Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill om sidans utveckling. Men om saker och ting inte utvecklas så stagnerar det.

Permalänk
Medlem

Det är väl samma sak på hela nätet känner jag och det är inget som är begränsat till SweC.

När en site/youtubekanal/eller liknande startar;

Man skapar artiklar/"kåååntent" som man brinner för på sin fritid. Man skulle kunna kalla det "ren passion".

Sedan utvecklas det och rullar på. Till slut är det en vinstdrivande företag och här förändras fokus till att gå från ren passion till att få företaget att gå runt (helst gå massor med plus).

Precis samma sak med tex youtube-kanaler som börjar med roliga meck i garaget som folk gillar att följa då de kan "meck med" till videosarna. Efter ett tag har youtube-kanalen en hel maskinpark och material som betalas genom att halva klippen består av sponsormaterial. De vanliga fritidsmeckarna har varken tillgång till eller behovet av dessa maskinparker/material.

Visst kan det ändå vara kul att titta men det är ju inte alls det man ville se från början.

Samma med SweC och jag har ändå varit ständig besökare i över 20år. Men man måste ju förstå att de de nu är ett vinstdrivande företag och inte bara ett gäng personer som gillar datorer.

Men forumet är där jag tycker tappet är störst.
Allt handlar om att skryta om pengar, saker osv osv.
Förr tipsade man varanda om hur man fick ur mer prestanda, hur man kunde lösa problem osv.

Idag är det mera kommentarer i stil med "spela är ingen mänsklig
rättighet, har du inte råd med ett 4090 så surfa iväg någon annan stans".

Eller trådar där man klagar på butiker för att de inte skickat ut ett nytt moderkort på annandagen för man har minsann väntat 48h nu sedan man postade paketet.

Lite hårt kanske men det har blivit en helt annan ton på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja men se där. Jämför ditt svar på mitt inlägg med första svaret på TS inlägg. ENORM skillnad!
Det vi har är ju en diskussion utan påhopp och dumförklaringar.
Dock håller jag inte med om din metafor.
Om jag skulle ge ett exempel ur mitt perspektiv: Jag tycker det är tråkigt om dem lägger ner
Gröna Lund. Har aldrig varit där. Har jag inte då rätt att tycka detta eftersom jag aldrig varit där?

Nej jag känner mig inte påhoppad av ditt inlägg för att du ifrågasatte min åsikt och förklarade din
ståndpunkt i det hela. Det är det forum går ut på. Vi diskuterar och respekterar varandras olika åsikter.
Att bara svara med "Du har ingen rätt att yttra dig."-stilen tillför ju inte mycket till en diskussion.
Hoppas det gav en klarare bild av var mitt tidigare inlägg kommer ifrån.

Allt gott!

Tja, du kanske aldrig har varit där, men kanske tänker åka dit någon gång, eller gillar att kolla något program som sänts/sänds därifrån, eller bara ogillar förändringen av stadsbilden, eller bara är allmänt altruistisk mot de som älskar att åka dit. Visst, förstår din poäng.

Håller med om att de är rätt menlöst att skriva något i stil med det, men menar att jag mycket väl kunde skrivit något liknande första svaret om jag varit först att svara i tråden. Inte för att markera att man inte får uttala sig om det om man inte bidragit, utan snarare för att notera att TS inte gjort något för att förhindra förändringen i sig trots att TS har lika mycket kontroll av det som alla andra, samt som sagt att det för mig inte ens är klart vad det är som TS menar har försvunnit och gjort swec sämre.

Fullt ok att gilla att läsa vad andra gjort utan att göra liknande själv, men är lite bakvänt att klaga på att ingen annan orkar/vill/bryr sig om att skriva om det som TS saknar, när man inte levererar något själv. Till skillnad mot Gröna Lund (och i praktiken också mitt exempel om centrum) kan man ju i större utsträckning påverka vad det skrivs om här. Tråden i sig är ju kontraproduktiv, det hade varit bättre att istället starta en tråd där man frågar om någon gjort något intressant inom ämnet på sistone, snarare än att starta en diskussion om hur dåligt Swec blivit.

Peace out

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Har lite svårt att sätta finger på exakta problem, men jag håller med många tidigare svar.

Sweclockers kändes extremt nischat på ett bra och behagligt sätt förr...så mycket kunskap och intressanta trådar, tester och diskussioner...fördjupande om data, överklockning...alla godbitar handplockades ur kakan och serverades till oss medlemmar som gav mersmak.

Nu känns det betydligt mer som 'Familjeliv' som tidigare nämnts...mycket blandade trådar och själva biten med hårdvara känns mest inriktat helt och hållet för huvudsakligen 'Gaming'.

Jag håller även med om att forumet har fått ett betydligt hetare temperament gällande dryghet, otrevliga svar,besserwisser etc...en bidragande orsak kanske är 10 trådar om köpråd under samma kväll utan att TS efterforskar lite själv först...men den medelmåttiga nivån om hur man kan vara trevlig men konstruktiv måste bli lite bättre!

En redan nämnd punkt är också att mycket tester och recensioner känns väldigt sponsrat, reklam från golv till tak.

Jag köper att den yngre publiken anländer och att tiderna förändras...men jag personligen känner av att den där gnistan som Sweclockers levererade för många år sedan har helt slocknat.

Kan ledningen vara en bidragande anledning?

Byte av chefredaktör till och från, jag får en känsla av att havet är lite ostabilt inom redaktionen.

Jag saknar verkligen tester med Jonas, Emil, Kenneth med flera...och Anton, wow vilken otroligt kunnig och underbar skåning!

Med det sagt så vill jag inte lyfta fram något negativt om nuvarande redaktion!

Ni alla är otroligt härliga, kunniga och framförallt trevliga, men något saknas och det känns som om gamla koncept har skrotats helt.

Jag hoppas att ni tar till er det som medlemmar här skriver, för detta är nästan som ett andra hem för många av oss!

<Uppladdad bildlänk>
This...saknar!

Jag känner likadant jag saknar det gamla gänget Emil och Jonas är svårt att slå, den kemin kanske aldrig kommer slås men alla förändras både på det personliga planet och intressemässigt och datormarknaden förändras även den mot var den var för tio år sedan när Jonas och Emil syndes i rutan.

Med det sagt tycker jag att det nya gänget gör riktigt bra ifrån sig också, Calle, Noelia och André m fl och speciellt bra blir det när de går utanför skript. Det är väldigt bra att SweC tar emot feedback och vad folk tycker är bra respektive dåligt då kan det bara bli bättre. Även köra omröstningar som gäller Sweclockers.

Och Jonas får ta och komma tillbaka nu tycker jag!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Sweclockers (forum speciellt) hade överlevt om det inte förändrats till vad det är idag.

Permalänk
Medlem

Gillar marknaden och att det förefaller som att majoriteten värnar om att det ska vara ett bra klimat.

Annars har jag alltid gillat de roliga gallerierna, senaste jag blev riktigt insnöad på var snubben som gjorde ett custom matbord/datorbord åt sig och sin sambo, där skärm och allt var integrerat.

Laxpudding-inlägg är alltid kul.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag känner likadant jag saknar det gamla gänget Emil och Jonas är svårt att slå, den kemin kanske aldrig kommer slås men alla förändras både på det personliga planet och intressemässigt och datormarknaden förändras även den mot var den var för tio år sedan när Jonas och Emil syndes i rutan.

Med det sagt tycker jag att det nya gänget gör riktigt bra ifrån sig också, Calle, Noelia och André m fl och speciellt bra blir det när de går utanför skript. Det är väldigt bra att SweC tar emot feedback och vad folk tycker är bra respektive dåligt då kan det bara bli bättre. Även köra omröstningar som gäller Sweclockers.

Och Jonas får ta och komma tillbaka nu tycker jag!

Han är tillbaka nu tror jag!!

Berätta att du saknat honom

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är inte samma typ av användare eller incitament 2003 som 2023.
Instegströskeln för att bygga/installera datorer har blivit lägre.
Windows går i riktningen att slutanvändaren ska röra allt mindre.
Vinsten av överklockning & moddande har blivit betydligt lägre.
Väldigt mycket specialprodukter vi tidigare byggde åt oss själva finns nu att köpa färdiga.
Utvecklingstakten av hårdvara har minskat, samtidigt som entusiastprylar kostar mer.

Min uppfattning är att vi ser resultatet av en större men mindre kapabel användarbas.
Denna användarbas kommersialiseras hårdare än förr och de har mindre att erbjuda varandra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Det är inte samma typ av användare eller incitament 2003 som 2023.
Instegströskeln för att bygga/installera datorer har blivit lägre.
Windows går i riktningen att slutanvändaren ska röra allt mindre.
Vinsten av överklockning & moddande har blivit betydligt lägre.
Väldigt mycket specialprodukter vi tidigare byggde åt oss själva finns nu att köpa färdiga.
Utvecklingstakten av hårdvara har minskat, samtidigt som entusiastprylar kostar mer.

Min uppfattning är att vi ser resultatet av en större men mindre kapabel användarbas.
Denna användarbas kommersialiseras hårdare än förr och de har mindre att erbjuda varandra.

Pricksäker spaning

Lägg till på det att nya samlingsställen som Facebook-grupper, subreddits, discords, osv tillkommit. Som kan snöa in på väldigt enskilda företeelser som tidigare täcktes av mer allmänt inriktade entusiastsidor.

Det har väl också blivit så att för generellt datoranvändande så är prestandan mer än nog sedan många år tillbaka. Så prestandajakten numera handlar mest om spelprestanda.

Att slipstreama sin egen slimmade ISO med Windows där man tweakat bort massa funktioner för att installera på sina Raptor-diskar i raid0 och finjustera en liten klockning av CPU och tweaka RAM-timings för att datorn ska kännas rapp i allmänhet är ju helt enkelt inte nödvändigt sedan tio-femton år tillbaka.

Sedan SSDs och flerkärniga processorer blev standard så ”funkar det bara” i allmänhet. Och de få tillfällen där tweakande och klockande gör skillnad är några få väldigt specifika användningsområden, där spel är det enda riktigt stora.

Vilket i sin tur gör att mycket kretsar kring spel vilket i viss mån motar bort dem som inte alls är intresserade av spel.

Och till råga på allt precis som du säger så är marginalerna för att pressa hårdvaran utöver bara de sjukt genomarbetade och lättanvända verktygen som alla har tillgång till, ganska begränsade eller väldigt mödosamma för relativt liten förbättring nuförtiden.

Så att förvänta sig att inget skulle ha förändrats på swec när själva branschen och tekniken förändrats så extremt blir inte rimligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är livet och samhället som förändrar sig.

Jeg blev lite småsur när vi var tvungen att dumpa IRC och gå över på MSN/ICQ för att kommunicera med folk.

Nu är vi tilbaks på IRC igjen men med lite mer bling och funktioner. (Discord). Mina barn bara: Pappa vet du vad Discord är?
Son: Nu du lille, nu skal du få höra....

Över 20 år har man vart medlem här, et fint ställe. Men det är folket som gör upplevelsen, och folk forändrar sig med åren.

Länge leve SWEC

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Många bra och intressanta inlägg!

Tycker diskussionen visar på självreflektion och en önskan om kreativ och meningsfull tillvaro. Ofta är det ju så här det ser ut inom de flesta områden där mänskligheten gör framsteg.

Någon hittar på en smart och kreativ lösning på ett problem, sedan massproduceras den för att fler ska få tillgång till lösningen. Ofta ett effektivt sätt att lösa problem i större skala. Vi människor är uppenbart väldigt kreativa.

Frågan är bara vad som händer med människan. Jag kan själv till viss del känna att meningsfullheten i teknikintresset tappat ganska mycket.
Här uppstår ju lite av ett vägskäl, antingen så kan man fördjupa sig mer (ofta mer specifikt) eller så byter man jaktmarker/intresse.
Fördjupning innebär ofta en större utmaning medans nya intressen ibland är enklare och ger en större "kick", som tex datorspel.

Lättare tillgång till större kickar kan dock vara ett problem tror jag, men det är en annan tråd.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Det är inte samma typ av användare eller incitament 2003 som 2023.
Instegströskeln för att bygga/installera datorer har blivit lägre.
Windows går i riktningen att slutanvändaren ska röra allt mindre.
Vinsten av överklockning & moddande har blivit betydligt lägre.
Väldigt mycket specialprodukter vi tidigare byggde åt oss själva finns nu att köpa färdiga.
Utvecklingstakten av hårdvara har minskat, samtidigt som entusiastprylar kostar mer.

Min uppfattning är att vi ser resultatet av en större men mindre kapabel användarbas.
Denna användarbas kommersialiseras hårdare än förr och de har mindre att erbjuda varandra.

Vi har också blivit mycket rikare sedan 2003. Bara senaste året maten blivit dyr. Jag tycker marknaden är mycket större än den var för tjugo år sedan. Då var det väldigt mycket DIY och de speciallösningar som fanns var svindyra. Dessutom får vi väldigt mycket mer för pengarna då allt inte går lika snabbt.

Mitt 3DFX eller TNT2 höll inte länge inte ens mitt Nvidia 8800GT.

Önskar se fler recensioner från SweC dock och mindre testpiloter. Bygg upp en databas på Jonas och Calles chassirecensioner så man lätt kan jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Det är livet och samhället som förändrar sig.

Jeg blev lite småsur när vi var tvungen att dumpa IRC och gå över på MSN/ICQ för att kommunicera med folk.

Nu är vi tilbaks på IRC igjen men med lite mer bling och funktioner. (Discord). Mina barn bara: Pappa vet du vad Discord är?
Son: Nu du lille, nu skal du få höra....

Över 20 år har man vart medlem här, et fint ställe. Men det är folket som gör upplevelsen, och folk forändrar sig med åren.

Länge leve SWEC

Men IRC är ju ganska avskalat och går att köra via många olika klienter, det är ju ett protokoll egentligen.
Discord, det är väl en stängd plattform, bara en klient som gäller och servermjukvaran är väl inte öppen på något sätt?
Jag tycker inte de har så stora likheter, bortsett från att användarupplevelsen påminner om varandra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

För mej så dog mycket av swec när Emil slutade,verkar inte som att swec är en särskilt trevlig arbetsplats nu med tanke på ruljansen av medarbetare.Alldeles för få och utförliga recentiorer på senare tid.Istället verkar fokuset ligga på en massa strunt som quiz,undersökningar o clickbait artiklar.
Nä,det var MYCKET bättre förr!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Alldeles för få och utförliga recentiorer på senare tid.

Kinkig grammatikfråga: tycker du recensionerna är för utförliga nu på sistone?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kinkig grammatikfråga: tycker du recensionerna är för utförliga nu på sistone?

Upplever också att Sweclockers recenserar mycket mindre än förr förutom vid stora grafikkortssläpp. Förut kunde det vara nätagg, möss, tangentbord nu tar de bara in testpiloter och ärligt talat är jag inte så förtjust i dem.

Detta började för flera år sedan så är inget nytt tänker bara hur det var för tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Tycker recensionerna har blivit otroligt mycket sämre bara senaste året också. Vänder mig helt till andra källor numera.

Permalänk

Jag var medlem och mer aktiv redan på swec´s blå dagar. För att sedan varit ifrån det flera år medans livet vill att jag skulle göra annat. Nu har jag dock hittat hit igen men är fortfarande inte lika aktiv som back in the days

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Upplever också att Sweclockers recenserar mycket mindre än förr förutom vid stora grafikkortssläpp. Förut kunde det vara nätagg, möss, tangentbord nu tar de bara in testpiloter och ärligt talat är jag inte så förtjust i dem.

Jag bara bråkade med vad du skrev
Min raka tolkning av texten "för få och utförliga recentiorer" är att det är för få recensioner och för utförliga recensioner.
Men jag gissar du menade att de inte är tillräckligt utförliga? (eller?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag bara bråkade med vad du skrev
Min raka tolkning av texten "för få och utförliga recentiorer" är att det är för få recensioner och för utförliga recensioner.
Men jag gissar du menade att de inte är tillräckligt utförliga? (eller?)

Sweclockers tester är utförliga men tycker inte testpiloterna håller samma standard nej.

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte helt åt rätt håll tyvärr.

+ Bra nyhetsurval
+ Bra tester när det testas
+ Bra att de var på Computex...
- ..men varför inte en sammanfattande artikel och/eller video?
- Snälla, bara quiz när det är befogat
- Krönikor blir sällan intressanta
- Fredagspaneln:
- För långa uppehåll mellan varven
- På tok för långa och och ostrukturerade avsnitt när det är dags
- På tok för lite tester

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att det är a. hårdvarutesterna och b. spekulationerna om nästa stora sak som gör det, samt en hög kunskapsnivå rent allmänt så att att det inte blir för urvattnat för att passa nybörjare. Ingen av dessa saker har några höga poäng för tillfället, kanske för lite resurser och avsaknad av eldsjäl/ar. Kvar står forumet, men även det håller rätt låg nivå numera, overclock.net tex är magnituder nördigare. Men Sverige är litet och man är kanske mer beroende av krav från sina sponsorer. Och dom riktigt unga läser kanske inte forum, dom swipar korta videos afaik ...

Och som redan sagts, hårdvaran är mer jämnt presterande numera så finns inte så himla mycket att diskutera

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

När kommer den roliga "framtiden" som det pratades om under tidig vår?
Vi har fått en del krönikor, är det allt?
Flera bra videoklipp från computex men sen?
Ingen fredagspanel på över 3 månader, senast var i maj och sedan början av 2023 har den kortats ner till nästan oigenkännlighet.
Senaste klippet på youtubekanalen är över 3 veckor gammalt. Extrakanalen är i princip helt tom under hela 2023, totalt 5 klipp hittils, 2022 var det ändå 27 klipp.
Sparsamt med recensioner senaste tiden.
Borta är även tisdagshäng(live) sedan förra året.
T.o.m Inet, en e-handelsbutik, håller igång sitt community mer?
Man får inte glömma moderskeppet nr2 som är ett bra steg framåt, men det är ett endagsevenemang för de som kan medverka.

Chefredaktören är numera helt annoym, ingen anknytning till communityt, tidigare var det en "frontfigur". Det verkar saknas vision och styrning? Det behövs någon som leder, driver på, är synlig och har passion för vad sweclockers är och har varit.

Ber om ursäkt om jag låter negativ men när man har varit medlem i över 20 år och följt sida längre än så vill man inte att den ska dö eller bli tråkig att följa. Det behöva ett svenskt alternativ i den annars dominerande engelskspråkiga dator/teknikvärlden.

Håller tummarma för att det går att vända trenden!

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är otroligt mycket fokus på spel och grafikkort. Var är testerna av annan hårdvara? Servrar, NASar, processorer etc?

Sen är dickridingen av Linus Tech Tips-krisen under all kritik. Fattar att det är lätt att svälja betet med "tycker du också att de är skit nu?" för att öka engagement men kvaliteten blir tyvärr lidande.

Permalänk
Medlem

Känner mer att det har blivit en del click-bait nyheter på senaste.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Önskar de skrevs mer recensioner och gjordes tester på annan hårdvara. TV-guiden var mycket uppskattad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Känner mer att det har blivit en del click-bait nyheter på senaste.

Möjligtvis att det faller in under click-bait men nivån på artiklarna lämnar mycket att önska.

Artikeln om LTTs kvalitetspaus innehöll slarvfel, Prime-artikeln var direkt missvisande, Mullvad-artikeln hade felöversättning, data på kraschade hårddiskar innehöll så grundläggande fel att artikeln aldrig skulle blivit publicerad, rewrites saknar ofta källor så man får ofta börja googla för att förstå vad som faktiskt skett och många artiklar verkar vara ämnade att uppröra läsarna för att få kommentarer (LTT, prishöjning, Twitter, handelskrig, halvledare).

Samtidigt publicerar man fullt seriöst artikeln "Har du förtroende för Linus Tech Tips?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Nej, det går inte helt åt rätt håll tyvärr.

+ Bra nyhetsurval
+ Bra tester när det testas
+ Bra att de var på Computex...
- ..men varför inte en sammanfattande artikel och/eller video?
- Snälla, bara quiz när det är befogat
- Krönikor blir sällan intressanta
- Fredagspaneln:
- För långa uppehåll mellan varven
- På tok för långa och och ostrukturerade avsnitt när det är dags
- På tok för lite tester

En bra för- och nackdelslista som sammanfattar vad jag tror de flesta medlemmar tycker, inklusive jag.

Permalänk
Medlem

Borde inte @ceEEEEo och/eller @Enviro vara här och bemöta lite kritik?

Permalänk
Avstängd

Det enda jag kan tycka som ny här är att det är lite väl många sponsrade artiklar, jag gillar inte det då det får mig att lita mindre på recensioner.

Visa signatur

Ny här