Nintendo: "Ingen Switch-uppföljare innan april 2024"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha samma här! Förstår inte varför man ska nöja sig med liten skärm och dåligt ljud(alt hörlurar) för.

Kan ju inte tala för andra, men jag har ingen tv och spelar framför allt hemifrån (lunchen, pendling etc) eller före läggdags. Om allt mitt spelande hade varit soffspelande hade det varit skitfint med dockan. Nu finns inte behovet för mig. Men tänk att kunna använda samma maskin till båda syften.

Visst, det finns kompromisser i båda läger för att kunna ha en produkt som gör det. Du nämner joycons, lägre prestanda är vanligt.

Men svårt att ta med sig sitt PS till jobblunchen, säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kan ju inte tala för andra, men jag har ingen tv och spelar framför allt hemifrån (lunchen, pendling etc) eller före läggdags. Om allt mitt spelande hade varit soffspelande hade det varit skitfint med dockan. Nu finns inte behovet för mig. Men tänk att kunna använda samma maskin till båda syften.

Visst, det finns kompromisser i båda läger för att kunna ha en produkt som gör det. Du nämner joycons, lägre prestanda är vanligt.

Men svårt att ta med sig sitt PS till jobblunchen, säger jag.

Hade joy-consen bara haft en rundad baksida och varit lite större så man inte krampade sönder hela handen när man håller dem i mer än 30min så hade det varit lugnt. I och med att den ändå inte går ner i fickan storleksmässigt så kunde man lika gärna gjort just kontrollerna lite större och mer greppvänliga.

Permalänk
Medlem

Mycket klokt av dom.

Bilduppdateringsfrekvenser norr om 30 FPS beräknas kunna skapa stora problem hos nintendopubliken med problem som håravfall, sömnsvårigheter, huvudvärk och svimmningskänslor. Bättre då att köra denna konsol in i nästa millennium.

Permalänk
Medlem

Alltid lika underhållande att läsa om Nintendo på "PC Master Race forum" där hårdvara kommer först och spel sist 😂

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Nu skall väl kanske tilläggas att Nintendos Q&A efter sin presentation fortfarande inte publicerats i översatt form.
(Tar några dagar.) Man kanske skall vara försiktig med att dra långtgående slutsatser av reportrars rubriker.

Det sagt, Nintendos uppföljare till Switchen kommer att ta hänsyn till:
Pris/kostnad
Storlek/vikt
Batterilivslängd

De gör den överväldigande största delen av sin vinst på mjukvaruförsäljningen, dvs de behöver en stor användarbas. För att ge lite skala, Steam Deck rapporterades just ha sålt en miljon exemplar (Yay!). Det är vad Switchen säljer på några veckor även nu i sitt sjunde år på marknaden…. (18+miljoner förra räkenskapsåret).
Vad de än lanserar som uppföljare kommer att vara riktat till en bredare allmänhet, inte PC entusiaster specifikt.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Det har gjort studier på det, ca 30% spelar det så got som bara handhållet, 20% dockat, 50% gör båda, så tja 70% av 120m är ganska många.

Själv används enbart min docka som laddningsstation.

presis.. spelar enbart handhållet själv, och kommer inte göra något annat. "stationerar" jag mig så har jag kraftigare alternativ som jag andvänder och spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mycket klokt av dom.

Bilduppdateringsfrekvenser norr om 30 FPS beräknas kunna skapa stora problem hos nintendopubliken med problem som håravfall, sömnsvårigheter, huvudvärk och svimmningskänslor. Bättre då att köra denna konsol in i nästa millennium.

Denna åsikten om låg fps upprepas så ofta i trådar om Nintendo eller Switch men tittar man historiskt så är ju 60fps mycket vanligare på Nintendos spel än på t ex Sonys så jag vet inte vad du snackar om. (och ja det är även vanligt på Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att inte släppa en ny konsol med Tears of the Kingdom är en stor miss av dom.
Har dom något riktigt efterlängtat spel på gång jag har missat?

Metroid prime 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mycket klokt av dom.

Bilduppdateringsfrekvenser norr om 30 FPS beräknas kunna skapa stora problem hos nintendopubliken med problem som håravfall, sömnsvårigheter, huvudvärk och svimmningskänslor. Bättre då att köra denna konsol in i nästa millennium.

Oj, det där föll duktigt platt...

Inte bara för att 60 fps är rätt vanligt i Nintendos spel utan även för att överkänslighet, speciellt gnäll om huvudvärk, snarare associeras till gnälliga PC gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast det gör det, att emulera i 4k gör stor skillnad även på Nintendos spel.

Har du något exempel du kan länka?
Jag försöker hitta en jämförelse på en hel skärm som byter mellan 1080p och 4k, inte inzoomat på någon del för att se detaljer. Tänkte jag vill kolla detta på TVn i vardagsrummet och se om jag ser skillnad.

Som jämförelse tycker jag bra 1080p film funkar bra från vardagsrumssoffan (3.5m ifrån en 75" TV), speciellt när det är tecknat för då blir det ändå bara stora fält av färg.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

För att förtydliga: Nintendo har inte alls sagt att de inte kommer släppa en ny konsol innan april 2024. Många sidor rapporterar om detta, men det finns ingen referens till det. Det Furukawa sa var att någon ny hårdvara inte är inkluderad i de 15 miljonerna som Nintendo estimerar för Switch-försäljningen under detta räkenskapsåret.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Fråga är om Nintendo kör vidare på någon variant av Nvidia Tegra Thor eller om de går över till AMD Z1 eller kanske Z2.

https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-unveils-drive-thor-...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Hoppas på en bärbar och stationär framöver, så man får det bästa från båda världar eller valmöjligheten om man bara vill köra stationärt. Tror det blir svårt att få till en hybridlösning som är kraftfull nog som uppfyller dagens standard.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hade joy-consen bara haft en rundad baksida och varit lite större så man inte krampade sönder hela handen när man håller dem i mer än 30min så hade det varit lugnt. I och med att den ändå inte går ner i fickan storleksmässigt så kunde man lika gärna gjort just kontrollerna lite större och mer greppvänliga.

Finns olika sk grepp som man spänner fast på switchen för att det ska vara bekvämare att hålla.
jag har ett grepp som jag köpte väldigt billigt på Wish strax efter jag skaffade switch. Det gör att det känns som att hålla en vanlig kontroll. Händerna domnade bort av att hålla i switchen en längre stund annars. Greppen löste problemet helt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Hoppas på en bärbar och stationär framöver, så man får det bästa från båda världar eller valmöjligheten om man bara vill köra stationärt. Tror det blir svårt att få till en hybridlösning som är kraftfull nog som uppfyller dagens standard.

Tror knappast Nintendo går tillbaka att ha två olika konsoler igen när Switch blev en så pass stor succe. Prestandan har väl inte uppfyllt dagens standard sen Nintendo 64 eller Gamecube så ser inte varför den skulle göra det nu. Bättre prestanda blir det ju helt klart men den kommer knappast nå upp till Playstation eller Xbox utan kommer nog ligga en generation bakom och bli som bäst som ett PS4 i prestanda skulle jag tro.

Det hade visserligen varit lite coolt om dockan hade fått en extern GPU inbyggd som boostar prestandan till 4K när man kopplar in den till TVn men det blir nog för dyrt för att Nintendo skulle satsa på nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Nintendos Q&A efter presentationen i deras egen översättning. https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2023/230510e.pdf. Tolkningen är fri. 😊