkl FRI FRAKT. BUMMER !!! (Go iNet!)

Några gånger hittar jag saker billigare i Biltema, t.ex. solar switches, batterier, kopplingar etc. Och Amazon är SVINDYRA på detta.

Och ett lite tips till er: SÖK INTE PÅ SVENSKA hos Amazon - då får du säljare som har skruvat upp prisen för Svensk marknad, sök på Engelska istället + prime, så får du mkt. lägre priser.

Permalänk
Medlem

Beställde en bok på morgonen och redan samma kväll fick jag den 😄

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant att se hur stor omsättning inom IT dom har, med tanke på att det postas på SweC. Kan nästan garantera att dom inte är en speciellt stor spelare inom det segmentet ännu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Bättre än de flesta andra åf i Sverige. Returnerat en hel del saker. Aldrig varit några som helst problem.

Går göra automatiskt så man får retur osv direkt utan prata med någon annars finns chat typ alla dagar med bättre öppettider än någon annan åf. Nog aldrig väntat mer än 2 min på chat support.

Min enda önskan vore att man skulle kunna välja speditör.
Men blir typ 95% Airmee och resten PostNord när man har hemleverans här.

Jag beställde dyra solglasögon från Amazon och fick hem ett tomt etui. Noll problem från Amazons sida, noll frågor efter min problembeskrivning.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Hade önskat att Amazon höll sig i USA, Vi behöver inte deras aggressiva monopolistiska beteende eller deras orimmliga arbetsvillkor. Vi behöver inte besudla vårat klimatavtryck med snabba hemleveranser, och vi behöver definitivt inte stoppa pengar i fickorna på ett av världens största bolag, speciellt då de har vid flera tillfällen försökt komma runt våra skatteregler. Överlag bör vi inte anamma ett Amerikanskt levnadssätt, för det i sig är inget hållbart levnadssätt. Personligen kommer jag aldrig att handla från Amazon, och hade önskat att fler tänker som jag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Älskar Amazon! För alla som tycker att det är så hemskt med deras personalpolitik så ska ni genast sluta handla från Jula, Rusta, dollarstore, HM. Man kan säga att allt som är producerat i Kina, Vietnam, Bangladesh. Det är samma OEM och arbetsförhållanden. Allt snack om CSR, när det kommer till kritan så är det likadant.

Permalänk
Medlem

Nej, ska jag köpa från Amazon så får det nog bli när någon har en pistol eller dylikt riktad mot pannan. Köper hellre från svenska företag i största möjliga utsträckning jag kan. Skulle ändå aldrig köpa från Aliexpress eller Wish, ser dom som samma skit. Ska jag ha något så ska varan vara gjort så bra som möjligt, EJ billigast möjligt. Hållet längre och blir därmed billigare i längden. Sen att dom kanske är bättre här pga regler och lagar i Sverige som gör att dom inte får göra som dom kan göra hemma i USA.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Älskar Amazon! För alla som tycker att det är så hemskt med deras personalpolitik så ska ni genast sluta handla från Jula, Rusta, dollarstore, HM. Man kan säga att allt som är producerat i Kina, Vietnam, Bangladesh. Det är samma OEM och arbetsförhållanden. Allt snack om CSR, när det kommer till kritan så är det likadant.

Ja..men....jämför vi med aktuella handlare, som Inet, Komplett (Med underhus) osv så blir bilden annorlunda.

Bara en sån enkel sak att jag vet att Inet betalar skatt i Sverige.
Jag kan sätta min högra fot att Amazon inte gör det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Nej, ska jag köpa från Amazon så får det nog bli när någon har en pistol eller dylikt riktad mot pannan. Köper hellre från svenska företag i största möjliga utsträckning jag kan. Skulle ändå aldrig köpa från Aliexpress eller Wish, ser dom som samma skit. Ska jag ha något så ska varan vara gjort så bra som möjligt, EJ billigast möjligt. Hållet längre och blir därmed billigare i längden. Sen att dom kanske är bättre här pga regler och lagar i Sverige som gör att dom inte får göra som dom kan göra hemma i USA.

Du måste förstå att de svenska leverantörerna betalar ju inte mer bara för att de hela Rusta, Jula mfl. De skor sig som mellanhand. Dvs, betala så lite som möjligt till producenten och sen ta ett så högt pris som möjligt från slutkund i Sverige. Du kan ju fundera varför iPhone tillverkas i Kina och inte USA. Kan det vara priset på tillverkningen så avgör, eller kan helt enkelt inte USA producera något av bättre kvalite än Kina?