Köpråd tyst/bra airflow chassi.

Permalänk
Medlem

Köpråd tyst/bra airflow chassi.

Hej på er Sweclockers.

Har idag ett Corsair chassi som har något år på nacken.
Är långt ifrån nöjd med ljudnivån.

Vilka tips har ni på tysta/ bra airflow chassin.
Är i ärlighetens namn inte så sugen på någon meshvariant.
Och så lite rgb det bara går

Tänkte helt enkelt flytta över mina delar som jag har nu till ett annat chassi.
Är ett 3070, ett B550-F Gaming och ett par m.2.

Och har ni något bra tips på luftkylare tillsammans med chassit ni rekommenderar så tar jag gärna emot det också

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har bra video där han går igenom chassi med best airflow m.m Har i olika prisklasser och så. Design är ju en smaksak så du kanske lättare hittar de du tycker ser lockande ut genom att titta på videon.
Själv är jag nöjd med mitt svarta H510 Flow som jag kör som en blackout build med allting i svart och knappt någon rgb alls.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag säga att tyst/bra airflow = mesh front.
Med mesh front kan fläktar jobba på lägre varv och är därför tystare.
Att även justera fläkt kurvor manuellt istället för att ha dem på auto brukar ju hjälpa.
Det är ju en grov förenkling men.
Såg det fans nån dela på fractal torrent compact.
Kanske skulle vara intressant?

Edit: jag kör själv med ett phanteks p400a eller vad den nu heter.
Har arctic fläktar 3 120mm i front en bak å en i top.
Köpte 5pack för 300ish.
Är riktigt nöjd med det chassiet.

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på ett Torrent Compact, ser att Inet har bra pris på ett med RGB, kommer inte koppla in the rainbow barf dock.

Nu funderar jag mer på vilken kylare till min 5800X. Någon Noctua, Dark Rock Pro 4 eller kanske en Peerless Assassin?

Har ni något tips för det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Nzxt h7 flow. Mycket bra och snyggt chassi. Och sen så är jag i swec minoriteten som gillar rgb. Och då skulle jag ha rekommenderat Montech.

Sen för cpu kylare så är thermalright bäst. Noctua brukar vara tystare på lägre nivåer men dom ligger lika på högre fläktnivåer

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europe:

Är lite sugen på ett Torrent Compact, ser att Inet har bra pris på ett med RGB, kommer inte koppla in the rainbow barf dock.

Nu funderar jag mer på vilken kylare till min 5800X. Någon Noctua, Dark Rock Pro 4 eller kanske en Peerless Assassin?

Har ni något tips för det?

Jag har en Torrent compact och i7 13700KF som är känd för att vara varm. Jag kör med Noctua som du ser i mina specs härunder.
Den ligger vid vanligt användande på 30-35 grader, beroende på hur varmt det är i rummet. Spikar upp till 80 grader har jag sett vid spel, och då varvar ju CPU-fläktarna igång tills den kylt ner till där jag vill ha dem. Men då det bara handlar om korta spikar så är det inget jag fäster någon nämnvärd vikt vid. Jag använder aldrig några cinebench-aktiga program ändåså Grafikkortet ligger lite högt vid vanlig användning 38-45 grader ungefär, vilket ju inte är särskilt märkvärdigt, om man inte är lite anal som jag funderar på att sätta en fläkt till i botten. Och vid spel håller den sig kring 50-60 med några spikar uppemot 70 i spel som Assassins creed Odysey. Temperaturen i själva lådan håller sig kring 30.

De stora fronthögtalarna är ganska högljudda om man låter dem gå på fullvarv hela tiden, men jag har i bios lagt dem på konstant 380 varv och då hörs de inte om man inte lägger örat emot.
Jag har provat med Thermal peerless assassin 120 också, något högre temperatur får man, men fortfarande helt normalt. Så vill du inte lägga ut så mycket pengar som en Noctua kostar så rekommendererar jag den. Har ingen erfarenhet av Dark Rock Pro 4.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig till slut för ett Torrent Compact och en Dark Rock Pro 4.
Borde anlända i början av nästa vecka, har stora förhoppningar, hoppas man blir nöjd