Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021

Permalänk
Melding Plague

Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021

När SweClockers tar kontakt med handlaren bakom de uppmärksammade bluffenheterna uppges de ha sålts sedan 2021 och felet skylls på kinesisk leverantör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Permalänk
Medlem

Mental note to self

Fynd24 är ett skojarbolag som till varje pris bör undvikas.

Tack swec för att ni informerar om detta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det mest tragiska är givetvis alla minnen och andra back-ups som folk tror de har sparat på sådana bedrägeriprodukter. Förlorade för alltid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väl som en rätt bra deal att man kan få en ersättningsprodukt istället för pengarna tillbaka om disken är korrupt.

Det man köpt är trots allt en 8TB-SSD så då får de skaffa fram en ersättningsprodukt med sådana specs - som inte är en bedrägeriprodukt 👍.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man får ju förfan huvudvärk..... ://///////////////////

Edit: Ja alltså pga folk som håller på med grejer som fynd24

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fynd24 är ett skojarbolag som till varje pris bör undvikas.

Tack swec för att ni informerar om detta

Dom är riktiga bussar

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Har du fler bevingade ord att dela med dig av? 🤩

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Kan vi få en "best off" med denna typ av citat?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Hahaha, ja det är journalister som gör fel i detta?! Herre j*vlar vilken avsaknad av verklighetsförankring.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Herregud.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara den mest spännande IT-nyheten jag följt på åratal. Väntar ivrigt på ytterligare uppföljning!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Haha tack för årets garv 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Snygg reklam för att lyckas fortsätta driva sitt "legitima" företag vidare efter sådana kommentarer.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan med näringsförbud som följd vore väl önskvärt, annars lär han bara starta upp något nytt.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Söderbäck:

Låter väl som en rätt bra deal att man kan få en ersättningsprodukt istället för pengarna tillbaka om disken är korrupt.

Det man köpt är trots allt en 8TB-SSD så då får de skaffa fram en ersättningsprodukt med sådana specs - som inte är en bedrägeriprodukt 👍.

Det jag inte förstår med deras argument här är hur de definierar en korrupt lagringsdisk.

Om man köper en 8TB SSD som knappt har en procent av den utlovade lagringen skulle de ev kunna peka på det som att disken är korrupt (åtminstone retoriskt). Skickar de då en ny, fejkad disk som beter sig på samma sätt blir det ju bara rundgång. Om de istället godkänner reklamationen kan det ju tolkas som att produkten beter sig "som den ska" och indirekt så erkänner man då att specsen inte stämmer.

Mycket anmärkningsvärt beteende från ÅF.

EDIT: @landmarks: När får vi läsa hela svaret?

Permalänk
Medlem
Citat:

"90 procent av kunderna är nöjda"

Vilket betyder väl att 90% av kunderna inte har märkt något ännu.

Stackars dem som inte gjort det och använder denna enhet som backup. När de behöver datan som är sparad så finns den inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

Dom är riktiga bussar

Vad för bussar? Volvo B9Sorna eller MAN bussarna?

Permalänk
Medlem

Så folk får inte tillbaka pengar om de är korrupta. Och såklart är de korrupta eftersom de är fejk. Är väl 8GB sticka eller nått som sedan görs så det ser ut som 1TB i Windows.

Detta är inget nytt. Jag råkade ut för det 2005 från eBay med minneskort som skulle vara 4GB men visade sig vara 1GB. Kom upp som 4 men när man lade in filer som tog mer än 1GB så blev de korrupta eftersom utrymmet inte existerade i verkligen.

Vilka skojare. Är som att sälja en bil och när man lyfter på motorhuven är det ingen motor utan ett hamsterhjul med en hamster som springer i för att generera kraft.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Attans vilket fynd!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vilket betyder väl att 90% av kunderna inte har märkt något ännu.

Precis, få som fyller en disk och personer som köper en disk på 8TB för dom pengarna har ingen aning om vad dom köpt tänker jag.

Bra att Sweclockers gärver lite och publicerar detta så att Bluff24 får den dåliga publicitet dom sannolikt förtjänar.

Permalänk
Medlem

Jösses vilka oseriösa svar, tycker synd om alla som tror den där disken dom köpt har nåt värde.... usch för såna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Polisanmälan med näringsförbud som följd vore väl önskvärt, annars lär han bara starta upp något nytt.

Näringsförbud hjälper inte mot skojare. Jag har själv jobbat på företag där ägaren hade näringsförbud. Han skrev det på sin pappa sen på sin flickvän sen på en kompis och till slut på en anställd som fick ta smällen. Som tur är så höll jag mig borta från allt sådant fiffel. Fick jobbet via arbetsförmedlingen dessutom och han hade deal så de betalade 60% av min lön och betalade under kollektivavtalsnivån ändå. När de bytte handläggare på
Arbetsförmedlingen upptäcktes detta och rätt lön krävdes då lades företaget ner och jag fick sparken. Jag har dock sett att han fortsatt driva flera företag i andra branscher runt om i Sverige.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter väl som en rätt bra deal att man kan få en ersättningsprodukt istället för pengarna tillbaka om disken är korrupt.

Det man köpt är trots allt en 8TB-SSD så då får de skaffa fram en ersättningsprodukt med sådana specs - som inte är en bedrägeriprodukt 👍.

De lär inte ge dig en 8TB ssd.
Kollade som hastigast nu på prisjakt och den enda som dök upp (your milage may vary) var denna:
OWC Thunderblade V4 8TB
18771kr, som tappat

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

De lär inte ge dig en 8TB ssd.
Kollade som hastigast nu på prisjakt och den enda som dök upp (your milage may vary) var denna:
OWC Thunderblade V4 8TB
18771kr, som tappat

Det finns visserligen 8TBssds för ca 7000 kronor också.
Men givetvis är det som du säger hehe.

Det alternativet är rimligen mer ointressant för dem än att ge pengarna tillbaka.

Det var bara lite roligt att de själva valde bort pengarna tillbaka som alternativ och hänvisade till ersättningsprodukt 😅.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Borde inte @esoneson få lite cred för denna artikel?

Bad om att slippa det Swec får själva dra vidare i det här om dom vill, jag har redan berättat om mina observationer, fått min ursprungliga frågeställning besvarad och blivit lovad att fakturan ska plockas bort. Säljaren har likt i artikeln också informerat mig om att även de blivit lurade av sina kinesiska återförsäljare. Om man sen väljer att tro på att de inte kände till problemet eller ej är upp till var och en. Jag uppdaterade även mitt ursprungliga inlägg med denna info

Permalänk
Medlem

Fynd24 är knappast det första dropshipping bolag (kommissionär) som säljer undermåliga asiatiska produkter.
Det intressanta är hanteringen när det blir fel och det bästa för kunden är att de får den vara de köpt alltså en 8tb extern hårddisk.
Jag kan tänka mig att det finns många som inte förstår varför priset skulle vara fel då det säljs andra 8tb hårddiskar för liknande pris, det är ganska få som är insatta i det tekniska som skillnaderna mellan SSD och mekaniska hårddiskar.
Det är troligtvis inte bara slutkunden som blivit lurade utan möjligtvis även säljande bolag då jag ställer mig tveksam till att Fynd24 medvetet lurat kunder i bedrägeri syfte men trots det har de ett ansvar till slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att uppehålla en god nivå i nyheten valde jag att exkludera citat som inte tillför till huvudproblemet.
Ett typexempel kan skådas här:

"Det är precis så här journalist pester som er tjänar sina pengar genom förstöra andras legitima levebröd."

Fri tolkning på den

Varför censurera? Låt dom visa alla exakt hur enfaldiga dom är,

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Vilket skämt till företag, om man ens får kalla det så.

Men folk måste ta eget ansvar när man köper sånt här. Jag fattar att alla inte har koll på all elektronik men någonstans måste man ifrågasätta allt på internet och de kan man göra med en enkel googlesökning. Ser man då att nästa 8TB SSD på listan är 7000kr och denna 800kr så bör väl varningsklockor ringa.

Polisanmäl. Sen vet jag inte vad för konsekvenser personen få för uppenbarligen så funkar detta och när de blir påkomna så startar de nytt ändå.

Permalänk

Ytterst tråkigt att folk medvetet lurar kunder på det här sättet men samtidigt kan man tycka att det är något självförvållat. Det tar inte många sekunder att göra en snabbsökning på Prisjakt/Pricerunner för att se om det är för bra för att vara sant.