Permalänk
Medlem

Problem ram laptop

Hej,

Har ett mycket märkligt problem med min nuvarande laptop

Ideapad 3 14IML05

jag köpte i förra året en ny ramsticka och trycka i (16gig) corsair 2400mhz vilket gav mig en total på 20gig ram som funkade prima i över ett års tid.

För cirka 1 månad sedan så dör datorn och vid windows efter några minuter igång så börjar den frysa. Med fd sticka händer samma sak enda lösningen jag har är att köra helt utan ramsticka och köra enbart med de integrerade 4gig vilket inte är optimalt.

Någon som har en lösning på detta problem så att jag antingen kan köra med något utav minna 2 externa ram?

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet behöver inte ha med själva RAM'et att göra. Att varken nya eller gamla fungerar tyder på att problemet inte är RAM'et. Jag gissar därför på att det är antingen minneskontrollern i CPU'n eller strömförsörjningen som fått problem.

Hur gammal är datorn?

Får du samma symptom både på batteri och med extern ström?
Går det att klocka minnet långsammare i BIOS och gör det i så fall någon skillnad? Detta skulle öka marginalerna både för strömmatningen och för minneskontrollern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det det som @giplet är inne på, minneskontrollern i CPU:n som strular.
Detta är något som tyvärr verkar ha blivit vanligare på senare tid. Att det fungerar bra med minne i ena minneskanalen men inte i båda sammtidigt, helt enkelt kommunikationsproblem mellan de två minneskanalerna i CPU:n.

När det kommer till datorer med fastlött minne så blir problemet mycket större då det inte bara krävs lödkunskaper utan även kunskaper om hur det fastlödda minnet är "anslutet" på moderkortet för att man skall kunna dekativera detta och bara använda den andra kanalen.

Hur gammal är datorn? Garanti/Reklamationsrätt kvar på den?