SweClockers drop!

Fläkthjälp, FD torrent compact + Asus Rog Strix 650E-F

Permalänk

Fläkthjälp, FD torrent compact + Asus Rog Strix 650E-F

Hej!

Har precis byggt och installerat en ny stationär. Det har gått geschwinnt, förutom 2 saker;

Chassits fläktar (2x 180mm FD Aura front inblås + 2 BeQuiet Silent Wings 4):
- Snurrar inte - och upptäcks inte av Armoury Crate. Dem "smårycker" lite under windowsinstall, men drivs inte i stort.
- RGBn funkar inte (dels för de 2 främre fläktarna, men även för sidolisten.

Jag har kopplat alla fyra till fläktkontroller hubben baktill på chassit, och dragit den centrala utgående fläktkontrollern därifrån, och fäst i CPU_opt på moderkortet.

Build:
FD Torrent compact
Asus rog strix 650e-f
Ryzen 7 7800X3D.
6950 XT red devil
2x 32 gb 6000 / cl 30.

Tänkte precis börja felsöka ytterligare, men tänkte att det kanske finns någon klok här som har stött på samma besvär.

Vad jag undrar mer specifikt;
1. Bör jag koppla alla dessa 4 fläktar till fläkthubben?
2. Hur kopplar jag RGB uttaget? Ska den gå direkt in i aurakopplingen, eller den här andra generella GEN 2 adressable? (just nu har jag placerat hanen, i honan i 3 led, och sedan in i aura-rgb uttaget)
3. Spelar placeringen i fläkthubben någon roll?
4. Kräver den att jag kopplar in fläktarna på någon särskild plats på moderkortet?

Resurser:
Moderkortsmanual:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-f...
https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent... -
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2022/12/Torrent-Co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Hej!

Har precis byggt och installerat en ny stationär. Det har gått geschwinnt, förutom 2 saker;

Chassits fläktar (2x 180mm FD Aura front inblås + 2 BeQuiet Silent Wings 4):
- Snurrar inte - och upptäcks inte av Armoury Crate. Dem "smårycker" lite under windowsinstall, men drivs inte i stort.
- RGBn funkar inte (dels för de 2 främre fläktarna, men även för sidolisten.

Jag har kopplat alla fyra till fläktkontroller hubben baktill på chassit, och dragit den centrala utgående fläktkontrollern därifrån, och fäst i CPU_opt på moderkortet.

Build:
FD Torrent compact
Asus rog strix 650e-f
Ryzen 7 7800X3D.
6950 XT red devil
2x 32 gb 6000 / cl 30.

Tänkte precis börja felsöka ytterligare, men tänkte att det kanske finns någon klok här som har stött på samma besvär.

Vad jag undrar mer specifikt;
1. Bör jag koppla alla dessa 4 fläktar till fläkthubben?
2. Hur kopplar jag RGB uttaget? Ska den gå direkt in i aurakopplingen, eller den här andra generella GEN 2 adressable? (just nu har jag placerat hanen, i honan i 3 led, och sedan in i aura-rgb uttaget)
3. Spelar placeringen i fläkthubben någon roll?
4. Kräver den att jag kopplar in fläktarna på någon särskild plats på moderkortet?

Resurser:
Moderkortsmanual:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-f...
https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent... -
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2022/12/Torrent-Co...

jag kan inte så mycket om denna fläkthuben men funkar fläktarna och rgb om du kör direkt in i moderkortet.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Lusläste instruktionsmanualen lite, och där står det att utgången från fläkthubben måste fästas på CPU_fan på moderkortet. Gjorde det nu, men den upptäcks inte av systemet då. Min Noctua D12 satte jag på CPU_opt, och den driver fint där också. (Alltså har noctuan funkat med både CPU_FAn och CPU_opt. Alltså är det någonting vajjsing kring fläktkontrollern som jag misslyckas med.

Lyckades få igång RGBn genom att använda en annan hona från GPUn, och koppla in på moderkortet. Inte landat helt i om det är felfritt eller inte.

Silent wings står och "småslår" lite, som om den inte är helt strömsatt. Ska felsöka kring strömförsörjningen nu. Du är en hjälte Daytone!

Permalänk
Skrivet av Daytone:

jag kan inte så mycket om denna fläkthuben men funkar fläktarna och rgb om du kör direkt in i moderkortet.

Med den nya honan, tror du jag borde koppla in på Asus Aura eller en Adressable RGB-header (5v?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Med den nya honan, tror du jag borde koppla in på Asus Aura eller en Adressable RGB-header (5v?)

Kolla på den. Är det tre hål så tar du den med tre hål. Och du kan ju alltid tästa båda

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Gjorde några åtgärder som verkar ha avhjälpt problemet helt;

1. Koppla en av chassifläktarna till platsen märkt fan 1.
2. Bytte sata/kabel och kontrollerade att den var väl i satt (tror den var det innan också).
3. Har kabel ut från fläktkontrollern in i cpu/fan.

Det enda som känn märkligt nu är att jag har noctuan i cpu/opt och inte via fläktkontrollern. Men kabeln når inte dit bak ändå.

Så nu flyttar fläktarna luft, datorn är galet tyst i idle. Rgbn verkar vara glad. Det enda som är lite märkligt fortfarande är att jag var tvungen att kanabalisera en bonuskabel från gpun för att chassit skulle vara glad. Gick igenom lådorna, men hittade ingen kabel av motsvarande.

Weird.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Gjorde några åtgärder som verkar ha avhjälpt problemet helt;

1. Koppla en av chassifläktarna till platsen märkt fan 1.
2. Bytte sata/kabel och kontrollerade att den var väl i satt (tror den var det innan också).
3. Har kabel ut från fläktkontrollern in i cpu/fan.

Det enda som känn märkligt nu är att jag har noctuan i cpu/opt och inte via fläktkontrollern. Men kabeln når inte dit bak ändå.

Så nu flyttar fläktarna luft, datorn är galet tyst i idle. Rgbn verkar vara glad. Det enda som är lite märkligt fortfarande är att jag var tvungen att kanabalisera en bonuskabel från gpun för att chassit skulle vara glad. Gick igenom lådorna, men hittade ingen kabel av motsvarande.

Weird.

Gött at det funkar. Men har du några kablar isatta i fan huben eller kör du alla till mobo

Visa signatur