Bytte kylare, noterade bit från moderkort hade försvunnit

Permalänk
Medlem

Bytte kylare, noterade bit från moderkort hade försvunnit

Tjena folket, nu var det dags för mig att fråga er på sweclockers om ni har möjlighet att förklara vad detta kan vara, samt om ni vet ifall det finns någon som kan fixa detta!

Förrigår så ville jag byta ut min luftkylare mot en AIO och försöka få det så tyst som möjligt. När jag väl plockade bort luftkylaren (Det var en Alpenföh Black ridge) Så noterade jag att en bit hade fallit bort från moderkortet.

Det första jag tänkte är wtf? Hur har detta gått till. Jag såg att det fanns liknande bitar på moderkortet och började kolla bredvid de för att se vart någonstans som biten kan ha fallit bort från.

Jag hittade vart biten hade suttit (bifogar bild på biten, samt på moderkortet)

Jag trodde först att jag hade slagit till själva biten när jag kopplade bort kylaren, men om jag lägger tillbaka kylaren där den satt innan, så ser jag att den rör inte ens själva biten som har fallit bort.

När jag söker på internet så nämner de att det är detta som är berörd:

"The VRM is in a 6+2 phase controlled by an Intersil ISL95712, it's in 3+2 phase mode and features two integrated drivers for the main 3 phase rail and one on the 2 phase rail. The SoC phases use two dual N-channel MOSFETs, and the VCore phases use one per phase. The Sinopower SM7341EHKP MOSFETs and high-power inductors should be solid for powering the new CPUs.

Källa: ASRock Fatal1ty B450 Components

Jag har kunnat köra igång datorn (har inte hunnit testa något spel ännu). Har kollat på youtube videos utan problem, testat CPU via Ryzen master för ett simpelt stress test. Märker inga konstigheter.

Är det någon här som vet vad konsekvenserna blir ifall denna bit inte sitter? Har någon här på sweclockers varit med något liknande? Samt är detta något man kan fixas hos någon? (Antar att detta är inget garanti ärende på själva brädan)

Uppskattar all hjälp och tips som ni kan bidra med!

Med Vänlig Hälsning,

Arya

Permalänk
Medlem

Det här är en extrem gissning och inget expert uttalande, men då det står massa LED runt den och det finns en ARGB connector ovan kanske du har så tur att den bara har med strömförsörjning till RGB att göra?
Jag tycker att om det har med strömförsörjning till CPU att göra så borde du inte ens kunnat starta datorn och speciellt inte köra ett stress test.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det här är en extrem gissning och inget expert uttalande, men då det står massa LED runt den och det finns en ARGB connector ovan kanske du har så tur att den bara har med strömförsörjning till RGB att göra?
Jag tycker att om det har med strömförsörjning till CPU att göra så borde du inte ens kunnat starta datorn och speciellt inte köra ett stress test.

Hade inte ens noterat det som står under, men om din gissning är korrekt och att det är endast till RGB så är det helt ok att det inte fungerar. Har inget behov av RGB (även om det kan ge extra fps hehe... förlåt) så jag får helt enkelt testa på och se ifall något annat strular med datorn. Har dock inte kollat ifall detta kan kanske drabba ramminnet.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en induktor som lossnat och därmed är en fas i VRM:en borta. Detta ger troligtvis instabil spänning till CPUn vid hög last.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det ser ut som en induktor som lossnat och därmed är en fas i VRM:en borta. Detta ger troligtvis instabil spänning till CPUn vid hög last.

oj då, Kan detta i sin tur förstöra moderkortet/cpun vid hög belastning? alternativt kanske orsaka något annat som är värre en det som nämnde?

// Arya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

oj då, Kan detta i sin tur förstöra moderkortet/cpun vid hög belastning? alternativt kanske orsaka något annat som är värre en det som nämnde?

// Arya

Det leder till svagare VRM som därmed inte kan leverera tillräckligt med ström. Resultatet blir en instabil CPU vilket då leder till blåskärm/krascher.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det leder till svagare VRM som därmed inte kan leverera tillräckligt med ström. Resultatet blir en instabil CPU vilket då leder till blåskärm/krascher.

Ajdå, jag får testa på och se ifall detta dyker upp. Annars får jag se ifall det finns någon som kan utföra lödjobb på detta (antar med flux och värmepistol. Hade annars kört på själv med lödtenn men kommer med stor sannolikhet förstöra moderkortet)

Stort tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Om det är inom garantitiden så skadar det ju inte att kontakta företaget du köpt moderkortet av, ibland har även själva moderkortstillverkarna längre garantitid än butiken själva har, dock brukar företagen i de fallen agera som mellanhand, men går även att gå direkt till tillverkaren i de lägen och se vad de säger.

Saker kan vara dåligt monterade på moderkort utan att det har något med ens egen hantering av moderkortet att göra, så även om du upptäckte detta i samband med kylarbytet så är det inte säkert att det var orsaken till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Om det är inom garantitiden så skadar det ju inte att kontakta företaget du köpt moderkortet av, ibland har även själva moderkortstillverkarna längre garantitid än butiken själva har, dock brukar företagen i de fallen agera som mellanhand, men går även att gå direkt till tillverkaren i de lägen och se vad de säger.

Saker kan vara dåligt monterade på moderkort utan att det har något med ens egen hantering av moderkortet att göra, så även om du upptäckte detta i samband med kylarbytet så är det inte säkert att det var orsaken till problemet.

Moderkortet är ca 2 månader gammalt så kan nog vara värt ett försök att kontakta återförsäljaren. Jag antog att de hade sagt att det är något som jag måste ha orsakat och tänker att jag hade kanske slösat deras samt min tid.

Stort tack för hjälpen!

// Arya

Permalänk
Medlem

Känner du till någon person / lokal butik som reparerar högtalare / förstärkare? Dom kan ha en sådan komponent och prova att löda om den. Men inte säkert att de lyckas.

Har du ett gammalt moderkort kan det gå att använda som donator.

Svårt att förklara på garanti / reklamation antar jag.

Hur gammalt är kortet och vad kostar det? Du skulle kunna få ut det på din hemförsäkring om du har drulleförsäkring och kortet är under 1 år.

Har man bra försäkring, med halverad självrisk och drulle får nästa alltid ut klantigheter på sin försäkring. Bra om man gillar dyra leksaker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det ser ut som en induktor som lossnat och därmed är en fas i VRM:en borta. Detta ger troligtvis instabil spänning till CPUn vid hög last.

Skrivet av Sholani:

oj då, Kan detta i sin tur förstöra moderkortet/cpun vid hög belastning? alternativt kanske orsaka något annat som är värre en det som nämnde?

// Arya

Mer specifikt tror jag att det är en av faserna i SoC-VRM:en du har blivit av med, dvs. strömförsörjning till den chiplet som bl.a. innehåller minneskontroller och annan I/O. Det kan nog leda till diverse typer av instabilitet gissar jag, RAM-relaterat t.ex.

På sättet den lossnat så "cleant" tycker jag nästan det ser ut som att det kan handla om en s.k. kallödning. Kan ev. vara möjligt att reklamera p.g.a. det om det är inom reklamationstiden, men det är klart att de kan hävda extern påverkan.

Eftersom inga ledningsbanor ser ut att vara skadade ska det nog vara relativt enkelt att löda dit den igen för någon med lite vana och utrustning annars.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Känner du till någon person / lokal butik som reparerar högtalare / förstärkare? Dom kan ha en sådan komponent och prova att löda om den. Men inte säkert att de lyckas.

Har du ett gammalt moderkort kan det gå att använda som donator.

Svårt att förklara på garanti / reklamation antar jag.

Hur gammalt är kortet och vad kostar det? Du skulle kunna få ut det på din hemförsäkring om du har drulleförsäkring och kortet är under 1 år.

Har man bra försäkring, med halverad självrisk och drulle får nästa alltid ut klantigheter på sin försäkring. Bra om man gillar dyra leksaker.

Den är ungefär 2 månader gammal så jag har inte haft den allt för länge så kan kika med garanti om det är möjligt. Alternativt då försäkring om de ej fungerar.

Skrivet av fragande:

Mer specifikt tror jag att det är en av faserna i SoC-VRM:en du har blivit av med, dvs. strömförsörjning till den chiplet som bl.a. innehåller minneskontroller och annan I/O. Det kan nog leda till diverse typer av instabilitet gissar jag, RAM-relaterat t.ex.

På sättet den lossnat så "cleant" tycker jag nästan det ser ut som att det kan handla om en s.k. kallödning. Kan ev. vara möjligt att reklamera p.g.a. det om det är inom reklamationstiden, men det är klart att de kan hävda extern påverkan.

Eftersom inga ledningsbanor ser ut att vara skadade ska det nog vara relativt enkelt att löda dit den igen för någon med lite vana och utrustning annars.

Precis, det ser väldigt cleant ut och att det har helt enkelt bara "Lossnat" från moderkortet från ingenstans. Tack för alla tips! jag kikar med återförsäljaren och hoppas att det går att lösa

Stor tack återigen allihoppa!

// Arya

Permalänk
Rekordmedlem

Har den bara lossnat utan andra skador beror det på en kallödning, dvs ett tillverkningsfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har den bara lossnat utan andra skador beror det på en kallödning, dvs ett tillverkningsfel.

Jag har tagit kontakt med återförsäljaren och väntar på svar gällande vad som gäller. Stort tack!

// Arya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Jag har tagit kontakt med återförsäljaren och väntar på svar gällande vad som gäller. Stort tack!

// Arya

Tycker du ha grund att stå på dig om de krånglar. Det ser inte alls rätt lött ut. Kraften som krävs för att cleant separera en så stor fog borde antigen ha rivit padded av kortet, eller något av induktorn. Det ser ut att ha blivit en "head on pillow" lödning, antingen kallödning eller kontaminering.

Skulle det bli så att du måste laga själv skulle jag tro att det är en lödkolv som är rätt verktyg. Det ser ut att vara mycket koppar + en massa vior så i alla fall ena padden är riktigt välkyld. försöker du värma med luft behöver du antingen värma hela kortet ganska varmt, eller bränna på rejält med risk för skador.

Edit: Har du kort på undersidan av induktorn med, det borde synas extremt tydligt där om lödningen inte vätt den ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tycker du ha grund att stå på dig om de krånglar. Det ser inte alls rätt lött ut. Kraften som krävs för att cleant separera en så stor fog borde antigen ha rivit padded av kortet, eller något av induktorn. Det ser ut att ha blivit en "head on pillow" lödning, antingen kallödning eller kontaminering.

Skulle det bli så att du måste laga själv skulle jag tro att det är en lödkolv som är rätt verktyg. Det ser ut att vara mycket koppar + en massa vior så i alla fall ena padden är riktigt välkyld. försöker du värma med luft behöver du antingen värma hela kortet ganska varmt, eller bränna på rejält med risk för skador.

Edit: Har du kort på undersidan av induktorn med, det borde synas extremt tydligt där om lödningen inte vätt den ordentligt

Jag fick svar från återförsäljaren och de vill att jag skickar in moderkortet för undersökning samt reparation. De nämnde dock att processen kommer att ta ca 4 veckor om jag förstod rätt. Antar att processen är vanligtvis såhär och jag får stå ut med att inte ha något moderkort i 4 veckor(?)

kanske får köpa ett nytt moderkort och försöka få pengarna tillbaka. Gällande kontakten som har lossnat så ser det verkligen helt cleant ut och inte att det har slagits bort med våld. Bifogar bild så kan ni även bedömma själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Jag fick svar från återförsäljaren och de vill att jag skickar in moderkortet för undersökning samt reparation. De nämnde dock att processen kommer att ta ca 4 veckor om jag förstod rätt. Antar att processen är vanligtvis såhär och jag får stå ut med att inte ha något moderkort i 4 veckor(?)

kanske får köpa ett nytt moderkort och försöka få pengarna tillbaka. Gällande kontakten som har lossnat så ser det verkligen helt cleant ut och inte att det har slagits bort med våld. Bifogar bild så kan ni även bedömma själva.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tycker verkligen det ser ut som en dålig lödning. Hade den varit lödd ordentligt hade det krävs ganska stor kraft att slå bort den och det borde lett till synliga skador som @cheben säger. Det där är inget som bara "trillar av".

2-3 veckor har jag för mig att ARN anser är skäligt för reklamation av elektronikvaror. Pengarna tillbaka har man inte rätt till, men däremot kan man begära ersättning för vissa omkostnader (i teorin i alla fall ...).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Jag fick svar från återförsäljaren och de vill att jag skickar in moderkortet för undersökning samt reparation. De nämnde dock att processen kommer att ta ca 4 veckor om jag förstod rätt. Antar att processen är vanligtvis såhär och jag får stå ut med att inte ha något moderkort i 4 veckor(?)

kanske får köpa ett nytt moderkort och försöka få pengarna tillbaka. Gällande kontakten som har lossnat så ser det verkligen helt cleant ut och inte att det har slagits bort med våld. Bifogar bild så kan ni även bedömma själva.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om företaget har öppet köp (minst 30 dagar), och kanske t.o.m. en fyndhörna, så skulle jag se om de har något moderkort som passar med redan öppnad förpackning som du kan köpa och använda under tiden ditt moderkort felsöks och beroende på resultatet från företaget antingen returnera det tillfälliga moderkortet du köpt eller fråga om du kan behålla och få krediterat det "gamla" du hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tycker verkligen det ser ut som en dålig lödning. Hade den varit lödd ordentligt hade det krävs ganska stor kraft att slå bort den och det borde lett till synliga skador som @cheben säger. Det där är inget som bara "trillar av".

2-3 veckor har jag för mig att ARN anser är skäligt för reklamation av elektronikvaror. Pengarna tillbaka har man inte rätt till, men däremot kan man begära ersättning för vissa omkostnader (i teorin i alla fall ...).

Jag tänker att jag skickar in moderkortet till de så får de felsöka det och därefter återkomma med svar. Stort tack för hjälpen

Skrivet av Landmark90:

Om företaget har öppet köp (minst 30 dagar), och kanske t.o.m. en fyndhörna, så skulle jag se om de har något moderkort som passar med redan öppnad förpackning som du kan köpa och använda under tiden ditt moderkort felsöks och beroende på resultatet från företaget antingen returnera det tillfälliga moderkortet du köpt eller fråga om du kan behålla och få krediterat det "gamla" du hade.

Hittar inte någon liknande, däremot en bättre variant som kostar lite mer. Får kika runt om jag hittar ett moderkort till ett bra pris, alternativt något begagnat!

Stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Uppdatering på tråden för de som är intresserade/nyfikna.

Jag skickade in moderkortet till återförsäljaren och därefter skickade de vidare till ASROCK för felsökning. Jag frågade de för två dagar sen hur statusen ser ut och de skulle återkoppla till Asrock och fråga status. De har bedömt att moderkortet byts ut och nu skickas den tillbaka.

Stort tack allihoppa för all hjälp!