Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nyköpt hus - problem med vattnet

Nybliven ägare till en liten gård i skåne med eget vatten.
Ganska direkt efter inflytt märkte vi att huden börjar klia efter dusch och jag beställde därför ett gratis vattenprov från en försäljare av vattenfilter.

Provet visade ett pH-värde på 5.8 vilket innebär att vattnet är ganska surt och det i sin tur fräter på rören vilket gör att det blir avfällningar av koppar och andra metaller som sedan tar sig in i öppna hudporer under dusch och orsakar klåda.

I huset sitter det ett sandfilter från 1995 och föregående ägare har bytt sanden en gång när dom flyttade in runt 2019. Dom har dock aldrig haft problem med kliande hud men om dom har varit utsatta gradvis under en längre period så har deras kroppar säkert anpassat sig.

Hur som helst så undrar jag om det är någon här som köpt och installerat vattenfilter nyligen och har några råd att komma med? Jag har pratat med ett par företag som sysslar med vattenrening och det enda dom är gör är att föreslå sina egna vattenfilter med priser från 10k till 20k.

Det befintliga sandfiltret som sitter där skulle man mycket väl kunna byta sanden i men det kostar en slant och jag vet inte om det är värt att göra det då tekniken säkert gått framåt en hel del på 28 år.

Alla tips och råd emottages tacksamt!

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Jag skulle också ha gjort ett vattenprov via en oberoende testare, t.ex Eurofins. Det gjorde jag när jag köpte vårt sommarställe med grävd brunn. Det var väldigt mycket olika saker som mättes i det testet och så vill de inte sälja något till mig.

Permalänk
Medlem

Det är/har varit den tiden på året då man är som mest torr och har kli pga det också så det är svårt att veta vad som är vad kanske? Eller en kombination såklart. Har tyvärr ingen lösning då även vi hade lite surt vatten även om det inte var lika surt som ert men eftersom det är ett sommarställe duschar vi inte och så där året runt/hela tiden så vi har inte gjort några höjande åtgärder..

Permalänk
Rekordmedlem

Ett sandfilter lär inte påverkar pht särskilt mycket om det överhuvudtaget har någon påverkan, du behöver ett filter till..
Det var järn och mangan i vattnet i mitt hus när jag köpte det men jag anslöt kommunalt i stället för att strula med filter.
Kan du inte få kommunalt vatten så får du komplettera sandfiltret med nått som reglerar ph.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av rwxr:

Jag har pratat med ett par företag som sysslar med vattenrening och det enda dom är gör är att föreslå sina egna vattenfilter med priser från 10k till 20k.

Jag valde att sätta in själv med ett filter som jag beställde. Det kostade ca 15kkr. Satte på samma plats som det gamla filtret satt. Det visade sig att det var felmonterat/ ej korrekt plats och jag behövde ringa in en firma för att lösa problemet ändå... det gick på ca 4-5000kr. Så gör inte som jag och var dumsnål. Välj firman som verkar mest pålitligt/har bäst rekommendationer och låt dom göra hela jobbet. 20kkr är rimligt för en installation och pH-filter.

Finns valet att få dom att komma och fylla på pH-massa så välj även det. Så slipper man söla med det när det är dax. Samt välj ett filter som inte har backspolning om det finns. Har du dåligt med vatten i brunnen så kan det vara en idé att slippa ha ett filter som pumpar ut 200-300liter vatten varannan dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske inte är sandfilter utan fyllt med någon variant av kalksten (brunnskalk) för att höja pH och den behöver definitivt bytas regelbundet, ibland flera gånger per år. Det är ju en lösning, men det finns säkert andra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Jag valde att sätta in själv med ett filter som jag beställde. Det kostade ca 15kkr. Satte på samma plats som det gamla filtret satt. Det visade sig att det var felmonterat/ ej korrekt plats och jag behövde ringa in en firma för att lösa problemet ändå... det gick på ca 4-5000kr. Så gör inte som jag och var dumsnål. Välj firman som verkar mest pålitligt/har bäst rekommendationer och låt dom göra hela jobbet. 20kkr är rimligt för en installation och pH-filter.

Finns valet att få dom att komma och fylla på pH-massa så välj även det. Så slipper man söla med det när det är dax. Samt välj ett filter som inte har backspolning om det finns. Har du dåligt med vatten i brunnen så kan det vara en idé att slippa ha ett filter som pumpar ut 200-300liter vatten varannan dag.

Backspolning varannan dag låter mycket, mitt filter backspolas endast en gång i veckan, men kan ju säkert skilja hur ofta och mycket man behöver backspola beroende vad man behöver filtrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Hur som helst så undrar jag om det är någon här som köpt och installerat vattenfilter nyligen och har några råd att komma med? Jag har pratat med ett par företag som sysslar med vattenrening och det enda dom är gör är att föreslå sina egna vattenfilter med priser från 10k till 20k.

Jag gjorde nyligen ett vattenprov via Eurofins, som visade på förhöjda halter av kalk, järn och mangan i vattnet. Därefter skickade jag provresultatet till diverse firmor som säljer vattenfilter och fick helt olika förslag på lösningar med priser på 22-88 000kr. Efter att ha diskuterat de olika förslagen med respektive leverantör valde jag den vars motivering lät rimligast och som bäst matchade vad jag lyckats läsa mig till.

Permalänk
Skrivet av Thunderbolt:

Backspolning varannan dag låter mycket, mitt filter backspolas endast en gång i veckan, men kan ju säkert skilja hur ofta och mycket man behöver backspola beroende vad man behöver filtrera.

Gissar på att de vill sälja filtermassa (karuseller och gungor osv.). Men det är vad de rekommenderade iaf.

Permalänk
Medlem

Vad du än köper, kontrollera vilka nivåer utrustningen klarar av, så du inte köper något som är underdimensionerat för dina uppmätta värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Det är/har varit den tiden på året då man är som mest torr och har kli pga det också så det är svårt att veta vad som är vad kanske? Eller en kombination såklart. Har tyvärr ingen lösning då även vi hade lite surt vatten även om det inte var lika surt som ert men eftersom det är ett sommarställe duschar vi inte och så där året runt/hela tiden så vi har inte gjort några höjande åtgärder..

Aldrig haft denna typen av problem med huden och det började ganska omgående efter att vi flyttat in.

Tack för alla svar och tips. Jag tror jag kommer att följa rådet med en oberoende vattenanalys för att därefter begära in lite offerter.
Vi har fiberinstallation på gång samt planerad dränering av huset (har inredd källare) så kostnad för vattenrening är inte riktigt med i budgeten men klarar inte av denna klådan så det får prioriteras upp.

Tyvärr är varken jag eller min sambo ljusblonda så det är svårt att se om håret är grönfärgat som det kan bli av kopparavfällning. Vi har inte heller vitt sanitetsporslin så svårt att se där med

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Ett vattenprov krävs som sagt för en riktig analys.

Men jag har liknande problem, lågt Ph värde. Jag har ett avsyrningsfilter bara. Det är en behållare man fyller med krossad kalk, så löser kalket sakta upp sig och höjer Ph värdet. Det funkar kanon. Jag fyller på en gång om året ungefär, och tömmer hela och rensar ungefär vartannat år.

Fördelen om du bara behöver höja Ph är att det finns varianter av filter som inte behöver backspolas. Mitt är ett sådant. Istället pumpar man in vattnet i botten på behållaren, och så får det stiga igenom kalket. Jag har aldrig haft problem att det har klumpat sig.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Hur ser era beläggningar på kranar och dusch-munstycken och droppmärken i handfat mm. Har dom grön ton, ja då finns det lite koppar i vattnet, annan färg så är det inte koppar.

Spola ut lite extra vatten innan ni kliver in i duschen och se om det blir förändring, prova också helt andra schampo och tvålar än de ni 'brukar' köra med.

Det är lätt att skylla på tex. koppar i vatten (vilket borde vara utspolat ur rören redan efter kort stund i duschen), men jag skulle nog hellre kolla på vad som används i eran tvagning - som kanske inte går så bra ihop med den lite surare vattnet även om det gick bra tidigare.

Samma sak med tvättmedel för kläder, intimkläder, sängkläder och handdukar - prova och byt till andra märken/sorter - tvättpulver till tvättsåpa etc. och dosera rätt efter vattnets hårdhet och gärna lite i underkant men inte så att kläderna börja kännas stela efter torkning (då det kan indikera otillräcklig avhärdning med kalk kvar i tvättgodset pga. för lite tvättmedel)

som exempel:

farsan hade under många år problem med eksem just på bältesnivå och som jordbrukare var det den issue som han led av det dagligen - en dag slutade det plötligt och det var en lättnad, sedan efter en tid började det igen och farsan började på riktigt undersöka varför.

Jo det visade sig att morsan hade köpt annan tvättmedel än den 'vanliga' för att det var slut just då - och farsan stönade, skakade på huvudet - alla dessa år med eksem bara för ett tvättmedelsmärke han inte tålde.

- vi människor är väldigt ovilliga att byta tex. hygienprodukter liksom tvättmedel när vi väl kört in oss på en viss sort - och fins inte i tankerymden som ens misstänkta när man börja ha besvär och har ofta provat allt annat i princip innan just hygienprodukterna ens ifrågasätts.
hygienprodukter och tvättmedelsrester i intimkläder och sängkläder är typiska saker som är hudnära/på huden under väldigt många timmar per dag - och borde vara det första som misstänks vid besvär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hur ser era beläggningar på kranar och dusch-munstycken och droppmärken i handfat mm. Har dom grön ton, ja då finns det lite koppar i vattnet, annan färg så är det inte koppar.

Spola ut lite extra vatten innan ni kliver in i duschen och se om det blir förändring, prova också helt andra schampo och tvålar än de ni 'brukar' köra med.

Det är lätt att skylla på tex. koppar i vatten (vilket borde vara utspolat ur rören redan efter kort stund i duschen), men jag skulle nog hellre kolla på vad som används i eran tvagning - som kanske inte går så bra ihop med den lite surare vattnet även om det gick bra tidigare.

Samma sak med tvättmedel för kläder, intimkläder, sängkläder och handdukar - prova och byt till andra märken/sorter - tvättpulver till tvättsåpa etc. och dosera rätt efter vattnets hårdhet och gärna lite i underkant men inte så att kläderna börja kännas stela efter torkning (då det kan indikera otillräcklig avhärdning med kalk kvar i tvättgodset pga. för lite tvättmedel)

som exempel:

farsan hade under många år problem med eksem just på bältesnivå och som jordbrukare var det den issue som han led av det dagligen - en dag slutade det plötligt och det var en lättnad, sedan efter en tid började det igen och farsan började på riktigt undersöka varför.

Jo det visade sig att morsan hade köpt annan tvättmedel än den 'vanliga' för att det var slut just då - och farsan stönade, skakade på huvudet - alla dessa år med eksem bara för ett tvättmedelsmärke han inte tålde.

- vi människor är väldigt ovilliga att byta tex. hygienprodukter liksom tvättmedel när vi väl kört in oss på en viss sort - och fins inte i tankerymden som ens misstänkta när man börja ha besvär och har ofta provat allt annat i princip innan just hygienprodukterna ens ifrågasätts.
hygienprodukter och tvättmedelsrester i intimkläder och sängkläder är typiska saker som är hudnära/på huden under väldigt många timmar per dag.

Jag hör vad du säger och är helt med på tankegångarna. Min sambo hade känslig hy redan i vårt förra boende och i princip alla hygienartiklar och tvättmedel är utvalda så att dom fungerar för henne och dom har fungerat för mig också fram till nu.
Nu vet jag inte vad vårt förra boende (som också var ett hus med egen brunn) hade för pH-värden och annat då vi hyrde det och givetvis kan det skilja avsevärt.
Vi vet att flera vattenledningsrör i nya huset är utbytta för ungefär ett halvt år sedan då de var utslitna och läckte vilket även det stärker tesen om att det sura vattnet orsakar slitage och avfällningar.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

om vattnet är betydligt surare än innan så är inte säkert ert urval av tvål och hygienartiklar är kompatibel längre. tvålade fettyror kan bli fria fettsyror om pH-nivån är tillräckligt lågt, nu tror jag inte att det är aktuellt i det här fallet - men avvikande pH kan ställa till spratt.

Men jag är inne på som flera att kanske ha en pH-höjande filter eller att sandfiltret snarare borde bytas delvis eller helt till innehåll med kalk-kross/brunnskalk om sandfiltret inte har andra roller som att rena vatten på annat. - är det grävd brunn kanske brunnskalket rent av skall läggas i där då man får mer vattenvolym preparerad och under längre tid.

eftersom kalk neutraliserar den låga pH så kommer den att förbrukas sakta (och göra ditt vatten hårdare än innan) vilket innebär att den måste bytas/kompletteras då och då.

det fins pH-sticks man kan köpa för tex. pooler och kostar inte så mycket och finns på de flesta gubbdagis som säljer pool-kem och även på typ ICA-max och då kan se om pH höjs efter kalkning/byte av filterinnehåll och när pH går ned igen så är det indikation att det är förbrukat.

nu ser jag att burken för pH på Pooler slutar redan vid pH 6.8 nedåt men mäter upp till 8.4 så att det blir nog att hitta lämpliga sticks som passar eran pH-område bättre.

Permalänk
Medlem

Du måste ta ett vattenprov och skicka till något företag som pysslar med vattenfilter. Beskriv problemet.
De kan sedan rekommendera rätt filter åt dig.

Tyvärr kan utrustningen bli dyr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Själv ser jag att om lösningen är några säckar brunnskalk i den grävda brunnen eller i sandfiltret för att höja pH inte så dyr - men sådan råd kommer inte ges av de som lever på att sälja filterutrustning och patroner för dyra pengar..

Oavsett en riktig vattenanalys är första steget så att man vet vad man har att kämpa med

Får man upp pH för vattnet in i huset så minskar också korrosionen av rören i vattenledningssystemet.