Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Testpilot
Skrivet av WDac:

När jag gick med var det betydligt mindre gamers, och riktiga nördar med goda kunskaper. Inget annat tjaft skedde i forumet som idag, ,köpa bil tips, vad har ni o lön osv.

Allt var inte bättre förr men SweC forumet och recensionerna var det.

Rena rama "fimiljeliv.se forum" nu.

Det brukar vara en sådan effekt när tillväxten av användare ökar.

Reddit är ett praktexempel på detta:
En sida som bestod av nischade mindre grupper och allehanda vuxenfilmer är idag som deras slogan säger "framsidan av internet". Googlar man på ett tekniskt problem, ett diskussionsämne eller egentligen någon som helst form av debatt är det väldigt troligt att en Reddit-tråd dyker upp bland de första resultaten.

Vad har detta inneburit för Reddit?
Sidan har fått städa upp sig, den är numera mainstream.

Varför städa upp sidan?
För att fler användare innebär fler chanser för intäkter.
För att stora användarbaser har helt andra krav på sig sett utifrån.

--------

Jag vågar påstå att SweClockers inte är ett undantag för detta fenomen i slutändan. SweClockers är inte längre (endast) en liten nischad hemsida för hemmasnickrande överklockare. Det är en hemsida som dyker upp på framsidan av Google så fort en sökning på svenska görs gällande teknik. Det är en hemsida som har fått stor fokus på just dator- och konsolspel då det är såpass sammanknutet med teknik idag – för att inte glömma hur stort spel har blivit i allmänhet.

SweClockers är nordens och en av europas största största tekniksajter, med dagliga läsare vida utanför Sverige. Som redan nämnts i tråden är det omöjligt att vara alla till lags. En del ur den äldre skaran kommer vara missnöjda med lättare artiklar, medan den nya yngre tillströmningen kanske inte har lika stort intresse i extrem överklockning som vissa växt upp med. Likaså det sponsrade innehållet är en naturlig utveckling när användarbasen växer – Geeks AB är i slutändan ett vinstdrivande företag.

Givet allt ovan är det inte konstigt att det startas diskussioner utanför den tekniska sfären. Många har fler intressen än bara processorer och grafikkort. Vart vänder man sig för att diskutera dessa andra intressen, om inte hemsidan där alla samlas?

Personligen tycker jag det är kul att forumet frodas som det gör, att alla kan känna sig välkomna att prata om det mesta mellan himmel och jord – det är i slutändan valfritt att delta och inget som stör det redaktionella innehållet. Det mesta gamla finns kvar, det har bara tillkommit mer av annat också

Förtydliga lite.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag skapade konto här 2003. Nu inser jag plötsligt att det är 20-årsjubileum i år! Inte för att jag tänker fira, men det är ett rätt intressant sammanträffande att dessa frågor kommer upp just nu och jag sitter och skriver om min relation till Sweclockers, 20 år senare. Jag har inte varit aktiv hela den tiden, men tiden då jag var mest aktiv minns jag med glädje. Jag har mest använt forumet. Nyheter, recensioner och tester har jag inte följt så mycket.

Jag minns hur det var på Sweclockers under min tid, men eftersom jag inte är aktiv här längre så kan jag inte göra några jämförelser med hur det är idag. Om jag tittar förbi Sweclockers idag så är det oftast för att diskutera något IT relaterat med koppling till Sverige. Det kan också vara såna här metadiskussioner. Annars besöker jag nästan aldrig Sweclockers, varken för att läsa nyheter, recensioner eller för att diskutera teknik. Idag är ett undantag! Tacka (eller skyll) Google News för det!

Jag är väldigt snackig, jag tycker om att prata och jag tycker ännu mer om att skriva. Jag tycker om att diskutera och debattera saker, och jag har många tankar om många saker. Jag var en av de som skrev väldigt långa inlägg i forumet. De som minns mig kommer nog ihåg mig för det. Men det kommer bli ett väldigt långt inlägg idag om jag ska gå igenom alla de faktorer som jag tror har påverkat den här utvecklingen på Sweclockers som ni beskriver. Det är ju inte en sak ni beskriver heller, ett konkret problem. Utan det är flera olika saker som problematiseras här. Så hela argumenteringen för och emot blir väldigt rörig när man inte vet längre vad det är man diskuterar, när man inte kan precisera vad problemet är. Det blir som en klagomur där alla beklagar över det ena och det andra, och hur mycket bättre det var förr, istället för en saklig diskussion om ett konkret problem. Men det finns en faktor som varit avgörande både för att jag skapade konto här och för att jag senare lämnade forumet, och det handlar om språk.

Som jag minns det så var Sweclockers det första forumet som jag kunde hitta på den tiden, där alla skrev på svenska. Svenska är inte mitt modersmål. Men jag kan det som mitt modersmål. Mycket tack vare Sweclockers, när jag tänker efter. Att ämnet var datorer gjorde att jag kunde hålla igång länge. Jag var hellre inne på Sweclockers än Lunarstorm, eller "Snyggast" som många av mina mindre "nördiga" kompisar var inne på. Jag hade också konto på Lunarstorm, men jag insåg rätt sent att det inte var för mig, precis som Facebook inte är för mig. Jag tycker inte om ytliga saker eller ytliga personer. Det roligaste jag minns från min tid på Lunarstorm var mitt ständiga snickrande på olika designer av mitt "krypin". Det var på den vägen jag började leka med HTML och CSS. Jag upptäckte senare andra forum som 64bits.se och NordicHardware.se, men det var Sweclockers som blev min hemvist.

Allt eftersom jag lärde mig mer om datorer och nätverk så började jag allt oftare möta mer komplicerade tekniska problem och svaren började jag hitta på engelskspråkiga webbsidor. Jag blev länkad dit ibland från Sweclockers, men även jag själv började "googla" mer, och jag googlade då på engelska. Innan det så hade jag knappt använt Google Search faktiskt, för jag är inte så förtjust i det här att söka och hitta ett snabbt svar på en (lika snabb och dum) fråga. Snabbt ska det gå! Vad är tjusningen med det? Varför har alla så bråttom hela tiden? Man bara stressar ihjäl sig. Människan är ingen maskin.

Jag var starkt kritisk mot "googla det" och "LMGTFY" (Let Me Google That For You) attityden som man så ofta möttes av på webben för ett antal år sedan. Det fanns verkligen en period då nästan varenda fråga möttes av någon som svarade med "googla det". Det gäller inte bara Sweclockers, utan hela webben och platser där folk vänder sig för råd eller hjälp på något sätt. Någon var så fyndig att han registrerade domänen LMGTFY.com som fungerade som en ledsagare till Google Search. Ibland tror jag att det handlade om ren okunskap, och istället för att låta bli att svara, så svarade man med "googla det".

För mig var känslan av gemenskap och mänsklig kontakt mycket viktigare än alla sökmotorer tillsammans. Men inte sån ytlig kontakt av typen "googla det", utan kontakt där svaren har ett stoff eller innehåll (jag försöker hitta ett ord som motsvara engelskans "substance"). Ibland kunde jag svara att anledningen till att det går att "googla" och hitta svar är för att såna som jag gör det möjligt. För om ingen skriver något, eller på annat sätt skapar innehåll (videos, program och annat), så finns det inget för Google att hitta. Men "googla det" evangelister var likgiltiga. Jag vet inte om de var bara ignoranta och dryga, eller om de var så dumma så de verkligen trodde att Google hade en magisk hatt med alla svaren. Svaren man hittar på Google är ju inte Googles egna.

Jag ser en liknande utveckling nu med "ChatGPT" som håller på att fördumma och förslava hela världen. Folk är så tyvärr, de tänker bara på sin egen rumpa. De är inte så intresserade av tekniken i sig, utan det första och det sista de vill veta är vilken knapp de ska trycka på för att få ut pengar, eller få tekniken att göra deras hemläxa och annan "skitgöra" (saker som de upplever som jobbiga och vill helst undvika att göra, men ändå få lön för). Dessutom är det bara de själva som har ett problem som behöver lösas, ingen annan har några problem, ingen annan har några behov. Det mesta handlar tyvärr om att ta, och nästan inget om att ge eller att hjälpa en annan än sig själv. Det ser man i samhället i stort, men det lyser igenom på webben också i olika sammanhang. Det här blir lättare att se nu när nästan hela samhället har flyttat in på Internet. Man kan se vilka som gör vad och på vilket sätt de använder nätet. Nördarna är i en klar minoritet.

När någon kommer till din webbplats för råd och hjälp, och de möts av "googla det", så kan du räkna med att de går till Google nästa gång utan att du behöver skicka iväg dem. De kommer inte tillbaka. Varför skulle de komma tillbaka? Bara för att mötas av "googla det" igen? Det går att säga "googla det" med mer än två ord, och utan att det låter som en svordom. Om någon vill "googla" så går de till Google, de går inte till Sweclockers (eller vad det nu är för forum). De användare du har kvar i det läget är "googla det" poliser. Sedan undrar folk vad som har hänt med Sweclockers. Som flera av er varit inne på, det är så mycket annat som har hänt runtomkring, som inte beror på Sweclockers direkt. Mycket handlar om attityder och vad det är för folk som samlas under det här namnet, hur många de är i användarbasen, osv. Några användare från min tid har kanske blivit "gamla", andra har skaffat familj (och blivit gamla), några har kanske skaffat nytt intresse och en ny hobby. Några har säkert jagats bort med "googla det".

För mig har det handlat mycket om språket. Jag började söka mig till andra källor och resurser. Jag började läsa engelska mer, och jag började sedan skapa konton på engelskspråkiga webbplatser och skriva inlägg där. Sedan slog det mig en gång! Jag insåg att jag kunde lättare följa alla instruktioner, manualer och diskussioner på engelska, och även lära mig mer engelska, om mina program och operativsystemet var på engelska. Det här kan ha varit runt 2007 eller 2008. Jag tror att jag körde Windows Vista då. Då började jag installera allt på engelska. Och det är jag glad för, för idag kan jag engelska lika bra som svenska. Men det har också gjort att jag har distanserat mig från webbplatser som Sweclockers. Det bara blev så. Med engelska når jag ut till hela världen.

Även nyheter är mer tillgängliga på engelska, och de är tillgängliga innan de når fram till svenskspråkiga webbplatser. Jag har en ny telefon sedan ett par månader tillbaka, och på något vis så fick jag in Google News i den. Det är inget jag minns att jag har installerat. Antingen har den varit förinstallerad eller så blev den "återställd" från min gamla telefon (där jag inte använde den). Jag hade aldrig använt Google News tidigare. Ibland har jag bara använt "News" avsnittet i Google Search när jag har sökt något väldigt specifikt och nyhetsrelaterat. Det roliga är att jag nu vid två eller tre tillfällen har sett nyheter komma upp i Google News som länkar till Sweclockers, och det är efter att jag redan har läst samma nyhet, via Google News, men på någon engelskspråkig webbplats två dagar eller två veckor innan. Det säger också något om "näringskedjan".

Men jag saknar lite att kunna skriva och läsa om teknik på svenska (varför jag klickade på Google News länken till Sweclockers idag och snubblade sedan in på denna tråd). Jag hade planer på att starta ett nytt svenskt teknikforum för ett par år sedan, men när jag undersökte det så fanns det inget större intresse för det, så det blev inget av det. Jag märker också en nedåtgående trend vad gäller intresse för webbforum allmänt sett. Folk är numera inne på olika grupper i "sociala medier", och chattkanaler i "appar". Man vill så gärna vara en del av något större att de mindre kända forumen dör ut. Men Sweclockers rullar vidare i alla fall, även om det är i någon förändrad form. Bara en sån sak, överlevnadsförmågan och hur man hanterar migreringar och förändringar av olika slag, det värderar jag högt och Sweclockers har gjort bra ifrån sig där. Det kan annars vara spiken i kistan när ett forum bestämmer sig för att köra "nuke and pave" metoden istället för att migrera all data (eller så mycket som möjligt).

Oj! Det blev visst ett jäkla långt inlägg trots allt. Till sist finns det bara en sak att säga. Framåt Sweclockers, i 20 år till!

Fixade lite stavfel.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@JonasT är inte minst den okrönte konungen och vår frälsare, Chassi-Jesus! [änglakörer med Noctua-loggor]

Det finns bokstavligen ingen annan på internet som gör lika bra chassirecensioner, och jag har letat av och till i minst 10 år efter någon som kommer i närheten, för alla chassin som Sweclockers inte hinner testa. Tyvärr är det alltid alldeles för mycket detaljer som utelämnas kring bygget och de hoppar ofta över utrymmen som inte direkt är ämnade för komponenter; av med locket, rabbla specar, kanske visa I/O-plåten och baksidan i förbifarten utan att nämna några som helst dimensioner, BAM, klipp till färdig dator.

Bryr man sig om snygg kabeldragning, möjligheter till optimalt luftflöde utan att behöva köpa specialgrejer, vilka utrymmen som är åtkomliga att t.ex. dra kablar igenom, materialval och massa detaljer som hjälper en att börja planera sitt bygge... innan man istället fått hem chassit som man precis köpte i blindo för att någon HTPC-snubbe med bruna plastbrillor tycker att "den duger fint till gaming också" efter att ha benchat Harpan.

Sa inte Jonas i slutet av sommaren att han skulle vara borta ett halvår? Jag börjar undra om han slutat på riktigt nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Sa inte Jonas i slutet av sommaren att han skulle vara borta ett halvår? Jag börjar undra om han slutat på riktigt nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

<Uppladdad bildlänk>

Just det jag glömde bort det inlägget.

Skönt! Önska Jakob, Emil och Kenneth kom tillbaka men man kan väl inte få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker ditt svar ger bra eksempel på problemet han beskriver.

Uttryckte mig inte optimalt, var rätt på gasen. Jag kör och har kört både Nvidia och Amd genom åren. Jag har läst (för det mesta) och skrivit en del på Sweclockers och många andra siter genom åren och jag upplever faktiskt att de "två lägren" har blivit mindre framträdande. Man bör förstå att med fler användare så blir även den vokala minoriteten mer framträdande.

Jag köper dock att Ni anser att AMD har lite större hejarklack just nu, men det är också skäligt. Man vill ju heja på den som är "underdog" för tillfället då en jämn kamp mellan dessa enbart skulle gynna oss. Oavsett om man är Intel eller Amd-fan in i döden.
Med underdog syftar jag givetvis även ekonomiskt. Det krävs ett par år till med bra produkter för AMD för att ens komma ikapp Intels FoU-budget. Även om det gått bra för AMD de senaste åren så kan det krascha jävligt snabbt, särskilt med så pass lite resurser de har i jämförelse med Intel.

Alla bör jubla så länge det går bra för AMD tills AMD kommer ikapp. Det är en objektiv sanning.

Jag erkänner att jag har kört AMD-processorer för det mesta, men det är för att det varit det bästa alternativet sett till min budget för varje tillfälle.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag gav upp att bry mig om överklockning och dylikt då alla komponenter blev svindyra.

Sen har ju Sweclockers redaktion i princip blivit helt utbytt de senaste åren.

Sen har "nördarna" som hängde här förut kanske blivit upptagna med annat i livet såsom familjeliv eller arbetsliv.

Sen känns det lite som att den yngre generationen är mer mjukvara och mindre hårdvara, fick nyligen hjälpa min kusin att uppgradera hans rigg med 2 ram stickor då han var rädd att förstöra något.

Men största anledningen är nog priserna på komponenter = bristande intresse.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Sweclockers är ett generellt dataforum med framförallt generella frågor. Det blir av sin natur självklart att om man har en mer specifik fråga så söker man upp en sådan kanal. Där det finns fler som kan ämnet och ens inlägg inte försvinner direkt i mängden.

Det tråkiga nu är att allt är så himla dyrt. Det spelar typ ingen roll vilken tillverkare som lanserar något och många tycker det inte är prisvärt.

Min åsikt kring dagens generation är att de har tillgång till andra saker än vad vi äldre hade, de lär sig då såklart inte samma sak. Vem som kan mest vi då eller dem nu, ja det är lätt att att bara se på det man själv kunde utan tänka på det andra..

Jag skulle t.ex. hjälpa en nyexad civilingengör i datateknik. Det var grundläggande saker som typ alla i min gymnasieklass kunde år 1997. Först blev jag fundersam på vad lite han kunde, sedan tänkte jag till. Han är ju inte uppväxt med ens windows XP.
Och då lär sig andra saker istället.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag köper dock att Ni anser att AMD har lite större hejarklack just nu, men det är också skäligt. Man vill ju heja på den som är "underdog" för tillfället då en jämn kamp mellan dessa enbart skulle gynna oss. Oavsett om man är Intel eller Amd-fan in i döden.

Budhas ord gör sig gällande även här. Balans! Det är vad det handlar om. Jag har alltid varit svag för den som är "underdog". Jag skulle inte komma hem helskinnad om jag gick på en fotbollsmatch där två rivaliserande lag möttes! Jag skulle svänga som ett pendelur mellan att heja på det ena och det andra laget. Jag skulle få stryk av inbitna supportrar från båda lägren! Som tur är så ser jag bara på fotboll från TV soffan. Men egentligen, om man tänker efter, så är det just när det svänger lite kring ett jämnt resultat som det är roligast att kolla på fotboll, när inget lag har övertaget och båda får kämpa lite om bollen.

Skrivet av hockexx:

Med underdog syftar jag givetvis även ekonomiskt. Det krävs ett par år till med bra produkter för AMD för att ens komma ikapp Intels FoU-budget. Även om det gått bra för AMD de senaste åren så kan det krascha jävligt snabbt, särskilt med så pass lite resurser de har i jämförelse med Intel.

Alla bör jubla så länge det går bra för AMD tills AMD kommer ikapp. Det är en objektiv sanning.

Jag erkänner att jag har kört AMD-processorer för det mesta, men det är för att det varit det bästa alternativet sett till min budget för varje tillfälle.

Jag har nästan bara kört Intel processorer i alla år, även med dålig budget. Man kan köpa den billigare modellen om det är fråga om pengar. Men min erfarenhet är att många program jag använt har fungerat bättre med Intel. Nu senast var det Android emulatorn som fungerade bättre med Intel, eftersom AMD inte hade något som motsvarade Intel HAXM programvaran som är en slags patch för att få hårdvaroacceleration i emulatorn, inifrån Windows.

Det har gått ett par år sedan dess nu, och nu har Google och Microsoft gått ihop och byggt om Android emulatorn som Google använder sig av i Android Studio, och Microsoft har slopat sina egna Android emulatorer till förmån för den här gemensamma. Så att den nya emulatorn fungerar bra även med AMD processorer och deras AMD-V och andra relevanta virtualiseringstekniker, precis som motsvarande Intel VT-x.

Det var synd att hårdvarostödet fanns för allt det här i AMD processorn från början, men att programvaran var sydd efter Intels kostymmått. Det var ungefär då jag bytte till AMD Ryzen och märkte direkt av det här eftersom jag behövde använda Android emulatorn. Det paradoxala var att AMD processorn var överlägsen Intels, men bara Intels gick att använda tack vare HAXM. Generellt sett så är Intel ett mjukvaromässigt starkare bolag än AMD. Hade det inte varit så, så hade AMD släppt något som motsvarar "HAXM" över en natt. Men AMD vänder sig i första hand till "gamers" så det var nog inte många som hörde av sig och klagade. Det man inte saknar klagar man inte över heller. För i grunden var det inte deras fel eller problem. Det var något som Google och Microsoft behövde lösa. Och det har de gjort nu, men det tog ett par år, vilket är mycket dåligt. Samtidigt så fungerade AMD-V med Android emulatorn under Linux! Men då var man tvungen att byta miljö, verktyg och språk till Java.

Det här var kort sagt ett fiskben som satte sig i halsen på mig när jag äntligen bytte från Intel till AMD. Problemet var också "jag själv" enligt vissa, eftersom jag använde "fel" miljö. De menar att jag ska använda Linux. Som om det är ett alternativ! Det är inte alltid möjligt att byta, inte utan att först ägna ett par månader eller år åt att skriva om hela appar och annat till Java. Det tog ju ett par år för självaste Google och Microsoft att bygga om Android emulatorn så att den fungerar optimalt med AMD processorer under Windows. Men hellre att de gör rätt från början och från källan till problemet och skriver om emulatorn så att den fungerar på mer än ett operativsystem, än att jag skriver om mina appar och gör mig beroende av olika fullösningar som HAXM. Men den här inställningen från Linux lägret bekräftar bilden av att AMD + Linux = Sant och Intel + Windows = Wintel. Det är sånt man brukade skämta om förr i tiden. Men här framträder det som en helsanning.

Allt beror på vad man ska ha det till. Det finns massa såna här detaljer som man inte tänker på när man är inne och tittar på priser. Ska man köra Linux enbart så ska man kanske undvika Nvidia för grafiken. Drivrutinsstödet för Nvidia under Linux är fortfarande mycket dåligt, även om man inte är en purist som bara kör öppen källkod. Där kan AMD vara ett bättre alternativ. Återigen, AMD + Linux = Sant.

Det är bra att vi har kommit över den tröskeln. Nu har AMD processorn ett till användningsområde. Nu går den att använda även till Android emulering i Windows med hårdvaroacceleration. Just nu har jag två Intel och två AMD datorer. Skulle jag bygga nytt idag så skulle jag nog välja AMD igen, dels för att de är en "underdog", dels för att deras processor fungerar nu med det mesta jag gör på datorn, och dels för att de ger mer värde för pengarna trots att de prismässigt är nästan på samma nivå som Intel.

Skrivet av Oliver91:

Jag gav upp att bry mig om överklockning och dylikt då alla komponenter blev svindyra.

Jag har aldrig brytt mig om överklockning då jag inte alltid har haft råd med att köpa lite finare komponenter som gav bra "avkastning" så att säga vid överklockning. När jag sedan hade råd så hade överklockning blivit en vetenskap och tävlingsform, med ungefär hundra systemparametrar som skulle ställas rätt för att få ut 5% mer i prestanda eller slå nytt världsrekord i antal GHz, under rätt förutsättningar så som kylning med flytande kväve.

Efter det så blev överklockning allt mer automatiserad, med saker som XMP profiler. Dagens processorer har inbyggda tekniker som gör att de kan överklocka sig själva. På så vis skulle man kunna hävda att industrin har "snott" ifrån oss glädjen i att överklocka själva. Det är som med bilar och allt annat tycker jag, som knappt går att byta lampor på utan att rulla in på en serviceverkstad, antingen för att lampan är så bra gömd eller för att det är bilens hundrafemtio datorer som klagar annars och vägrar starta bilen efteråt om man byter själv. Människan har blivit felkällan som måste rationaliseras bort från allt tänkande och mekande. Annars minns jag tider då "överklockning" gick ut på att flytta på "jumpers" (byglar) för att avsiktligt göra inadekvata CPU inställningar direkt på moderkortet.

Sedan tycker jag inte att priser på komponenter har blivit så mycket dyrare överlag. Det är klart att vissa komponenter sticker ut, så som grafikkort. Det är dock inte nördarnas fel, det är alla dessa industrier som har uppstått runtomkring som har drivit på priserna.

Men vissa komponenter är betydligt billigare än för bara fem år sedan. Ett exempel är SSD diskar. De är så billiga att Samsung nyligen har sagt att de ska skära ner på produktionen för att skära ner på tillgången, för att få upp priserna. De är sist i ledet att ta ett sånt här beslut, andra tillverkare har redan använt sig av den taktiken i ett år nu. Men Samsung är världens största tillverkare av minneskretsar och det är deras enskilt största inkomstkälla, så det lär nog märkas av på marknaden. Så ska man köpa SSD så är det bra tid att köpa nu.

Skrivet av Oliver91:

Sen känns det lite som att den yngre generationen är mer mjukvara och mindre hårdvara, fick nyligen hjälpa min kusin att uppgradera hans rigg med 2 ram stickor då han var rädd att förstöra något.

Jag skulle säga att det är mer fokus nu på digitalt skapande. Alltså mjukvara då, men på olika sätt. Det kan vara att man använder mjukvara för att skapa digitala artefakter av olika slag, eller att man använder en programvara för att skapa en annan programvara, alltså programmering. Hårdvara hamnar någonstans i bakgrunden. Det är klart att man inte kan något om hårdvara då, eller kan väldigt lite. Även om man kan jättemycket om hårdvara för att man varit tvungen att läsa på om det om man gått en formell utbildning, så betyder det inte mycket om man aldrig omsatt teorin till praktik.

Sedan tror jag att väldigt många av den yngre generationen ägnar sig åt att sitta med en kompis och glo i en kamera som sänder live, i hopp om att få många så kallade "följare", eller så chattar man av sin fritid istället för att bygga eller skapa något. Oavsett vem man är och hur man är som person, så går väldigt mycket av vår tid och vår uppmärksamhet åt att konsumera information och intryck av olika slag. I dessa tider gäller det att kunna filtrera och söka sig fram till kvalitativ inforamtion, pålitliga källor, och ägna sin tid åt något meningsfullt. Annars riskerar man att vara en "användare" och en "konsument". Med andra ord en slav som storföretagen kan tjäna pengar på och bygga sina imperium på.

Skrivet av Oliver91:

Men största anledningen är nog priserna på komponenter = bristande intresse.

Det beror nog på vad man är ute efter. Grafikkorten är som sagt fortsatt dyra. Men även där finns det relativt billiga alternativ, om man bara vill meka lite med hårdvara. Man behöver inte lägga ut en halv månadslön på ett grafikkort. Man kan leka i den lilla ligan också. Det blir inte mindre roligt bara för att det är billiga komponenter, om bara intresset finns.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle t.ex. hjälpa en nyexad civilingengör i datateknik. Det var grundläggande saker som typ alla i min gymnasieklass kunde år 1997. Först blev jag fundersam på vad lite han kunde, sedan tänkte jag till. Han är ju inte uppväxt med ens windows XP.
Och då lär sig andra saker istället.

Som vadå? Vad var det han behövde din hjälp med som han inte har lärt sig under sin utbildning, som är så grundläggande? Och vad har han lärt sig istället då, undrar jag, om inte grunderna? För om det är något som står sig genom tiderna, så är det just grunderna, fundamentala saker i datatekniken så som "bit" och "Byte".

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt kring dagens generation är att de har tillgång till andra saker än vad vi äldre hade, de lär sig då såklart inte samma sak. Vem som kan mest vi då eller dem nu, ja det är lätt att att bara se på det man själv kunde utan tänka på det andra.

Det är inte bara saker de lär sig som skiljer sig åt, det är också hur de lär sig dessa saker. Ska man få använda sig av ChatGPT för att skriva sina rapporter och uppsatser? Vad ska vi ägna oss åt om AI ska göra vår hemläxa? Vilka saker lär man sig på det sättet och hur länge minns man det man lärt sig? Ska det få användas på nationella prov? Vem ska vara polis och hindra en från att använda AI och med vilka metoder? Om en ny teknik kan användas på fel sätt så kommer det också att användas på fel sätt, det är nästan garanterat.

Du har en civilingenjör i datateknik som frågar dig år 2022/2023 (?) om saker du lärt dig i gymnasieskolan år 1997. Där har du svaret på vem som kan mest. Det betyder att dina kunskaper fortfarande är relevanta. Trots att de är 26 år gamla! Det säger också något om formella utbildningar och examina. De blir allt mer irrelevanta när det gäller just IT. Det paradoxala i det här är att rekryterare ändå vill se att du har högskoleexamen för att du ska vara anställbar.

Jag känner till ett exempel där en IT expert som haft en ledande roll på ett svenskt jättebolag blivit varslad efter typ 20 år i tjänst, och det bara för att han saknade formell examen. Bolaget ville se att ett visst antal procent av deras anställda hade examen. Men han fick ett nytt jobb ganska omgående. Hans nya arbetsgivare fixade flytt till annan stad, lägenhet, tjänstebil, och det bästa av allt... körlektioner! Han hade inte körkort. Men att hans gamla arbetsgivare, som är ett av Sveriges största bolag, valde att släppa honom över en sån detalj är för mig obegripligt. Jag känner inte honom personligen, men jag hade en arbetskamrat som jobbade på samma avdelning, som har berättat det här för mig.

För mig är det inte så intressant vilken examen du har, utan vad du kan göra, vad du vill göra, och om du är villig att jobba hårt och lära dig nya saker hela tiden. Jag anställer hellre en med 20 års erfarenhet men utan examen, än någon med civilingenjörsexamen men utan erfarenhet.

För mig har det här med datorer alltid handlat om lek och lärande. Jag har nästan aldrig spelat spel på datorn. Jag spelade lite PC spel i början på 2000 talet. Annars spelade jag på olika konsoler så som SNES, N64, Mega Drive och Playstation, tills jag helt tappade intresse. Som barn tyckte jag om att lösa pussel och att ta isär mina leksaker för att se vad som finns inuti. Jag var så nyfikenhet. Ibland gick det inte att sätta ihop igen. När jag sedan började meka med datorer så var det mest hårdvara jag drogs till för jag tyckte om att jobba med händerna. Som jag minns det så började det med att jag bytte ut RAM minnen på en stationär Toshiba dator så att jag kunde ha hela 768 MB. Sedan började jag byta ut andra komponenter, det ena efter det andra, tills det inte var samma dator längre. På den vägen fastnade jag och har aldrig mer köpt en färdigbyggd dator. Om jag inte räknar in bärbara datorer. Min första bärbara skaffade jag ganska sent, runt år 2010, och även idag föredrar jag att använda stationära datorer. Bärbar dator använder jag bara under pistolhot, ungefär.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Du har en civilingenjör i datateknik som frågar dig år 2022/2023 (?) om saker du lärt dig i gymnasieskolan år 1997. Där har du svaret på vem som kan mest. Det betyder att dina kunskaper fortfarande är relevanta. Trots att de är 26 år gamla! Det säger också något om formella utbildningar och examina. De blir allt mer irrelevanta när det gäller just IT. Det paradoxala i det här är att rekryterare ändå vill se att du har högskoleexamen för att du ska vara anställbar.

Och så blir det en fråga om Pokemon och jag kan inte ett skit.
De flesta utbildningar på högskola är teoretiska, det hindrar folk inte bli superduktiga på det praktiska och även saker som inte ett dugg har med deras utbildning att göra som att spela golf.

När vi har en snabb teknikutveckling så kommer folk lära sig olika saker. När jag var liten så kunde typ varenda klasskamrat byta kolvringar på deras moped, det var något de gjorde i sömnen. Att däremot hitta onknappen och starta en dator var det inte alla som kunde.

Ju kortare tid som går ju mindre extremt blir det. Det vi lite äldre inte ofta tänker på är att dagens nyexaminerade går emot personer som knappt har sett en cd/dvd skiva. Vi underskattar hur snabbt tiden går.
Det leder till att saker som var självklara för oss äldre för 20år sedan, inte är saker som folk idag behöver tänka på och de aldrig har stött på problemet.

Att anställa ung vs gammal så finns det olika argument för den ena och den andra. Till viss del vill företag ofta ha en blandning. Äldre personer har ju nackdelen att deras kroppar har blivit äldre. Tänk om man kunde få födas på nytt med ens kunskap, oj vad man skulle imponera som 18årig på IT-utbildningarna.

Om man ser på sweclockers forum så tycker jag de flesta datorbyggen är lite tråkiga. I att det ofta handlar om att man ska ha en väldigt massa pengar, ju mer pengar man kan lägga på exempelvis ett grafikkort ju bättre. Sedan ska dessa saker monteras och de passar bara på ett enda sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Wall of text

Du har helt rätt i att Intel är stabilare och har bättre stöd. Men detta handlar väldigt mycket om företagens FoU-budget samt marknadsandel. AMD med deras löjligt låga budget för forskning och utveckling ställt mot Intel kommer givetvis inte spela i samma division och det kräver att AMD är mycket, mycket effektivare sett till investering där för att ens hänga med. Även om de prestandamässigt kommer i kapp så blir det väldigt, väldigt svårt för dem att kunna ge samma stöd som Intel ger.

Sen marknadsmässigt. Varför skall utvecklare inte prioritera Intel när majoriteten av alla användare kör Intel? Det är fullt logiskt att Intel och även då Nvidia är mer krångelfritt. Men det krävs faktiskt att vi ger den som ligger i underläge en ekonomisk chans att hämta igen sig när de faktiskt spottar ut bra produkter och man ska ha i åtanke att när det gäller negativitet så handlar det i 99% av fallen om en vokal minoritet. Vi som människor fungerar så, vi är väldigt vokal när något är dåligt. Men vi är väldigt dålig på att ösa beröm över något som fungerar som det skall och det med all rätt, då det fungerar som utlovat.

Med tanke på hur högt andrahandsvärdet är i dag så är det inte en särskilt stor monetär risk att testa något utanför sin vana. Annat var det för 20 år sedan när hårdvaran tappade 50% värde så fort den lämnade butiken

Det finns absolut ingen som helst risk att utvecklingen skulle stagnera om det gick bättre för AMD ett tag. Men det finns en väldigt stor risk att utvecklingen skulle stagnera om AMD gör ett stolpskott likt Bulldozer igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Många bra kommentarer / svar som förmodligen redan täcker allt. Men jag tänker bara tillbaka på mina första forum jag hände på som ungdom, jesper.nu och fragbite. Dessa har dött helt sedan flera flera år tillbaks och ersatts med andra kanaler. Idag är väl Discord och privata grupper via t.ex telegram det nya och för i tiden var mIRC det man ville hänga i.

Forumdelen ändras väl generellt till en hårdare attityd tack vare twitter och facebook, vi är vana med en drygare approach på internet mot anonyma användare.

Sedan jag började använda twitter mer och mer kan jag nog erkänna att mitt egna internetanvändande blivit mer toxic, efter att ha läst alla urbota idiotiska kommentarer inom alla olika områden oavsett om det är trollkonton eller ej så börjar man nog själv byta karaktär också.

Summa summarum, jag själv skulle inte bli förvånad om internet rent generellt blir en sämre plats än vad den var för 20 år sedan Algoritmerna är byggda för att skapa politiska drev där man själv blir indragen om man inte har ett vakande öga kring all information man tar till sig. Och det blir bara mer och mer polariserat

Men sen finns det såklart en hel del positiva sidor också och givetvis förändras saker och ting oavsett. Den nya generationen reflekterar ju inte på hur det var förr i tiden med old school sweclockers som vi gör men förmodligen kommer de om x antal år se tillbaka på denna tid som underbar pga nostalgi etc.

Permalänk
Medlem

Det är inte Swec som ändras utan det är folket, och tekniken. Inledningsvis använde vi ju Swec för att diskutera om och lära oss överklocka och sen några nätaggregat senare även lära oss hur mycket kraft som krävs och då även slutligen lära oss kyla ner systemet till bra nivåer. Det handlade om mycket pillande och många inköp av kylning och neonrör.

Sedan när allt detta var gjort så fick vi äran att skryta om siffrorna från 3dMark i en annan tråd på forumet.

Den kunskapen behövs inte idag då allting går att köpa färdigt. Jag har ganska dålig koll på alla moderna komponenter men kan fortfarande felsöka och montera ihop datorer. Kunskapen vi skaffade då är något alla gamers inte längre har, det är en minoritet av gamers idag som besitter någon större kunskap om datorer. Detta just för att det inte behövs längre.

Bytte nyligen till en SSD på en gammal laptop med 670Mx vilket gav nytt liv och nu kan sonen spela Fortnite på den. Han fick vara med vid monteringen osv.

Hans 17-åriga kusin spelar dagligen men har aldrig ens sett insidan av en dator och vet inte vad han har för grafikkort osv.

Permalänk
Medlem

Då denna tråden blivit väldigt bred från trådskaparens inlägg om forumet så passar jag på att lägga in lite feedback också med ett försök att va konkret.

  1. Nyhetsartiklar: Bra kvalite överlag, saknar hårdvarufokus men fattar att Swec riktar in sig på en bredare publik, enstaka click bait artiklar

  2. Recensioner: Bra, men alldeles för få, bara GPU och CPU nu känns det som (men min go-to med era prestanda index)

  3. Testpilot recensioner: Bra kvalite, men lite ointressant när man inte får jämförelser mot andra konkurrerande produkter

  4. Quiz: Fortfarande skoj men nästan för mycket senaste tiden och icke datorerelaterat eller sponsrat

  5. Krönikor: Njae, intressant i samband med något aktuellt ämne men det har blivit lite inflation nu, nästan så ni blivit tillsagda att alla måste skriva en .

  6. Använder du / Snabbkoll: Känns mest som insamling av data för att sälja vidare eller skapa diskussion/trafik till forumet

  7. Helgsnack: Njae inget för mig, ingen direkt substans, känns som man bara vill skapa diskussion/trafik till forumet

  8. Fredagspanelen = Ok men inte lika bra som förr, denna va svår så måste göra ett större utlägg.
    Har till och med kollat tillbaka lite på äldre fredagspaneler för att jämföra. Jag bortser från Jonas/Emil duon som slår alla youtube kanaler och inte är realistiskt att nå den nivån igen .
    Så här kommer det jag kommit fram till:

    • Upplägget som ni sitter vid kaffebordet nu är sämre, riktar inte fokuset mot oss tittare, känns mer som ni har en egen pratstund som vi får titta in på

    • Samspelet/synken känns inte lika bra som förr, tidigare kändes det mer som båda två tagit fram agendan och driver den tillsammans genom hela fredagspanelen. Nu mer som två personer som har förberett sina egna delar var för sig och sen berättar om det för den andre personen på fredagspanelen. Vilket förstärks av hur ni sitter.

    • Mer tekniknörderi eftersöks, jag vill se mer "hands on" där ni tar med hårdvaran på bordet (t.ex visa 4070 storlek jämfört med 4090 visar 4070 partnerkorten osv), mer hårdvarurykten (kan vara torka nu) eller ha med någon rolig teknisk pryl som man kör mini recession på live som förr. Och ännu en gång så sitter ni sämre nu för att kunna göra sånt här

    • Summerat släng bort kaffebordet så blir allt bra

  9. Forumet: Bra nivå jämfört med dagens (låga) standard på alla forum

  10. Hemsidan: Bra upplägg och reklamen är relevant så jag låter den vara kvar och med prestandaindex i nån snabblänk blir det super

Summerar jag detta så känns det som Swec går mer mainstream med mer fokus på insamlande av information än skapande och mer mängd och bredd inom teknik generellt än djupdykningar inom PC och hårdvara. Detta passar min smak sämre tyvärr.

Detta är bara mina personliga åsikter som gammal hårdvarunörd som besöker Swec flera gånger per dag. Inlägget blev så mycket längre än tänkt så då kan jag lika bra slänga in följande bilder .

BCT - (Before Coffee Table):

ACT - (After Coffee Table):

Permalänk
Medlem

Heh, stackars ungdom. När ÖD/ÖÄ stängdes för en miljard år sedan, det var då Swec gick från ett skoj forum till ett... forum...
Missförstå mig rätt, det är ett bra forum vad gäller kunskap och dylikt, men bortsett från något fniss för sig själv lite tyst en eller två gånger i månaden har det inte varit skoj på över ett decennium.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Säkert som med mycket annat. Förut var datorintresse liten och nischad. Idag är det en mångmiljardindustri. SWEC har vuxit med detta och från att ha varit ett rätt litet forum med några nördar som snackade sinsemellan så är det även en stor industri och drivs av ett stort företag som allt gör numera. Medlemmarantalet har skjutit i höjden och det mesta kan man hitta här, även mycket som inte har med datorer att göra. både på gott och ont.

Omvärlden har ändrats och då kan man inte stå still.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Ortovox

Det är precis så jag känner om SweC också.
Krönikor kan vara intressanta men den tiden de har lagt ner på dessa skulle man kunna skriva små recensioner eller små guider eller vad som helst. Det är garanterat ett beslut som är taget uppifrån eftersom fz har många också. Krönikor och Helgsnack är nog för att locka besökare som du säger. Material utan material... (kan vara roligt också)

Fåtöljerna i sig tycker jag inte är fel, men att de glömmer bort att de pratar som att vi skulle sitta mitt emot, det är säkert en träning. De flesta ville ha lite mer avslappnad snack, det är lätt att det blir så seriöst när man sitter som en nyhetsreporter vid ett bord med ett papper. Så fåtöljerna fungerar om de inte glömmer bort oss. Min personliga åsikt är att Fredagspanelen består av Noelia varvat med Calle eller André.

Fz som kör live läser ju i chatten och kommenterar live, så där får man koppling. Tyvärr så lyckades inte SweC när de provade detta, men kanske värt att testa lite Live med små projekt igen. Tyckte om när de spontant testade saker live i studion några gånger.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av henjo127:

Jag har följt detta underbara forum i många år, and I loved it!
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
Tyvärr ganska snabbt också, det har uppenbarats på knappt ett till ett och halvt år. För mig finns det två heta teorier:
Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?
Vet inte säkert, men jag har blivit tvungen att leta mig till andra forum för att få mitt behov tillfredsställt.
Nu saknar jag verkligen en svensk plattform för silicon lovers.

Med vänliga Hälsningar /Henrik

Förvirrad?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Heh, stackars ungdom. När ÖD/ÖÄ stängdes för en miljard år sedan, det var då Swec gick från ett skoj forum till ett... forum...
Missförstå mig rätt, det är ett bra forum vad gäller kunskap och dylikt, men bortsett från något fniss för sig själv lite tyst en eller två gånger i månaden har det inte varit skoj på över ett decennium.

Haha ÖÄ, det var många som blev ordentligt kränkta. Folk började ringa Castor, men de ringde till fel Tomas, så Castor gick ut med sitt rätta nummer så den stackars andra Tomas T skulle få vara ifred. Hahaha!

Permalänk
Medlem

Relaterat till personalomsättningen på Sweclockers: Vet inte om det har nämnts nån annanstans, men vad har hänt med den nye chefredaktören Anders? Just nu står Per Melander som tf chefredaktör.

https://www.sweclockers.com/info/redaktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av henjo127:

Jag har följt detta underbara forum i många år, and I loved it!
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
Tyvärr ganska snabbt också, det har uppenbarats på knappt ett till ett och halvt år. För mig finns det två heta teorier:
Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?
Vet inte säkert, men jag har blivit tvungen att leta mig till andra forum för att få mitt behov tillfredsställt.
Nu saknar jag verkligen en svensk plattform för silicon lovers.

Med vänliga Hälsningar /Henrik

Håller med dig 100%
Antal inlägg är irrelevant.

Har yppat detta sedan några år tillbaka, inläggen tas bort.

Vi har ingen rättighet att finnas på Swec. Så det är bara att gilla läget...riktigt tragiskt är det.
Varför tror du flera medarbetare den senaste tiden har lämnat, bara en fråga från en riktigt gammal jävel!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av danielwerner:

Relaterat till personalomsättningen på Sweclockers: Vet inte om det har nämnts nån annanstans, men vad har hänt med den nye chefredaktören Anders? Just nu står Per Melander som tf chefredaktör.

https://www.sweclockers.com/info/redaktion

Det presenterades i en annan tråd, när frågan kom upp

#19936172

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det presenterades i en annan tråd, när frågan kom upp

#19936172

Ah, tack! Jag letade och sökte men hittade inget.
Trist, kan inte ha jobbat över ett år ens, väl? Eller går tiden bara fortare än jag tror?

Edit: Läste lite mer - under 6 mån t.o.m, med lite mer info i tråden. Då är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:
  1. Quiz: Fortfarande skoj men nästan för mycket senaste tiden och icke datorerelaterat eller sponsrat

  2. Använder du / Snabbkoll: Känns mest som insamling av data för att sälja vidare eller skapa diskussion/trafik till forumet

Lätta pengar att få in låt ett företag göra reklam och maskera det som en quiz där frågorna och svaren såklart är på något sätt kopplat till produkten företaget vill sälja så man får med fördelar/nackdelar av att äga/inte äga produkten i quizet.

Används som underlag för annonsäljarna så annonsköparna har lite insyn i vad som funkar att köra som annons/sponsradartikel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är någon större skillnad men minns kanske inte hur det var förr. Största skillnaden är väl att hårdvara blivit dyrare, överklockning inte är värt det längre mot när man kunde köpa billig CPU för 1500kr och klocka den så den presterade som en för 6000kr.

Sen är det mer politik i allt i samhället på ett sätt som jag inte minns att det var på 00 talet. Eller så är det bara för man är äldre och sätter sig in mer i politik. Men som jag minns det var hårdvara och spel nästan befriade från politik förr. Första gången politik blev inblandad som jag minns det var när Piratpartiet blev stora pga FRA.

Men har inte märkt att folk skulle bete sig mycket värre än förr. När man har en fråga får man oftast trevliga och relevanta svar tycker jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Men har inte märkt att folk skulle bete sig mycket värre än förr. När man har en fråga får man oftast trevliga och relevanta svar tycker jag.

Tycker själv tvärtom att folk på forum väldigt ofta var mycket drygare emot nya användare och sällan ville hjälpa folk. Numera så känns det snarare tvärtom att folk väldigt gärna ställer upp för varandra över nätet. Ja, förutom på Twitter där alla beter sig som om de befann sig på fotbollsplanen i årskurs 7.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag tycker att trådarna ofta blir otrevliga nuförtiden.
Hade gärna varit med mer i diskussionerna men orkar inte med attityden.
Speciellt otrevligt blir det ifall någon har postat något som är direkt felaktigt faktamässigt.
Då blir man dumförklarad med 100 poster.
Se bara första svaret i denna tråd.
Istället för att komma med en frågeställning eller helt enkelt lägga fram sin
så kollar man antalet poster han gjort och trycker ner han i skosulorna.
Och då har han ändo inte postat något speciellt faktabaserat utan förklarat
sin känsla.

Jaa jag vet att jag kommer ångra att jag postat detta snart då någon kommer
hitta något fel i min post och trycka ner mig i mina skosulorna...

Jag kollade också upp TS inlägg innan jag började läsa svaren på tråden, och kom även fram till att det var rätt konstigt att någon som inte aktivt deltagit i något tycker det är trist att det försvunnit. Lite som att klaga på att centrum dör samtidigt som man gör alla sina inköp på ett köpcenter i utkanten av staden. Vidare blir det rätt svårt att bemöta påståendet om att det blivit sämre, när man inte håller med men samtidigt inte ens riktigt vet vad TS menar, då det inte finns gamla inlägg att gå på och tråden i sig endast nämner något om "brands".

Vilka svar förväntar man sig från de som inte håller med? Hur är denna kritik samma som att dumförklara personen? Anser du att jag dumförklarar dig just nu genom mitt ifrågasättande av ditt inlägg? Ångrar du att du skrev det?

Skrivet av ElectroGeeza:

Allt eftersom jag lärde mig mer om datorer och nätverk så började jag allt oftare möta mer komplicerade tekniska problem och svaren började jag hitta på engelskspråkiga webbsidor. Jag blev länkad dit ibland från Sweclockers, men även jag själv började "googla" mer, och jag googlade då på engelska. Innan det så hade jag knappt använt Google Search faktiskt, för jag är inte så förtjust i det här att söka och hitta ett snabbt svar på en (lika snabb och dum) fråga. Snabbt ska det gå! Vad är tjusningen med det? Varför har alla så bråttom hela tiden? Man bara stressar ihjäl sig. Människan är ingen maskin.

Jag var starkt kritisk mot "googla det" och "LMGTFY" (Let Me Google That For You) attityden som man så ofta möttes av på webben för ett antal år sedan. Det fanns verkligen en period då nästan varenda fråga möttes av någon som svarade med "googla det". Det gäller inte bara Sweclockers, utan hela webben och platser där folk vänder sig för råd eller hjälp på något sätt. Någon var så fyndig att han registrerade domänen LMGTFY.com som fungerade som en ledsagare till Google Search. Ibland tror jag att det handlade om ren okunskap, och istället för att låta bli att svara, så svarade man med "googla det".

För mig var känslan av gemenskap och mänsklig kontakt mycket viktigare än alla sökmotorer tillsammans. Men inte sån ytlig kontakt av typen "googla det", utan kontakt där svaren har ett stoff eller innehåll (jag försöker hitta ett ord som motsvara engelskans "substance"). Ibland kunde jag svara att anledningen till att det går att "googla" och hitta svar är för att såna som jag gör det möjligt. För om ingen skriver något, eller på annat sätt skapar innehåll (videos, program och annat), så finns det inget för Google att hitta. Men "googla det" evangelister var likgiltiga. Jag vet inte om de var bara ignoranta och dryga, eller om de var så dumma så de verkligen trodde att Google hade en magisk hatt med alla svaren. Svaren man hittar på Google är ju inte Googles egna.

Jag skulle tro att anledning till att "LMGTFY" (samt uttryckets äldre kusin, RTFM - Read The Fucking Manual) inte sker lika mycket nu som för några år sedan är ju för att syftet med det uppnåtts; folk har blivit bättre på att självmant snabbt och enkelt kolla upp information som rimligen kan hittas med en snabb och enkel sökning, istället för att ställa triviala frågor om och om igen på ett forum.

Vissa forum uttrycker ju också explicit just detta, att man ska söka på forumet först och se om någon redan ställt samma fråga innan, så man inte har sjuttioelva trådar om samma sak. Googla bör man göra rimligen göra redan innan man söker på forumet. Detta leder till allmänt bättre kvalitet på forumet då faktiskt relevanta frågor inte drunknar bland en massa helt onödiga trådar, samt ännu värre, dubbletter av dessa. Dessutom får ju frågeställaren svaret direkt, istället för att behöva vänta på att någon "ickemaskin" tar sig tiden att svara (efter att eventuellt ha googlat det själv...).

Om du söker och inte hittar (eller t.ex. inte förstår det du hittar), då frågar du, exempelvis på ett forum. När andra sedan söker samma svar, googlar de förhoppningsvis först, och hittar din fråga.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag kollade också upp TS inlägg innan jag började läsa svaren på tråden, och kom även fram till att det var rätt konstigt att någon som inte aktivt deltagit i något tycker det är trist att det försvunnit. Lite som att klaga på att centrum dör samtidigt som man gör alla sina inköp på ett köpcenter i utkanten av staden. Vidare blir det rätt svårt att bemöta påståendet om att det blivit sämre, när man inte håller med men samtidigt inte ens riktigt vet vad TS menar, då det inte finns gamla inlägg att gå på och tråden i sig endast nämner något om "brands".

Vilka svar förväntar man sig från de som inte håller med? Hur är denna kritik samma som att dumförklara personen? Anser du att jag dumförklarar dig just nu genom mitt ifrågasättande av ditt inlägg? Ångrar du att du skrev det?

Ja men se där. Jämför ditt svar på mitt inlägg med första svaret på TS inlägg. ENORM skillnad!
Det vi har är ju en diskussion utan påhopp och dumförklaringar.
Dock håller jag inte med om din metafor.
Om jag skulle ge ett exempel ur mitt perspektiv: Jag tycker det är tråkigt om dem lägger ner
Gröna Lund. Har aldrig varit där. Har jag inte då rätt att tycka detta eftersom jag aldrig varit där?

Nej jag känner mig inte påhoppad av ditt inlägg för att du ifrågasatte min åsikt och förklarade din
ståndpunkt i det hela. Det är det forum går ut på. Vi diskuterar och respekterar varandras olika åsikter.
Att bara svara med "Du har ingen rätt att yttra dig."-stilen tillför ju inte mycket till en diskussion.
Hoppas det gav en klarare bild av var mitt tidigare inlägg kommer ifrån.

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Då denna tråden blivit väldigt bred från trådskaparens inlägg om forumet så passar jag på att lägga in lite feedback också med ett försök att va konkret.

  1. Nyhetsartiklar: Bra kvalite överlag, saknar hårdvarufokus men fattar att Swec riktar in sig på en bredare publik, enstaka click bait artiklar

  2. Recensioner: Bra, men alldeles för få, bara GPU och CPU nu känns det som (men min go-to med era prestanda index)

  3. Testpilot recensioner: Bra kvalite, men lite ointressant när man inte får jämförelser mot andra konkurrerande produkter

  4. Quiz: Fortfarande skoj men nästan för mycket senaste tiden och icke datorerelaterat eller sponsrat

  5. Krönikor: Njae, intressant i samband med något aktuellt ämne men det har blivit lite inflation nu, nästan så ni blivit tillsagda att alla måste skriva en .

  6. Använder du / Snabbkoll: Känns mest som insamling av data för att sälja vidare eller skapa diskussion/trafik till forumet

  7. Helgsnack: Njae inget för mig, ingen direkt substans, känns som man bara vill skapa diskussion/trafik till forumet

  8. Fredagspanelen = Ok men inte lika bra som förr, denna va svår så måste göra ett större utlägg.
    Har till och med kollat tillbaka lite på äldre fredagspaneler för att jämföra. Jag bortser från Jonas/Emil duon som slår alla youtube kanaler och inte är realistiskt att nå den nivån igen .
    Så här kommer det jag kommit fram till:

    • Upplägget som ni sitter vid kaffebordet nu är sämre, riktar inte fokuset mot oss tittare, känns mer som ni har en egen pratstund som vi får titta in på

    • Samspelet/synken känns inte lika bra som förr, tidigare kändes det mer som båda två tagit fram agendan och driver den tillsammans genom hela fredagspanelen. Nu mer som två personer som har förberett sina egna delar var för sig och sen berättar om det för den andre personen på fredagspanelen. Vilket förstärks av hur ni sitter.

    • Mer tekniknörderi eftersöks, jag vill se mer "hands on" där ni tar med hårdvaran på bordet (t.ex visa 4070 storlek jämfört med 4090 visar 4070 partnerkorten osv), mer hårdvarurykten (kan vara torka nu) eller ha med någon rolig teknisk pryl som man kör mini recession på live som förr. Och ännu en gång så sitter ni sämre nu för att kunna göra sånt här

    • Summerat släng bort kaffebordet så blir allt bra

  9. Forumet: Bra nivå jämfört med dagens (låga) standard på alla forum

  10. Hemsidan: Bra upplägg och reklamen är relevant så jag låter den vara kvar och med prestandaindex i nån snabblänk blir det super

Summerar jag detta så känns det som Swec går mer mainstream med mer fokus på insamlande av information än skapande och mer mängd och bredd inom teknik generellt än djupdykningar inom PC och hårdvara. Detta passar min smak sämre tyvärr.

Detta är bara mina personliga åsikter som gammal hårdvarunörd som besöker Swec flera gånger per dag. Inlägget blev så mycket längre än tänkt så då kan jag lika bra slänga in följande bilder .

BCT - (Before Coffee Table): <Uppladdad bildlänk>
ACT - (After Coffee Table): <Uppladdad bildlänk>

Mycket bra beskrivning om läget, håller med om typ 98%.
Var tyvärr länge sedan jag tittade på fredagspanelen, orkar inte med 15 min svammel innan det händer något samt 10ish minuter fade out på slutet - så var det när jag tittade sist.
Den klart tunnare mängden av tester ger ju behov av mer quiz och annat.
Bra urval av branschnyheter dock.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att sätta finger på exakta problem, men jag håller med många tidigare svar.

Sweclockers kändes extremt nischat på ett bra och behagligt sätt förr...så mycket kunskap och intressanta trådar, tester och diskussioner...fördjupande om data, överklockning...alla godbitar handplockades ur kakan och serverades till oss medlemmar som gav mersmak.

Nu känns det betydligt mer som 'Familjeliv' som tidigare nämnts...mycket blandade trådar och själva biten med hårdvara känns mest inriktat helt och hållet för huvudsakligen 'Gaming'.

Jag håller även med om att forumet har fått ett betydligt hetare temperament gällande dryghet, otrevliga svar,besserwisser etc...en bidragande orsak kanske är 10 trådar om köpråd under samma kväll utan att TS efterforskar lite själv först...men den medelmåttiga nivån om hur man kan vara trevlig men konstruktiv måste bli lite bättre!

En redan nämnd punkt är också att mycket tester och recensioner känns väldigt sponsrat, reklam från golv till tak.

Jag köper att den yngre publiken anländer och att tiderna förändras...men jag personligen känner av att den där gnistan som Sweclockers levererade för många år sedan har helt slocknat.

Kan ledningen vara en bidragande anledning?

Byte av chefredaktör till och från, jag får en känsla av att havet är lite ostabilt inom redaktionen.

Jag saknar verkligen tester med Jonas, Emil, Kenneth med flera...och Anton, wow vilken otroligt kunnig och underbar skåning!

Med det sagt så vill jag inte lyfta fram något negativt om nuvarande redaktion!

Ni alla är otroligt härliga, kunniga och framförallt trevliga, men något saknas och det känns som om gamla koncept har skrotats helt.

Jag hoppas att ni tar till er det som medlemmar här skriver, för detta är nästan som ett andra hem för många av oss!

This...saknar!