Amazon och svenska Embracer utvecklar Sagan om Ringen-spel

Permalänk
Melding Plague

Amazon och svenska Embracer utvecklar Sagan om Ringen-spel

Spelet blir ett MMO och utspelar sig under andra åldern, men har i övrigt inget med Amazons TV-serie att göra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli bra. Kan ju bli kasst som New World också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Efter Amazons första MMO känns det sådär... Ingen hype direkt.

Permalänk
Medlem

Finns inte detta redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns inte detta redan?

Jo men de är väll typ 20 år gammalt nu? Och tror inte det utspelar sej under andra tidsåldern heller.

Personligen har jag blivit väldigt trött på MMO det senaste åren, känns som man bara försöker nå samma high man fick från att spela WoW back in the days men de blir aldrig så igen. Köper typ bara Indie spel numera.

Permalänk
Medlem

För tv-serien blev ju så bra... inte orkat kolla mer än 50% av avsnitten, tänkte inte se mer heller.. ren och skär dynga, som dagens AAA-titlar ungefär.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av Moton:

Jo men de är väll typ 20 år gammalt nu? Och tror inte det utspelar sej under andra tidsåldern heller.

Personligen har jag blivit väldigt trött på MMO det senaste åren, känns som man bara försöker nå samma high man fick från att spela WoW back in the days men de blir aldrig så igen. Köper typ bara Indie spel numera.

LotrO utspelar/utspelade sig under tredje tidsåldern, dvs samma tidsålder vi ser i LOTR-trilogin. Medan andra tidsåldern är samma tidsålder vi ser i Amazon serien Rings of Power, inte helt otippat kanske.

Med tanke på storyn och dialogerna i Rings of Power har jag väldigt låga förhoppningar på att dom ska kunna bygga ett MMO med någon intressant story...

Permalänk
Medlem

Sålänge jag får köpa "The One Ring" för 99kr, +1 intellect?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Är det någon dev kvar från New World som jobbar på det, rör jag inte det med tång.

Permalänk

Vem spelar ens MMO 2023? Känns som något som blivit passé.

Permalänk
Medlem

Blir med stor sannolikhet ett themepark mmo.
Linjärt och trist i längden.
Super story driven.
Raids och dungeons.
Så som alla andra themepark mmo.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Haha! Ett till MMO? Good f*ckin luck...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Finns inte detta redan?

Jao, de borde försökt köpa upp det istället och göra en remake. Finns mycket som behöver fixas men finns mängder med content.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Vem spelar ens MMO 2023? Känns som något som blivit passé.

Skulle de komma ett bra kan jag lova många skulle börja spela igen.

Svårt att slå världens bästa spel som någonsin har skapats. Wow..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Hoppas man har lärt sig något från New World...Ser annars fram emot detta :), även om spelet inte lär ha något mot LOTRO's högdagar för en sådär 10-15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Blir med stor sannolikhet ett themepark mmo.
Linjärt och trist i längden.
Super story driven.
Raids och dungeons.
Så som alla andra themepark mmo.

Ett problem är WoW:s inflytande på MMO-marknaden. Det har på grund av sin framgång blivit både den spelmässiga utgångspunkten för nya MMO:er och kanske än viktigare, den ekonomiska visionen av den jackpot som spelpublicisterna hoppas på. Målbilden blir ett spel som årligen genererar gigantiska vinster, och man sätter upp kostnaderna för spelarna på ett sådant sätt att det skall bli möjligt, om spelet blir populärt nog. Men - det blir ju svårt när WoW fortfarande finns, (liksom för den delen ett par andra likartade men mindre), så en del utav idén blir ofta att locka över missnöjda/uttråkade WoW-spelare och försöka klistra fast dem.

Så spelen känns väldigt generiska. Man skall vara så lik WoW i upplägg att spelare därifrån känner sig hemma, och man försöker klistra fast dem genom att engagera dem i klaner/guilds och dailies, o.s.v.

Branschen envisas med att försöka sälja kokain, när den större kundkretsen antagligen skulle föredra kaffe.
Det är väl känt att den största delen av MMO-spel även idag är solo spelande. Av väldigt goda skäl för den majoritet som faktiskt har annat för sig i livet, och som även om man tycker det är kul med dataspel inte kan eller vill låta det ta upp en för stor del av ens tid. Men det saknas spel som är byggda kring det faktumet. Istället drivs solo-spelare i praktiken bort av mekanismerna som är till för att binda upp dem varenda dag och göra dem avhängiga tidsmässigt av tidsbestämda händelser i spelet och med guild-mates.

För den förkrossande majoriteten av MMO:er innebär det att de får en skara nyfikna som börjar spela och som slutar antingen när de sett de nyheter spelet erbjuder, eller när spelets krav på tid och pengar inte känns rimliga. Kvar blir en liten community som blir dem som utvecklarna har viss kommunikation med, när det kanske vore klokare att få feedback från majoriteten som drog vidare.

Av de MMO:er som finns på horisonten ser jag inget som väsentligen skiljer sig från ovanstående. Det har etablerats en fast formel för vad ett MMO är, det har blivit en väldigt självrefererande genre.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk, mmo för konsoll och pc.

Jag vill ha ett nytt mmo i stil med Star Wars Galaxies!

Tyvärr så kraschade det för att SOE i samband med WOW releasen försökte anpassa spelet för sin playstation publik, det hände inte utan det kraschade fullständigt för de ändrade ett spel ifrån vad spelarbasen ville ha och sen kom WoW så det dog innan det var redo för konsol.

Jag vet konsol folk gillar Destiny osv, men för mig som är mmo torsk på PC är det ren skit. Innan wow så var inte sandbox full loot pvp osv så nichat som det är nu, folk har blitt bortskämda med grindar du bara tillräckligt hårt kan du få precis vad du vill. Men får i samma veva leva med soulbound och annat aber.

Sen är det så att spelare börjat föredra free to play, vilket är döden för de flesta lovande mmo. Förr eller senare blir dessa spel pay 2 win och det dödar sen spelet i förlängningen, men för många bortskämda spelare inser inte detta utan vägrar spela spel med suscription osv.

Folk behöver få huvet ur ärslet att inse att en sub på ett bra mmo som de lägger mer tid på en netflix eller amazon faktiskt är rimligt att det kostar åt det hållet i månaden och faktiskt är riktigt billigt om det fortsätter få ny content. Lägger du ner mer tid på netflix en ett mmo på en månad, ja då kanske mmo inte är något för dig. Men inse det i stället för att kräva att mmo spel inte ska ha subs

Star Wars Galaxies, gamla hederliga UO eller allmänt sandbox one shard full loot free pvp åt det hållet is the way, och det kommer inte funka på konsol

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på hur lätt det vore med lite dialogändringar att ändra om Skyrim till ett spel i Tolkien värld?
Ge mig ett sådant spel tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kan ju bli bra. Kan ju bli kasst som New World också.

Gillade New World när det kom till stridssystem, crafting och sånt.
Det som förstörde var skatterna... Att man var tvungen att logga in hela tiden för att hålla på med det.
Samt det påtvingade pvp:ish systemet med kontroll över städerna och därav dom löjligt höga skatterna när nån troll grupp fick kontroll...

Spelade bara ett par månader när det släpptes så kanske blivit bättre? Har inte följt det alls.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Finns inte detta redan?

Lord of the rings online (Lotro) kom 2007 och är aktivt än idag med en trogen fanbase.

Dock är det i behov av en rejäl uppfräschning då grafikmotorn är över 20 år gammal och som gör att spelet stundtals är ospelbart.

Ett ”Lotro 2” är nog vad många av dessa spelare önskar.

Detta spel, när det väl lanseras, kommer nog knappast räkna med att få ”ta över” alla dessa spelare.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen. Finns ju redan lotro som bara växer för varje år som går och roadmapen för 2023 är verkligen impressive.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Lotro var ju riktigt bra, kom ihåg att man kunde skriva egen musik till sina instrument och spela och tigga lite i städerna. Det är sådana detaljer jag gillar i bra mmo:s.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte grejen. Finns ju redan lotro som bara växer för varje år som går och roadmapen för 2023 är verkligen impressive.

Med dess konstanta serverlagg bland annat kommer det tyvärr aldrig bli ens i närheten till populärt igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte grejen. Finns ju redan lotro som bara växer för varje år som går och roadmapen för 2023 är verkligen impressive.

Aldrig hört talas om lotro

Men man får nog se detta ur ett företagsperpektiv som i grunden behöver visa upp tillväxt för investerare

De köpte dyra rättigheter för LOTR och i den ingår förmodligen att bygga en hub av olika delar för att potentiellt i framtiden driva in vinst.. De har ju köpt det för x antal miljarder och behöver visa upp en vinst på x antal % för att man ska vara nöjd som investerare.

Är själv 100% säker på att spelet inte görs för inbitna LOTR-fans utan deras mål är ett Fortnite som ska bli mainstream, bygga upp hype kring den nya generationen spelare som WoW gjorde för x antal år sedan.

Amazon vill ju ta marknadsandelar från RIOT och Blizzard, riot utvecklas LoL MMO och Blizzard fortsätter såklart med Wow MMO

Makes sense att Amazon vill göra investerare nöjda och bygger ett LOTR MMO

Tänk pengar pengar pengar, samt från en synvinkel där x antal människor befinner sig på amazons huvudkontor och behöver leta investeringsmöjligheter inom allt som rör esport

Jag hade nog gjort samma i deras situation, även om jag som gamer tror att de kommer bli fetfail som med new world :]

Kollade nu in LOTRO, lol visst kanske funkar som nostalgi för gamers över 30 år men lycka till att fånga in en 12 årig pojke in i LOTRO. Ni måste komma ihåg att datorspels byggs i grund och botten för barn, inte 30/45 åringar...

Kollade in LOTRO
Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte grejen. Finns ju redan lotro som bara växer för varje år som går och roadmapen för 2023 är verkligen impressive.

LOTRO har länge varit ett MMO i nedgång, både i kvalité och population, spelet lanserades med runt 32 server, idag återstår det typ 10. Spelet lider också av grova tekniska problem under en väldigt lång tid...Men med det sagt så är LOTRO ett av mina favoritspel, lätt det bästa MMORPG:et i min bok.

Har dock inga höga förväntningar på att Amazon/Embracer lyckas hitta samma magi som Turbine när det gäller storyn, kanske kan hoppas att de lyckas rekrytera veteraner från Turbine!

Lyckas man med det omöjliga att kombinera LOTRO's utmärkta sätt att hantera storyn/materialet med all tekniks utveckling som har skett sedan 2007 så kan detta bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Remake, remake, remake, remake!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

100% skräp

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett bra spel, även om jag inte har något intresse alls i den där "lord of the rings"-världen.
New World utvecklarna har bättrat sig senaste året. Har nördat det rejält den senaste månaden nu, och det märks att AGS har gjort sitt för att fixa spelet som vid release kändes som en dålig early access men om det är ett annat spelutvecklarföretag vid rodret så kanske det blir ännu bättre. AGS är helt klart fixerade vid helt fel saker när det kommer till att utveckla ett MMO.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

En sak kan vi vara säkra på.
Hur bra/dåligt det än är så kommer i princip alla twitch streamers spela det exakt så länge dom behöver för att tillfredställa amazon.

Permalänk
Medlem

Blir det hälften så mycket woke som ring of power serien så blir det flopp.