Köp av ny dator för spelande främst
Hejsan
Känner att det är dags att köpa ny dator då den gamla inte hänger med lika bra längre i spel då den nu är c:a 8 år gammal och har börjat hacka och ha sig i många spel jag lirar som valorant, fortnite, med mera.
Tänkte se om det fanns någon som kunde hjälpa mig att sätta ihop olika komponenter utifrån det jag vill kunna göra.
Har suttit och kollat runt massa på forum om något som kan passa mig, men inte riktigt blivit helt klok på vad jag ska köpa så jag skriver här och frågar om råd och tips.
Dator kommer först och främst användas till spelande och helst då helt utan lagg i spel, samtidigt som jag lyssnar på musik
och har massa tabbar i chrome uppe, funderat på att ha 2st 2tb ssd så jag slipper helt tänka på att avinstallera spel hela tiden då jag gillar att byta och spela olika spel.
Kan tänkas att jag streamar lite ibland också, vad jag har förstått så är det nvidia som gäller då?
Tänkte ha allting nytt men funderar på om jag ska behålla skärmen eller byta ut den om det nu behövs?
Skärm jag har nu: ASUS 24" LED ROG Swift PG248Q G-Sync Gamingskärm
Eller köpa en till så jag kan göra som många och köra dubbla skärmar?
Vill gärna att datorn inte låter allt för mycket också när man spelar och att den klarar av om det blir varmt i rummet på somrarna vilket jag haft lite problem med min nuvarande när det blivit 25 grader+ i rummet.
Budget 25k-40k beroende på vad som krävs för att få en schysst spelupplevelse utan massa krångel med lagg och om jag behöver ny skärm.
Har spelat i 1080p och tycker det har varit bra. Vad jag har läst så verkar det svårt att få till högre fps i spel på 4k om man vill t.ex maxa grafiken då.
Vill nog helst ha allt från samma ställe, om det inte är allt för krångligt att bygga ihop så kan jag nog göra det annars kan butiken få göra det.