Permalänk
Medlem

Fundering på ny TV

Hej,

Har i dagsläget en QE70Q60AAUXXC men är sugen på en TCL 75" C735 QLED.

Vad jag ser så är den ändå skillnaden HZ och POI?

Kommer jag få mer smooth bild av denna tv?
Om jag tittar på fotboll / netlix ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Kommer jag få mer smooth bild av denna tv?
Om jag tittar på fotboll / netlix ?

Nej. Varken fotboll eller Netflix sänds i 120hz så det kommer inte bli någon skillnad.

Båda är basmodeller. Om du spelar på PS5, Xbox Series X eller PC så kan du ha användning för 120hz i vissa spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej. Varken fotboll eller Netflix sänds i 120hz så det kommer inte bli någon skillnad.

Hej, okej, men vilken av dessa tv är bäst? Om vi leker med tanken jag inte har någon tv och ska köpa en ny?

Samsungen kostar 10,000kr på netonet
Tcl kostar 11,000 på webhallen.

Vilken tv är bäst av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Hej, okej, men vilken av dessa tv är bäst? Om vi leker med tanken jag inte har någon tv och ska köpa en ny?

Samsungen kostar 10,000kr på netonet
Tcl kostar 11,000 på webhallen.

Vilken tv är bäst av dessa?

Om jag verkligen var tvungen att välja mellan dom två så skulle jag ha tagit TCL.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du kollar TV-guiden får du en jämförelse om hur de skiljer sig: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

120 Hz är normen på de bästa modellerna, men är i praktiken endast av vikt ifall du planerar att spela mycket. "POI" och annat är påhittade siffror och kan ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du kollar TV-guiden får du en jämförelse om hur de skiljer sig: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

120 Hz är normen på de bästa modellerna, men är i praktiken endast av vikt ifall du planerar att spela mycket. "POI" och annat är påhittade siffror och kan ignoreras.

Hej okej!

Men om man säger såhär,

Är det värt att sälja min samsung 70tum QE70Q60AAUXXC för 6000kr

Och köpa denna TCL 75 tum C735 som är nedsatt från 18,000 till 11,000.

Alltså behöva betala 5000kr för denna ”uppgradering”

Kan notera att jag köpte min nuvarande samsungen för 8000 och haft den 1 år. ( går nu för 10,000 )

Vad tycker ni? För 5000kr får jag bättre tv förutom 120hz och 5tum större.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Turre93:

Vad tycker ni? För 5000kr får jag bättre tv förutom 120hz och 5tum större.

Q60A är väldigt lik Q60B. Bara tillverkningsåret som skiljer sig. Som du kan se i tabellerna i TV-guiden är Q60B och TCL C735 också väldigt snarlika och i grunden samma nivå. Så du betalar 5000 kronor för något som är likadant och endast tillför 5 tum och 120 Hz som du inte verkar behöva.

Det är väl en av få gånger jag klart och tydligt kan säga att det INTE är värt något, vare sig pengarna eller ens ansträngningen det krävs för det bytet.

Ifall du vill ha något som är markant bättre än din Q60A tittar du på modellerna i toppklassen. Närmast till hands likt det du tittar på är TCL C835. Även Samsung egna Q80B-modeller är en betydande det-du-har-fast-bättre.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte värt 5000kr!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q60A är väldigt lik Q60B. Bara tillverkningsåret som skiljer sig. Som du kan se i tabellerna i TV-guiden är Q60B och TCL C735 också väldigt snarlika och i grunden samma nivå. Så du betalar 5000 kronor för något som är likadant och endast tillför 5 tum och 120 Hz som du inte verkar behöva.

Det är väl en av få gånger jag klart och tydligt kan säga att det INTE är värt något, vare sig pengarna eller ens ansträngningen det krävs för det bytet.

Ifall du vill ha något som är markant bättre än din Q60A tittar du på modellerna i toppklassen. Närmast till hands likt det du tittar på är TCL C835. Även Samsung egna Q80B-modeller är en betydande det-du-har-fast-bättre.

Hej,

Hittade QE75Q80BATXXC som går på 13500kr

Så är det värt sälja min och sedan betala mellanskillnaden på 7500 för att byta ut till denna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Turre93:

Hej,

Hittade QE75Q80BATXXC som går på 13500kr

Så är det värt sälja min och sedan betala mellanskillnaden på 7500 för att byta ut till denna?

"är det värt?"-frågor handlar om dina pengar och ditt sätt att resonera. Där har du i alla fall de planerade kostnaderna framför dig:

5000 kr: minimal skillnad
7500 kr: betydande förbättring av bild- och produktkvalitet

Jag skulle säga att det ena valet är 5000 ned i vasken Det är bara du som kan avgöra vad 7500 kr är "värt" för din ekonomi. Du får i alla fall en betydligt bättre TV.

Permalänk
Medlem

7500kr för 5" extra och bättre bild. Men hur mycket bättre bild?
Det är inte så att din nuvarande TV har dålig bild heller.

Nja. Skulle i så fall vänta tills det finns märkbart bättre TV på marknaden för det priset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle säga att skillnaden Q60->Q80 är mycket större än skillnaden vid Q80->Q90/95-nivån framför allt därför att det är så mycket med Q60 som är så nedbantat. Sämre paneler, sämre reflexfilter, lägre ljusstyrka (vid HDR), sämre vinklar, sämre kontrastförhållande och så vidare. Allting har sänkts ett eller två snäpp i kvalitetsnivå på Q60 för att totalkostnaden ska bli lägre.

Sätter man upp Q60-nivån bredvid Q80-nivån är Q80 bättre i egentligen alla jämförelser. Excel-ark full screen i rum med dämpad belysning ser förmodligen likadana ut, i alla fall rakt framifrån. Annars är det ingen tvekan om vilken som är den bättre produkten.

Vid en Q80 bredvid en Q90/95-nivån är det mer snarlikt. Jag kan lätt producera jämförelser där det ser likadant ut. Först när man börjar jämföra mer i detalj börjar man se sådant som att Q80:s FALD tänder upp mer och större grå ytor. Vid ljusstark HDR orkar inte Q80 nå lika högt. I vinkel kommer Q95 behålla mer av bilden intakt och liknande. Skillnaderna finns helt klart där bara att man måste mer aktivt leta efter skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"är det värt?"-frågor handlar om dina pengar och ditt sätt att resonera. Där har du i alla fall de planerade kostnaderna framför dig:

5000 kr: minimal skillnad
7500 kr: betydande förbättring av bild- och produktkvalitet

Jag skulle säga att det ena valet är 5000 ned i vasken Det är bara du som kan avgöra vad 7500 kr är "värt" för din ekonomi. Du får i alla fall en betydligt bättre TV.

Förstår..

Dock hur mkt bättre bild/kvalite kommer jag få om jag byter till denna QE75Q80BATXXC Kontra min nuvarande QE70Q60AAUXXC ?

Permalänk
Medlem

Tänker även lite såhär att om jag väntar 1 år till så får jag ju även 1-2000kr mindre för min nuvara de tv.

13500 för QE75Q80BATXXC borde anses som bra pris?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Turre93:

Dock hur mkt bättre bild/kvalite kommer jag få om jag byter till denna QE75Q80BATXXC Kontra min nuvarande QE70Q60AAUXXC ?

Skrivet av Turre93:

Tänker även lite såhär att om jag väntar 1 år till så får jag ju även 1-2000kr mindre för min nuvara de tv.

13500 för QE75Q80BATXXC borde anses som bra pris?

Precis det jag beskrev tidigare: allting blir bättre med Q80 eftersom Q60 är sämre på allting. Det går inte att kvantifiera upplevelsen av bättre och därför TV-guiden har ett punktsystem så att man kan jämför relativt skillnader.

Precis som jag tar upp i guidens andra del: priserna varierar hela tiden så det går inte att säga när var och hur man sparar tusenlappen hit och dit. Priset specifikt på 75-tums Q80B kan du kolla med sådant som prishistoriken på prisjakt. Allt som närmar sig 50 procent av ursprungspriserna är väldigt bra.

Nuvarande ekonomi gör också att väntan ett år till och du kanske måste betala väldigt många fler tusenlappar för att få samma förändring. Ingen vet hur det blir.