Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Du kan vara på väg att dö ut.

Något annat hade varit väldigt förvånande

Permalänk
Medlem

Ok, någon som känner sig manad att göra den stora journalistiska gärningen att reda ut detta? Sweclockers redaktion ?

Borde gå att ta reda på om man kontaktar operatörer antar jag, om de inte anser sådant vara affärshemlighet. Marknadsandel iphone/android, vilka mobiler som säljer mest, och till vilka ålderskategorier, kön, boendeort, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Deras enda chans enligt mig är att gå all in, egna ARM-chips och noll Android. Tror det är för dyrt och Microsoft har ingen erfarenhet av att bygga OS på en kernel men i princip vad som behövs, en supereffektiv OS-kärna som är skalbar ner till wearables och upp till serverfarms... Windows NT2 om du så vill.

Linux finns redan och dominerar det ”segmentet”... 🙂

Nå, mer konkurrens är bra så jag skulle inte ha något emot om de försökte även om jag inte är en stor fläkt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att Apple väldigt aktiva försöker tränga sig in i skolorna med plattor och datorer och sedan blir det grupptryck bland ungdomarna att välja Appletelefon.

Vill påpeka att Apple's multi-purchase funktioner för MDM hanterade enheter är avsevärt mycket smidigare/tydligare och kräver betydligt mindre resurser för en kommun som hanterar digitala enheter på många skolor med tusentals elever.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Det jag har iakttagit det senaste decenniet är att över 90% av alla laptops som jag ser bland kunderna på olika cafeér är av märket Apple. Min teori är att Apple är statuspryl och at Macägare är mer benägna att skylta med sin upplevda "rikedom".

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det jag har iakttagit det senaste decenniet är att över 90% av alla laptops som jag ser bland kunderna på olika cafeér är av märket Apple. Min teori är att Apple är statuspryl och at Macägare är mer benägna att skylta med sin upplevda "rikedom".

Ska köpa ett RTX Quadro A6000 bara för att kunna släpa med det på cafeér och grejjer

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag har valt sidan som inte hindrar mig. Se signaturen ^_^ Sen så är S22, S21 verkligen usla telefoner mjukvarumässigt FORTFARANDE. Så många konstiga saker Samsung har valt...

Alla mina telefoner ser "likadana ut" m.h.a. Nova Launcher. Jag är också en som saknar 16:9 formatet på telefoner, INGEN har ju tagit vara på att skärmen är högre, hålet för frontkameran är hemskt att få mitt i allt.

Favorittelefonen i mitt liv hittills måste ändå varit; Xiaomi Redmi Note 2 med Cyanogen 12.1 (Lollipop 5.1), visst den saknade fingeravtrycksläsare, kameran var inget att ha för saker som rörde sig, men den var så komplett runt detta om man så till att köra 4-6 av 8 kärnor med andra inställningar för att inte slösa batteri med sin MediaTek Helio X10, "true octacore". ;D

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Linux finns redan och dominerar det ”segmentet”... 🙂

Nå, mer konkurrens är bra så jag skulle inte ha något emot om de försökte även om jag inte är en stor fläkt.

Linux har redan ett optimalt os på mobil, det är Android... Men visst inte omöjligt att Microsoft använder Linux Kernel för ett eget OS även om jag tror att det medför en hel del negativt. Nu är det väl Android med smak av Windows som är deras enda alternativ.

Permalänk
Medlem

Varför boostar swec ett troll topic?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Att identifiera sig som android-entusiast måste vara bland det cringeigaste jag hört på länge:) Haha

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det jag har iakttagit det senaste decenniet är att över 90% av alla laptops som jag ser bland kunderna på olika cafeér är av märket Apple. Min teori är att Apple är statuspryl och at Macägare är mer benägna att skylta med sin upplevda "rikedom".

Apple-laptops är dock överlägsna allt i pcväg tyvärrr. Är androidanvändare sen mååååånga år men har fortfarande en macbook för att det är den enda vettiga laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja handlar väl snarare om smak än status. Iphone har överlag bättre byggkvalitet än dom flesta android lurar jag känt på. Bättre skärm, ljud och framförallt OS. Har använt android och främst Samsungs bästa lurar i många år. Men inget kommer i
Närheten av kvaliten i apples produkter.

Bättre skärm tvekar jag på minns att apple körde 720p 60hz lcd skärm upp till 2019 med iphone 11 medans nästan alla android mobiler i samma pris klass hade oled 1080p/1440p 60/90/120hz samma år.

Även den senaste iphone 14 kommer med 60hz skärm medans inpricip alla android samma pris klass har 120hz nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är osäker på vad din poäng är. Du visste inte var man hittade inställningarna på iPhone och jag gav dig några exempel.

Det går rätt bra att anpassa det som kallas "Kontrollcenter" i iOS också, vilket man får fram genom att svepa från toppen och ner, precis som på Android.

Min poäng; det finns inget som skiljer sig väsentligt i UI mellan android och ios. Det handlar bara om vana. Båda är enligt mig mer eller mindre användarvänliga, även för personer 75+.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det är ju svintydligt om det är en iPhone. Varför skulle jag inte vara seriös? Det är ju snarare tvärtom, om man inte kan identifiera en iPhone på flera meters avstånd är något knas.

Hahaha dagens skratt

Permalänk
Medlem

Tycket nog inte det funnits bättre läge än nu för Android att ta marknadsandelar. iOS har aldrig varit sämre och iPhonehårdvaran har det inte hänt nått kul med på flera år. Uppe på det kostar iPhones sjuka summor pengar.

Men jag har ändå iPhone, dels av vana och att man är lite inlåst i ekosystemet, men också för att Android inte har nått att locka med. Sjuhundra modeller och flera tillverkare av telefoner. Olika teman/overlays på olika modeller av telefonen. Är kanske dåligt insatt men om man håller sig till Pixeltelefonerna, är de mer renodlade?

Det är väldigt mycket med Apples produkter, tillbehör och support som oftast gör att man förstår varför folk köper dem och varför priset är högt.

Ett exempel är laddarsladden till min Apple Watch pajjade helt plötsligt, ringde Apple Care och efter lite felbeskrivning och testande bokade de en beställning på en ny. Reserverade 350kr på mitt konto som återbetalades då den trasiga skickats tillbaka(allt för att skicka tillbaka kom med den nya sladden). Den nya kom efter en arbetsdag men va tyvärr inte exakt samma sladd som min klocka kom med. Nytt samtal till supporten och inom ett dygn hade jag rätt sladd plus att jag fick behålla den de först skickade som var fel variant.

Det ovan är långt ifrån det ända exemplet jag har på extremt bra bemötande i garanti och supportärenden.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Svar på frågeställningen: Nej, Android är inte döende.

Väldigt få i min bekantskapskrets använder iPhone, kan räkna dem på en hand.
Samsung är istället dominerande men använder själv en Xiaomi då den var mest prisvärd vid tillfället då jag köpte ny.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Dö ut var nog att överdriva, minst sagt. Att de tar fler marknadsandelar i vissa demografier är mer troligt.

https://www.statista.com/statistics/272698/global-market-shar...

Skål för anektdot fredag!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ZaInT:

Det skiljer oss inte jättemycket i ålder och grupptryck har absolut funnits väldigt länge. Att vissa inte såg det, inte tänkte på det, inte minns det eller inte berördes av det är en annan sak. Att överhuvudtaget ha en mobiltelefon var ju en grej. Går man en bra bit tillbaka ser jag det som att även synth vs. hårdrock på 80-talet var en form av grupptryck om än i en lite annorlunda form.

Är 82:a. Skaffade första luren i 9:an men jag såg aldrig nån lur o det var heller aldrig nåt snack om det.
Däremot blev jag jäääkligt utsatt så jag hade konsoler o alla andra hade datorer…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det? Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då? Vad tror ni om framtiden för Android? Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Som "avancerad användare" kan jag lista massor av grejer som Android gör bättre rakt av. Men det intresserar inte majoriteten - de ser bara märket och tänker "daaaaaaaaamn".

Jag använder iPhone 12 mini av en enda anledning: storleken och vikten. Känner inte till någon Android i samma format med liknande prestanda. Hatar utöver det allt med den..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Mycket rolig tråd detta. Det finns två konkurrerande operativ system med 20 vs 80% marknadsandel. Men i ett litet insignificant hörn av världen så är den mindre av de två mer populärt i vissa kretsar, så då håller det stora totalt dominanta operativsystemet på att dö ut?
Snacka om att man måsta ha skyddslapparna på för att starta denna tråden! LUL

Hurvida Apple kommer att dö ut helt innom de närmsta åren eller inte är därimot en intresant fråga. Apple har ju verkligen gått all in på Kina och det finns ju de som tror att Kina kollapsar snart och då är det ju kört för Apple. Men om Kina skulle fortsätta existera som ekonomi ända tills 2030, vilket inte så många tror är så troligt så skulle ju Apple ha tid på sig att flytta sin verksamhet.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Ja, Android är helt klart en utrotningshotad art, med en väsentligt större marknad än Apple. Såklart Android går samma väg som Windows-Phone.

Skrivet av Orici:

Varför boostar swec ett troll topic?

Undrade det med när jag läste 'nyheten.' Det kanske finns en viss nytta av att bråka om Microsoft, Sony eller Nintendo är bäst, men trodde vi var långt förbi den tiden. Varför kan inte flera operativsystem finnas? Eller ska vi gå fullt monopol med Android vs Apple? Fanboyism är det mest bakomvända skiten.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med en iPhone 14 för 10000kr om man kan köpa en ny S23 för drygt 3600kr vid inbytte av en 2,5 år gammal mobil?

Lyckades trycka in några till rabatter och nu är jag nere på 2600kr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller i princip med det du säger förutom denna detalj.
Jag skulle snarare påstå historisk att man får ha väldigt låga krav hårdvaruväg om man vill ha en telefon så länge. För varje år som går nu (bortsett från de vikbara) så går det dock emot som du skrev.

Har en 5 år gammal Xiaomi A1 som köptes för 1800kr April 2018. Jag ringer, använder diverse chat program, surfar, lyssnar på musik, loggar träningsrundor med GPS:en, tar bilder, betalar med NFC. Jag har säkert superlåga krav men vet inte riktigt vad det är andra har behov av som jag inte bryr mig om. Är det bara kameran och bluetooth som du säger?

Permalänk
Medlem

Varför väljer redaktionen att lyfta fram den här typen av skräp? Android och iOS i sina nuvarande former lär dö ungefär samtidigt, d.v.s. när telefoner ersätts av något annat.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk

Självklart måste man ha en iPhone, Rolex och en Tesla för att vara populär idag!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Den trevligaste lur jag ägt om man bortser från det allmänna appstöded var faktiskt en Microsoft Lumia 950 XL, alla funktioner är där man förväntar sig att dem är eller så kommer man åt dem ifrån den app som berörs, så tycker jag att det ska vara. Men appstödet var inte ultimat så jag fick köra Samsung Galaxy i ett gäng generationer men att behöva göra factory reset varanna vecka för att få tillbaka den prestanda luren hade när jag fick den sög. Körde därefter ett par Sony Xperia men det var exakt samma visa med factory reset så då tappade jag helt förtroendet för Android, då tyckte jag från början inte att det gjorde så mycket alla alla appar laggade jämfört med iOS. Men, på en gamma Microsoft lur så fungerade ju appar smidigt men inte på en ny android. Jag provade en iPhone. Den var ologisk men stabil. Idag är de ganska logiska och ja de är stabila. Jag är mer praktiskt än att jag vill ha bakgrunden som byter bild osv så ser ingen chans ever att jag skulle vilja strula med en android igen. Nokia var bra, Microsoft Phone bra, Apple iOS bra, men Android på flera plattformar not bra. I alla fall inte vad jag förväntade mig av en topp lur

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

De utvecklas fortare. Javisst att det inte är riktigt där ännu. Det går att få ruskigt bra bilder med en telefon. Väljer du pro läge och leker/vet vad du gör kan du ta bilder som gemene person kommer ha svårt att se om det är taget med en telefon eller inte.
Senaste Sony stora sensorn som sitter i till exempel Xiaomi den är inte dålig. Nyaste påhitt hos Sony Xperia 1 är inte heller dålig. Nästa Samsung som kommer introduceras det ny teknik. Apple är ännu lite efter eftersom de har inte gett Sony en ny påse med pengar ännu.

En telefon kommer aldrig vara riktigt där ännu ens jämfört med riktig kamera, det finns ofantligt många brister.
Ja du kan ta kort med mobilen som ser okej ut, men bara under rätt förhållanden, men du kommer inte kunna ta bilder i nivå med en vanlig kamera.
Har du använt en riktig kamera så märker du blixtsnabbt hur långt efter telefonerna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Bättre skärm tvekar jag på minns att apple körde 720p 60hz lcd skärm upp till 2019 med iphone 11 medans nästan alla android mobiler i samma pris klass hade oled 1080p/1440p 60/90/120hz samma år.

Även den senaste iphone 14 kommer med 60hz skärm medans inpricip alla android samma pris klass har 120hz nu.

2556 × 1179, OLED, 460 PPI, 2000 Nits, 120 hz (PRO)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Android är inte utdöende globalt sett iaf. https://www.bankmycell.com/blog/android-vs-apple-market-share...

Dock så föll mitt val på iOS då jag gillar deras ekosystem. Det "ser likadant ut" oavsett telefon, platta dator, eller TV. Säkerhetsuppdateringar upp till sju år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Mycket rolig tråd detta. Det finns två konkurrerande operativ system med 20 vs 80% marknadsandel. Men i ett litet insignificant hörn av världen så är den mindre av de två mer populärt i vissa kretsar, så då håller det stora totalt dominanta operativsystemet på att dö ut?
Snacka om att man måsta ha skyddslapparna på för att starta denna tråden! LUL

Hurvida Apple kommer att dö ut helt innom de närmsta åren eller inte är därimot en intresant fråga. Apple har ju verkligen gått all in på Kina och det finns ju de som tror att Kina kollapsar snart och då är det ju kört för Apple. Men om Kina skulle fortsätta existera som ekonomi ända tills 2030, vilket inte så många tror är så troligt så skulle ju Apple ha tid på sig att flytta sin verksamhet.

Du har ju helt rätt i att det är en väldigt överdriven trådstart. Men 20% vs 80% sen säga att lilla Sverige är ett undantag är väl också lite fel. i USA har Apple närmare 50% av smartphone marknaden som jag förstår det.

Tvivlar på att Apple är i närheten av lika All-in på Kina som du tror också

Skulle personligen aldrig köpa Apple dock, är alldeles för dyrt helt enkelt.