Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

OK, när vet man att man inte längre får skriva om ursprungsämnet?

Grejen var ju att inlägget du citerade och argumenterade mot där inte handlade om nätverksljud utan felkorrigering på CD-skivor, så det blir ju knasigt att prata som om att medbor shillar för någon produkt då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

När du säger att jag säger felaktiga saker så är det kutym att du berättar vad så jag lär mig något och inte andra blir lurade av mina villfarelser i tråden.

Om du insisterar!

Skrivet av Mordekai:

CD-skivor med programvara borde enligt ditt resonemang aldrig fungera eftersom olika läsare ger olika resultat.

Ljudskivor och dataskivor skrivs på olika sätt med olika felkorrigeringsinformation. Ljudskivor ger förstås rätt resultat på de flesta läsare oftast, men inte ofta nog att det räcker för distribution av programvara. Därför togs en ny standard fram för dataskivor.

Skrivet av Mordekai:

Det är designat för att ge bit-perfekta resultat när möjligt, försök inte påstå något annat för det är en lögn.

RedBook är inte designat för att ge bit-perfekta resultat, den är specifikt designad för att inte fallera när bit-fel inträffar, vilket snarare är motsatsen. Därför existerar YellowBook.

Skrivet av Mordekai:

Så jo man kan verifiera om man läst rätt, vet inte fått den där infon från men den stämmer inte med verkligheten, eller som jag brukar säga, detta är en ren och skär lögn.

Nej man kan inte verifiera att man läst rätt eller fel. Man kan bara jämföra med andra och anta att det är rätt om de också fick samma resultat. Det är så alla rippers fungerar.

Om skivan är felaktigt tryckt och alla får samma fel har alla fel och ingen vet om det. För det går inte att veta.

Om däremot en dataskiva vore feltryckt så får alla veta det, helt oberoende av varandra. Två digitala lagringsformat, men bara det ena är felsäkert.

Det tar ingen tid att hitta på saker men det tar tid att sakligt bemöta dem, så som en ren DDOS-åtgärd lämnar jag nu bevisbördan på dig. Om du lyckas vill jag ha första tjing på aktier i Mordekai AB inför lanseringen av en unik revolutionerande CD-ripper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Grejen var ju att inlägget du citerade och argumenterade mot där inte handlade om nätverksljud utan felkorrigering på CD-skivor, så det blir ju knasigt att prata som om att medbor shillar för någon produkt då.

Medbor deklarerade att han var Laxpuddings partner och började replikera på mina frågor till Laxpudding. Det var Laxpudding som ursprungligen ville FÖRKLARA för andra hur produkten kan ha betydelse.

Jag blev triggad av att Laxpudding tidigt deklarerade att alla som kunde något skulle inte svara i tråden och de på formet som svarade kunde delas in i två grupper av idioter med eller utan plustecken. Vid det laget så fanns redan korrekta förklaringar.

"Jag FÖRKLARAR vilken roll den här produkten har och i vilken situation den är tänkt att fungera. Jag FÖRKLARAR också att den antagligen är meningslös, särskilt för de situationer som den gäller för den typiske Swecklockarens skrivbord."

Här anser alltså Laxpudding att trots att han uppenbarligen inte förstår det mest basala med datanätverk (specifikt ip över ethernet) skall FÖRKLARA vilken roll den här produkten har och i vilken situation den är tänkt att fungera. Den är bara antagligen värdelös för den typiska sweclockarens skrivbord.

Detta är en ren lögn och vilseledande och kan kallas för att schilla för en produkt, dvs sälja (som i marknadsföra, dvs bildligt, inte bokstavligt) den.

Sedan påstår han att jag inte mår bra, läser Härskartekniker för dummies etc. För att vara tydlig, jag har aldrig påstått något Laxpudding som person, jag pekar ut vilka inlägg som är lögnaktiga, ni verkar känna varandra och några till här verkar ivriga att förhindra att Laxpudding tappar ansiktet. Jag skiter i hedern, jag tycker det är förjävligt dåligt att sprida lögner från ett konto som har så stort förtroende.

Så varför anklagar du mig för att vara utanför ämne eller vad jag citerade? Borde du inte svarat nästan varenda inlägg i den här tråden då?

Permalänk
Medlem

Nu är de här kanske inte relevant till ljud eller denna produkt... Men vi har mängder med känslig utrustning på jobbet som är extra galvaniskt avskilt med hjälp av externa nätverksisolatorer. Industriella sådana för större mängder kV.
Det händer mängder med märkliga saker när det startas och stoppas maskiner som förbrukar flera hundra MW. Radiovågor slås ut, lampor blinkar som inte är på samma elnät. Ganska mäktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Medbor deklarerade att han var Laxpuddings partner och började replikera på mina frågor till Laxpudding. Det var Laxpudding som ursprungligen ville FÖRKLARA för andra hur produkten kan ha betydelse.

Jag blev triggad av att Laxpudding tidigt deklarerade att alla som kunde något skulle inte svara i tråden och de på formet som svarade kunde delas in i två grupper av idioter med eller utan plustecken. Vid det laget så fanns redan korrekta förklaringar.

"Jag FÖRKLARAR vilken roll den här produkten har och i vilken situation den är tänkt att fungera. Jag FÖRKLARAR också att den antagligen är meningslös, särskilt för de situationer som den gäller för den typiske Swecklockarens skrivbord."

Här anser alltså Laxpudding att trots att han uppenbarligen inte förstår det mest basala med datanätverk (specifikt ip över ethernet) skall FÖRKLARA vilken roll den här produkten har och i vilken situation den är tänkt att fungera. Den är bara antagligen värdelös för den typiska sweclockarens skrivbord.

Detta är en ren lögn och vilseledande och kan kallas för att schilla för en produkt, dvs sälja (som i marknadsföra, dvs bildligt, inte bokstavligt) den.

Sedan påstår han att jag inte mår bra, läser Härskartekniker för dummies etc. För att vara tydlig, jag har aldrig påstått något Laxpudding som person, jag pekar ut vilka inlägg som är lögnaktiga, ni verkar känna varandra och några till här verkar ivriga att förhindra att Laxpudding tappar ansiktet. Jag skiter i hedern, jag tycker det är förjävligt dåligt att sprida lögner från ett konto som har så stort förtroende.

Så varför anklagar du mig för att vara utanför ämne eller vad jag citerade? Borde du inte svarat nästan varenda inlägg i den här tråden då?

Inga lögner spridna, du måste läsa något som inte står. Det han säger är att det inte är tänkt till en vanlig ethernetport i en dator, utan till den specifika utrustningen som kanske inte har full ethernet implementerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jdownloader ? Det är inget program som redigerar filerna man laddar hem med den, att ändra en ljudfil kräver en ganska specifik avancerad typ av påverkan typ passera genom ett ljudredigeringsprogram och inte nån download manager och inget fel i en nedladdning kan heller ge den typen av påverkan för det kräver exakt rätt typ av påverkan på samtliga samplingar i filen för att ändra nivån,
Det lär alltså vara olika mastringar eller åtminstone har någon gjort nån medveten påverkan.

Apropå jitter så är det skillnad på jitter i dataströmmen till dackretsen och jitter i nätverket, nätverksjitter kan inte påverka ljudkvaliten på nått signifikant sätt hur stort det än är, blir jittret extremt högt så stannar i praktiken dataflödet till dacen efter mottagingsbuffertarna men innan det sker är jitter i nätverket inget som spelar roll och det kan inte leda till påverkan av ljudkvaliten utan bara till ljud eller inte.
Jitter i dataströmmen till dacen kan dock påverka ljudet om det är för stort men det är kretsar mellan den punkten och nätverket så det är 2 olika jitterproblem

Den dac som har störst egen inbyggd buffert som jag vet om kan lagra ljuddata för 4 sekunder och det är så mycket att man faktisk kan hinna med att byta skiva i cdspelaren utan att den föregående skivan hinner tystna.
Med en sådan dackonstruktion är det ganska lätt att inse att det är jittret mellan den interna bufferten och själva omvandlingen som kan påverka ljudet och att det dacexterna jittret reduceras till ett ickeproblem vad gäller ljudpåverkan.

Nej, Juno Download är en jätte stor affär för digital nerladdningar och i princip en konkurrent till Bandcamp https://www.junodownload.com/ . Dvs som jag skrev så köpte jag en flac av dem av samma låt som jag redan har bara för att kolla hur den såg ut, och den versionen hade de definitivt normaliserat volymmässigt. Förutom att programmet från LTS mätte upp 2dB i skillnad så ser man direkt på ljudformen i audoacity att den är fetare.

Vet inte varför du kom in på Jitter, inget jag nämnt så kanske det var svar på någon annans kommentar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@F.Ultra: Ah, intressant! Jag fick inte samma annat än med EAC från de två spelarna som kunde köra EAC med. Tittade jag på filerna i hexeditor var dessutom uppenbart när innehållet upprepades och när det inte upprepades.

Har jag förstått rätt nu:

1: EAC
2: cdparanoia (som bygger på samma princip som EAC)
3: Filhanteraren i Gnomes – som är oklart exakt hur den arbetar

Så av dessa tre är det egentligen endast 3:Gnomes som skulle kunna vara en potentiell avvikare i vad den levererar. Detta är lite vad jag är nyfiken på även om jag gett upp cd-rippningen för eget bruk. På 20 år hinner mycket ändras. Den som i närtid skriver kod för att rippa CD lär vid det här laget mycket väl känna till EAC + Accuraterip och vad de står för. Situationen var lite annan när man satt med Win98 och det fanns minst tre dussin olika "Free CD ripper – download today" att välja mellan.

Gissar att du inte har en 2001-PC med Windows98 och typ Audiograbber liggandes?

Ja den listan stämmer. Är inte heller helt 100 på hur filer fungerar, men den extraherade spåret tusen ggr snabbare än vad cdparanoia gjorde iaf så har svårt att tro att den läser flera ggr som EAC/cdparanoia gör. Har tyvärr inget Windows liggande alls.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Sedan påstår han att jag inte mår bra, läser Härskartekniker för dummies etc.

Jag tog tillbaka påstående om att du inte mår bra som svar på det inlägg där började dra paralleler om platt jord, global uppvärmning och "...många är bakom flötet".

Däremot har jag inte alls påstått att du läser "Härskarteknik för dummies". Härskarteknik möter jag hela tiden, inte bara här. Jag har flera yrken och flera yrkesroller. Väljer man att ifrågasätta, lyfta nya idéer och betrakta saker mot någon form av officiellt eller inofficiell samförstånd kommer man bemötas med härskartekniker. Både här i AFK.

Och nej. Jag ser inte heller iSilencer som en scam. Jag ser det som en rimligen meningslös produkt. En lösning som söker ett problem som antagligen inte finns. I sin bästa stund är det teknik för teknikens skull. Onödig är ordet jag skulle välja.

Scam och bluff kräver någon form av illasinnat uppsåt. iSilencer är alldeles för billig för att passa i den nischen av Hifi-snömos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för tiden @DavidtheDoom – uppskattas!

Ifall det vore generell "jittermumsare" borde dess effekt – eller frånvaron av effekt – kunna mätas med någon form av nätverksanalysator.

Mer spekulativ följdfråga: Finns det något som tyder på att detta kan användas för att ordna/förbättra för problem i den streamer den är tänkt att sitta mot? Omfraserat: kan iSilencer tänkas vara en extern fix/kludge för att hantera vad som kan vara en svaghet eller felkonstrution i deras streamers?

Den enda teoretiska möjligheten jag kan tänka mig är om produkten inte kör med paketbaserat data när den spelar musik, men det verkar som produkterna den är tänkt för har stöd för spotify och andra tjänster och inte är låst till något eget strömningsformat så det kan vi nog avfärda.

Om någon i tråden faktiskt har en av produkterna borde det definitiva svaret kunna fås genom att rycka kabeln under pågående spelning och se om musiken fortsätter. Gör den det kan jag inte se något sätt som produkten skulle kunna påverka ljudet ens via spöklig avståndsverkan.

Om det å andra sidan skulle sluta spela på momangen eller ljudet påverkas på något sätt när man rycker kabeln så skiljer det sig från spotify på datorn, och jag skulle lämna frågan öppen för vidare experiment åtminstone för att klura ut varför.

Jag skulle samtidigt också avfärda tanken att någonsin köpa en IfiAudio-produkt av något slag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och nej. Jag ser inte heller iSilencer som en scam. Jag ser det som en rimligen meningslös produkt. En lösning som söker ett problem som antagligen inte finns. I sin bästa stund är det teknik för teknikens skull. Onödig är ordet jag skulle välja.

Scam och bluff kräver någon form av illasinnat uppsåt. iSilencer är alldeles för billig för att passa i den nischen av Hifi-snömos.

Jag ser ingen möjlighet för något bolag att besitta kompetensen att bygga dessa produkter och samtidigt inte veta att de är värdelösa.

När de då marknadsför dem som värdefulla för kunden är det i min mening illvilligt uppsåt. De vill vilseleda kunden att betala för något värdelöst, vilket ju är lurendrejeri nästan i sin renaste form.

Om de gick ut och sade "Vill du köpa vår billiga produkt som inte fyller någon funktion överhuvudtaget?" så hade det kanske varit okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tog tillbaka påstående om att du inte mår bra som svar på det inlägg där började dra paralleler om platt jord, global uppvärmning och "...många är bakom flötet".

Däremot har jag inte alls påstått att du läser "Härskarteknik för dummies". Härskarteknik möter jag hela tiden, inte bara här. Jag har flera yrken och flera yrkesroller. Väljer man att ifrågasätta, lyfta nya idéer och betrakta saker mot någon form av officiellt eller inofficiell samförstånd kommer man bemötas med härskartekniker. Både här i AFK.

Och nej. Jag ser inte heller iSilencer som en scam. Jag ser det som en rimligen meningslös produkt. En lösning som söker ett problem som antagligen inte finns. I sin bästa stund är det teknik för teknikens skull. Onödig är ordet jag skulle välja.

Scam och bluff kräver någon form av illasinnat uppsåt. iSilencer är alldeles för billig för att passa i den nischen av Hifi-snömos.

Jitter är ett gissel för all realtidskommunikation, om det fanns något sätt att påverka detta i ändarna skulle det redan vara gjort, de påstår lösa detta och galvanisk isolering som redan finns, alltså ljuger de, inte antagligen, de ljuger definitivt. Folk som är beredda att göra allt för att korrigera det sista felet läser dina ord och beställer en sådan där manick på rot. Inget tvivel, hade detta förbättrat ens en bit i månaden när jag spelar Halo online hade jag köpt direkt. Tanken på att det kan lösa något är värt extremt mycket för de som har en hobby de vill dra till sin spets. Dina ord väger tungt, uppenbarligen gör inte mina det trots att jag jobbat med ljud i nätverk sedan tidigt 90-tal (telefoni). Sedan skriver du att eftersom jag svarar i tråden kan jag inget? För negativ? Jag ser produkten (RJ45) och läser vad den skall göra så vet jag direkt att det är lurendrejeri, jag behöver ingen uppläxning i ödmjukhet eller nyfikenhet. Ödmjuk kommer jag aldrig bli och nyfiken slår jag de flesta med hästlängder oavsett ämne.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Folk som är beredda att göra allt för att korrigera det sista felet läser dina ord och beställer en sådan där manick på rot. Inget tvivel, hade detta förbättrat ens en bit i månaden när jag spelar Halo online hade jag köpt direkt.

Mina är ord ovanför är att prylen är onödig. Halo Online har ingenting alls med det här att göra.

Tänker inte svara dig mer. Inser nu att det var ett misstag att ens försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om du insisterar!

Ljudskivor och dataskivor skrivs på olika sätt med olika felkorrigeringsinformation. Ljudskivor ger förstås rätt resultat på de flesta läsare oftast, men inte ofta nog att det räcker för distribution av programvara. Därför togs en ny standard fram för dataskivor.

RedBook är inte designat för att ge bit-perfekta resultat, den är specifikt designad för att inte fallera när bit-fel inträffar, vilket snarare är motsatsen. Därför existerar YellowBook.

Nej man kan inte verifiera att man läst rätt eller fel. Man kan bara jämföra med andra och anta att det är rätt om de också fick samma resultat. Det är så alla rippers fungerar.

Om skivan är felaktigt tryckt och alla får samma fel har alla fel och ingen vet om det. För det går inte att veta.

Om däremot en dataskiva vore feltryckt så får alla veta det, helt oberoende av varandra. Två digitala lagringsformat, men bara det ena är felsäkert.

Det tar ingen tid att hitta på saker men det tar tid att sakligt bemöta dem, så som en ren DDOS-åtgärd lämnar jag nu bevisbördan på dig. Om du lyckas vill jag ha första tjing på aktier i Mordekai AB inför lanseringen av en unik revolutionerande CD-ripper!

Vid vilken felkorrigeringsnivå är det som man magiskt hamnar på designat för icke bit-perfekta resultat vs designat för bit-perfekta resultat? För enda skillnaden mellan red book och yellow book i det här avseendet är att yellow book har ett lager reed-solomon till samt en crc32 per 2336 bytes block.

Ja den där crc32:an ger en extrem ökning i feldetekteringen, men vi går liksom inte från 0 till 100 utan red book har också feldetektering så var går gränsen mellan det ena och det andra?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Archros:

Nu är de här kanske inte relevant till ljud eller denna produkt... Men vi har mängder med känslig utrustning på jobbet som är extra galvaniskt avskilt med hjälp av externa nätverksisolatorer. Industriella sådana för större mängder kV.
Det händer mängder med märkliga saker när det startas och stoppas maskiner som förbrukar flera hundra MW. Radiovågor slås ut, lampor blinkar som inte är på samma elnät. Ganska mäktigt.

Har jobbat med svetsrobotar och automation och där är det väldigt stora störningsfält så i stället för att strula med kopparnätverk så använs fiber. Merkostnaden är i sammanhanget minimal för att försöka lappa ihop kopparnät så de fungerar lika bra i den miljön blir bara dyrt och onödigt komplicerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Vid vilken felkorrigeringsnivå är det som man magiskt

sarcasm detected, arming countermeasures

Skrivet av F.Ultra:

hamnar på designat för icke bit-perfekta resultat vs designat för bit-perfekta resultat? För enda skillnaden mellan red book och yellow book i det här avseendet är att yellow book har ett lager reed-solomon till samt en crc32 per 2336 bytes block.

Undrar vad en sådan skillnad kan betyda.

Skrivet av F.Ultra:

Ja den där crc32:an ger en extrem ökning i feldetekteringen,

Jackpot!

Skrivet av F.Ultra:

var går gränsen mellan det ena och det andra?

Om du nu vore en cd-läsare och jag vore en ljudskiva så hade det motsvarat att du inte har tillgång till någon annan information än en rättstavningsfunktion, och därmed måste du acceptera det som fakta när jag säger "gränsen för tillräcklighet går i den såkallade oranjelinjen, uppkallad inte efter färgen när man blandar yellow med red som många tror utan efter holländaren Int van Weet-Jag, som förlorade förståndet i jakten på perfekt kopiering av redbook och har inte synts till sedan 80-talet".

Om jag vore en CD-ROM däremot så hade det motsvarat att du har full tillgång till Google och då kan du säga "hörrudu din tomte den där går jag inte på, gör om gör rätt" och jag hade varit tvungen att läsa två tungt matematiska specifikationer för att ge det exakta svaret.

Men jag är en ljudskiva, så det enda du kan göra är att fråga någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har jobbat med svetsrobotar och automation och där är det väldigt stora störningsfält så i stället för att strula med kopparnätverk så använs fiber. Merkostnaden är i sammanhanget minimal för att försöka lappa ihop kopparnät så de fungerar lika bra i den miljön blir bara dyrt och onödigt komplicerat.

Jajamen du har förmodligen helt rätt. Samma banor jag tänker i också. Det här handlar om gammal utrustning som lever kvar, påbyggt och vidare"utvecklat" från 90talet, vissa tidigt 2000tal
Hade man byggt nytt så hade optiskt helt klart använts (och det gör de på vissa nyare separata system för övervakning och analysering)
Men en isolator kostar bara några hundralappar medans att bygga om just vårat system går säkert loss på flertal tiotals miljoner.
Det är Siemens/ABB som står bakom dessa. Stora inom automation också till och med produkter kvar från Asea, innan ihopslagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om du insisterar!

Ljudskivor och dataskivor skrivs på olika sätt med olika felkorrigeringsinformation. Ljudskivor ger förstås rätt resultat på de flesta läsare oftast, men inte ofta nog att det räcker för distribution av programvara. Därför togs en ny standard fram för dataskivor.

RedBook är inte designat för att ge bit-perfekta resultat, den är specifikt designad för att inte fallera när bit-fel inträffar, vilket snarare är motsatsen. Därför existerar YellowBook.

Nej man kan inte verifiera att man läst rätt eller fel. Man kan bara jämföra med andra och anta att det är rätt om de också fick samma resultat. Det är så alla rippers fungerar.

Om skivan är felaktigt tryckt och alla får samma fel har alla fel och ingen vet om det. För det går inte att veta.

Om däremot en dataskiva vore feltryckt så får alla veta det, helt oberoende av varandra. Två digitala lagringsformat, men bara det ena är felsäkert.

Det tar ingen tid att hitta på saker men det tar tid att sakligt bemöta dem, så som en ren DDOS-åtgärd lämnar jag nu bevisbördan på dig. Om du lyckas vill jag ha första tjing på aktier i Mordekai AB inför lanseringen av en unik revolutionerande CD-ripper!

Som sagt om skivan är feltryckt kan ju såklart felkorrigeringen vara feltryckt, jag förstår inte poängen. Frågan är väl om jag kan läsa en oskadat skiva bitkorrekt och få samma bitström varje gång? Det ursprungliga inlägget om CD-Audio påstod ju att det blev olika vid varje läsning. Så är det inte, vill man överföra korrekt bitström med audio-cd går det (dessutom har ju ett inlägg tydligt beskrivit detta hur checksummorna blev identiska vid olika läsningar). Vill man inte genom att på olika sätt försvåra kopiering så är vi på en helt annan diskussion där det absolut inte har med tråden att göra. Detta kallas att man flyttar målstolparna, redan att dra in CD är att försöka flytta målstolparna och försöka "muddy the waters", sedan när man desinformerar kan man angripa personens hälsa istället för att bemöta inläggens information. Binär data som sådan kan alltid råka ut för distorsion i alla led. Till skillnad från analog data kan vi mha digital data tala om exakt vilken information som blev fel och med tillräckligt paritetsdata återskapa informationen. Dvs det finns ingen degradering (OBS sk Bit-rot är högst verklig men handlar om långtidslagring utan tillräcklig paritetsdata) av binär data efter en kopiering och inte efter en miljard kopieringar (igen det finns en teoretisk möjlighet men av storleken x/oändlighet). Analog data förstörs redan vid första överföringen.

Förstod inte DDOS-referensen, sorry. Jakten på det perfekta ljudet hade jag gett upp redan innan farbror barbro. Jag har däremot sett (hört) vad som händer när en Audio-CD är skadad. Krävs att ett enda bitfel uppstår på fel ställe (ink felkorrigering) för att få en infinite loop, dessa skivor är oftast synligt skadade eller kan fixas med en duk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Produkten kan inte bidra till något annat än att addera en last på Ethernet-kommunikationen och lite brus.
Av produktbild från tillverkaren så verkar det sitta en signaltransformator från Pulse på kretskortet, något som alltid sitter i enheten med RJ45-kontakt redan. På undersidan sitter avkopplingen för en signaltransformator.

Dessa komponenter sitter redan på enheter som använder Ethernet.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/bM9WQb7X9de44QfQbJPvRJ.jpg
https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2023/02/iFi_audio_LAN-iSilencer_PCB_04-1.jpg

Produkten pratar även om "zero jitter memory buffer". Det är kort och gott som så att det inte existerar någon buffer alls på produkten, så då är det såklart att inget "jitter" adderas. Däremot kommer det jitter som existera smita igenom likt signalerna.

Tack för att du undersökte elektroniken, nu vet vi med säkerhet att det är ormolja

USB sladdar där finns en källa till jordströmmar som kan vara relevant för gamers och audiofiler, extern DAC och hörlurar borde inte ge ett problem men ansluts DAC till en hifi anläggning så kan det verkligen komma med jordströmmar.

En pryl som tar bort galvanisk koppling på USB kabeln kan vara användbar, jag kommer inom nått år att koppa en dator till stereon och då kan jag få en jordström.
vet någon om vad som finns att köpa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Tack för att du undersökte elektroniken, nu vet vi med säkerhet att det är ormolja

USB sladdar där finns en källa till jordströmmar som kan vara relevant för gamers och audiofiler, extern DAC och hörlurar borde inte ge ett problem men ansluts DAC till en hifi anläggning så kan det verkligen komma med jordströmmar.

En pryl som tar bort galvanisk koppling på USB kabeln kan vara användbar, jag kommer inom nått år att koppa en dator till stereon och då kan jag få en jordström.
vet någon om vad som finns att köpa.

Sök på usb isolator så får du se en drös olika modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 0cool:

Om någon i tråden faktiskt har en av produkterna borde det definitiva svaret kunna fås genom att rycka kabeln under pågående spelning och se om musiken fortsätter. Gör den det kan jag inte se något sätt som produkten skulle kunna påverka ljudet ens via spöklig avståndsverkan.

Om jag hade utrustningen skulle jag först se ifall iSilencer påverkade jitternivån. Jag nördgissar att det bör vara ganska enkelt med någon form av tillräckligt kapabel Ethernet-analysator. Andra testet föreställer jag mig att A/B-titta med oscilloskop vad som kommer ut på andra sidan DAC:n, vilket kräver rätt mycket mer komplicerad utrustning och aldrig lär ske eftersom det kostar så enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om jag hade utrustningen skulle jag först se ifall iSilencer påverkade jitternivån. Jag nördgissar att det bör vara ganska enkelt med någon form av tillräckligt kapabel Ethernet-analysator. Andra testet föreställer jag mig att A/B-titta med oscilloskop vad som kommer ut på andra sidan DAC:n, vilket kräver rätt mycket mer komplicerad utrustning och aldrig lär ske eftersom det kostar så enormt.

Varför när det redan finns minst en buffert som tar hand om jitter och lagrar datapaketen som skickas i nätverket.
Jitter kan inte komma fram till DA omvandlaren.
produkten är ett medvetet bedrägeri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om jag hade utrustningen skulle jag först se ifall iSilencer påverkade jitternivån. Jag nördgissar att det bör vara ganska enkelt med någon form av tillräckligt kapabel Ethernet-analysator. Andra testet föreställer jag mig att A/B-titta med oscilloskop vad som kommer ut på andra sidan DAC:n, vilket kräver rätt mycket mer komplicerad utrustning och aldrig lär ske eftersom det kostar så enormt.

För guds skull ge upp. Oscilloskopet ser ju inte vad NICen tolkar datat som. Helt irrelevant. Detta är ett bedrägeri som du fortsätter att underhålla. Vad är nästa steg? Räkna elektroner? För du har ju inte blivit överbevisad att det inte går att avhjälpa jitter med en dongel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För guds skull ge upp. Oscilloskopet ser ju inte vad NICen tolkar datat som. Helt irrelevant. Detta är ett bedrägeri som du fortsätter att underhålla. Vad är nästa steg? Räkna elektroner? För du har ju inte blivit överbevisad att det inte går att avhjälpa jitter med en dongel.

Att designa ett vettigt test är inte irrelevant, nu får nog du ge upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om jag hade utrustningen skulle jag först se ifall iSilencer påverkade jitternivån. Jag nördgissar att det bör vara ganska enkelt med någon form av tillräckligt kapabel Ethernet-analysator. Andra testet föreställer jag mig att A/B-titta med oscilloskop vad som kommer ut på andra sidan DAC:n, vilket kräver rätt mycket mer komplicerad utrustning och aldrig lär ske eftersom det kostar så enormt.

Det är ju mycket enklare att rycka nätverkskabeln, om musiken fortsätter spela innebär det att ingen störning från nätverket har något med musiken att göra någonsin. Ingen störning är större än en ryckt kabel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Teknik:

Varför när det redan finns minst en buffert som tar hand om jitter och lagrar datapaketen som skickas i nätverket.
Jitter kan inte komma fram till DA omvandlaren.
produkten är ett medvetet bedrägeri

Skrivet av Mordekai:

För guds skull ge upp. Oscilloskopet ser ju inte vad NICen tolkar datat som. Helt irrelevant. Detta är ett bedrägeri som du fortsätter att underhålla. Vad är nästa steg? Räkna elektroner? För du har ju inte blivit överbevisad att det inte går att avhjälpa jitter med en dongel.

Nu släpper vi det här.

Är produkten bork? Ja.
Behöver vi jaga medlemmar i forumet för det? Nej, fel forum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

He-he: nu svor jag i någons kyrka igen.

Jag tar gärna tiden att göra ett test, sakligt och metodiskt för att ge ett tydligt svar. För det är så man verkligen lär sig på riktigt. Annars blir man inte mer än en biologisk ChatGPT.

Detta fungerar inte.
Detta fungerar.
Detta fungerar, fast den praktiska betydelsen kan diskuteras i små grupper.

När man har resultatet kan man tydligt och sakligt förklara en slutsats förbi alla teorier och spekulationer. Se här, vi testade: här är resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

He-he: nu svor jag i någons kyrka igen.

Jag tar gärna tiden att göra ett test, sakligt och metodiskt för att ge ett tydligt svar. För det är så man verkligen lär sig på riktigt. Annars blir man inte mer än en biologisk ChatGPT.

Detta fungerar inte.
Detta fungerar.
Detta fungerar, fast den praktiska betydelsen kan diskuteras i små grupper.

När man har resultatet kan man tydligt och sakligt förklara en slutsats förbi alla teorier och spekulationer. Se här, vi testade: här är resultatet.

Vad ska vi testa?
Det går inte att testa något som inte finns.
Det fans inget mer än en trafo i produkten, en till galvanisk skiljevägg vad skulle den tillföra?

Något som borde testas är galvanisk skild USB kabel mellan dator och hifi utrustningen.
Letar efter en sån pryl men det var inte så enkelt då USB kabelen leverar stömen till motu m2, USB-C ska även kunna leverera mycket ström.
Fler och fler prylar kommer nu som endast strömförsörjs via USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

sarcasm detected, arming countermeasures

Undrar vad en sådan skillnad kan betyda.

Jackpot!

Om du nu vore en cd-läsare och jag vore en ljudskiva så hade det motsvarat att du inte har tillgång till någon annan information än en rättstavningsfunktion, och därmed måste du acceptera det som fakta när jag säger "gränsen för tillräcklighet går i den såkallade oranjelinjen, uppkallad inte efter färgen när man blandar yellow med red som många tror utan efter holländaren Int van Weet-Jag, som förlorade förståndet i jakten på perfekt kopiering av redbook och har inte synts till sedan 80-talet".

Om jag vore en CD-ROM däremot så hade det motsvarat att du har full tillgång till Google och då kan du säga "hörrudu din tomte den där går jag inte på, gör om gör rätt" och jag hade varit tvungen att läsa två tungt matematiska specifikationer för att ge det exakta svaret.

Men jag är en ljudskiva, så det enda du kan göra är att fråga någon annan.

Då är det något fel på den detektor för det förekom ingen som helst sarkasm i mitt inlägg. Vet inte riktigt hur google ska kunna hjälpa mig med något som verkar vara ditt eget påhitt?!

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Vad ska vi testa?
Det går inte att testa något som inte finns.
Det fans inget mer än en trafo i produkten, en till galvanisk skiljevägg vad skulle den tillföra?

Något som borde testas är galvanisk skild USB kabel mellan dator och hifi utrustningen.
Letar efter en sån pryl men det var inte så enkelt då USB kabelen leverar stömen till motu m2, USB-C ska även kunna leverera mycket ström.
Fler och fler prylar kommer nu som endast strömförsörjs via USB-C

De flesta externa hörlursförstärkare har separat strömförsörjning via adapter.
När vi ändå skriver i en tråd om Ifi, Ifi zen dac 2 är en produkt med just det.
Fiio k5 pro är en annan till bra pris och mycket kräm å ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är ju mycket enklare att rycka nätverkskabeln, om musiken fortsätter spela innebär det att ingen störning från nätverket har något med musiken att göra någonsin. Ingen störning är större än en ryckt kabel.

Tja du kan ju ha en liten buffert på bara några få bitar, tillräckligt för att fixa till jitter helt men tillräckligt lite för att musiken slutar när du drar i kabeln så inte ett helt tillförlitligt test.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|