Hövding sålde defekta cykelhjälmar – skyller på mjukvara

Permalänk

Vanlig riskanalys
Det finns ju passiva system utan sensorer och mjukvara för den som vill skydda huvudet, varför välja ett system som riskerar att inte aktiveras.

Permalänk

Slogan: Fake it until you make it.

Många entreprenörer har en tuff start, det tar lång tid innan pengar kommer in. En strategi är att medvetet ljuga och hoppas på att problemet senare löser sig. Elizabeth Holmes var en av de mest kända som tillämpade detta och det fall som ett korthus.

Hövding så enligt artikeln så ser jag det inte lika extremt, mer än att de trodde att problemet var mindre än hennes ovanför och det på kortare tid kunde lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Bara att lägga ner eller byta ut samtliga ansvariga. Finns inget som helst värde kvar i bolaget med den här inställningen till säkerhet, som är deras enda USP.

Jag kommer trampa på ömma tår men jag har väldigt svårt att förstå användaren till denna pryl. Är det så viktigt att frisyren ligger rätt, att man gladeligen tar risken att få hjärnan utlagd på asfalten vid en olycka? Upplys mig gärna.

Riktigt så enkelt är det inte. Hövding har tidigare uppvisat bättre dämpning i situationer den är gjord för. Det här hastighetsproblemet är väl i grunden ett branschproblem där testerna inte använder jättehög hastighet. Sedan finns det förstås en anledning till att en MC-hjälm inte är en väldigt lätt "frigolitbit" med en massa hål i, som en traditionell cykelhjälm är. En rätt uppenbar konflikt mellan praktisk användbarhet för avsett område och funktion.

Sedan kan man även gå ut och titta på hur många traditionella cykelhjälmar ofta sitter på folk, om de inte hänger på styret, är oknäppta e dyl. Det är inte alltid de bärs på ett sätt som uppnår avsedd funktion, plus att de (förutom dämpningen) ofta täcker sämre än vad en Hövding som fungerat som tänkt gör.

Sedan kan man förstås också föra en diskussion på populationsnivå. Även om det skulle bli "svinn" på individnivå, så skulle resultatet på populationsnivå fortfarande kunna vara bättre. Frågan är såldedes inte helt okomplicerad.

Utan att ha hela bilden kring det som nu rapporteras så är förstås det som påstås, om det är med sanningen överensstämmande, inte acceptabelt. Men det är en annan fråga än själva konceptet som sådant.

trckfelsnisse
Permalänk
Medlem

Ett bolag som säljer på säkerhet/säkerhetsprodukter och som har ett taskigt säkerhetstänk. De blir nog inte så långlivade.

Permalänk

Då är det alltså inte bara min frus och min hjälm som laddar ur efter 5-10min efter full laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Slogan: Fake it until you make it.

Många entreprenörer har en tuff start, det tar lång tid innan pengar kommer in. En strategi är att medvetet ljuga och hoppas på att problemet senare löser sig. Elizabeth Holmes var en av de mest kända som tillämpade detta och det fall som ett korthus.

Hövding så enligt artikeln så ser jag det inte lika extremt, mer än att de trodde att problemet var mindre än hennes ovanför och det på kortare tid kunde lösas.

Nja, bolagets grundare lämnade för flera år sedan, delvis efter vad som ska ha varit konflikter (med andra). Om det här bara gäller nuvarande version, så är det ju dessutom så att de äldre inte är beskaffade med i vart fall den aktuella bristen.

Permalänk

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle köpa den här produkten när en hjälm funkar VARJE gång.
Här vet man ju aldrig med 100% säkerhet att produkten kommer skydda huvudet.
Och visst, den kanske slår ut i majoriteten av fallen, men en hjälm skyddar huvudet 100% av fallen.

Permalänk
Skrivet av Robincroneld:

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle köpa den här produkten när en hjälm funkar VARJE gång.
Här vet man ju aldrig med 100% säkerhet att produkten kommer skydda huvudet.
Och visst, den kanske slår ut i majoriteten av fallen, men en hjälm skyddar huvudet 100% av fallen.

En hjälm är klumpig.
Jag själv är en idiot och kör utan hjälm. Men en vanlig hjälm tar stor plats, inget jag vill bära med mig i butiker etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Slogan: Fake it until you make it.

Många entreprenörer har en tuff start, det tar lång tid innan pengar kommer in. En strategi är att medvetet ljuga och hoppas på att problemet senare löser sig. Elizabeth Holmes var en av de mest kända som tillämpade detta och det fall som ett korthus.

Hövding så enligt artikeln så ser jag det inte lika extremt, mer än att de trodde att problemet var mindre än hennes ovanför och det på kortare tid kunde lösas.

Yeap, jag jobbade på ett företag som började skeppa felaktiga produkter pga att man inte ville tappa försäljning till en konkurrent. Folket på "mjukvara" fick sen sitta 24/7 för att skapa en day-1 patch som löste problemet, förhoppninsvis färdig innan enheterna hade nått användarna.

Dock var detta ingen liv-död/personer-kan-ta-skada-produkt, men jag blev ändå rätt chockad över gamble:n man tog. Men å andra sidan, att försena produkten => avbokningar => game over i vilket fall.

Skrivet av Robincroneld:

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle köpa den här produkten när en hjälm funkar VARJE gång.
Här vet man ju aldrig med 100% säkerhet att produkten kommer skydda huvudet.
Och visst, den kanske slår ut i majoriteten av fallen, men en hjälm skyddar huvudet 100% av fallen.

Förjävla viktigt hur håret ser ut på kontoret! Det är iaf det svamlet jag har hört.
Sen är ju halva Stockholm status & materialsport numera, så ser väl trendigt ut att visa upp att man droppat 5 lax på en hjälm eller vad det nu kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Riktigt så enkelt är det inte. Hövding har tidigare uppvisat bättre dämpning i situationer den är gjord för. Det här hastighetsproblemet är väl i grunden ett branschproblem där testerna inte använder jättehög hastighet. Sedan finns det förstås en anledning till att en MC-hjälm inte är en väldigt lätt "frigolitbit" med en massa hål i, som en traditionell cykelhjälm är. En rätt uppenbart konflikt mellan praktisk användbarhet för avsett område och funktion.

Sedan kan man även gå ut och titta på hur många traditionella cykelhjälmar ofta sitter på folk, om de inte hänger på styret, är oknäppta e dyl. Det är inte alltid de bärs på ett sätt som uppnår avsedd funktion, plus att de (förutom dämpningen) ofta täcker sämre än vad en Hövding som fungerat som tänkt gör.

Sedan kan man förstås också föra en diskussion på populationsnivå. Även om det skulle bli "svinn" på individnivå, så skulle resultatet på populationsnivå fortfarande kunna vara bättre. Frågan är såldedes inte helt okomplicerad.

Utan att ha hela bilden kring det som nu rapporteras så är förstås det som påstås, om det är med sanningen överensstämmande, inte acceptabelt. Men det är en annan fråga än själva konceptet som sådant.

Jo det finns alltid fler aspekter att ta hänsyn till. Jag minns en undersökning på NZ i samband med införande av hjälmlag. Det visade sig att dödsfall och allvarliga skallskador gick ner med knappt hälften efter hjälmtvånget, men samtidigt ökade risken för nackskador och liknande. Det stora problemet var dock att cyklingen gick ner totalt med ungefär hälften, vilket lär orsaka en del dödsfall på längre sikt med sämre kondition och så vidare. Om jag minns rätt så var det inte per cykelresa siffrorna gällde utan totalt, vilket innebär att antalet cyklingar minskade med hälften medan skallskador och dödsfall minskade med mindre än hälften, så per cykelresa blir det en negativ effekt även på skallskadorna.

Sen kan man väl tänka sig att det finns ännu fler aspekter som inte var med i denna undersökning heller. Som att de som slutade cykla när de var tvungna att ha hjälm kanske var en grupp som inte cyklade lika mycket relativt gruppen som fortsatte cykla exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle köpa den här produkten när en hjälm funkar VARJE gång.
Här vet man ju aldrig med 100% säkerhet att produkten kommer skydda huvudet.
Och visst, den kanske slår ut i majoriteten av fallen, men en hjälm skyddar huvudet 100% av fallen.

Hur vet du det? Hjälmen kan vara tappad och ha för dig osynliga sprickor i frigoliten.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan problem med denna och andra hjälmar idag.
Största problemet blir väl att en standardhjälm hjälper lite utanför sin angivna gräns medans hövding troligen inte fungerar alls vilket blir ett stort minus.
https://m3.idg.se/2.1022/1.767929/forsakringsbolag-slutar-rek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En hjälm är klumpig.
Jag själv är en idiot och kör utan hjälm. Men en vanlig hjälm tar stor plats, inget jag vill bära med mig i butiker etc

Hjälmen sitter ju kvar på huvudet när man handlar osv.

Fan flesta som kör moped/mc/skoter osv klarar ju ha kvar hjälmen på huvudet när de handlar så en cykelhjälm är ju ingenting.

Skrivet av Triton242:

Finns ju redan problem med denna och andra hjälmar idag.
Största problemet blir väl att en standardhjälm hjälper lite utanför sin angivna gräns medans hövding troligen inte fungerar alls vilket blir ett stort minus.
https://m3.idg.se/2.1022/1.767929/forsakringsbolag-slutar-rek...

Ja Hövding har ju varit underkänd i många år nu, blev faktiskt förvånad att se de fortfarande lever.

Bluff och bedrägeri inom den här branschen finns det fan ingen plats för. Hoppas detta är dödsstöten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hjälmen sitter ju kvar på huvudet när man handlar osv.

Fan flesta som kör moped/mc/skoter osv klarar ju ha kvar hjälmen på huvudet när de handlar så en cykelhjälm är ju ingenting.

Cykel använder många som mig hela tiden, det är inget engångsföreteelse.
Vi får då gå runt med en hjälm på huvudet överallt.

På frågan vill du gå runt med en Hövding överallt, så är svaret nej på den också. Däremot skulle jag oftare ha en sådan.

Det är för övrigt samma med flytväst. De som är på en båt typ 10 veckor om året eller liknande, kan tycka att en vanlig flytväst är lite väl klumpig. En helt annan sak om man tar en tur vart annat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Cykel använder många som mig hela tiden, det är inget engångsföreteelse.
Vi får då gå runt med en hjälm på huvudet överallt.

På frågan vill du gå runt med en Hövding överallt, så är svaret nej på den också. Däremot skulle jag oftare ha en sådan.

Det är för övrigt samma med flytväst. De som är på en båt typ 10 veckor om året eller liknande, kan tycka att en vanlig flytväst är lite väl klumpig. En helt annan sak om man tar en tur vart annat år.

Yupp jag cyklar mer eller mindre överallt, hjälm på huvudet flera timmar om dagen ibland.

Pendlar till jobbet med cykel, går runt på kontoret med hjälm tills jag når mitt skrivbord.

Någon som är på båten så ofta känner sig naken utan flytvästen/flytoverallen. Har jobbat som fiskare, man får inte komma nära en båt utan rätt utrustning. Även hobbyfiskare har mer eller mindre alltid på sig sånt. Flesta har som krav för att ta med någon i sin båt (speciellt när öl är inblandat).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yupp jag cyklar mer eller mindre överallt, hjälm på huvudet flera timmar om dagen ibland.

Pendlar till jobbet med cykel, går runt på kontoret med hjälm tills jag når mitt skrivbord.

Någon som är på båten så ofta känner sig naken utan flytvästen/flytoverallen. Har jobbat som fiskare, man får inte komma nära en båt utan rätt utrustning. Även hobbyfiskare har mer eller mindre alltid på sig sånt. Flesta har som krav för att ta med någon i sin båt (speciellt när öl är inblandat).

Jo, det är en sådan löjlig attityd att en hjälmmössa verkar skrämmande, ful eller otymplig.

Det är försent att leka efterklok, när olyckan väl skett. För det går inte att återkalla en hjärnskada. Lik flytvästen, så köper man sig en viss garanti för en bättre utgång med hjälmen på skallen, om olyckan väl händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Bara att lägga ner eller byta ut samtliga ansvariga. Finns inget som helst värde kvar i bolaget med den här inställningen till säkerhet, som är deras enda USP.

Jag kommer trampa på ömma tår men jag har väldigt svårt att förstå användaren till denna pryl. Är det så viktigt att frisyren ligger rätt, att man gladeligen tar risken att få hjärnan utlagd på asfalten vid en olycka? Upplys mig gärna.

Tänker att det finns många aspekter till varför folk skippar hjälm:
- Fåfänga med hjälm under (töntigt) och efter (förstör frisyren) cykelturen.
- Otymplig att ha med sig i vissa sammanhang (tex om man ska på krogen).
- Svårt få plats med over ear hörlurar under.
- Obekvämt med riktigt varm mössa under på vintern när man kommer ner i riktigt låga temperaturer.
- För varm ibland på sommaren.
- Får inte den härliga sommarvinden i håret.
- Kan klämma åt om man har breda glasögon.

Hövding löser i teorin dessa "problem", men för mig var det inte värt pengarna jämfört med en cykelhjälm ändå. Dessutom har den ju andra problem:
- löser ut för långsamt i högre hastigheter.
- de problem som denna artikel visar på.
- varm halsduk även på sommaren är inte skönt.
- klarar inte under -20° om jag minns rätt.
- funkar inte om man har tjock huva på jackan (har jag för mig att jag läst någonstans). Detta är svinviktigt för mig på vintern.
- kan lösa ut felaktigt när man böjer sig framåt om man glömmer stänga av den.

Tl;dr: Mest är det nog fåfänga. Därför funderade i alla fall jag på att skaffa en ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

... antalet cyklingar minskade med hälften medan skallskador och dödsfall minskade med mindre än hälften, så per cykelresa blir det en negativ effekt även på skallskadorna.

Sen kan man väl tänka sig att det finns ännu fler aspekter som inte var med i denna undersökning heller. Som att de som slutade cykla när de var tvungna att ha hjälm kanske var en grupp som inte cyklade lika mycket relativt gruppen som fortsatte cykla exempelvis.

En tänkbar delförklaring skulle kunna vara att en cyklist med (påtvingad) hjälm tar större risker än vad han skulle ta om han cyklade utan hjälm. Jag har märkt sådana tendenser i mitt cyklande i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fryngel:

En tänkbar delförklaring skulle kunna vara att en cyklist med (påtvingad) hjälm tar större risker än vad han skulle ta om han cyklade utan hjälm. Jag har märkt sådana tendenser i mitt cyklande i alla fall.

Jo det är absolut en aspekt, och det gäller även frivilliga hjälmbärare. En annan närliggande är att bilister verkar köra närmare cyklister med hjälm än de utan av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hjälmen sitter ju kvar på huvudet när man handlar osv.

Fan flesta som kör moped/mc/skoter osv klarar ju ha kvar hjälmen på huvudet när de handlar så en cykelhjälm är ju ingenting.

Ja Hövding har ju varit underkänd i många år nu, blev faktiskt förvånad att se de fortfarande lever.

Bluff och bedrägeri inom den här branschen finns det fan ingen plats för. Hoppas detta är dödsstöten.

Trodde också den var borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

En tänkbar delförklaring skulle kunna vara att en cyklist med (påtvingad) hjälm tar större risker än vad han skulle ta om han cyklade utan hjälm. Jag har märkt sådana tendenser i mitt cyklande i alla fall.

Fenomenet brukar kallas för riskkompensation, ungefär enligt modellen: är beredd att ta uppfattad risk x --> uppfattad risk efter ändring z blir x-y --> risktagande nu x+y och risken är fortfarande x.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Jo, det är en sådan löjlig attityd att en hjälmmössa verkar skrämmande, ful eller otymplig.

Det är försent att leka efterklok, när olyckan väl skett. För det går inte att återkalla en hjärnskada. Lik flytvästen, så köper man sig en viss garanti för en bättre utgång med hjälmen på skallen, om olyckan väl händer.

Samma gäller skottsäkerväst, huggarstövlar, hjälm som tål granatsplitter you name it.

Ens skyddsutrustning måste vara praktisk. Cykelhjälm är inte praktisk att bara med sig 10h om dygnet eller liknande eller överallt ha en sådan på huvudet. Om det endast hade varit så att man hade behövt haft den när man cyklar så hade fler haft det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

På vilket sätt innebär det en livsfara att behöva ladda batteriet oftare?

Problemet är i princip jämförbart med att om en elbil efter några år skulle börja dra allt högre effekt från batteriet så att batteriet efter en tid bara räcker till en tredjedel av körsträckan.
Det är en olägenhet (och kostnadsökning) för bilnyttjaren, men leder inte till någon direkt fara.

Snarare att airbagen slutar fungera innan bilen stannar. Så bilen kan köra vidare men airbagen har slut på batteri

Samt får man nån indikation på att batteriet är slut på Hövding?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejo:

Bara att lägga ner eller byta ut samtliga ansvariga. Finns inget som helst värde kvar i bolaget med den här inställningen till säkerhet, som är deras enda USP.

Jag kommer trampa på ömma tår men jag har väldigt svårt att förstå användaren till denna pryl. Är det så viktigt att frisyren ligger rätt, att man gladeligen tar risken att få hjärnan utlagd på asfalten vid en olycka? Upplys mig gärna.

Frågan du ställer är väl ännu tydligare riktad till de som inte använder hjälm alls. De som valt hövding har ju ändå gjort ett aktivt val att välja en säkrare produkt än att inte ha skydd för huvudet.

Ja - nyhetens problem borträknat då. Det här kände inte folk till såklart.

Man får tänka på att ganska många väljer bort hjälmen helt. Och den här produkten kan då erbjuda ett alternativ att gå över till något som faktiskt ger bättre skydd än inget alls.
Sedan skyddar inte cykelhjälmen helt heller. Ansikte/nacke är rimligen sämre skyddade med vanlig hjälm än med denna produkt (om den fungerar som den ska och inte har defekter).

Själv har jag en vanlig hjälm - men glömde den imorse så cyklade hjälmlöst...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Går hövding ens med vinst än? tycker de truckat på länge med bra förluster. Ser dem ganska ofta i de rika kvarteren men gemene man kommer aldrig betala tusenlappar för en cykelhjälm när man lika gärna kan köra utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Snarare att airbagen slutar fungera innan bilen stannar. Så bilen kan köra vidare men airbagen har slut på batteri

Samt får man nån indikation på att batteriet är slut på Hövding?

Den ska indikera att batteriet håller på att ta slut, men problemet är uppenbarligen att den inte gör det när det här problemet uppstår.

Permalänk
Avstängd

Mjukvaruppdatering som löser korrosionsproblemet, LOL. Hänsynslös ledning som struntar i att cykelhjälmarna dom säljer är verkningslöst värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma gäller skottsäkerväst, huggarstövlar, hjälm som tål granatsplitter you name it.

Ens skyddsutrustning måste vara praktisk. Cykelhjälm är inte praktisk att bara med sig 10h om dygnet eller liknande eller överallt ha en sådan på huvudet. Om det endast hade varit så att man hade behövt haft den när man cyklar så hade fler haft det.

Bara låsa fast på cykeln eller hänga på styret och köpa en ny om den blir stulen. Du hinner igenom ganska många hjälmar innan du nått en hövding budget. Har sett flera hövdingar lösa utan att du faktiskt behöver det, jahapp det var 2000kr i sjön. Även om det är uppenbart ingen kollision så lämnar de ingen garanti för att byta ut den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Min meme-game är lite rostig men detta var det första jag tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Även om det är uppenbart ingen kollision så lämnar de ingen garanti för att byta ut den.

Citat:

Vår frivillga utökade garanti vid uppblåsning utan cykelolycka

• 2 år efter inköpsdatum
• Spara alltid ditt originalkvitto då uppvisande av inköpsbevis krävs vid garantiärende
• Gäller om Hövdingen blåst upp utan en cykelolycka involverad, så länge du använt produkten på
rätt sätt (se bruksanvisning)
• Hövding förbehåller sig rätten att ersätta med ny vara alternativt återbetala köpet.
• Hövdingen ska sparas tills den dag ärendet anses avslutat av Hövding. Detta för att möjliggöra en
eventuell kontroll av produkten om så behövs

Observera att ovan ej gäller på produkter köpta begagnade/i andra hand.

https://shop.hovding.se/sv/info/kopvillkor.html

Vassogo.