Installation problem rx5700 xt svart skärm "löst" sålde tillbaka kortet

Permalänk
Medlem

Installation problem rx5700 xt svart skärm "löst" sålde tillbaka kortet

Som rubriken låter ungefär, När jag startar datorn med nya grafikkortet kommer bild och jag ser bios starten.. så fort den börjar ladda Windows 10 så får jag svart skärm. Försöker starta datorn i felsäkert läge men vad jag än gör blir det svart skärm. Jag har rensat gamla drivrutiner utan resultat.

Min dator är en i7 980x.. PSU 750w moderkortet Asus rampage gene II, kan det va att rx5700 xt inte är bakåt kompatibel med mitt rigg?

Jag prova lägga in mitt gamla 580x och det funkar utan problem..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är inte så att den byter till annan video-ut? Från moderkort till grafikkort eller tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är inte så att den byter till annan video-ut? Från moderkort till grafikkort eller tvärtom?

Nej.. jag har ingen skärm utgång från moderkortet..

Permalänk
Medlem

Är nya gpun ny eller begagnad?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Är nya gpun ny eller begagnad?

Begagnad.. har använts till mining någon månad, den är prövad på en dator och klara benchmark osv.. det jag stör mig på att den inte funkar hos mig.. jag antar att om det var fel på kortet så ska jag inte kunna se bios starten på skärmen?

Permalänk
Medlem

Ska titta på den 🥰

Permalänk
Medlem

Det verkar vara kompabilitet som krånglar, jag blir glad om någon kan bekräfta detta..

Permalänk
Medlem

Jag lämnar tillbaka kortet.. avslutar tråd

Permalänk
Medlem

Förvånad att ens 580x lirar på en 13 år gammal plattform, oftast kräver den UEFI, vilket eventuellt kan finnas med BIOS-uppdatering men tvivlar på det.

För övrigt så är det dålig CPU/RAM kombination att para ihop med 5700xt prestandamässigt då den kommer flaskhalsa något förjävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Förvånad att ens 580x lirar på en 13 år gammal plattform, oftast kräver den UEFI, vilket eventuellt kan finnas med BIOS-uppdatering men tvivlar på det.

För övrigt så är det dålig CPU/RAM kombination att para ihop med 5700xt prestandamässigt då den kommer flaskhalsa något förjävligt.

Jag behöver inte mer.. fick kortet för en billig peng..
Men det slutar med att jag ska uppgradera hela skitet 😅