Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ZigBee/Hue fastmonterad dimmer/brytare?

Permalänk
Medlem

ZigBee/Hue fastmonterad dimmer/brytare?

Jag är nyfiken på att införskaffa fasta strömbrytare av två själ.
Göra gammal belysning smart, samt slippa byta batteri.
Idag använder vi en Philips-Hue brygga med både IKEA och Philips prylar.

Sunricher verkar prisvärt. Vad rekommenderar ni?

Permalänk

Har många olika puckar bla några sunricher, dom har fungerat utmärkt i min setup. Däremot är min favort aqara smarta lampknappar, då får du inte problemet att lampstatusen i appen inte uppdateras vid manuellt knapptryck. Hur dessa funkar med philips vet jag inte, jag kör homeassistant.

Permalänk
Medlem

Shelly har bra prylar, dock är dom via WiFi, inte zigbee. Fördelen är dock att som inte behöver någon hubb samt att dom fungerar helt lokalt, om man vill.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag är nyfiken på att införskaffa fasta strömbrytare av två själ.
Göra gammal belysning smart, samt slippa byta batteri.
Idag använder vi en Philips-Hue brygga med både IKEA och Philips prylar.

Sunricher verkar prisvärt. Vad rekommenderar ni?

ska du använda zigbee funkar sunricher helt ok för belysning, detta att status inte uppdateras är oftast en inställning i enheten eller att mesh strular. man brukar kunna sätta enheten till att direkta mot kontroller om man får problem med detta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Har många olika puckar bla några sunricher, dom har fungerat utmärkt i min setup. Däremot är min favort aqara smarta lampknappar, då får du inte problemet att lampstatusen i appen inte uppdateras vid manuellt knapptryck. Hur dessa funkar med philips vet jag inte, jag kör homeassistant.

Använde du dessa switchar för att styra sunricher puckar med osmarta lampor?

Permalänk
Skrivet av Meto:

Använde du dessa switchar för att styra sunricher puckar med osmarta lampor?

Behövs inga puckar med dessa, de har allt inbyggt. Ja jag kör osmarta lampor på dom, bifogar en bild som visar vad jag får in via mqtt.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju supersmidigt med 'decoupled' läge om man senare skaffar smarta lampor i samma kontakt...

Tråkigt att det inte verkar finnas någon liknande funktion för inbyggnads switchar/dimmers om man vill behålla stilen på sina knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Behövs inga puckar med dessa, de har allt inbyggt. Ja jag kör osmarta lampor på dom, bifogar en bild som visar vad jag får in via mqtt.

https://i.imgur.com/yJKOzbz.png

Kul det är fler som rekommenderar dessa. Börjar förstå nu, puckar behöver jag om jag vill använda samma switch som tidigare eller ingen switch.