Permalänk

Styra mina chassifläktar.

Undrar om det finns några program där jag kan hantera och ställa in mina chassi fläktar? 🙂

Tack på förhand!

Glömde ett ord
Permalänk
Moderator
Moderator

Rätt ofta så har moderkortstillverkaren någon mjukvara för detta så kan vara en god idé att kolla upp vad du har för något på den fronten.
Annars så finns det verktyg som t.ex. Speedfan men jag skulle rekommendera att kolla upp moderkorts-alternativen i första hand.

Edit: Har aldrig testat det Söderbäck tipsar om nedan men verkar betydligt mer lovande än Speedfan, så är nog värt att undersöka det först.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan control!
Jag hittade det själv för bara 2 veckor sedan.
https://getfancontrol.com/

Superbra program med bra gränssnitt - som tillåter avancerad anpassning. Man kan exempelvis ställa chassifläktar att varva upp om grafikkortet ELLER processorn är varm. Och med egna grafer så de behöver inte följa samma hastigheter eller procent som gpu eller cpu-fläktarna.

Jag har själv använt moderkortstillverkarnas diton i många år - men det är ett gissel.
Det är ett ordentligt steg upp från moderkortstillverkarnas vinklippta fläktstyrningar - som dessutom är sega och bloatade.

Jag använder bara fan control för all fläktstyrning numer. Så inge mer msi afterburner heller. win win hela vägen

Finns en annan tråd i forumet om programmet. Det verkar vara ganska okänt här än så länge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1594473-fan-control-st...

Edit:
Här är en video från jayztwocents kring hur det ser ut och hur man kan sätta upp inställningar:
https://youtu.be/uDPKVKBMQU8

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fan control!
Jag hittade det själv för bara 2 veckor sedan.
https://getfancontrol.com/

Superbra program med bra gränssnitt - som tillåter avancerad anpassning. Man kan exempelvis ställa chassifläktar att varva upp om grafikkortet ELLER processorn är varm. Och med egna grafer så de behöver inte följa samma hastigheter eller procent som gpu eller cpu-fläktarna.

Jag har själv använt moderkortstillverkarnas diton i många år - men det är ett gissel.
Det är ett ordentligt steg upp från moderkortstillverkarnas vinklippta fläktstyrningar - som dessutom är sega och bloatade.

Jag använder bara fan control för all fläktstyrning numer. Så inge mer msi afterburner heller. win win hela vägen

Finns en annan tråd i forumet om programmet. Det verkar vara ganska okänt här än så länge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1594473-fan-control-st...

Edit:
Här är en video från jayztwocents kring hur det ser ut och hur man kan sätta upp inställningar:
https://youtu.be/uDPKVKBMQU8

Tumme upp för det programmet från mig med. Kört i nån månad nu och det gör sitt jobb perfekt 👌
Programmet hittade även lilla högljudda skitfläkten på moderkortet på mitt X570

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Bios?

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Rätt ofta så har moderkortstillverkaren någon mjukvara för detta så kan vara en god idé att kolla upp vad du har för något på den fronten.
Annars så finns det verktyg som t.ex. Speedfan men jag skulle rekommendera att kolla upp moderkorts-alternativen i första hand.

Edit: Har aldrig testat det Söderbäck tipsar om nedan men verkar betydligt mer lovande än Speedfan, så är nog värt att undersöka det först.

har använt det säkert ett år hittills och fungerat bra.

uppdateras dessutom ganska ofta med nya funktioner och bredare stöd för div hårdvara hela tiden typcker den fått uppdatering i princip varenda gång jag startar om datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fan control!
Jag hittade det själv för bara 2 veckor sedan.
https://getfancontrol.com/

Superbra program med bra gränssnitt - som tillåter avancerad anpassning. Man kan exempelvis ställa chassifläktar att varva upp om grafikkortet ELLER processorn är varm. Och med egna grafer så de behöver inte följa samma hastigheter eller procent som gpu eller cpu-fläktarna.

Jag har själv använt moderkortstillverkarnas diton i många år - men det är ett gissel.
Det är ett ordentligt steg upp från moderkortstillverkarnas vinklippta fläktstyrningar - som dessutom är sega och bloatade.

Jag använder bara fan control för all fläktstyrning numer. Så inge mer msi afterburner heller. win win hela vägen

Finns en annan tråd i forumet om programmet. Det verkar vara ganska okänt här än så länge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1594473-fan-control-st...

Edit:
Här är en video från jayztwocents kring hur det ser ut och hur man kan sätta upp inställningar:
https://youtu.be/uDPKVKBMQU8

Sjukt att man missat detta alla år. Såvida jag nu inte sett och läst just Speedfan istället då. Blir att prova, moderkortens hantering av fläktar ger jag tyvärr inte mycket för.

Tack för tips!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Jag ställer in mina fläktar i BIOS. Inga program.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Jag ställer in mina fläktar i BIOS. Inga program.

Tänkte samma sak. Finns oftast inget bättre än BIOS. Om man nu inte kör massa olika profiler. Tyst, game, mm

Jag ställer mina fläktar i BIOS sen rör jag dom aldrig igen. Dom snurrar ofta i 250rpm och maxar på runt 800.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte samma sak. Finns oftast inget bättre än BIOS. Om man nu inte kör massa olika profiler. Tyst, game, mm

Jag ställer mina fläktar i BIOS sen rör jag dom aldrig igen. Dom snurrar ofta i 250rpm och maxar på runt 800.

Jäklar, 250rpm, då skulle mina fläktar inte ens orka starta.
Ställer fläktkurvan så den ökar om vattentempen ökar.
Brukar toppa 1000-1100rpm i spel, skruvade upp lite för att hålla vattentempen låg (33-34c). Märker att gpun håller lite bättre boost jämnfört med vattentemp på 35-37C. Grafikkortet drar strax under 450w då.

Idlar 650rpm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte samma sak. Finns oftast inget bättre än BIOS. Om man nu inte kör massa olika profiler. Tyst, game, mm

Jag ställer mina fläktar i BIOS sen rör jag dom aldrig igen. Dom snurrar ofta i 250rpm och maxar på runt 800.

Så extremt mycket mer kontroll och möjligheter med program som Fan Control eller Argus Monitor. Går att basera på flera temperaturer (GPU t.ex.), medeltemperatur över en viss tid för att undvika onödiga RPM-spikar m.m.

Det är lite som att jämföra en gammal trött förgasare med modern elektronisk motorstyrning

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Så extremt mycket mer kontroll och möjligheter med program som Fan Control eller Argus Monitor. Går att basera på flera temperaturer (GPU t.ex.), medeltemperatur över en viss tid för att undvika onödiga RPM-spikar m.m.

Det är lite som att jämföra en gammal trött förgasare med modern elektronisk motorstyrning

Jag kan styra mina fläktar efter gpun i BIOS. Som nämnt i inlägget ovanför styrs mina fläktar via vattentemp via BIOS.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan styra mina fläktar efter gpun i BIOS. Som nämnt i inlägget ovanför styrs mina fläktar via vattentemp via BIOS.

Fördelen med Fan control är att man kan ställa in fläktarna efter både GPU och CPU i en och samma fläktkurva på en och samma (eller flera) fläktar. I BIOS måste man oftast välja att de ska styras efter antingen GPU eller CPU temp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Fördelen med Fan control är att man kan ställa in fläktarna efter både GPU och CPU i en och samma fläktkurva på en och samma (eller flera) fläktar. I BIOS måste man oftast välja att de ska styras efter antingen GPU eller CPU temp.

Ja det stämmer ju. Man kan fördela styrningen per fläkt sålänge det sitter i en separat port på moderkortet, fläktar som berör gpun kan ställas efter gpun och cpun för cpu.

Fan control är säkert ett bra alternativ för TS.
Själv styr jag ju alla fläktar via vattentemp, lägre vattentemp ger lägre cpu och gpu temp.
Har medvetet ställt pull fläktarna i fronten 100rpm högre för "lite" extra flöde över ram-minnet.
Samtidigt som bakfläkten endast körs i 650rpm~, för att inte sno luftflöde för radiatorerna.

Har aldrig själv satt mig in i Fan control direkt, eftersom jag inte känt behovet.

100rpm högre, inte 1000rpm högre.
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2