Köp av ny dator för spelande främst

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator för spelande främst

Hejsan

Känner att det är dags att köpa ny dator då den gamla inte hänger med lika bra längre i spel då den nu är c:a 8 år gammal och har börjat hacka och ha sig i många spel jag lirar som valorant, fortnite, med mera.

Tänkte se om det fanns någon som kunde hjälpa mig att sätta ihop olika komponenter utifrån det jag vill kunna göra.

Har suttit och kollat runt massa på forum om något som kan passa mig, men inte riktigt blivit helt klok på vad jag ska köpa så jag skriver här och frågar om råd och tips.

Dator kommer först och främst användas till spelande och helst då helt utan lagg i spel, samtidigt som jag lyssnar på musik
och har massa tabbar i chrome uppe, funderat på att ha 2st 2tb ssd så jag slipper helt tänka på att avinstallera spel hela tiden då jag gillar att byta och spela olika spel.

Kan tänkas att jag streamar lite ibland också, vad jag har förstått så är det nvidia som gäller då?

Tänkte ha allting nytt men funderar på om jag ska behålla skärmen eller byta ut den om det nu behövs?
Skärm jag har nu: ASUS 24" LED ROG Swift PG248Q G-Sync Gamingskärm
Eller köpa en till så jag kan göra som många och köra dubbla skärmar?

Vill gärna att datorn inte låter allt för mycket också när man spelar och att den klarar av om det blir varmt i rummet på somrarna vilket jag haft lite problem med min nuvarande när det blivit 25 grader+ i rummet.

Budget 25k-40k beroende på vad som krävs för att få en schysst spelupplevelse utan massa krångel med lagg och om jag behöver ny skärm.

Har spelat i 1080p och tycker det har varit bra. Vad jag har läst så verkar det svårt att få till högre fps i spel på 4k om man vill t.ex maxa grafiken då.

Vill nog helst ha allt från samma ställe, om det inte är allt för krångligt att bygga ihop så kan jag nog göra det annars kan butiken få göra det.

Permalänk
Medlem

hej här har du ett riktigt bra bygge.

från inet så kan man få denna för 35k men rekomenderar att gå lite lägre. om du inte gillar rgb så kan jag fixa en hellt uttan.

Men detta är nog så mycket jag rekomenderar att spendera inget ting mer. Om du kör på 1080p nu sår är denna bra för den har riktigt bra cpu men på något som 1440p så kan man ta ner den lite. Jag kan också fixa 30k med ungäfär samma prestanda. Detta kan nog även vara lite overkil för dej men denna kommer absolut att klara sej i 8 år till. Rekomenderar imot att köra hdd för att om man spelar vissa spel på dom kan dom fakstikt göra så att det lagar. Och att läga till extra ssd är inte så dyrt längre. Du kan få en bra sekundär disk på 2tb för 1,2k. Om du vill spendera lite mer kan man också få den ner lite tystare. Alltså köpa några fläktar som inte är lika högjuda. Men domma är inte alls högjuda heller.

Om du bor i närheten av borås så kan jag bygga ihop datorn. Men rekomenderar starkt att du gör det själv.

Jag rekomenderar att du försöker hita typ chassin som du gillar. För det är så individuelt vad folk tycker om och inte.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Hej

Vill hellst inte ha nå rgb alls, om det inte är möjligt att stänga av rgb på minnerna eller fläktarna.

Är inget måste att den ska klara absolut 8 år till, blev bara att jag inte haft något behov att uppgradera den förrän nu.

Har suttit och kollat runt på olika chassin fastna lite för denna Fractal Design Meshify 2 Compact såg att den hade 3 medföljande fläktar, räcker det med dessa eller ska man ha mera för att få bra med luftflöde? Och isåfall hur många?

Här har jag sparat det jag ändrade: https://komponentkoll.se/bygg/BKUMQ

Näe bor 50 mil från Borås, kan försöka fixa ihop själv om inget har ändrats allt för mycket.

Kika gärna och ge råd om något bör ändras.

Permalänk
Medlem

nice mycket bra val av chassi. det ända är att compact varianten har nog inte tillrekligt plats för både ett 4080 och en radiator där fram. Man kan bara installera två 120mm fläktar på toppen och det blir välldigt tajt där fram. Så jag ändrade till en störe variant.

Den aio jag använder har rgb. även om det inte syns på bilden. Den jag igentligen skulle ha vallt då är deepcool lt720 som bara har lite ljus men inget starkt. men den fanns inte i lager. så jag valde en riktigt bra arctic kyllare istället.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej

Tack så mycket för förslagen på de olika byggena.
Har lite frågor.

Jag har suttit och kollat på videos där dom just jämnför mellan 4080 och 6950xt och det verkar ju som att med ett 6950 så går det t.om maxa och köra på 4k om jag nu skulle vilja göra det utan lagg i huvudtaget på högsta inställning i spelen.
Kollat på dessa videos bland annat.

https://www.youtube.com/watch?v=Vn6ECInXxcI&ab_channel=MarkPC
https://www.youtube.com/watch?v=KmSVW8JIBq8&ab_channel=Testin...

Då blir ju min fråga då vad som kan motivera att betala 10000kr mer för att skaffa 4080 jämnfört med 6950, är det stor skillnad på om jag skulle vilja streama med de olika korten?
Såg också att det var olika processorer på de olika byggena, kan de påverka att kunna spela och surfa och lyssna på musik så att det skulle kunna lagga i spel? För det vill jag ju slippa helt.

Permalänk
Medlem

4080 och 6950xt är kort i helt olika prestanda klasser. alltså ett 4080 är mycket starkare. Även om du troligtvis skulle klara dej på en 6950xt så är 4080 ganska mycket bättre. sen så gillar jag att använda 6950xt i 17-20k byggen och inte 25k. Detta är ju då mest en fråga om livslängd. och 4080 kommer hålla en bra tid till. Sen så är 4080 också bättre för streaming på grund av nvec encoding. Villket bara nvidia grafikort.

Dom två olika cpuerna är inriktade på lite olika saker.
7 7800x3d är bara för gaming och 9 7900x är för lite mer allt möjligt. Jag rekomenderar 9 7900x för att den kommer inte bottlenecka och den är bättre då för 1k mindre. Då du kommer köra i 4k så behövs inte en sån cpu uttan en 7 7700x är bätttre. Men varför 7 7800x3d är så populär är för att det är den bästa. Men bara till gaming. Men om det går att upgradera grafikort istället för att skaffa en bättre cpu så är gpu alltid viktigare. Och du kommer nog inte direkt laga med detta i några spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Hej

Tack så mycket för förslagen på de olika byggena.
Har lite frågor.

Jag har suttit och kollat på videos där dom just jämnför mellan 4080 och 6950xt och det verkar ju som att med ett 6950 så går det t.om maxa och köra på 4k om jag nu skulle vilja göra det utan lagg i huvudtaget på högsta inställning i spelen.
Kollat på dessa videos bland annat.

https://www.youtube.com/watch?v=Vn6ECInXxcI&ab_channel=MarkPC
https://www.youtube.com/watch?v=KmSVW8JIBq8&ab_channel=Testin...

Då blir ju min fråga då vad som kan motivera att betala 10000kr mer för att skaffa 4080 jämnfört med 6950, är det stor skillnad på om jag skulle vilja streama med de olika korten?
Såg också att det var olika processorer på de olika byggena, kan de påverka att kunna spela och surfa och lyssna på musik så att det skulle kunna lagga i spel? För det vill jag ju slippa helt.

Jag hade rekommenderat dig att köra 1440p. Det bästa av båda världar. Bra bild och bra prestanda.

4080 är för dyrt för den prestandan, speciellt jämfört med 6950XT som är det bästa kortet för dom pengarna och mest bang for the buck.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28309?key=b7babe2...

20% mer prestanda för 4080 jämfört med 6950XT men kostar 100% mer. Absolut inte värt.

Permalänk
Medlem

Jo förstår att man får mest pengar med ett 6950x, men jag har ju funderat också på att streama ibland.
Och det verkar som 4080 är betydligt bättre för streaming om jag inte tolkat det fel?

Sen så undrar jag om behöver några mer fläktar till chassit eller om det räcker som det är?

Såg inte att en annan hade svarat medans jag skrev
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag hade rekommenderat dig att köra 1440p. Det bästa av båda världar. Bra bild och bra prestanda.

4080 är för dyrt för den prestandan, speciellt jämfört med 6950XT som är det bästa kortet för dom pengarna och mest bang for the buck.

20% mer prestanda för 4080 jämfört med 6950XT men kostar 100% mer. Absolut inte värt.

ja såklart 6950 xt är ett bättre kort för pengarna. Men att gå ner i grafikort och hålla kvar i samma budget tycker jag inte är någon bra ide. ja såklart om han inte vill spendera domma extra kanske 8k man kan få om man går ner i pris. Samt att om man ska köra i 4k som hanhär ville så är det en bra ide att sätta på dlss. och då blir prestandan väldigt mycket högre. Men såklart så är den ju bättre för pengarna men inte i denna budgeten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Jo förstår att man får mest pengar med ett 6950x, men jag har ju funderat också på att streama ibland.
Och det verkar som 4080 är betydligt bättre för streaming om jag inte tolkat det fel?

Sen så undrar jag om behöver några mer fläktar till chassit eller om det räcker som det är?

du borde inte behöva mer fläktar. den kommer med tre 140mm vilket borde vara det chassitet behöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Streaming vet jag inget om tyvärr.

Ska du ha extra fläktar rekommenderar jag Arctic P12 5-pack. Går att få för under 300kr.

Skrivet av Daytone:

ja såklart 6950 xt är ett bättre kort för pengarna. Men att gå ner i grafikort och hålla kvar i samma budget tycker jag inte är någon bra ide. ja såklart om han inte vill spendera domma extra kanske 8k man kan få om man går ner i pris. Samt att om man ska köra i 4k som hanhär ville så är det en bra ide att sätta på dlss. och då blir prestandan väldigt mycket högre. Men såklart så är den ju bättre för pengarna men inte i denna budgeten

Förstår ej vad du menar med att gå ner grafikkort och hålla kvar samma budget?

Ska han köra 4K och betala dom pengarna för grafikkort så är 7900 XTX ett bättre alternativ än 4080. Starkare och billigare.

Ska tilläggas att inte många spel supportar DLSS och att det inte är till för alla. Jag kör hellre bättre råprestanda.

Permalänk
Medlem

Måste du absolut ha ett 4080 byter du bara till det plus ett nätagg på 850W i stället. Behöver du verkligen 4080 tror jag man också behöver 4090. Så överlägset är det.

4070Ti räcker i långa banor till 1440p.

https://www.inet.se/datorbygge/b1376492/spela

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Streaming vet jag inget om tyvärr.

Ska du ha extra fläktar rekommenderar jag Arctic P12 5-pack. Går att få för under 300kr.

Förstår ej vad du menar med att gå ner grafikkort och hålla kvar samma budget?

Ska han köra 4K och betala dom pengarna för grafikkort så är 7900 XTX ett bättre alternativ än 4080. Starkare och billigare.

Ska tilläggas att inte många spel supportar DLSS och att det inte är till för alla. Jag kör hellre bättre råprestanda.

ja alltså att jag spenderade 25k för 4080 och du spenderade 25k med 6950xt för att du spenderade på lite andra saker. Ja jag skulle igentligen rekomendera 7900xtx men på grund av att han ska streama så är nvidia bätre på grund av nvec encoding. Men 7900xtx kommer ändå vara välldigt bra. Man skulle också kunna gå med i7 13700k och använda dens encoding med ett 7900xtx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Hejsan

Känner att det är dags att köpa ny dator då den gamla inte hänger med lika bra längre i spel då den nu är c:a 8 år gammal och har börjat hacka och ha sig i många spel jag lirar som valorant, fortnite, med mera.

Tänkte se om det fanns någon som kunde hjälpa mig att sätta ihop olika komponenter utifrån det jag vill kunna göra.

Har suttit och kollat runt massa på forum om något som kan passa mig, men inte riktigt blivit helt klok på vad jag ska köpa så jag skriver här och frågar om råd och tips.

Dator kommer först och främst användas till spelande och helst då helt utan lagg i spel, samtidigt som jag lyssnar på musik
och har massa tabbar i chrome uppe, funderat på att ha 2st 2tb ssd så jag slipper helt tänka på att avinstallera spel hela tiden då jag gillar att byta och spela olika spel.

Kan tänkas att jag streamar lite ibland också, vad jag har förstått så är det nvidia som gäller då?

Tänkte ha allting nytt men funderar på om jag ska behålla skärmen eller byta ut den om det nu behövs?
Skärm jag har nu: ASUS 24" LED ROG Swift PG248Q G-Sync Gamingskärm
Eller köpa en till så jag kan göra som många och köra dubbla skärmar?

Vill gärna att datorn inte låter allt för mycket också när man spelar och att den klarar av om det blir varmt i rummet på somrarna vilket jag haft lite problem med min nuvarande när det blivit 25 grader+ i rummet.

Budget 25k-40k beroende på vad som krävs för att få en schysst spelupplevelse utan massa krångel med lagg och om jag behöver ny skärm.

Har spelat i 1080p och tycker det har varit bra. Vad jag har läst så verkar det svårt att få till högre fps i spel på 4k om man vill t.ex maxa grafiken då.

Vill nog helst ha allt från samma ställe, om det inte är allt för krångligt att bygga ihop så kan jag nog göra det annars kan butiken få göra det.

Skall du streama kan du använda en Intel CPUs Quicksync för encode extremt prestanda och energieffektivt. Det kräver att det inte är en F-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Om man aldrig vill kunna använda ray-tracing, siffrorna gäller enbart prestanda utan ray-tracing. 2023 måste man väl ändå vara sugen på att se hur Cyberpunk 2077 kan se ut?

Permalänk
Medlem

Raytracing i toppklass, encoders i toppklass (för streaming), ljudvolym i toppklass (chassit är extremt välbyggt och ljuddämpat), snabbaste SSDn för OS/Boot/Swap samt den billigaste för lagring (nVME). Garanti och bygge i toppklass. Total overkill för Fortnight.

https://www.inet.se/datorbygge/b1376511/kill-emall

Om man skippar Intel med Quicksync så kommer encode utföras på GPU istället vid streaming.

En för dig stor fördel med AMD är den låga energiförbrukningen, dock skall man komma ihåg att det är lätt att få ner Intels 13th gen strömförbrukning med extremt lågt prestandatapp. Tror dessutom att kylning kommer räcka och bli över för gaming i 25 graders rumsvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om man aldrig vill kunna använda ray-tracing, siffrorna gäller enbart prestanda utan ray-tracing. 2023 måste man väl ändå vara sugen på att se hur Cyberpunk 2077 kan se ut?

Att gå från 25k till 45k för att få se RT i Cyberpunk 2077 är i mina ögon sinnessjukt. Men självklart, för bästa prestanda idag så gäller såklart 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Den största anledningen är Ray Tracing där 4080 är dubbelt så kapabel, men ja jag håller med om att 4080 inte är en prisvärd produkt idagsläget.

Bryr du dig inte om Ray Tracing alls så är 4080 "bara" ~30% snabbare i traditionell rendrering mot 6950XT och det senare blir då det bättre valet för den mer prismedvetne.

Finns också mellanstegen 4070 Ti och 7900 XT, förstnämda presterar som ett 6950XT i vanlig rendrering men med ett klart lyft i ray tracing medans 7900XT ligger mellan 4070 Ti och 4080 i "raster" men raytracing är snäppet långsammare mot 4070 Ti

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Att gå från 25k till 45k för att få se RT i Cyberpunk 2077 är i mina ögon sinnessjukt. Men självklart, för bästa prestanda idag så gäller såklart 4090.

Det var en skev jämförelse, 4090 är inte det enda grafikkortet med bättre raytracing än samtliga AMDs.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt kring hur man ska prioritera Raytracing och DLSS 3.0 samt "buggiga drivare" från AMD. Jag valde själv ett billigt 4080 pga. dessa tre, men jag är fortfarande inte säker på om det är rätt val. Om man dock ska streama är det nog Nvidia som gäller.

Mitt val: https://www.inet.se/datorbygge/b1376169/bbm-17-4

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag tycker det är svårt kring hur man ska prioritera Raytracing och DLSS 3.0 samt "buggiga drivare" från AMD. Jag valde själv ett billigt 4080 pga. dessa tre, men jag är fortfarande inte säker på om det är rätt val. Om man dock ska streama är det nog Nvidia som gäller.

Mitt val: https://www.inet.se/datorbygge/b1376169/bbm-17-4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1376169/bbm-17-4

Bra build men inte bra med glassida om TS varken vill ha RGB eller oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bra build men inte bra med glassida om TS varken vill ha RGB eller oljud.

Ja, det är nog inte det tystaste chassit. Jag gillar själv inte RGB (tänker stänga av det på chassifläktarna), men jag tycker ändå det är nice att kunna se in.

Men absolut, TS borde kanske välja ett typ Be Quiet 500 istället, jag har en bekant som är väldigt nöjd med det chassit. Tyst!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Mitt val: https://www.inet.se/datorbygge/b1376169/bbm-17-4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1376169/bbm-17-4

En miss till, för lite lagring för vad TS bad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En miss till, för lite lagring för vad TS bad om.

Och jag länkade till fel chassi, det skulle vara Base 600: https://www.inet.se/produkt/6902139/be-quiet-pure-base-600-sv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det var till mig med samma grundkrav, eftersom jag är bandbredds och CPU-hora.
https://www.inet.se/datorbygge/b1376540/cpuwhore

Permalänk
Medlem

Det är ett schysst bygge, men pröjsar man 40tkr tycker jag man borde ha en 4090 (eller minst en 7900xtx alt. 4080!). Men du skrev ju CPUwhore så då får man väl backa på annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller skärm så kan det vara bra att tänka på att du behöver ett Nvidia-kort för att kunna utnyttja G-Sync-funktionen på din nuvarande skärm. Väljer du däremot att uppgradera skärmen så spelar det förstås mindre roll eftersom de flesta spelskärmar idag kör VESA Adaptive Sync istället (a.k.a. Freesync / G-Sync Compatible) och fungerar lika bra på både Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem

Prollen i paketet är kanon för typ 1080 p . Sen skillnaden på FPS blir större ju bättre grafikkort du lägger in . Säg att din processor i kundvagnen ger dig 5 % mer fps med ett 4090 det blir ju mindre FPS gains ju sämre grafikkort du lägger i .Så en helt onödig processor för det grafikkortet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm