Permalänk
Medlem

Speldator, ca 20-25k

Hej! Det börjar bli dags att bygga ny dator. Men det var ett bra tag sedan jag byggde nytt senast och jag är inte så påläst om de senaste komponenterna, så det vore bra om ni kunde kolla igenom vad jag plockat ihop och komma med förbättringsförslag.

Datorn är inte tänkt som min huvudsakliga desktop utan jag streamar från den via sunshine/moonlight, så den är i stort sätt bara tänkt för spel och något enstaka simuleringsverktyg som bara finns till windows. Den kommer alltså stå i ett skåp utan skärm och tangentbord inkopplad.

Tanken är att kanske trycka in en till ssd och dualboota i framtiden allteftersom det blir rimligare att spela i linux, men det är ett framtida projekt. Hoppas också att bygget ska hänga med hyfsat i ett gäng år framöver, med ny gpu någon gång på vägen.

Jag spelar mest strategispel, arma och lite singelplayer-rpg, tänker därför att en hyfsad cpu kan vara bra. Lirar i en ultrawideupplösning med ungefär lika många pixlar som 4k uhd, men nöjer mig med rimliga fps-tal och har ingen 240hz-skärm eller något. Är ingen extremöverklockare någonstans, och har inte längre intresse av att sitta i dagar och försöka klämma ut några extra procent. Men lär väl skruva lite snabbt på inställningarna för att inte helt tappa stoltheten.

Jag hade tänkt lägga kring 20-25 tusen kr, men har redan ett chassi och ett gammalt 750w nätagg som jag planerar återanvända.

Plus en Peerless Assassin 120 SE för ca. 500kr som inte fanns på komponentkoll.

Valde processorn då de spel jag spelar verkade dra nytta av 3d-cache för de som kör 5800x3d, och recensionerna ser bra ut.

Jag hade varit lite sugen på en nvidia-gpu för att prova raytracing och ml-uppskalning. Men mellan bättre raster-prestanda, mer minne, bättre drivrutiner, och lägre pris, så känns det som att det får bli en 7900xt den här gången. Ska försöka rymmas i ett 4u-chassi så ryms ändå inget monsterkort, så tog det billigaste. Vet någon om det är ett ok kort?

Moderkortet verkar vara bland de billigaste med pcie5, så det kanske är värt några extra hundralappar. Det såg ut att ha vettig VRM och så också. Men om någon har erfarenhet av am5-moderkorten så vore det intressant att höra era erfarenheter.

Jag har ganska dålig koll på RAM-minne, men det är ett 6400cl32 paket som ska ha hynix m-die 1r8. Kändes som att 32gig snabbt minne var billigt nog att satsa på även om processorn borde vara mindre minneskänslig. Det har inte expo, men det kanske inte spelar någon roll om man kan tänka sig att göra inställningarna manuellt istället?

Jag vet inte om 1tb kommer att kännas trångt, men eftersom datorn bara är till för spel så tänkte jag att det var bättre att gå på en snabb 1tb-disk. Men det verkar inte så lätt att hitta iops-grafer på nätet, och det är ju en äldre disk, så om någon har ett annat förslag så är jag idel öra.

Kylarens systermodell utan -se verkar ha fått bra recensioner, och en Peerless Assassin 120 SE är nog typ den största luftkylare som går in i ett 4u-chassi. Helt ok pris också.

Har jag missat något, eller finns det bättre alternativ som jag borde satsa på?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej Hej.

här har du vad jag har ändrat.

Du spellade ju på 4k. Det gör så att cpu bottleneck inte finns. villket gör 7 7800x3d välldigt overkill. den rekomenderar jag bara till antingen 1080p eller dom absolut maxade. Och i detta fallet är det viktigare med grafikort. Även om nu du kanske inte kan få lika mycket preformence utt av ditt nästa grafikort så tror jag ändå att det är värt det.

Tog en 7900 xtx gpu som borde vara lika stor som den du valde.

Drog ner rammet lite. Just nu finns det en grym deal för 6000mhz ram för bara 1300kr vilket brukar ligga 300kr högre. Samt det är rgb. 6400mhz är välldigt mycket. Och skulle nog inte rekomendera mer än 6000mhz för att am5 max är 5600mhz för att få den helt stabil.

jag kan inte moderkort så bra. Rekomenderar att du försöker få någon som har användigt något snarliknande kort att höra av sej. Har dock hört bra saker om msi b650 tomahawk.

Samsung ssd är välldigt överprisade så jag tog en bättre för mindre pengar.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag har köpt samma moderkort och processor för mitt bygge. Tyvärr har jag inte alla komponenter hemma ännu så har inte byggt ihop det. Men jag har i alla fall uppdaterat BIOS på moderkorten med USB-sticka och det var skitsmidigt, så nu är det redo för 7800x3d.

Kingston KC3000 verkar vara prisvärda m2 SSDs, jag köpte ett par 2tb'are till mitt. Typ billigaste inom av den rangen av SSDs också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Du spellade ju på 4k. Det gör så att cpu bottleneck inte finns. villket gör 7 7800x3d välldigt overkill. den rekomenderar jag bara till antingen 1080p eller dom absolut maxade. Och i detta fallet är det viktigare med grafikort. Även om nu du kanske inte kan få lika mycket preformence utt av ditt nästa grafikort så tror jag ändå att det är värt det.

Tog en 7900 xtx gpu som borde vara lika stor som den du valde.

Drog ner rammet lite. Just nu finns det en grym deal för 6000mhz ram för bara 1300kr vilket brukar ligga 300kr högre. Samt det är rgb. 6400mhz är välldigt mycket. Och skulle nog inte rekomendera mer än 6000mhz för att am5 max är 5600mhz för att få den helt stabil.

jag kan inte moderkort så bra. Rekomenderar att du försöker få någon som har användigt något snarliknande kort att höra av sej. Har dock hört bra saker om msi b650 tomahawk.

Samsung ssd är välldigt överprisade så jag tog en bättre för mindre pengar.

Jag tänkte att 7800x3d skulle vara bra i RTS-spel eftersom de brukar hammra CPUn rätt bra när det börjar vara många enheter i spel, men det kanske är viktigare med grafikkortet för att alls få ok flyt i 4k?

Har läst att många rekommenderar 6000MHz som sweet spot för ryzen 7000, jag tog det snabbare minnet mycket för den lägre latensen. Tänkte att i värsta fall så kan man skruva ned frekvensen något och har bara slösat någon hundring mot 6000CL32, men nu mer så kanske folk kör på XMP/EXPO rakt av istället för att klocka manuellt. RGB är helt ointressant eftersom stickorna ska in i ett slutet chassi i ett skåp, men priset på det där kittet var ju bra, så kanske blir det ändå.

Fick rekommenderat att byta SSDn på Reddit också, då till en Crucial p5, men Kingston-disken verkar ju snabbare i sekventiellt för samma pengar så kanske blir en sådan istället. Du vet inte någon sida som har jämförande ssd-test med random reads?

Skrivet av phanto:

Jag har köpt samma moderkort och processor för mitt bygge. Tyvärr har jag inte alla komponenter hemma ännu så har inte byggt ihop det. Men jag har i alla fall uppdaterat BIOS på moderkorten med USB-sticka och det var skitsmidigt, så nu är det redo för 7800x3d.

Kingston KC3000 verkar vara prisvärda m2 SSDs, jag köpte ett par 2tb'are till mitt. Typ billigaste inom av den rangen av SSDs också.

Okej, det låter ju lovande om moderkortet. Samsung-disken kanske är överprisad, speciellt eftersom ni är flera som rekommenderar att byta, jag ska kolla på Kingston.

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaks min kommentar. Det är nog inte värt att skaffa 7800X3D för 4k, även fast det finns lite skillnader i vissa spel. 1440p däremot snackar vi större skillnader.

Lycka till.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Jag tänkte att 7800x3d skulle vara bra i RTS-spel eftersom de brukar hammra CPUn rätt bra när det börjar vara många enheter i spel, men det kanske är viktigare med grafikkortet för att alls få ok flyt i 4k?

Har läst att många rekommenderar 6000MHz som sweet spot för ryzen 7000, jag tog det snabbare minnet mycket för den lägre latensen. Tänkte att i värsta fall så kan man skruva ned frekvensen något och har bara slösat någon hundring mot 6000CL32, men nu mer så kanske folk kör på XMP/EXPO rakt av istället för att klocka manuellt. RGB är helt ointressant eftersom stickorna ska in i ett slutet chassi i ett skåp, men priset på det där kittet var ju bra, så kanske blir det ändå.

Fick rekommenderat att byta SSDn på Reddit också, då till en Crucial p5, men Kingston-disken verkar ju snabbare i sekventiellt för samma pengar så kanske blir en sådan istället. Du vet inte någon sida som har jämförande ssd-test med random reads?

Okej, det låter ju lovande om moderkortet. Samsung-disken kanske är överprisad, speciellt eftersom ni är flera som rekommenderar att byta, jag ska kolla på Kingston.

Ok kan du namnge några av spelen du spelar. Kan vara bra att kolla in i det.

Nästan alla nu för tiden använder xmp/expo för det är så himla enkelt. Jag är inte så bra på manuell men kan du typ inte sänka den själv. Har läst också att det knappt gör någon stor skillnad.

Jag har inget bra ställe direkt man får väll bara söka på varje individuell ssd. Ja själv använder renegade fast 2tb varianten. Men har den inte superfyld så kan testa den. Men p5 plus är också lite överprisad för vad man får. Tror till och med att kingston kc300 är bättre

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Referenskort 7900xtx. Den ska man nog hålla sej borta ifrån. Ska man med egentligen alla ref.kort hur mycket priset än lockar. Blir ofta för varma och låter satan vid load. Nya partnerkort går för 1,8k mer men kan va värt:

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...

https://www.amazon.se/dp/B0BQNCSW3X/ref=asc_df_B0BQNCSW3X1681...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på att kliva ned till en 7700x och byta grafikkortet till ett 7900xtx som @Daytone föreslog eftersom det generellt borde prestera bättre i hög upplösning för bara en tusenlapp extra. Men speciellt folks resultat med 5800x3d i Arma3 gör nog att suget att prova 3d v-cache är större. Så tror det blir 7900xt/7800x3d trotts allt.

Däremot blir det att byta 980 pro till en Fury Renegade. Prestandamässigt verkar det vara ganska jämt skägg, men kingstondisken är några hundralappar billigare. Byter också ut minnet mot samma Kingston i 6000MHz för att spara någon hundralapp eftersom processorn ändå inte kommer klara 6400MHz. Det går att komma än billigare undan med Corsairminnet som Daytone föreslog, men jag kan tänka mig att betala de hundralapparna för Hynix-chip och lägre latenser.

Även om jag nog hade kunnat spara någon tusenlapp på GPU respektive CPU genom att köpa begagnat som @HickeHiskelig föreslog, så känns det som att smidigheten med att köpa i butik får vara värd typ 10% på priset den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Har funderat lite på att kliva ned till en 7700x och byta grafikkortet till ett 7900xtx som @Daytone föreslog eftersom det generellt borde prestera bättre i hög upplösning för bara en tusenlapp extra. Men speciellt folks resultat med 5800x3d i Arma3 gör nog att suget att prova 3d v-cache är större. Så tror det blir 7900xt/7800x3d trotts allt.

Däremot blir det att byta 980 pro till en Fury Renegade. Prestandamässigt verkar det vara ganska jämt skägg, men kingstondisken är några hundralappar billigare. Byter också ut minnet mot samma Kingston i 6000MHz för att spara någon hundralapp eftersom processorn ändå inte kommer klara 6400MHz. Det går att komma än billigare undan med Corsairminnet som Daytone föreslog, men jag kan tänka mig att betala de hundralapparna för Hynix-chip och lägre latenser.

Även om jag nog hade kunnat spara någon tusenlapp på GPU respektive CPU genom att köpa begagnat som @HickeHiskelig föreslog, så känns det som att smidigheten med att köpa i butik får vara värd typ 10% på priset den här gången.

Ett plus med att gå hög cpu är också att du kommer troligtvis kunna uppgradera Gpu uttan att byta cpu.

Visa signatur