Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

De flesta externa hörlursförstärkare har separat strömförsörjning via adapter.
När vi ändå skriver i en tråd om Ifi, Ifi zen dac 2 är en produkt med just det.
Fiio k5 pro är en annan till bra pris och mycket kräm å ge.

De flesta INTE ALLA sen blir mer och mer strömförsörjt med USB-C
MOTU M2 och Holographic Audio EAR TWO funkar inte, MOTO är driven via USB ENDAST.

Houston, we have a problem

Kopplar du sen MOTU line out till hifisteron så är risken för jordströmmar stor, RCA kabeln kommer att få hela potentialskillnaden mellan datorn och hifi stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tja du kan ju ha en liten buffert på bara några få bitar, tillräckligt för att fixa till jitter helt men tillräckligt lite för att musiken slutar när du drar i kabeln så inte ett helt tillförlitligt test.

Du har rätt men det vore intressant att dra ur kabeln till NEO Stream (15000kr)

"Extensive jitter-eradication technologies are applied to the digital stage, including our GMT (Global Master Timing) femto-precision clock and intelligent memory buffer. This represents a total ‘out-of-the-box’ systematic digital solution that solves jitter once and for all."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu släpper vi det här.

Är produkten bork? Ja.
Behöver vi jaga medlemmar i forumet för det? Nej, fel forum.

Trodde jag var tydlig med att lögnerna är viktiga att få bort ur forumet, har inget med forummedlemmar vare sig de är A eller B eller B+. Ställ kritiken mot medlemsförakt där den hör hemma, inte beroende på vem som är vem. Kritisera gärna inlägg men inte personer speciellt inte utifrån tidigare preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

He-he: nu svor jag i någons kyrka igen.

Jag tar gärna tiden att göra ett test, sakligt och metodiskt för att ge ett tydligt svar. För det är så man verkligen lär sig på riktigt. Annars blir man inte mer än en biologisk ChatGPT.

Detta fungerar inte.
Detta fungerar.
Detta fungerar, fast den praktiska betydelsen kan diskuteras i små grupper.

När man har resultatet kan man tydligt och sakligt förklara en slutsats förbi alla teorier och spekulationer. Se här, vi testade: här är resultatet.

Nu skojar du, behöver du testa om vatten brinner också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Vad ska vi testa?
Det går inte att testa något som inte finns.
Det fans inget mer än en trafo i produkten, en till galvanisk skiljevägg vad skulle den tillföra?

Något som borde testas är galvanisk skild USB kabel mellan dator och hifi utrustningen.
Letar efter en sån pryl men det var inte så enkelt då USB kabelen leverar stömen till motu m2, USB-C ska även kunna leverera mycket ström.
Fler och fler prylar kommer nu som endast strömförsörjs via USB-C

Det går att kombinera en usbisolator och en usbpowerinjector så får du galvanisk separation av data och kan koppla in en extern nätdel men med nån enhet som har båda funktionerna i samma låda så kommer du in på audiospecifika prylar och även om de inte är funktionsmässig ormolja är de dyra jämfört med att skaffa funktionerna separat.
https://hifimediy.com/product/intona-superspeed-usb-isolator-...

Det går att koppla usbisolator > usbpowerhub > Motu.

Eller så isolerar man på utgången från Motun mot ljudsystemet.

Eller så räcker det att mata från usb från datorn, jag hittar inget om vad Motun drar men det finns tex denna krets >

som kan ge 800 mA om datorn klarar det och det ska den ju om du kopplar i en usb 3 port.
https://www.virtins.com/USB2ISO.shtml

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

De flesta INTE ALLA sen blir mer och mer strömförsörjt med USB-C
MOTU M2 och Holographic Audio EAR TWO funkar inte, MOTO är driven via USB ENDAST.

Houston, we have a problem

Kopplar du sen MOTU line out till hifisteron så är risken för jordströmmar stor, RCA kabeln kommer att få hela potentialskillnaden mellan datorn och hifi stereon.

Kommer säkert bli ett större problem i framtiden om fler tillverkare väljer att gå den vägen. Har inte personligen stött på någon som är försörjd med usb-c då det är relativt nytt.
Köper inte så mycket nytt.
Kostar väll en del för små tillverkare att köpa licensen med.

Hade nog undvikit sånna produkter så länge de bara går.

Det finns ju isolatorer men i slutändan blir de ju dyrare om du köper en usb-c driven produkt (som är dyrare) som introducerar ett problem. Som du sen måste köpa ännu en eller två produkter för att åtgärda problemet.

Jag är lite allergisk mot allt trådlöst men vore de inte fint om den utvecklingen gick framåt istället för usb c 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tja du kan ju ha en liten buffert på bara några få bitar,

Bara hypotetiskt, och i så fall fortsätter ju inte musiken spela när man rycker kabeln och man får hitta något annat sätt att demonstrera poängen. Om däremot musiken fortsätter borde det övertyga alla kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Då är det något fel på den detektor för det förekom ingen som helst sarkasm i mitt inlägg.

När du frågar mig var den "magiska" gränsen går tolkar jag det som ett sarkastiskt sätt att insinuera att det är likvärdigt att tro på magi att tro att det är skillnad i designmål mellan RedBook och Yellowbook. Alternativet att du själv faktiskt tror på magi slog mig först nu när du hävdar att det inte var sarkasm.

Enkelt uttryckt är det så att det blir alldeles för ofta bit-fel från Redbook till att det fungerar för generell datalagring, det blir däremot inte det med YellowBook.

Gränsen bedömdes av de som tog fram YellowBook-standarden och utan att veta mer om saken vet vi att Redbook är på ena sidan och Yellowbook på andra.

Skrivet av F.Ultra:

Vet inte riktigt hur google ska kunna hjälpa mig med något som verkar vara ditt eget påhitt?!

Genom magi.

Sorry du stängde ju faktiskt av sarkasmen i senaste inlägget så det var onödigt av mig.

I min extremt ansträngda liknelse tänkte jag mig google som representant för den felkorrigering du behöver för att kontrollera mitt felaktiga data.

självcensur
Permalänk
Medlem

Just nu pågår en del social enginering för att ta reda på saker om min identitet och person. Enda stället där jag jag tänka mig att någon är irriterad (för tillfället) på mig är här, det betyder inte att upprinnelsen är här. Jag tänker inte svara på hur jag vet eller detaljer men det är ganska allvarliga saker om man använder informationen på rätt sätt.

Om någon här anser att jag personligen skadat de eller på något annat sätt tycker att jag bör lära mig en läxa så ber jag er tänka om. Detta är ett forum på internet. Jag vill ingen något illa och vill verkligen inte få någon att må dåligt eller känna sig provocerad nog att begå brott.

Jag är allergisk mot spridning av lögner och felaktigheter, men tänker inte gå i någon personfejd här för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Intressant kan du berätta mer.

Det jag tänkte på var Apple Music, men jag gissar att andra tjänster erbjuder samma.

"The entire Apple Music catalog is now also encoded using ALAC in resolutions ranging from 16-bit/44.1 kHz (CD Quality) up to 24-bit/192 kHz."

Lite oväntat att de är ganska ärliga om fördelarna med lossless, här borde hifibranchen ta efter kan jag tycka.

"While the difference between AAC and lossless audio is virtually indistinguishable, we’re offering Apple Music subscribers the option to access music in lossless audio compression."

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det jag tänkte på var Apple Music, men jag gissar att andra tjänster erbjuder samma.

"The entire Apple Music catalog is now also encoded using ALAC in resolutions ranging from 16-bit/44.1 kHz (CD Quality) up to 24-bit/192 kHz."

Lite oväntat att de är ganska ärliga om fördelarna med lossless, här borde hifibranchen ta efter kan jag tycka.

"While the difference between AAC and lossless audio is virtually indistinguishable, we’re offering Apple Music subscribers the option to access music in lossless audio compression."

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Finns på svenska också https://support.apple.com/sv-se/HT212183.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Just nu pågår en del social enginering för att ta reda på saker om min identitet och person. Enda stället där jag jag tänka mig att någon är irriterad (för tillfället) på mig är här, det betyder inte att upprinnelsen är här. Jag tänker inte svara på hur jag vet eller detaljer men det är ganska allvarliga saker om man använder informationen på rätt sätt.

Om någon här anser att jag personligen skadat de eller på något annat sätt tycker att jag bör lära mig en läxa så ber jag er tänka om. Detta är ett forum på internet. Jag vill ingen något illa och vill verkligen inte få någon att må dåligt eller känna sig provocerad nog att begå brott.

Jag är allergisk mot spridning av lögner och felaktigheter, men tänker inte gå i någon personfejd här för detta.

Det skulle förvåna mig enormt om någon i denna tråden har hittat på något. Syrligheterna till trots är det ju fortfarande på nivån där hela tråden kunde publicerats i Bamse. Vi är på sweclockers och ändå har ingen rensat tråden ännu, det är rätt så hög standard!

Om någon har blivit provocerad här så är det i så fall deras första vecka på nätet skulle jag säga.

Oavsett så är det förstås obehagligt, hoppas det visar sig vara något harmlöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det skulle förvåna mig enormt om någon i denna tråden har hittat på något. Syrligheterna till trots är det ju fortfarande på nivån där hela tråden kunde publicerats i Bamse. Vi är på sweclockers och ändå har ingen rensat tråden ännu, det är rätt så hög standard!

Om någon har blivit provocerad här så är det i så fall deras första vecka på nätet skulle jag säga.

Oavsett så är det förstås obehagligt, hoppas det visar sig vara något harmlöst!

Absolut, håller med, sjukt svårt att veta varifrån/varför. Halmstrån sträcks efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det jag tänkte på var Apple Music, men jag gissar att andra tjänster erbjuder samma.

"The entire Apple Music catalog is now also encoded using ALAC in resolutions ranging from 16-bit/44.1 kHz (CD Quality) up to 24-bit/192 kHz."

Lite oväntat att de är ganska ärliga om fördelarna med lossless, här borde hifibranchen ta efter kan jag tycka.

"While the difference between AAC and lossless audio is virtually indistinguishable, we’re offering Apple Music subscribers the option to access music in lossless audio compression."

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Tillverkaren påstår att det är förlustfritt, det blev jag skeptisk till.

Programmet gjordes för några år sen men är ändå relevat nu.
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Obs radioprogramet sänds inte i hög kvalite, det finns ljudfiler att ladda ner med hög kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Tillverkaren påstår att det är förlustfritt, det blev jag skeptisk till.

Programmet gjordes för några år sen men är ändå relevat nu.
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Obs radioprogramet sänds inte i hög kvalite, det finns ljudfiler att ladda ner med hög kvalite.

Du har angett den där länken fem gånger nu, du tycker inte du hakat upp dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att kombinera en usbisolator och en usbpowerinjector så får du galvanisk separation av data och kan koppla in en extern nätdel men med nån enhet som har båda funktionerna i samma låda så kommer du in på audiospecifika prylar och även om de inte är funktionsmässig ormolja är de dyra jämfört med att skaffa funktionerna separat.
https://hifimediy.com/product/intona-superspeed-usb-isolator-...

Det går att koppla usbisolator > usbpowerhub > Motu.

Eller så isolerar man på utgången från Motun mot ljudsystemet.

Eller så räcker det att mata från usb från datorn, jag hittar inget om vad Motun drar men det finns tex denna krets >
https://www.virtins.com/img/USB2ISOdiagram.jpg
som kan ge 800 mA om datorn klarar det och det ska den ju om du kopplar i en usb 3 port.
https://www.virtins.com/USB2ISO.shtml

Intona SuperSpeed USB Isolator 7055-D (5kV) 589.45EUR
Dyrt

Isolera efter MOTU går inte det är RCA kontakter och analoga ljudsignaler (fulltrafo går men är inte en förlustfri överföring)
Du verkar ha koll på vad som finns jag tackar (jag har inte koll på vad som finns att köpa)

Det finns DC kopplade jordströmmar en fysisk kabel sen finns det jordströmmar 50 Hz och högre frekvenser som kan koppla via kapacitans exempelvis jenom en trafo. (det finns alltid en kapacitans mellan primär och sekundärlindningar i en trafo)

Externt ljudkort och hörlurar där är nog jordströmmar försumbara men ansluter vi en hel stereoanläggning till ljudkortet då kan det bli jordströmmar och dom kan bli hörbara.
Hur det ska lösas på ett billigt och enkelt sätt vet jag inte än.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Intona SuperSpeed USB Isolator 7055-D (5kV) 589.45EUR
Dyrt

Isolera efter MOTU går inte det är RCA kontakter och analoga ljudsignaler (fulltrafo går men är inte en förlustfri överföring)
Du verkar ha koll på vad som finns jag tackar (jag har inte koll på vad som finns att köpa)

Det finns DC kopplade jordströmmar en fysisk kabel sen finns det jordströmmar 50 Hz och högre frekvenser som kan koppla via kapacitans exempelvis jenom en trafo. (det finns alltid en kapacitans mellan primär och sekundärlindningar i en trafo)

Externt ljudkort och hörlurar där är nog jordströmmar försumbara men ansluter vi en hel stereoanläggning till ljudkortet då kan det bli jordströmmar och dom kan bli hörbara.
Hur det ska lösas på ett billigt och enkelt sätt vet jag inte än.

Det går bra att isolera på analogsignalsidan på utgångarna från Motun,, så gör man ofta i PA och studiosammanhang, man kan tex koppla in en di-box eller en audiotraansformator.

Men Motun har ju en balanserad utgång, ger inte den galvanisk separation förutsatt att du har en kabel som inte kopplar in jorden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, denna fungerar för att ta bort jordslingor men bara OM båda enheterna är felaktigt/olämpligt konstruerade ELLER man har varit korkad och använt en skärmad nätverkskabel.

Ethernet via Twisted pair-kabel (CAT3, CAT5, CAT5e, CAT6, CAT6A) i sig självt kan aldrig skapa jordslingor eller galvanisk sammankoppling av enheter.
Ethernet eller rättare sagt Twisted Pair Ethernet har minst 1500V galvanisk isolation direkt i standarden. Så det sitter redan en transformator i båda ändar av kabeln dvs i varje enhet som använder Ethernet för att överföra information OM de följer Ethernetsstandarden.
Optofiber har självklart kilo/Mega/Giga Volt isolation beroende på fiberns längd...

Men det finns två felfall som ställer till det hela.
Det ena är användning av skärmad Ethernetkabel (CAT3, CAT5, CAT5e, CAT6 kan vara oskärmad eller skärmad (läs på kabeln UTP=oskärmad (Unshielded Twisted Pair), STP=skärmad (Shielded Twisted Pair)), CAT6A och högre är alltid skärmade (undvik dessa). UTP eller STP är den märkt med direkt på kabeln i fullt läsbar text, samt att man kan se en metallplåt i varje kontaktdon. Om då skärmen i kontaktdonet är kopplat till chassijord och det är gjort på ett korkat sätt i båda enheterna så kan man få jordslingor.

Det andra är om ena eller båda enheterna har den fullständigt idiotiska men patenterade "Bob-Smith" termineringen av kabelsidan av Ethernettransformatorn som sitter i varje enhet och som har som enda uppgift att galvaniskt koppla isär enheter.

Så OM man har något eller båda dessa fel, då och endast då så fyller denna pryl ett syfte. I alla andra fall så är den helt och hållet meningslös. Rätt pris på den borde vara under 100:-/st+frakt till slutkund för de ingående delarna som ger funktionen kostar mindre än 10:- i 1000 volymkvantitet inklusive monteringen...
Så just denna är inte snake-oil, men den nästan förutsätter korkade lösningar lösningar i båda ändarna för att fylla en funktion. Priset på den kan däremot göra den till en scam-produkt ändå.

Och bara för att stämma i bäcken lite: Jag har lusläst Ethernetstandarderna många gånger. Jag har konstruerat ett antal Ethernetenheter för både 10Mbit/s, 100Mbit/s och 1000Mbit/s samt PoE enheter (och några prylar som använder SFP). Alla mina konstruktioner har certifierats till att fullständigt uppfylla respektive Ethernetstandard. Så jag kan ämnet "rätt så väl"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att isolera på analogsignalsidan på utgångarna från Motun,, så gör man ofta i PA och studiosammanhang, man kan tex koppla in en di-box eller en audiotraansformator.

Men Motun har ju en balanserad utgång, ger inte den galvanisk separation förutsatt att du har en kabel som inte kopplar in jorden ?

MOTU M2
2 Line outputs: 6.3 mm Balanced jack
2 Unbalanced outputs (mirrored): RCA

Oj den har balanserad ut men den tål nog inte stora späningsskillnader på chassijord som kan uppstå i ojordade utrustningar, sen vill jag inte ha balanserat för hemmabruk tillför brus och ingen förbättring als (PA och i studio är en annan sak)
Jag skulle aldrig aldrig använda balanserat i hifi utrustning hemma.

Audiotransformator tar helt bort jordströmmar men det blir en försämring av ljudet sen är Lundahl Transformers inte billiga men deras kvalité är bra.

di-box nytt för mig ser mest ut som något till studio eller PA inget jag vill försämra ljudet med.
Det du föreslår fungerar om man inte är så kräsen på ljudkvalitén kan bli nästan perfekt eller inte direkt hörbar skillnad för en del.
Pratar vi absolut perfekt ljudåtergivning så är nog optisk isolering av USB kabeln det bästa, tack för dina förslag om det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

MOTU M2
2 Line outputs: 6.3 mm Balanced jack
2 Unbalanced outputs (mirrored): RCA

Oj den har balanserad ut men den tål nog inte stora späningsskillnader på chassijord som kan uppstå i ojordade utrustningar, sen vill jag inte ha balanserat för hemmabruk tillför brus och ingen förbättring als (PA och i studio är en annan sak)
Jag skulle aldrig aldrig använda balanserat i hifi utrustning hemma.

Audiotransformator tar helt bort jordströmmar men det blir en försämring av ljudet sen är Lundahl Transformers inte billiga men deras kvalité är bra.

di-box nytt för mig ser mest ut som något till studio eller PA inget jag vill försämra ljudet med.
Det du föreslår fungerar om man inte är så kräsen på ljudkvalitén kan bli nästan perfekt eller inte direkt hörbar skillnad för en del.
Pratar vi absolut perfekt ljudåtergivning så är nog optisk isolering av USB kabeln det bästa, tack för dina förslag om det.

Man ska inte koppla in jorden alls, det är det som är vitsen med att använda den balanserade utgången och varför skulle det blir brus ? Jag har aldrig råkat ut för det eller hört talas om det såvida man inte överstyr ingången eftersom balanserat brukar kunna ge högre spänning men man får ju kompensera med volymkontrollerna eller en dämpsats. hur som helst så brukar den balanserade utgången innebära att man inte behöver tr med sig jordreferensen utan kan köra signalen bara mellan + och - i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska inte koppla in jorden alls, det är det som är vitsen med att använda den balanserade utgången och varför skulle det blir brus ? Jag har aldrig råkat ut för det eller hört talas om det såvida man inte överstyr ingången eftersom balanserat brukar kunna ge högre spänning men man får ju kompensera med volymkontrollerna eller en dämpsats. hur som helst så brukar den balanserade utgången innebära att man inte behöver tr med sig jordreferensen utan kan köra signalen bara mellan + och - i stället.

Vi har inte skyddsjordade prylar där chassivolten är mindre än 1 volt chassijord kan skilja enormt det kan lätt bli 50volt.
230V nätspänning kopplar mer eller mindre till chassit och därför kan potentialskillnaden bli stor.
Hur ska den balanserade ingången hantera det jo genom jordledaren i den balanserade kabeln den potentialutjämnar där flyter det jordströmmar
XLR kabel stift i kontakt
1 Chassijord
2 Pluspol
3 Minuspol
signalen kan skyddas i kabeln men jordströmmar flyttas vidare till mer utrustning, det är bra att skilja datorprylar från stereoanläggningen rent galvaniskt. (måste inte bli ett problem men kan bli)

Balanserade signaler har teoretiskt mer brus än obalanserade några dB , signal dynamiken är större på obalanserat alltså teoretiskt bättre nu är balanserade ändå bra och tillräckligt brusfria, enligt det jag har fått lära mig.
Det jag menade är att balanserat är sämre i hemma miljö men fortfarande brusfritt vid normal musiklysning.
När prylarna står packade på varandra med korta signalkablar är obalanserat bättre.

Vid långa kablar till exempelvis slutsteg 15m bort då kan balanserat behövas men då liknar hemstereon mer en PA anläggning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Vi har inte skyddsjordade prylar där chassivolten är mindre än 1 volt chassijord kan skilja enormt det kan lätt bli 50volt.
230V nätspänning kopplar mer eller mindre till chassit och därför kan potentialskillnaden bli stor.
Hur ska den balanserade ingången hantera det jo genom jordledaren i den balanserade kabeln den potentialutjämnar där flyter det jordströmmar
XLR kabel stift i kontakt
1 Chassijord
2 Pluspol
3 Minuspol
signalen kan skyddas i kabeln men jordströmmar flyttas vidare till mer utrustning, det är bra att skilja datorprylar från stereoanläggningen rent galvaniskt. (måste inte bli ett problem men kan bli)

Balanserade signaler har teoretiskt mer brus än obalanserade några dB , signal dynamiken är större på obalanserat alltså teoretiskt bättre nu är balanserade ändå bra och tillräckligt brusfria, enligt det jag har fått lära mig.
Det jag menade är att balanserat är sämre i hemma miljö men fortfarande brusfritt vid normal musiklysning.
När prylarna står packade på varandra med korta signalkablar är obalanserat bättre.

Vid långa kablar till exempelvis slutsteg 15m bort då kan balanserat behövas men då liknar hemstereon mer en PA anläggning.

Du måste inte koppla in skärm/1 till rca kontakten utan koppla 2 till mitten och 3 till skärmen i rcakontakten.
Har du en kabel med 2 signalledare och skärm kan du prova att ansluta skärmen bara i xlr änden, kopplar du så så har du kanske ingen jordförbindelse via siggnalkabeln, det beror lite på hur den balanserade utgången är gjord, många flyter elektronikskt så att bara koppla in signalledartna kan fungera och ge galvanisk separation Vill du kan du då prova att ansluta skärmen bara i xlr änden. Det kan vara värt att prova.

Jag upplever inte att brus ökar på nått påtagligt sätt men det beror ju även på apparater men för att prova så är det också tämligen ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollar ni på tex audiosciencereview som mäter saker ser ni att ALLA interface som har balanserat mäter bättre på den balanserade utgången än på den obalanserade. På alla parametrar, även brus. Så alltså, det bli inte "mer brus" med balanserat. Däremot blir spänningen upp till dubbelt så hög så använder man omvandlarkablar till obalanserad utrustning kan man möjligen överstyra ingångar på apparater och få distorsion, men det är inte brus. Skall man använda balanserat är poängen att hela kedjan skall vara balanserad och då lirar det så ser inte poängen med att "inte använda det hemma" om man har utrustning som är avsedd för saken. Och är den det inte, så blir det ju inte balanserat duh

För PA-utrustning gör balanserat enorm skillnad, allting blir mycket bättre eftersom man kapar allt brus, RF och brum. Men även hemma fungerar det, jag har aktiva monitorer och dom fungerar inte så bra nära datorer om jag kör obalanserat det blir störningar från datorerna ut i högtalarna men kör jag balanserat blir bakgrunden knäpptyst. Alltså väldigt rekommenderat just ihop med datorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

CAT6A och högre är alltid skärmade (undvik dessa).

Nu förstår jag inte riktigt...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

https://www.dustinhome.se/product/5011219537/bulkkabel-slim

Har jag missat något? (ej sarkasm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste inte koppla in skärm/1 till rca kontakten utan koppla 2 till mitten och 3 till skärmen i rcakontakten.
Har du en kabel med 2 signalledare och skärm kan du prova att ansluta skärmen bara i xlr änden, kopplar du så så har du kanske ingen jordförbindelse via siggnalkabeln, det beror lite på hur den balanserade utgången är gjord, många flyter elektronikskt så att bara koppla in signalledartna kan fungera och ge galvanisk separation Vill du kan du då prova att ansluta skärmen bara i xlr änden. Det kan vara värt att prova.

Jag upplever inte att brus ökar på nått påtagligt sätt men det beror ju även på apparater men för att prova så är det också tämligen ointressant.

Det kan vara 50V i potentialskillnad om minst en produkt är ojordad du måste ha med en jord
"många flyter elektronikskt" inte 50V, sitter det en trafo på ut eller in så funkar det.

Balanserat brusar inte jag säger bara att det finns lite mindre teoretiskt brus i obalanserat,
I störande miljö måste balanserat användas.
Till hem stereon behövs inte balanserat, men en anslutning till datorn kan förändra det, jag föredrar optisk isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kollar ni på tex audiosciencereview som mäter saker ser ni att ALLA interface som har balanserat mäter bättre på den balanserade utgången än på den obalanserade. På alla parametrar, även brus. Så alltså, det bli inte "mer brus" med balanserat. Däremot blir spänningen upp till dubbelt så hög så använder man omvandlarkablar till obalanserad utrustning kan man möjligen överstyra ingångar på apparater och få distorsion, men det är inte brus. Skall man använda balanserat är poängen att hela kedjan skall vara balanserad och då lirar det så ser inte poängen med att "inte använda det hemma" om man har utrustning som är avsedd för saken. Och är den det inte, så blir det ju inte balanserat duh

För PA-utrustning gör balanserat enorm skillnad, allting blir mycket bättre eftersom man kapar allt brus, RF och brum. Men även hemma fungerar det, jag har aktiva monitorer och dom fungerar inte så bra nära datorer om jag kör obalanserat det blir störningar från datorerna ut i högtalarna men kör jag balanserat blir bakgrunden knäpptyst. Alltså väldigt rekommenderat just ihop med datorer.

Sanning, balanserat blir alltid bättre. I en balanserad koppling trycks saker som inte hör till signalen ner medans ursprungssignalen blir oförändrad. Vi kör alltid balanserat i våra konstruktioner när vi behöver ha en ren signal.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Tydligen är det jag som missat något...
Jag var helt övertygad om att det inte gick att uppfylla CAT6A specifikationen om man inte skärmade kabeln.
Nåväl, det finns oskärmad CAT6A kabel, då fungerar den ju bra som den är direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Det kan vara 50V i potentialskillnad om minst en produkt är ojordad du måste ha med en jord
"många flyter elektronikskt" inte 50V, sitter det en trafo på ut eller in så funkar det.

Balanserat brusar inte jag säger bara att det finns lite mindre teoretiskt brus i obalanserat,
I störande miljö måste balanserat användas.
Till hem stereon behövs inte balanserat, men en anslutning till datorn kan förändra det, jag föredrar optisk isolering.

Nej du måste inte koppla in signaljord, en balanserad överföring använder ingen jordreferens för det är liksom huvudsyftet med den, man delar signalen i 2 halvor i stället för signal och jord så använder man positiv (hot) och negativ (cpld) signalhalva.

Skärmen används inte för att överföra någon del av signalen utan bara för skärmning och man behöver inte koppla in den i ena eller båda ändarna om man vill prova bryta jordförbindelsen mellan 2 apparater, det kan möjligen ge problem med störningar av andra typer om man för så men det är i så fall ett annat problem och balanseringen i sig är en metod för att dämpa störningar
genom utfasning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du måste inte koppla in signaljord, en balanserad överföring använder ingen jordreferens för det är liksom huvudsyftet med den, man delar signalen i 2 halvor i stället för signal och jord så använder man positiv (hot) och negativ (cpld) signalhalva.
https://www.mediacollege.com/audio/balanced/images/balanced-waveform.gif

Skärmen används inte för att överföra någon del av signalen utan bara för skärmning och man behöver inte koppla in den i ena eller båda ändarna om man vill prova bryta jordförbindelsen mellan 2 apparater, det kan möjligen ge problem med störningar av andra typer om man för så men det är i så fall ett annat problem och balanseringen i sig är en metod för att dämpa störningar
genom utfasning.
https://www.themusictelegraph.com/imgdata/themusictelegraph_com/201904/2019040432073431.jpeg

https://www.themusictelegraph.com/imgdata/themusictelegraph_com/201904/2019040420231311.gif

Du har rätt om vi förutsätter att båda sakerna är skyddsjordade eller har någon form av potentialutjämning, saknas det så kan signalen belastas med +50V eller -50V den positiva ledaren kan ha +51V och den negativa ledaren kan ha +50V relativt signaljord

Det kan inte alla signalkretsar hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Tydligen är det jag som missat något...
Jag var helt övertygad om att det inte gick att uppfylla CAT6A specifikationen om man inte skärmade kabeln.
Nåväl, det finns oskärmad CAT6A kabel, då fungerar den ju bra som den är direkt.

Tänkte jag skulle vara duktig och referera till en bra sida men insåg att standardiseringsorganet vill ha ynka 2500kr (nästan) för att köpa ett exemplar av standarden om ethernet.

Men här är i alla fall en bra början: https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801

Om man lägger ner lite energi brukar det gå att hitta bra sidor på nätet men gällande Cat 6 till 8 så verkar den här sidan ganska bra, om än den fokuserar på skillnaden mellan Cat 6 och 6a https://wbnetworks.com.au/blog/what-is-the-real-difference-be...

Cisco brukar ha rätt bra sidor t.ex.

Tyvärr så finns det ju inte en enda standard för t.ex. cat 6A och med det menar jag att det ofta finns ytterligare specifikationer beroende på i vilken miljö t.ex. kablarna ska användas, exempelvis industri, hälsovård m.m.

6A har både shielded och unshielded även om shielded mer följer den initiala tanken med standarden, dvs. högre hastigheter upp till 100 meter. Om ni ska köpa 6A kabel så läs gärna lite extra. Om det t.ex. står "tunn/smal" cat 6A så är det egentligen inte en cat 6A kabel, den uppfyller helt enkelt inte standarden. Direktronik.se skriver t.ex. "Observera dock att en 28AWG-kabel egentligen inte överenstämmer med den standard som gäller för Cat6A. Den specificerar en grövre kabel (22-24AWG)". Men hävdar sedan att en kortare variant av kabeln, max 10m, fortfarande uppfyller standardens överföringskrav, vilket säkert är sant men den uppfyller fortfarande inte standarden.

När det gäller mitt tidigare inlägg så hade jag tänkt följa upp det med att visa lite stöd för mitt påstående om att Sweclockers artikeln och marknadsföring av en produkt som inte har något som helst existensberättigande på Sweclockers.com som nätverksprodukt. Jag skrev lite kort att nätverksprotokollen har felkorrigering eller något liknande. Här har ni en beskrivning av How the TCP/IP Protocols Handle Data Communications https://docs.oracle.com/cd/E18752_01/html/816-4554/ipov-29.ht...

Sen har jag förstått av tråden att det är viktigt att man har "cred" (credentials) om man skriver på Sweclockers. Jag har jobbat inom IT branschen i cirka 25 år och har bland annat varit IT-chef på en fondkommissionär här i Sverige under några år, arbetat som nätverkstekniker och inom lite allt möjligt inom IT. Jag är certifierad av Microsoft som Microsoft Certified Professional (MCP) inom bland annat nätverk. Det finns massor med folk här på Sweclockers som kan långt mycket mer om nätverk än vad jag kan och det känns lite fjantigt att skriva det här med "creds" men vad gör man inte för att blidka pöbeln som bestämmer att jag inte kan något för att jag är upprörd över att en seriöst sida som jag uppskattar (Sweclockers) väljer att skriva smörja. Det kan omöjligt vara så att jag som forumdeltagare måste vara mer meriterad än personalen på Sweclockers, eller?

Skriveriet om "realtidsdata" är också ganska tramsigt eftersom något sådant i praktiken inte existerar. Jag har som sagt arbetat i flera år på ett ställe där det handlades med aktier i upp till miljardbelopp och där hastighet och millisekunder gör skillnad och trots detta användes TCP/IP på hela OMX/Stockholmsbörsen och andra börser.

Håller man på med dataöverföring som är så pass tidskänslig att allting bara måste fungera så får jag ju förutsätta att man följt alla standarder när det gäller installation av utrustning och kabeldragning mm och då kommer inte någon fantasi-grunka behövas för att få överföringen av data att funka.

Sen till alla som skriver något om det analoga.... det är ju helt oväsentligt i diskussionen om den här artikeln som handlar om en produkt för dataöverföring i nätverket, som är allt annat än analog, i dagens läge. Om det sedan blir fel på ljudet pga. någon analog pryl så har det INGENTING med dataöverföringen att göra och därmed inte med den här artikeln att göra.

Angående er diskussion om rippning via CD-läsare. Det stämmer givetvis att Laxpudding kan få olika rips av en och samma skiva och en del av orsakerna har redan nämnts i tråden. För de som inte tror att detta stämmer måste jag påpeka att vi som varit med i eran av CDROM och CD-spelare i olika versioner vid ett eller annat tillfälle har varit med om en CD som "hoppat" eller där ett ljud kommit ut fel. Det felet är givetvis en felläsning av data oavsett orsaken till detta fel. I de flesta fall beror det helt enkelt på fettfläckar eller repor på CD-skivan men återigen, det har INGENTING med den här artikeln att göra. Artikeln handlade om nätverk och har ingenting med cdläsare att göra. Data kan givetvis bli fel vid nätverksöverföringar men är det så stora fel på ett nätverk att en "frame" (datapaket) inte kommer fram så skickas datan om. Finns det proprietära standarder för nätverksöverföring som inte har någon form av CRC-check på dataöverföringen så kanske inte lösningen ligger i bluffprodukten i den här artikeln, då kanske det är dags att uppgradera nätverket till det här århundradet och följa ethernet standarderna.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10