Geforce RTX 4060 Ti klår Radeon RX 7600

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4060 Ti klår Radeon RX 7600

Videocardz presenterar prestandasiffror för de två grafikkort som väntar runt hörnet, där Nvidias variant ser ut att slå AMD på fingrarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läste fram till att jag såg att 4060 ti bara var drygt 10% snabbare än 3060 ti. Är inte det ett ovanligt liten prestandaökning mellan generationer?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstigt att 4060 Ti är bättre som den tänkta efterföljaren till 3060 Ti, som 7600 är till 6600. Sällan möttes dessa namnmässiga föregångare i tamburen heller, varken den pris- eller prestandamässiga. Vi vet iofs inte priset på 7600 än.

Det jag snarare tar med mig är att den relativa skillnaden var större mellan 3060 Ti och 6600 än vad den nu ser ut att vara mellan 4060 Ti och 7600. I Timespy (1440p) är 3060 Ti ca 44& snabbare och i raytracingtestet Speedway ca 111% snabbare än 6600. I den här generationen krymper avståndet, ledningen för 4060 Ti minskar till ca 25% snabbare, och i Speedway till ca 63% snabbare än 7600, dvs inte långt från en halvering av försprånget i båda fallen mellan dessa olika prisklasser. Så allt hänger väl på priset på 7600.

Det känns snarare som att 7600 spottar upp prestandan mer än 4060 Ti i sin prisklass, och jag tolkar det som att Nvidia troligen vill sälja mer på DLSS 3 än på ökningen i råprestanda.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att 4060 ti kör ifrån RX 7600 i pris även (annars blir det skevt på riktigt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Clickbait rubrik. För de som inte är insatta att korten är i olika klasser kan få för sig annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste fram till att jag såg att 4060 ti bara var drygt 10% snabbare än 3060 ti. Är inte det ett ovanligt liten prestandaökning mellan generationer?

15% är vad jag hört men det är lite ändå. Men inte alltid som det ökar rejält.

960 är inte så mycket snabbare än 760 men mer effektiv. Ser ut som liknande här.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste fram till att jag såg att 4060 ti bara var drygt 10% snabbare än 3060 ti. Är inte det ett ovanligt liten prestandaökning mellan generationer?

2% i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

jag tolkar det som att Nvidia troligen vill sälja mer på DLSS 3 än på ökningen i råprestanda.

Har inte det varit poängen med alla deras kort minus 4090?

Känslan är att Nvidia vill sälja tysta, svala kort som presterar något bättre än föregångarna. Men det är precis som du säger, inte rå prestanda som är det stora fokuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Clickbait rubrik. För de som inte är insatta att korten är i olika klasser kan få för sig annat...

Ska man jämföra korten så bör det väl rimligtvis ställas mot ett kort i samma prisklass, dvs 4060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ska man jämföra korten så bör det väl rimligtvis ställas mot ett kort i samma prisklass, dvs 4060.

Chansen är ju stor att kort i samma prisklass lär bli 4050. Rx 6600 går ju emot 3050, i pris, i prestanda är det en massaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har inte det varit poängen med alla deras kort minus 4090?

Känslan är att Nvidia vill sälja tysta, svala kort som presterar något bättre än föregångarna. Men det är precis som du säger, inte rå prestanda som är det stora fokuset.

Ja och mycket fokus på DLSS3 för mer prestanda. De pekar ofta på det som bevis på att det är betydligt större prestanda.

Sen finns det olika sidor att se det. Jag kan förstå dem på ett sätt men tycker ändå inte man kan jämföra ett kort utan det med ett kort med det. Möjligen om det fungerade i alla spel och om det fungerade precis som äkta FPS.

Bästa vore att öka rejält även utan DLSS3. Men numera är man positivt överraskad bara man för något mer prestanda för samma pris. Att de inte höjde priset mot 3060ti är ändå positivt jämfört med 4080.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja, att jämföra rx 7600 mot 4060ti blir fel.
Den bör ställas mot 4060 och inget annat.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

4060Ti får alltså stryk av 3070 och 7600 får stryk av 6700, 8 banor bådar heller inte gott för den som kör på PCIe 3.0.

Tänk om 4070Ti hade fått heta 4080, då hade 4070 fått Ti-tillägget och det här 4060 Ti hade hetat 4070 och presterat sämre än sin föregångare 3070.

4060Ti behöver släppas för max $249 och 7600 för $199 annars kan dom ruttna på hyllorna.
4060 Ti 16GB kanske kan klara $299 då mer VRAM kan överlappa få PCIe banor m.m.

Nej, dax att hämta ut mitt A750 för 1999Kr. (jag fick precis SMS om att det är framme på utlämningsstället)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänk om 4070Ti hade fått heta 4080, då hade 4070 fått Ti-tillägget och det här 4060 Ti hade hetat 4070 och presterat sämre än sin föregångare 3070.

Det troliga är att om den ursprungliga (idiotiska) planen hade gällt så hade inte 4070Ti funnits. Dvs 4070 hade varit vad den är oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja och mycket fokus på DLSS3 för mer prestanda. De pekar ofta på det som bevis på att det är betydligt större prestanda.

Sen finns det olika sidor att se det. Jag kan förstå dem på ett sätt men tycker ändå inte man kan jämföra ett kort utan det med ett kort med det. Möjligen om det fungerade i alla spel och om det fungerade precis som äkta FPS.

Bästa vore att öka rejält även utan DLSS3. Men numera är man positivt överraskad bara man för något mer prestanda för samma pris. Att de inte höjde priset mot 3060ti är ändå positivt jämfört med 4080.

Att fortsätta med native är självmord. Framtiden är uppskalning eller liknande tekniker. Finns inte på kartan att kort kommer kunna driva framtida upplösningar native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att fortsätta med native är självmord. Framtiden är uppskalning eller liknande tekniker. Finns inte på kartan att kort kommer kunna driva framtida upplösningar native.

Framtida upplösningar är i framtiden. Tror säkert många tyckte att 800x600 var good enough och grafikkort aldrig skulle kunna behöva klara högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Skulle inte förvåna mig. Dock verkar ingen ha börjat panikrensa lagren av gamla grafikkort än, 6950xt för 7-8k t.ex. anser inte jag vara en rensning med tanke på hur det ser ut nu.

Permalänk
Medlem

Många har blivit fartblinda, detta är kort som presterar bättre än 1080ti, sedan när blev ett 1080ti för klent för 1080p gaming?
Jag ställer mig än en gång i skaran som hävdar att detta är perfekta kort för 1080p. Men det för äntligen en relativ prisvärd summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har inte det varit poängen med alla deras kort minus 4090?

Känslan är att Nvidia vill sälja tysta, svala kort som presterar något bättre än föregångarna. Men det är precis som du säger, inte rå prestanda som är det stora fokuset.

Kan ändå förstå och uppskatta det. Nu sitter jag ju redan på ett vettigt kort från föregående generation och då blir det svårt att motivera 10k för att huvudsakligen gå ner i strömförbrukning. Däremot tilltalar 4xxx serien mycket mer på grund av den lägre strömförbrukningen. Minns fortfarande att jag kände att det största plusset när jag gick från 280X till GTX1080 var hur mycket svalare och tystare det var. Man satt inte och svettades i gaminghörnan längre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Många har blivit fartblinda, detta är kort som presterar bättre än 1080ti, sedan när blev ett 1080ti för klent för 1080p gaming?
Jag ställer mig än en gång i skaran som hävdar att detta är perfekta kort för 1080p. Men det för äntligen en relativ prisvärd summa.

Skulle tro att även ett rx6600 skulle fungera helt okej för 1440p med mer än 60 fps gaming. Många spel lär absolut kräva att man undviker ultra (Och får köra high.), och givetvis stäng av raytracing. Dock är prisläget för relativt high end gaming relativt lågt jämfört med andra hobbies, och givetvis dyrare än andra.

Givetvis kommer det att fungera jättebra för 1080p gaming, det är väl prisläget som blir den stora frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Skulle tro att även ett rx6600 skulle fungera helt okej för 1440p med mer än 60 fps gaming. Många spel lär absolut kräva att man undviker ultra (Och får köra high.), och givetvis stäng av raytracing. Dock är prisläget för relativt high end gaming relativt lågt jämfört med andra hobbies, och givetvis dyrare än andra.

Givetvis kommer det att fungera jättebra för 1080p gaming, det är väl prisläget som blir den stora frågan.

Skrivet av Semjonov:

Chansen är ju stor att kort i samma prisklass lär bli 4050. Rx 6600 går ju emot 3050, i pris, i prestanda är det en massaker.

Vad menar du? 299$ är ju redan utannonserat msrp till 4060.

Menar du att RX 7600 skulle lägga sig under på kanske 249$ och ställas mot ett eventuellt framtida 4050 kort?
Jag har iallafall mycket svårt att se att det skulle läggas på under 299$, men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste fram till att jag såg att 4060 ti bara var drygt 10% snabbare än 3060 ti. Är inte det ett ovanligt liten prestandaökning mellan generationer?

Inte riktigt på den här prisklassen, speciellt när 4060ti är billigare sett till inflation

Även med 30 generationen såg vi knapp 15% bättre kort.

På AMD's sida var det ännu värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Chansen är ju stor att kort i samma prisklass lär bli 4050. Rx 6600 går ju emot 3050, i pris, i prestanda är det en massaker.

Inte en chans med 7600, om inte AMD sänker priset. Vilket de 100% kommer behöva göra när Nvidia släpper 4060

Så ja, vi får se. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa RX 7600 för 4000kr.

Finns RX 6700 för 3500kr på Netonnet. Eller 6600xt närmre 2000kr 2nd hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Menar du att RX 7600 skulle lägga sig under på kanske 249$ och ställas mot ett eventuellt framtida 4050 kort?
Jag har iallafall mycket svårt att se att det skulle läggas på under 299$, men vi får väl se.

Tror de måste lägga det på $250 för att få nått sålt.

De kan iaf inte lägga sig på samma pris som 4060, då kommer folk välja den gröna även om 7600 har snäppet mer rasterprestanda.

BOM är nog tämligen snarlik den för 6650XT och den går för från $240 i dagsläget. Och dessutom så finns 6700 (utan XT) för $280.

Så det är rätt tufft motstånd för 7600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja och mycket fokus på DLSS3 för mer prestanda. De pekar ofta på det som bevis på att det är betydligt större prestanda.

Sen finns det olika sidor att se det. Jag kan förstå dem på ett sätt men tycker ändå inte man kan jämföra ett kort utan det med ett kort med det. Möjligen om det fungerade i alla spel och om det fungerade precis som äkta FPS.

Bästa vore att öka rejält även utan DLSS3. Men numera är man positivt överraskad bara man för något mer prestanda för samma pris. Att de inte höjde priset mot 3060ti är ändå positivt jämfört med 4080.

4080 presterar dock mycket bättre än 3080 så det känns som att 4080/4090 ur i en egen klass sedan kommer 4070 ti och nedåt som följer logiken om att vara lite bättre i prestanda men inte jätteimponerande.

Permalänk
Medlem

Det som sticker mest i mina ögon är hur lite dual-issue fp32 verkar ge. Och att påståendena om effektivare cache i alla fall inte verkar särskilt relevant för N33. Samma bandbredd, samma cache storlek och samma antal WGP => samma prestanda som förra generationen inom snäva felmarginaler. Får se när mer omfattande tester och data är tillgängliga.

Det kan vara att det här är ett nytt exempel på samma prestanda till samma pris, bara 2-3 år senare. Har vi otur har pris/prestanda förhållandet blivit sämre.

Permalänk
Medlem

Enligt NVIDIA uppdatering kommer 4060 kosta endast 329€ ~ 3800kr vilket betyder att det kan vara aningen billigare i Europa då detta inkluderar 25% skatt.

Gör inte AMD samma sak med 7600, har de absolut ingen chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Clickbait rubrik. För de som inte är insatta att korten är i olika klasser kan få för sig annat...

Läste först grafen och tolkade det som att det var 4060, sedan kollar man närmare och ser att på nästa rad står det "Ti 8 GB". Mjo, direkt missvisande jämförelse eftersom 4060 Ti lär vara markant dyrare än 7600. Rättvisare jämförelse vore ju 4060 vs. 7600.

Permalänk
Medlem

Ja faktiskt rätt obegripligt val av rubrik och vinkling överlag.