Italien blockerar Chat GPT – fler länder kan följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.
Vi är inte redo för detta ännu, med tanke på alla risker med AI i dagens läge medför då det är alldeles för färskt för att implementeras korrekt.

Vilka risker ser du med ChatGPT?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förstår inte vad Italien har för rätt att utfärda böter? OpenAI är väl inte ett italienskt bolag och de har väl inte heller marknadsfört sig specifikt mot den italienska marknaden (om nu det spelar någon roll)? Förstår inte varför de skulle få böter?

Det är tillgängligt i Italien, det räcker. Det hade varit något om alla bolag kunde kringgå reglerna genom att inte ha ett dotterbolag i landet i fråga.

Skrivet av privper:

Tycker dom ska förbjuda kalkylatorn när de ändå är på gång. Tror ni inte de som hade matematik tentamen 1860, hade tyckt de var jäkligt fusk med en grafisk kalkylator.

Faroerna som samordnade bygget av pyramiderna hade kanske tyckt det var orättvist att du hade grävskopa och kran.

Grafisk kalkylator är förbjuden på många högskoleprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har märkt att det finns många som inte ens förstår hur man kan använda den till vettiga saker, förutom att tramsa sig. Själv så har jag i princip bytt bort min google-promt.

Idag på morgonen har jag lärt mig en hel del nya saker:
- Skriva plugin till Resolve i Python som hittar beats i låtar.
- Jag har lärt mig skriva använda console kommandon i VS-code.
- Kompilera smidiga C# program med hjälp av csc kommandot
- Gjort ett special-program för att leta efter dublettfiler i C#
- Lärt mig mer använda plugins till Resolve och var de ska ligga

Vad har du lärt dig idag?

Har du verkligen lärt dig detta så utmärkt MEN det liknar mer lite av att ha en räkneuppgift, fundera lite på den innan man tittar i facit och säger typ "just det, det är så man gör" innan man går vidare till nästa uppgift.
Har du lärt dig eller har du kopierat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är dataskyddsorganet Garante som ligger bakom stoppet. Skälet ska vara att de anser att verktyget bryter mot EU:s integritetsregler. Primärt är problemet att Chat GPT:s ålderskontroll är undermålig, men utredningen inleddes först när en bugg där användares inmatningar, inklusive betalinformation, blev synliga för andra användare.

Skrivet av Nyhet:

Huruvida Chat GPT blockeras i fler länder återstår att se. Italiens reaktion kan bli startskottet till en större motreaktion mot generativ AI och liknande tjänster, men för tillfället ser andra länder ut att vara mer öppna för möjligheterna som tjänsterna har att erbjuda.

Sambandet är ganska otydligt; första citerade avsnittet verkar inte handla om AI alls, utan generella problem relaterat till hur deras webbsajt hanterar ålderskontroll, respektive en uppmärksammad bugg som gjort att inloggade användare fått se varandras sidor på sajten.

Slutklämmen menar ju dock att det hela handlar om en motreaktion mot AI-tjänster, är undermeningen ett antagande att de italienska invändningarna bara är ett svepskäl som användas för att skapa problem för sajten pga dess AI-tjänster?

@Enviro ?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du skulle bli förvånad hur många det finns som faktiskt vill det.

AI är säkert bra för vissa saker men tyvärr lär det göra folk mindre källkritiska och väldigt lata.

Håller helt med om att det alltid finns folk som vill fuska sig fram i livet.

Men det där med källkritik är jag inte så säker på, förr eller senare kommer det blir uppenbart för en person att AI inte alltid levererar korrekt information. Jag vill tro att det har större personlig betydelse att bli bränd av en tjänst man använder dagligen än en random websida på nätet, d.v.s man blir mer uppmärksam.

Som utvecklare söker man ofta implementations exempel online och ganska ofta är det random personer och websidor som tillhandahåller det och inte helt sällan kan det krävas betydande tid att verifiera. I den aspekten ser jag ingen större skillnad att använda Chat GPT mer än att Chat GPT kan laverar mer skräddarsydd info. Men självklart, är informationen man söker livsavgörande och viktig då måste den verifieras och det lär man inse även om man använder AI.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men det där med källkritik är jag inte så säker på, förr eller senare kommer det blir uppenbart för en person att AI inte alltid levererar korrekt information. Jag vill tro att det har större personlig betydelse att bli bränd av en tjänst man använder dagligen än en random websida på nätet, d.v.s man blir mer uppmärksam.

Som utvecklare söker man ofta implementations exempel online och ganska ofta är det random personer och websidor som tillhandahåller det och inte helt sällan kan det krävas betydande tid att verifiera. I den aspekten ser jag ingen större skillnad att använda Chat GPT mer än att Chat GPT kan laverar mer skräddarsydd info. Men självklart, är informationen man söker livsavgörande och viktig då måste den verifieras och det lär man inse även om man använder AI.

Använder man chatGPT till livsavgörande saker är man galen...men det kommer säkert inom kort komma konstiga rapporter om läkare som frågat AI om råd och sedan gjort det eller annat motsvarade dårskap.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Använder man chatGPT till livsavgörande saker är man galen...men det kommer säkert inom kort komma konstiga rapporter om läkare som frågat AI om råd och sedan gjort det eller annat motsvarade dårskap.

Ja, det var väl typ det jag skrev? Att läkare googlar är ju inget nytt och det har säkert hänt mer än ett par gånger att man hämtat tvivelaktig information från nätet även utan Chat GPT.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tror du kraftigt överskattar hur mycket källkritik gemene man använder sig av, om någon.

Eller att dom överhuvudtaget skulle bry sig om att informationen är felaktig så länge det stämmer med vad dom känner är sant.

Covid-19 gjorde det uppenbart hur många som tror direkt på saker som står på till exempel facebook utan att någonsin involvera sin hjärna överhuvudtaget.

Oftast för att dom saknar någon som helst kunskap inom området ifråga.

Knappast svårt för någon att hitta exempel på folk som har skadat sig eller dött för att följt felaktigt information om covid 19.

AI kommer bara göra det lättare för folk att ta första bästa resultat och köra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Tror du kraftigt överskattar hur mycket källkritik gemene man använder sig av, om någon.

Eller att dom överhuvudtaget skulle bry sig om att informationen är felaktig så länge det stämmer med vad dom känner är sant.

Covid-19 gjorde det uppenbart hur många som tror direkt på saker som står på till exempel facebook utan att någonsin involvera sin hjärna överhuvudtaget.

Oftast för att dom saknar någon som helst kunskap inom området ifråga.

Knappast svårt för någon att hitta exempel på folk som har skadat sig eller dött för att följt felaktigt information om covid 19.

AI kommer bara göra det lättare för folk att ta första bästa resultat och köra på det.

Intressant, vad är det jag skriver som tyder på att jag tror att allmänheten är källkritiska till hög grad? Och vad menar du blir skillnaden när man använder ex Chat GPT mot att inte använda det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det finns ju helt klart potentiella problem i båda fallen, och verifiering av korrekthet krävs i båda fallen.
Det är väl förstås en likhet i sig att det förhåller sig så.

Dock är det ju olika förutsättningar att ha fått:

* Vad någon tänkande varelse tror är lösningen (eller då möjligen någons trolliga hittepå, antar jag)
* En lösning som genererats utifrån vad som är någon form av statistiskt sannolik textmassa givet frågan

Med det sagt så är ChatGPT väldigt användbart i en massa situationer, rentav fantastiskt i vissa lägen, men jag tycker att det är väldigt vanskligt att likställa behovet av verifiering med människors svar. Förutsättningarna är (åtminstone som jag ser det) alldeles för olika för att se det som "samma lika".
Som jag ser det så är det *särskilt* om man som frågeställare inte redan själv förstår vad som är rätt svar som det blir riktigt vanskligt att tänka att det skulle vara "samma lika".

Skrivet av Neon:

Ja, det var väl typ det jag skrev? Nu blir det väldigt nischat men att läkare googlar ju inget nytt och det har säkert hänt mer än ett par gånger att man hämtat tvivelaktig information från nätet även utan Chat GPT.

Något som dock tydligt blir (ännu) svårare är ju dock att försöka utöva källkritik om man frågat ChatGPT.

* Det blir betydligt mer opakt vad en eventuell källa till informationen är jämfört med t.ex. en sökning, man får ju annars massor av små ledtrådar genom den transparens man får om man följer sökresultat istället; baserat på var informationen hittades, i vilket sammanhang den stod, osv. Vad gäller ChatGPT så blir användarupplevelsen mer att "ChatGPT säger" och den egna upplevelsen är kanske "ChatGPT brukar ha rätt" eller "alla säger att ChatGPT är bra" eller något.
* Man vet inte om det är någon tänkande varelse som öht yttrat det ChatGPT skakat fram ur hatten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Har du verkligen lärt dig detta så utmärkt MEN det liknar mer lite av att ha en räkneuppgift, fundera lite på den innan man tittar i facit och säger typ "just det, det är så man gör" innan man går vidare till nästa uppgift.
Har du lärt dig eller har du kopierat ?

Jag skulle vilja påstå att jag lärt mig en hel del av det jag gjorde på morgonen. Att skriva C# program kunde jag dock redan så det var mer en bekvämlighet att få det uträttat av en bot. Det sparade mig tid, eller egentligen skulle jag inte ens påbörjat programmet för jag har så mycket annat att göra. Det blev mer än att bara hitta dubletter, vi par-programmerade så det blev ganska funktionsdugligt och det kan även automatiskt eller halv-automatiskt ta bort dubletter, utifrån vissa kriterier som man kan ställa in.

Senare gjorde jag även en enkel Android-app i Android Studio. Det var många år sedan så det var skönt att ha en vid sidan om som kunde snabbt assistera och visa vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du använder förkortningen mht flera gånger; vad betyder det? Jag får lite lätt huvudvärk av att förstå "mht." i ett sammanhang. Inte ens ChatGPT kunde hjälpa mig.

Min gissning är att det betyder "med hänsyn till"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, det var väl typ det jag skrev? Att läkare googlar är ju inget nytt och det har säkert hänt mer än ett par gånger att man hämtat tvivelaktig information från nätet även utan Chat GPT.

U tänker jag mer "hmm hur gjorde man nu det här momentet i hjärt bypass operationen...äh jag frågar chat GPT" 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

U tänker jag mer "hmm hur gjorde man nu det här momentet i hjärt bypass operationen...äh jag frågar chat GPT" 🙂

eh, vad snackar du om, easy peasy :

Skämt o sido, självklart är det ingen bra idé men å andra sidan är det inte heller något bra idé att söka första bästa på nätet heller vilket borde säga sig själv. Vill man ha riktig information vid viktig ställningstagande så är det såklart säkra källor typ välrenommerade- böcker, kollegor eller websidor som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

eh, vad snackar du om, easy peasy :

https://i.imgur.com/q1iDWkC.png

Skämt o sido, självklart är det ingen bra idé men å andra sidan är det inte heller något bra idé att söka första bästa på nätet heller vilket borde säga sig själv. Vill man ha riktig information vid viktig ställningstagande så är det såklart säkra källor typ välrenommerade- böcker, kollegor eller websidor som gäller.

men se där, nu kan jag operera vem som helst

Ja flera källor som säger samma sak är alltid en bra verifikation.

Chat GDP överraskade mig på en sak. Den känner till styrsystemet till min gamla bil, Lucas 14.1. Det finns ganska så sparsamt om det systemet men chat GDP hade full koll.
Det trodde jag inte den skulle veta vad det var.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Väldigt många kan kag lova!

@Spawnbadboy @Xinpei @Aka_The_Barf

Okej. Men jag vill ha säkerställt att den tandläkare, läkare, mekaniker jag har - har fullgjort sin utbildning. Hur skulle världen se ut med ännu fler kvacksalvare och låtsasmekaniker? Det är ju dumt att göra det ännu enklare för dem kan jag tycka.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kan inte se vad syftet skulle vara att blockera ChatGPT.

Jag prenumererar på ChatGPT 4 och använder den varje dag, den har varit ovärderlig för mig mht. jobbsökning och råd, samtidig med att den har gjort det lättare för mig att fixa saker i hemmet och sparat mig pengar vid att ge mig klara råd kring service som jag ska vara uppmärksam och saker som jag ska kolla, nåt Google inte klarar av då sökresultaten är 90 reklam för service inom det jag söker, och då drunknar DIY förslagen.

Om vi skulle censurera ChatGTP ville det vara ett stort steg i fel riktning för os alla.

Det är bara en tidsfråga innan ChatGTP också är 90% reklam och hur man gör bakdörrar och pengar åt Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Okej. Men jag vill ha säkerställt att den tandläkare, läkare, mekaniker jag har - har fullgjort sin utbildning. Hur skulle världen se ut med ännu fler kvacksalvare och låtsasmekaniker? Det är ju dumt att göra det ännu enklare för dem kan jag tycka.

Ja det är mycket många missar vid sina kollar. Har du en rörmokare med pressverktyg ska du be att få ett intyg på när den senast besiktigades/kalibrerades. Gör du inte det kan det sluta med läckande ledningar och jag känner många som inte vet att det var en sak som ens fanns.
Har man tur så kanske chatGDP kan lära de värsta att göra sådana saker som att kalibrera sina verktyg i tid, men troligtvis kan de luras ännu mer med chatGDP's hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det är därför det finns lååånga utbildningar följt upp av praktik. En läkare kan inte fuska sig igenom sin utbildning. Det skulle snappas upp relativt for under dennas praktik om denne uppvisar enorm brist på kunskap.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Många säger att människor, speciellt Generation Z och yngre kommer att sluta tänka med verktyg som exempelvis ChatGPT. Jag tror det är lika inkorrekt som när vissa människor på fullaste allvar trodde att persondatorn aldrig skulle slå igenom.

Jag tror att människan snarare kommer att lägga tankar och energi på saker som är mer relevant när det blir aktuellt, men vi kanske inte är där ännu.

Mycket av det vi människor tänker på är nödvändigt på grund av dåvarande och befintliga problem som behövde och behöver lösas utifrån den förutsättning vi haft och har.

Exempel: Om vi behövde räkna ut ett mattetal som var komplicerat, så var vi tvungna att sitta med papper och penna eller liknande för att räkna ut det komplicerade talet.
Idag använder vi alla miniräknare förutom enstaka personer som får fram svaret i huvudet direkt.
Visst, miniräknaren löser inte själva problemet kanske, eftersom att talet vi behöver räkna ut är en del i en större problemlösning exempelvis. Men vill vi skrota miniräknaren? Skiftnyckeln? Mobilen?

Varför ska vi försöka klura ut något vi inte längre behöver? Det vill säga att problemet vi behöver lösa I framtiden är inte samma problem längre på grund av verktyg som snart kommer lösa massvis med problem på olika sätt.
Vi använder exempelvis datorer vid cancerforskning och människor som tyder data. Innan gjordes allt analogt.

Människans fantasi, vision, ambition och vilja att skapa är betydligt snabbare än vad vi enskilt klarar av att problemlösa. Det är bl.a därför vi utvecklat smarta verktyg som till exempel AI. Det vill säga att vi har löst delar av vår egen självproblematik genom Ai. Självklart finns det massvis med risker, precis som riskerna vi har med massvis med andra ämnen.

Jag tror att vi behöver inse att den analoga världen vi idag halvt lever i är i framtiden till för administration och saker som att äta, bajsa, kramas, motionera, andas, ligga och annat vi kan tänkas behöva och vilja.
Att uppleva världen 1:1 så som vi tror att vi upplever världen idag, kommer vi med största sannolikhet att göra i framtiden i hjärnan blundandes, fast utan begränsningar.

Så som vi känner till AI idag oavsett om det är Midjourney, ChatGPT, Aiva, Lambda eller någon annan variant, så är detta bara början. Ungefär som när miniräknaren kom.

Ai kommer aldrig att vara sämre än vad AI är idag. Låt det sjunka in för en stund. 😁

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är därför det finns lååånga utbildningar följt upp av praktik. En läkare kan inte fuska sig igenom sin utbildning. Det skulle snappas upp relativt for under dennas praktik om denne uppvisar enorm brist på kunskap.

Jag tror du har rätt men inte 100% och det är där det brister. All typ av fusk borde elimineras för att säkerställa kvalitet. Chat GPT underlättar för teoretiskt fusk.
Du skriver som om du vet, ändå finns läkare som Macchiarini med flera som agerar kvacksalvare. Det enda man blir om man påstår att fusk inte existerar och inte slinker igenom är en nyttig idiot

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Morgonmat var ett nytt ord för mig.

Morgonmat var förslaget från Chat GPT.

Permalänk
Medlem

På tal om läkare.
Jag längtar tills vi slipper dessa och AI+någon volvo robot kan sköta sjukvård. Detta är inte ironiskt bara där jag hamnat efter att ha sett för mycket av skumma läkare i svensk sjukvård (tack och lov inte för egen räkning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intressant, vad är det jag skriver som tyder på att jag tror att allmänheten är källkritiska till hög grad? Och vad menar du blir skillnaden när man använder ex Chat GPT mot att inte använda det?

"Men det där med källkritik är jag inte så säker på, förr eller senare kommer det blir uppenbart för en person att AI inte alltid levererar korrekt information. Jag vill tro att det har större personlig betydelse att bli bränd av en tjänst man använder dagligen än en random websida på nätet, d.v.s man blir mer uppmärksam."

Du skriver själv att användare blir mer uppmärksamma för att dom skulle bli brända av något som dom använder dagligen.

Jag menar att så aldrig har varit fallet annars skulle vi inte ha alla människor jorden runt som utan tanke faller för första bästa information dom hittar på facebook vilket är en tjänst dom flesta av dessa människor använder flera gånger om dagen.

Skillnaden mellan att inte använda chat GPT och att använda Chat GPT är att det finns tillräckligt med människor redan nu som verkar tro att bara för att en LLM sagt något till dom så stämmer det för "den är ju så smart"

För att inte tala om alla stollar som tror att chat GPT och dylika modeller är intelligenta och kan tänka själva.

Räcker med att läsa om ensamma människor som blev desperata för att dom inte kunde chatta på samma sätt som tidigare mot Replika för att se hur mycket skada redan dagens modeller kan ställa till med.

Propaganda, falsk information och diverse lurendrejerier har funnits i alla tider. Det AI gör är att det sänker gränsvärdet för hur många som på ett snabbt sätt kan använda sig av verktygen för att kunna genomföra sina kampanjer utan speciella kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Du skriver själv att användare blir mer uppmärksamma för att dom skulle bli brända av något som dom använder dagligen.

Jag menar att så aldrig har varit fallet annars skulle vi inte ha alla människor jorden runt som utan tanke faller för första bästa information dom hittar på facebook vilket är en tjänst dom flesta av dessa människor använder flera gånger om dagen.

Skillnaden mellan att inte använda chat GPT och att använda Chat GPT är att det finns tillräckligt med människor redan nu som verkar tro att bara för att en LLM sagt något till dom så stämmer det för "den är ju så smart"

För att inte tala om alla stollar som tror att chat GPT och dylika modeller är intelligenta och kan tänka själva.

Räcker med att läsa om ensamma människor som blev desperata för att dom inte kunde chatta på samma sätt som tidigare mot Replika för att se hur mycket skada redan dagens modeller kan ställa till med.

Propaganda, falsk information och diverse lurendrejerier har funnits i alla tider. Det AI gör är att det sänker gränsvärdet för hur många som på ett snabbt sätt kan använda sig av verktygen för att kunna genomföra sina kampanjer utan speciella kunskaper.

På facebook består flödet ofta av ett stort antal aktörer(likt en google sökning) och det är inte alltid att man kommer ihåg vilken aktör informationen kom ifrån eller hur trovärdig just den aktören är. I vanlig ordning orkar man inte verifierar och släpper igenom mer än vad man kanske egentligen borde. När det gäller Chat GPT så är det 1 aktör som framför informationen och blir man bränd(vilket lär hända förr eller senare) så blir det också tydligt att denna aktören kan man inte alltid lita på. Självklart finns det alltid folk som helt struntar i om det är fakta eller inte och bara kör på men då lär det inte spela någon roll var informationen kommer ifrån oavsett.

Jag tänker att det i förlängningen kommer bli något i stil med detta : Så Pelle, var har du fått tag på denna rappakalja? Den kommer från Chat GPT, tja det borde man ju ha förstått.

Frågan är om inte en sökning me Chat GPT faktiskt är något säkrare info än vad man får på första googlingen? Chat GPT modellen handlar i grunden om att väga bra och dåliga resultat, d.v.s det man själv försöker göra vid en googling. Är det viktig information så verifierar man med ett par olika källor och där ser jag ingen skillnad på att använda Chat GPT som en av dem. Förövrigt är jag övertygad om att Chat GPT och liknande tjänster kommer ange mer referenser i framtiden för att underlätta verifieringen ytterligare. Ser man ex att Chat GPT plockat just denna informationen från en manual från en tillverkare, då kan man också vara säker på att den är korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ser man ex att Chat GPT plockat just denna informationen från en manual från en tillverkare, då kan man också vara säker på att den är korrekt.

Man blir ju dock tvungen att faktiskt kolla i manualen också innan man faktiskt kan dra en sådan slutsats.

Grundproblemet är ju just att ChatGPT 1) inte vet saker, 2) genererar en egen text
Så om man inte redan vet vad svaret på frågan faktiskt är så är det sjukt svårt att veta om det som genererats stämmer, även om den även inkluderar en påstådd källhänvisning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man blir ju dock tvungen att faktiskt kolla i manualen också innan man faktiskt kan dra en sådan slutsats.

Grundproblemet är ju just att ChatGPT 1) inte vet saker, 2) genererar en egen text
Så om man inte redan vet vad svaret på frågan faktiskt är så är det sjukt svårt att veta om det som genererats stämmer, även om den även inkluderar en påstådd källhänvisning.

De är förvisso sant! Men om den refererar så har den iallafall hjälpt till att peka ut var informationen finns. Troligen ska man se Chat GTP mer som ett alternativt vis att söka upp information, det som saknas dock är reference från den data den genererat sitt response utifrån. Vad jag förstår så ska Bing versionen ha mer referenser så man kan hoppas att det även kommer med till Chat GPT i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller?

"Enligt Susanne Billum, ordförande för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, ökar antalet ärenden stadigt med läkare som har utländsk utbildning, och hon ser paralleller med sköterskeproblemen: ”En del kan knappt någonting. Inte ens the basics. Det är alldeles för lätt att få ut legitimation i några länder. Och ibland misstänker man att de inte gått någon utbildning, eller bara en del av den”, säger hon till Läkartidningen.

Läkare och sköterskor inom EU/EES kan kliva rakt in i svensk sjukvård tack vare EU:s yrkeskvalifikationsdirektiv. Premissen är att alla berörda länder har hög utbildningsnivå (och ingen svarthandel med diplom).

Legitimationerna får inte ifrågasättas.

Alltså är det först när misstag har begåtts, anmälts och utretts grundligt av Ivo som livsfarliga läkare kan stoppas. Det kan ta väldigt lång tid - inte minst om den olämplige jobbar som hyrläkare och saknar fast arbetsgivare. Och enligt Susanne Billum är det inte ovanligt att oskickliga läkare jobbar just som hyrläkare." - Expressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De är förvisso sant! Men om den refererar så har den iallafall hjälpt till att peka ut var informationen finns. Troligen ska man se Chat GTP mer som ett alternativt vis att söka upp information, det som saknas dock är reference från den data den genererat sitt response utifrån. Vad jag förstår så ska Bing versionen ha mer referenser så man kan hoppas att det även kommer med till Chat GPT i framtiden.

Finns flera fall där chat gpt refererat till studier som inte existerar eller där den refererar till studier som ska ha genomförts av icke existerande personer.

här är ett väldigt enkelt exempel

https://news.ycombinator.com/item?id=33841672

Tror återigen att du tänker för högt om mänskligheten när det gäller referenser och källhänvisningar.

Folk som redan tidigare har dålig koll på ämnet i fråga kommer sällan( pga lathet, okunskap) att titta ens en gång på någon referens som dom får upp faktiskt stämmer eller ens stödjer det dom hävdar.

Så länge det finns en referens så kör dom på utan att titta närmare på saken.

Men du kanske aldrig har stött på folk som hävdar att artiklar eller studier stödjer deras åsikter och när man tittar närmare på saken så stämmer inte ens det.

Vi lever trots allt i ett samhälle där en del av befolkningen inte ens läser längre än rubriken på en nyhetsartikel numera.

Permalänk
Medlem

Hum lite som andra problem

• Avloppssystem: Nej vad ska alla latrintömmare göra

• Internet: Information och kunskap kan bli Post-scarcity. Nä det måste stoppas hur ska industri xxx överleva

• 12 timmars arbetsdag: Nä då kommer arbetarna supa ihjäl sig med all fritid

• Al: kan ersätta masa arbeten, det måste vi förbjuda ett samhälle som bygger på lönearbete är en naturlag

• Hej jag har uppfunnit en replikator som kan framställa mat och martial som kan göra hela samhället Post-scarcity. Nej det går inte för skulle samhället kollapsa

• Och så vidare

Antingen kan man se utveckling som ett hot. Eller så kan man acceptera att vid alla framsteg förekommer smärtsamma men övergående problem. En tid senare kommer så gott som ingen sakna som det var tidigare

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel