Speldator, ca 20-25k
Hej! Det börjar bli dags att bygga ny dator. Men det var ett bra tag sedan jag byggde nytt senast och jag är inte så påläst om de senaste komponenterna, så det vore bra om ni kunde kolla igenom vad jag plockat ihop och komma med förbättringsförslag.
Datorn är inte tänkt som min huvudsakliga desktop utan jag streamar från den via sunshine/moonlight, så den är i stort sätt bara tänkt för spel och något enstaka simuleringsverktyg som bara finns till windows. Den kommer alltså stå i ett skåp utan skärm och tangentbord inkopplad.
Tanken är att kanske trycka in en till ssd och dualboota i framtiden allteftersom det blir rimligare att spela i linux, men det är ett framtida projekt. Hoppas också att bygget ska hänga med hyfsat i ett gäng år framöver, med ny gpu någon gång på vägen.
Jag spelar mest strategispel, arma och lite singelplayer-rpg, tänker därför att en hyfsad cpu kan vara bra. Lirar i en ultrawideupplösning med ungefär lika många pixlar som 4k uhd, men nöjer mig med rimliga fps-tal och har ingen 240hz-skärm eller något. Är ingen extremöverklockare någonstans, och har inte längre intresse av att sitta i dagar och försöka klämma ut några extra procent. Men lär väl skruva lite snabbt på inställningarna för att inte helt tappa stoltheten.
Jag hade tänkt lägga kring 20-25 tusen kr, men har redan ett chassi och ett gammalt 750w nätagg som jag planerar återanvända.
Plus en Peerless Assassin 120 SE för ca. 500kr som inte fanns på komponentkoll.
Valde processorn då de spel jag spelar verkade dra nytta av 3d-cache för de som kör 5800x3d, och recensionerna ser bra ut.
Jag hade varit lite sugen på en nvidia-gpu för att prova raytracing och ml-uppskalning. Men mellan bättre raster-prestanda, mer minne, bättre drivrutiner, och lägre pris, så känns det som att det får bli en 7900xt den här gången. Ska försöka rymmas i ett 4u-chassi så ryms ändå inget monsterkort, så tog det billigaste. Vet någon om det är ett ok kort?
Moderkortet verkar vara bland de billigaste med pcie5, så det kanske är värt några extra hundralappar. Det såg ut att ha vettig VRM och så också. Men om någon har erfarenhet av am5-moderkorten så vore det intressant att höra era erfarenheter.
Jag har ganska dålig koll på RAM-minne, men det är ett 6400cl32 paket som ska ha hynix m-die 1r8. Kändes som att 32gig snabbt minne var billigt nog att satsa på även om processorn borde vara mindre minneskänslig. Det har inte expo, men det kanske inte spelar någon roll om man kan tänka sig att göra inställningarna manuellt istället?
Jag vet inte om 1tb kommer att kännas trångt, men eftersom datorn bara är till för spel så tänkte jag att det var bättre att gå på en snabb 1tb-disk. Men det verkar inte så lätt att hitta iops-grafer på nätet, och det är ju en äldre disk, så om någon har ett annat förslag så är jag idel öra.
Kylarens systermodell utan -se verkar ha fått bra recensioner, och en Peerless Assassin 120 SE är nog typ den största luftkylare som går in i ett 4u-chassi. Helt ok pris också.
Har jag missat något, eller finns det bättre alternativ som jag borde satsa på?
Tack på förhand!