Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _genki:

Min entusiasm för smartphones har stendött. Mest p.g.a. jag är så fruktansvärt ointresserad av sociala medier och/eller diverse tjänsteleverantörer. Jag använder min smartphone som en helt vanlig telefon med den utökade funktionaliteten av att ha en vardagskamera, musikspelare, GPS samt lite praktiska appar för kollektivtrafik och bankärenden. Därefter tar det slut. Jag köpte en Moto G51 för 1590kr nyligen... Den har en batteritid på 4 dagar så som jag använder min telefon...

Min stora fråga är, vad gör folk på sina telefoner? Känns det givande att använda telefonen? För slutsatsen jag kom fram till för några år sedan var att mobilen-aktivitet generellt känns som ett oerhört slöseri på tid.

Tjafsar på sweclockers såklart.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Själv så upplever jag att flerbarnsfamiljer och äldre samt hårt arbetande vuxna har android. De som har mer konsultjobb, laid back typ av jobb eller tjänar fett med cash, samt unga indoktrinerade i konsumptionssamhället kör iphone. det blir en hel del där faktiskt. Men ja, arbetarklassen upplever jag kör mer med android. de som inte har FOMO känsla. På arbetsplatsen är det 65/35 delat i androids vinning. alla våra arbetstelefoner är android. i familj och umgängeskrets är det 80% android. alla ställen man handlar på kör android.
detta är min upplevelse.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

iPhone 14
Super Retina XDR-skärm
6,1-tums (diagonalt) heltäckande OLED-skärm
2532 × 1170 pixlars upplösning med 460 ppi Max ljusstyrka 1200nits

Står inget men antar 60hz

Fortfarande sjukt bra skärm

Då är det 60hz annars skulle det stå säljer inte samsung skärmarna till iPhone så sitter väll en liknande fast 120hz på S23.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kör en S23 Ultra privat och en iPhone 14 Plus på jobbet.

Fick välja vad jag ville egentligen som jobbtelefon, men iPhone är bättre/säkrare när det kommer att enrolla till Microsoft-miljöer.
Skulle aldrig ens få för mig att köra iPhone privat. Så himla bakbunden och låst.

Hade en S22 Ultra innan som hade Exynos-chipset, vilket var en riktig skräptelefon.
Det tråkiga är att high-end android har blivit mycket dyrare med tiden.
En positiv sida jag kan se med iPhone är väl att de fungerar bättre över tid, säg 4-5 år om man skall ha kvar luren en längre tid.

Det är bara så förbannat skönt att kunna göra vad man vill med telefonen. Som tidigare idag ville jag dra över lite filer till telefonen. Klickade på en knapp, fick fram lokala IP:t till telefonen och skrev in det i webbläsaren och kunde dra över filerna med drag&drop utan att krångla.

Android kommer inte dö ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Lg kör inte android
Samsung kör inte android
Utbudet av appar och tjänster varierar
Uppdateringar kan du glömma

USPen med Apple TV är väl sen att de kombinerar innehåll från flera tjänster, så du slipper hoppa mellan appar lika mycket.

Googlade lite.
LG / WebOS är en linux variant
Samsung Tizen OS är en linux variant
Android är en linux variant.
Alla använder linux kärnan, sedan uppbyggt på olika varianter.
Apple är UNIX

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag själv har alltid upplevt iPhone som standardtelefonen som alla har. Oftast är det entusiaster eller lite mer insatta människor som har telefoner, alternativt folk som bara vill ha en telefon som inte kostar lika mycket som en iPhone.
Tror inte att det är dött men de flesta ungdomar har nog samma märken som "alla andra" har.

Android-marknaden kommer definitivt inte dö. Jag själv var iPhone-användare tills jag gick över till Android runt 2015 och har inte velat gå tillbaka sedan dess.

Var tvärtom för mig. Har inte köpt en iPhone i hela mitt liv, hade Samsung, HTC och Huawei. Sen började jag på nuvarande jobb där vi fick iPhone som jobbtelefon. Aldrig velat gå tillbaka till Android. Har helt enkelt haft mindre problem med dom hittills 2 iPhone jag haft än mina Android (7+ och 12 mini). Har hört om ungdomar som blivit retade för att man inte har iPhone, men själv har jag aldrig upplevt mig så dumförklarad och då av "entusiaster" på nätet som när man har Apple-produkter. En del verkar inte kunna greppa att inte alla som använder Apple gör det för status eller ignorans. Jag har byggt mina datorer i ett decennium men ändå uppskattar jag min Macbook väldigt mycket också. Men det finns en tråkig elitisism i datanörd-världen och detta bland vuxna människor. Windows/android användare som hackar på macOS/iOS användare och Linuxanvändare som hackar på båda. Lika löjligt som hela PC vs konsol tjafset.

Skrivet av Fulci:

Sämsta med vissa Android mobiler är tidig end of life. Min Sony mobil fick bara system- och säkerhetsuppdateringar i 2 år. Redan varit utan säkerhetsuppdateringar ett halvår. Tänker inte köpa ny mobil varannat år. Speciellt Sony som har en i princip ren Android, det kan inte vara jättehöga kostnader att köra ut uppdateringar längre.

Väldigt bra anledning till kritik mot många Androidprodukter och något jag störde mig otroligt mycket på förr. Nu får jag telefon via jobbet så jag bestämmer inte när jag får en ny men vi behåller dom länge. Förr köpte dom en ny nästan varje år. Senast hade vi samma i 4 år. Alla jag känner som har iPhone köper inte en ny hela tiden utan behåller dom så länge som möjligt. Det här med att man ska ha det senaste känns mer som en "bortskämd ungdom" typ av grej. Tjejen ska snart byta ut sin iPhone 8.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det som jag gillar med iPhone är gesterna. Fast hela konceptet egentligen. Det är mycket trevligare helt enkelt. Och det som "bara fungerar" är naturligtvis det att alla deras prylar är i samma "universum" och gjorda för att fungera tillsammans. Säger inte att grejer inte fungerar i Android, bara att jag tycker att Apples sätt att hantera allt är mer naturligt (gesterna framförallt) Många gillar inte det, och då är det ju bra att android finns som de kan använda istället. Jag ser inte poängen med att apples grejer måste fungera med andra märken. Jag skulle tippa att anledningen till att så många föredrar Apple, och är beredda att betala vad det kostar, mycket beror på att Apple inte behövt ta hänsyn till andra utan kunnat göra som de vill inom sin sfär. Med tanke på att det är så många som är villiga att betala de överpriser de tar så vill jag nog påstå att Apple har någonting som är ganska unikt, nåt som de inte finner hos android (nåja, nu använder jag mig som måttstock här ).

Gesterna? Vad menar du då, typ "pinch to zoom"? Det mesta är väl universalt?

Jag tror anledningen till varför många väljer Apple är att det räknas som en statussymbol. Har hört om allt från mobbing till tjejer som vägrar date:a killar som använder Android...

Jag är helt med på vad du säger med Apples ekosystem, och jag förstår hur det kan kännas nice. Men det man blundar för är vad det innebär för i stort. Att ett företag ska ha full kontroll, äga alla produkter och monopol inom sitt ekosystem är extremt negativt för oss konsumenter. Kolla bara hur Apple lyckades trissa upp priset på telefoner mellan 2007-2017.. 10 år och priserna ökade med över typ 400-500% där Apple tar ~85% vinst per lur. Och det lyckades man göra trots att man inte var ensam på marknaden. Tänk dig hur det hade varit ifall vi det inte fanns något alternativ? Det är där vi kommer hamna när tillräckligt många gått all in för ett och samma märke.

Men återigen, sedan tror jag många som använder Apple och tycker det fungerar så smidigt, egentligen jämför med hur saker var för 10 år sedan snarare än nu. Min erfarenhet är att alla smarta enheter, trådlösa hörlurar, streaming-boxar etc "bara fungerar" oavsett om man köpt in sig i Apples ekosystem eller kör med något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

öh vah? alal android användare använder sin telefon och är nöjda. Köper man iphone kanske man behöver en god man

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är Android och iPhone döende? Ja kanske det. Frågan är hur länge Asien tänker låsa in sig i väst produkter? De kommer säkerligen skapa ett eget os (har redan gjort), men även gå ifrån Arm. Och de i Asien är fler personer än vi i Väst och det blir kanske vi som en dag får köra deras saker.

När det gäller iPhone så från och med iPhone 15 med usb c så finns det för den stora skaran inget negativt med dessa mer än att de kostar nästan 15 000kr. Att folk sedan kör med gamla dåliga saker för det är bra märke är en annan sak.

Jag själv grubblar om jag ska köpa en begagnad Fluke multimeter för runt 8000kr eller en ny mindre känd för samma pris. Den nya mindre kända multimetern har otroligt mycket fler funktioner
Anledningen till att välja FLUKE är att elektriker inte vill vara i närheten av personer som har andra multimeters, dessa multimeters kan ha med sig virus och annat eller vad de nu säger. Sedan hur ofta kommer det uppdateringar frågar dem? Där min följdfråga är kalibrerar du din Fluke varje år för flera tusen kronor som det står i manualen att man ska göra?

Virus, i en multimeter???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag tror anledningen till varför många väljer Apple är att det räknas som en statussymbol. Har hört om allt från mobbing till tjejer som vägrar date:a killar som använder Android...

Bara hört det där med inte dejta killar som använder Android att det var i USA, inte i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara hört det där med inte dejta killar som använder Android att det var i USA, inte i Sverige

Det stämmer men det har inget med att telefoner med Android operativsystem är sämre än Iphone utan det är att Iphone har en skönare vibration!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Avskyr Android gränsnittet som pesten. Har haft allt från Samsung, Motorola till Sony. Ingen av dem var en särskilt bra upplevelse jämfört med iPhone.

Permalänk
Skrivet av Ness:

Gesterna? Vad menar du då, typ "pinch to zoom"? Det mesta är väl universalt?

Jag tror anledningen till varför många väljer Apple är att det räknas som en statussymbol. Har hört om allt från mobbing till tjejer som vägrar date:a killar som använder Android...

Jag är helt med på vad du säger med Apples ekosystem, och jag förstår hur det kan kännas nice. Men det man blundar för är vad det innebär för i stort. Att ett företag ska ha full kontroll, äga alla produkter och monopol inom sitt ekosystem är extremt negativt för oss konsumenter. Kolla bara hur Apple lyckades trissa upp priset på telefoner mellan 2007-2017.. 10 år och priserna ökade med över typ 400-500% där Apple tar ~85% vinst per lur. Och det lyckades man göra trots att man inte var ensam på marknaden. Tänk dig hur det hade varit ifall vi det inte fanns något alternativ? Det är där vi kommer hamna när tillräckligt många gått all in för ett och samma märke.

Men återigen, sedan tror jag många som använder Apple och tycker det fungerar så smidigt, egentligen jämför med hur saker var för 10 år sedan snarare än nu. Min erfarenhet är att alla smarta enheter, trådlösa hörlurar, streaming-boxar etc "bara fungerar" oavsett om man köpt in sig i Apples ekosystem eller kör med något annat.

Apple tar omöjligen 85% vinst per lur. När man söker på Google så märker man att många skriver artiklar om hur mycket Apple tjänar på varje iPhone men räknar bara med vad själva materialkostnaden ligger på, inte den totala produktionen, distributionen, utvecklingskostnader, programvarukostnader. Att telefonen får uppdateringar i 5-6 år, att du får garanti på telefonen. Vad den faktiska vinsten är per enhet är antagligen fortfarande väldigt hög, men att vinsten skulle vara 85, eller ens 50% kan jag inte ta seriöst.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av brickerbro:

Apple tar omöjligen 85% vinst per lur. När man söker på Google så märker man att många skriver artiklar om hur mycket Apple tjänar på varje iPhone men räknar bara med vad själva materialkostnaden ligger på, inte den totala produktionen, distributionen, utvecklingskostnader, programvarukostnader. Att telefonen får uppdateringar i 5-6 år, att du får garanti på telefonen. Vad den faktiska vinsten är per enhet är antagligen fortfarande väldigt hög, men att vinsten skulle vara 85, eller ens 50% kan jag inte ta seriöst.

Många som använder Iphone avfärdar att insidan på en Iphone är ej tillverkat utav Apple. Haft den diskussionen med en del. Ofta blundar de och säger att Iphone bara fungerar.

Såg nyligen på Youtube angående det med att nästa Iphone skall vara så enkel att byta delar. Efter jag hadde sett färdigt tänkte jag bara jisses. Inte för att Samsung är enklare. Iphone är ju rent helvete på insidan.

Jag tror mycket handlar om hur de har marknadsfört sig som företag. När de blev hippt att ha de första Iphone sedan dess har det rullat på. Medan sådan som Samsung har mer fått kämpa i motvind. De har ju lyckats de också mycket tack vare display divisionen som idag leverar x antal miljoner om året med tanke på avtal med till exempel Iphone.

Idag kommer det ständigt nya telefoner på Android sidan. Det negativa är allt är nästan från Kina. Där har du då Huawei/ZTE/Xiaomi/Oppo,Oneplus
Alla de här märken har telefoner som definitivt hadde kunnat konkurrera ut Apple Iphone de får inte lov.
Lite det jag tror att Iphone fått vara så stor som den är. Att de inte spelar med samma regler som de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Blir väldigt imponerad av folk som på flera meters håll kan se vilket märke en mobiltelefon är
Skulle aldrig våga gissa att en mobil är just en iphone om jag inte tydligt kan se det lilla äpplet på baksidan

Så sant! Alla telefoner ser ju exakt likadana ut idag, stor skärm och så är det något på baksidan som döljs av ett skal. (Varit illa tvungen att använda skal för första gången på mina två senaste telefoner då de är konstant insmorda i glidmedel).

Ne fy fan för statusjagande om det så är belåna sig till max för att ha en fin bostad, leasa senaste bilen eller något så töntigt som en telefon eller dator. I slutändan är alla ändå bara ett vitt får i flocken med företag som vallar in dem i en hage och skrattar sig sedan lyckliga hela vägen till banken.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Android har typ 40-45% i Sverige och Apple 55-60%. Jag som jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm kan säga att jag ser både iPhone och Android telefoner. Jag håller inte alls med i din åsikt att Android mobiler är döende. iPhone har alltid varit mer än Android i Sverige

Skrivet av GooGeL:

???

Ungdomar + status = sociala poäng.

Och pappa betalar.

Själv tål jag inte Apple-telefoner. Användarvänligheten är kras i jämförelse med Android, i mitt tycke.

Man kan ju undra varför pappor vill betala för en iphone?
Har haft både android och iphone, ser inte någon vits med att betala mer för en iphone då upplevelsen och användarvänligheten är likvärdig, en android baserad är allt som oftast billigare.
Att betala mer för att få en iphone måste ha med okunskap och dumhet att göra.
Dom som köper dem, menar nog att dumhet igentligen är borde benämnas som status istället, dvs dumhet enligt mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Gesterna? Vad menar du då, typ "pinch to zoom"? Det mesta är väl universalt?

Jag tror anledningen till varför många väljer Apple är att det räknas som en statussymbol. Har hört om allt från mobbing till tjejer som vägrar date:a killar som använder Android...

Jag är helt med på vad du säger med Apples ekosystem, och jag förstår hur det kan kännas nice. Men det man blundar för är vad det innebär för i stort. Att ett företag ska ha full kontroll, äga alla produkter och monopol inom sitt ekosystem är extremt negativt för oss konsumenter. Kolla bara hur Apple lyckades trissa upp priset på telefoner mellan 2007-2017.. 10 år och priserna ökade med över typ 400-500% där Apple tar ~85% vinst per lur. Och det lyckades man göra trots att man inte var ensam på marknaden. Tänk dig hur det hade varit ifall vi det inte fanns något alternativ? Det är där vi kommer hamna när tillräckligt många gått all in för ett och samma märke.

Men återigen, sedan tror jag många som använder Apple och tycker det fungerar så smidigt, egentligen jämför med hur saker var för 10 år sedan snarare än nu. Min erfarenhet är att alla smarta enheter, trådlösa hörlurar, streaming-boxar etc "bara fungerar" oavsett om man köpt in sig i Apples ekosystem eller kör med något annat.

Jag använder iPhone för att jag ringer, skickar sms, kollar youtube och använder typ 3-4 appar.

Alla i familjen har iPhone och nästan hela släkten med. Den lilla grabben har en ipad men inget abbonemang. Bara att använda FaceTime eller imessage. Sjukt smidigt.

Ser var alla är i familjen i realtid på hitta appen. Funkar flawless.

Har airtags i plånbok osv

Har appleTV till alla tv apparater i hemmet. Går styra från alla enheter. Bara att ta den närmsta.

Har aldrig haft problem med att ansluta något nytt till apples ecosystem. Allt fungerar direkt på sekunder och ställer in allting automatiskt.

Jag kan hitta allas enheter i familjen med min telefon på sekunder om någon kommer bort.

Appstöd och uppdateringar lanseras först på iOS.

Enheterna blir inte slöa efter några år. Rullar på precis lika bra som alltid.

Detta är inte fallet med android. Oavsett vad ni säger. Jag vet. Har haft otaligt många android enheter. Bara problem om man jämnför med apple.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av JandR:

Man kan ju undra varför pappor vill betala för en iphone?
Har haft både android och iphone, ser inte någon vits med att betala mer för en iphone då upplevelsen och användarvänligheten är likvärdig, en android baserad är allt som oftast billigare.
Att betala mer för att få en iphone måste ha med okunskap och dumhet att göra.
Dom som köper dem, menar nog att dumhet igentligen är borde benämnas som status istället, dvs dumhet enligt mej

Jag har studerat den här tråden en stund och måste säga att jag tycker kvaliteten på religionskrig gått ner rejält de senaste decennierna. Bara ett fåtal har tekniska eller ideologiska argument; de flesta verkar nöja sig med personangrepp.

Är det verkligen så svårt att föreställa sig att val av produkter kan vara en smaksak, eller att det inte behöver vara skryt som är orsaken att någon väljer en dyrare produkt över en billigare? Jag vet att det finns folk som av nödvändighet eller av princip enbart handlar motsvarigheten till Konsums gamla Blåvitt-produkter, men blir du på riktigt arg om någon köper en dyrare kaffesort eller bröd i mataffären också? Kallar det skryt istället för att tänka att den här personen kanske uppskattar smaken? Att det kanske inte är helt likvärdigt även om du personligen inte bryr dig? 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har studerat den här tråden en stund och måste säga att jag tycker kvaliteten på religionskrig gått ner rejält de senaste decennierna. Bara ett fåtal har tekniska eller ideologiska argument; de flesta verkar nöja sig med personangrepp.

Är det verkligen så svårt att föreställa sig att val av produkter kan vara en smaksak, eller att det inte behöver vara skryt som är orsaken att någon väljer en dyrare produkt över en billigare? Jag vet att det finns folk som av nödvändighet eller av princip enbart handlar motsvarigheten till Konsums gamla Blåvitt-produkter, men blir du på riktigt arg om någon köper en dyrare kaffesort eller bröd i mataffären också? Kallar det skryt istället för att tänka att den här personen kanske uppskattar smaken? Att det kanske inte är helt likvärdigt även om du personligen inte bryr dig? 🙄

Valet är upp till individen. Och inget märke är bäst, för sådant tänk gynnar endast logotypen på mobilen.

En god konsument, i mitt anseende, bör överväga att köpa in sig i en kulturskog då ett alternativ existerar, som är berikad med en biologisk mångfald som en urskog. Jag kan sannolikt ta del av den nyaste tekniken inom fältet av Androider, trots mitt krav på såsom minneskort, IP-klassning mot väta & väder och 3,5mm plugg för ljud.

Annat gäller för kulturskogen då besserwisser dikterar villkoren.

Permalänk
Medlem

Androiser är inte döende. Det är bara att kolla försäljningsstatistik så får man svaret. Att ett antal människor inte vägar motstå grupptrycket och hellre betalar några tusen extra för en iPhone är en annan sak.

Det finns för- och nackdelar med såväl iPhone som Android och det är upp till var och en vad man prioriterar. Jag kör Android, min sambo IPhone och vi har inga problem med våra telefoner, någon av oss.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fanns inte när jag gick i skolan (alla åk). Undrar hur det blev så….

Lite var det så det men inte så extremt kanske. Adidas mjukisbyxor skulle man ha när jag gick på högstadiet.

Men hur det blivit mer extremt nu? Influencers tror jag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kidsen har väl alltid haft iPhone som drömmobilen/statuspryl?

Över medel teknikintresserade.
Ekonomiskt medvetna/begränsade.
PR/reklam/hype/inne-resistenta.

Är man i någon av de tre kategorierna så använder man Android. Sista kategorin är väl 50/50, men då är man antagligen lite ekonomiskt medveten i sitt telefoninköp och blir då Android i ganska många fall.

Bortsett från de som bara inte klarar av Android-OS på samma sätt som jag bara inte klarar av IOS. Vi kommer aldrig byta, så de lär inte påverka trenden.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Valet är upp till individen. Och inget märke är bäst, för sådant tänk gynnar endast logotypen på mobilen.

En god konsument, i mitt anseende, bör överväga att köpa in sig i en kulturskog då ett alternativ existerar, som är berikad med en biologisk mångfald som en urskog. Jag kan sannolikt ta del av den nyaste tekniken inom fältet av Androider, trots mitt krav på såsom minneskort, IP-klassning mot väta & väder och 3,5mm plugg för ljud.

Annat gäller för kulturskogen då besserwisser dikterar villkoren.

Den här inställningen kan jag respektera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Min entusiasm för smartphones har stendött. Mest p.g.a. jag är så fruktansvärt ointresserad av sociala medier och/eller diverse tjänsteleverantörer. Jag använder min smartphone som en helt vanlig telefon med den utökade funktionaliteten av att ha en vardagskamera, musikspelare, GPS samt lite praktiska appar för kollektivtrafik och bankärenden. Därefter tar det slut. Jag köpte en Moto G51 för 1590kr nyligen... Den har en batteritid på 4 dagar så som jag använder min telefon...

Min stora fråga är, vad gör folk på sina telefoner? Känns det givande att använda telefonen? För slutsatsen jag kom fram till för några år sedan var att vad som erbjuds på mobilen generellt känns som ett oerhört slöseri på tid.

Använder nog mest min mobil för podcasts/musik och bank-ID ärenden. Värdepappershandel, bankärenden och paketmottagning exempelvis. En del nyhetsläsning blir det också men föredrar att använda en dator för det istället. TV och serier på dator eller TV. Använder knappt några mobilappar och spelar inga mobilspel.

Det blir lite som en förlängning av datoranvändandet. Har vid en period enbart använt mobil (vid en flytt) och uppskattade mobilen mer då. Men helt klart föredrar jag datoranvändande före mobilen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av pistage:

Över medel teknikintresserade.
PR/reklam/hype/inne-resistenta.

Det låter som att du skulle bli förvånad över hur många Apple-användare du hittar i dessa två kategorier. Rent statistiskt: Med över två miljarder aktiva enheter täcker man in rätt många typer av människor, av vilka åtminstone några sannolikt har andra orsaker än inkompetens eller social känslighet att välja ett verktyg av ett visst märke. 😆

Permalänk
Medlem

Under 2022 såldes det 1.57 miljarder Android-enheter. Vi kan nog anta att majoriteten av dem var telefoner. Så nej, Android är inte döende.

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Buddaz112:
WebOS bygger förvisso på Android, men det är en kraftigt modifierad version.

Sen har nära nog alla moderna SmartTV:s stöd för Apple TV+ samt AirPlay, så ser inga direkta fördelar för Android där.

Min mest begränsade pryl, en miniprojektor, har Google TV med ChromeCast inbyggt, men är hårt begränsad av att inte vara certifierad av exempelvis Netflix.

Med AirPlay har jag inte i närheten av problemen som ChromeCast gett mig genom åren.

AirPlay funkar i hela OS:et, medan ChromeCast tvingar mig till att köra Google Chrome.

Har även AirParrot till Windows för att använda AirPlay från PC:n.

Vet ej vad du har haft för problem. De alla bygger på Linux sedan är de modifierade i själva UI:ett

Du behöver inte använda chrome för Cheomecast, det är bara ett överföringsprotokoll
Det har samma funktion som Airplay.

Det du också kan göra är att se över om din enhet är DLNA/UPnP det är ytterligare ett överföringsprotokoll. Det gör att dina enheter kan kommunicera med varandra.
Jag gissar på att det är vad din enhet saknar därav problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har studerat den här tråden en stund och måste säga att jag tycker kvaliteten på religionskrig gått ner rejält de senaste decennierna. Bara ett fåtal har tekniska eller ideologiska argument; de flesta verkar nöja sig med personangrepp.

Är det verkligen så svårt att föreställa sig att val av produkter kan vara en smaksak, eller att det inte behöver vara skryt som är orsaken att någon väljer en dyrare produkt över en billigare? Jag vet att det finns folk som av nödvändighet eller av princip enbart handlar motsvarigheten till Konsums gamla Blåvitt-produkter, men blir du på riktigt arg om någon köper en dyrare kaffesort eller bröd i mataffären också? Kallar det skryt istället för att tänka att den här personen kanske uppskattar smaken? Att det kanske inte är helt likvärdigt även om du personligen inte bryr dig? 🙄

Vi får väl hoppas att iphone smakar gott då med tanke på den extra slanten man får ge för likvärdig teknik men med en kanske "finare" logo.

Ska vi jämföra det som bröd tillexempel så är det igentligen som att välja mellan en pågenlimpa eller en skogaholmslimpa, de smakar lika men i detta exempel har olika priser.
Kanske gillar man logon på den dyrare av dem och vill sitta och titta på den medans man äter sin frukost.
Helt ok om man vill det.

Det kommer alltid att finnas olika läger i allt, och folk får tycka precis som dom vill, även om det inte faller andra i smaken.

Bon appetit! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter som att du skulle bli förvånad över hur många Apple-användare du hittar i dessa två kategorier. Rent statistiskt: Med över två miljarder aktiva enheter täcker man in rätt många typer av människor, av vilka åtminstone några sannolikt har andra orsaker än inkompetens eller social känslighet att välja ett verktyg av ett visst märke. 😆

Har till och med en kompis som är programmerare som har en iPhone när jag tänker efter. Väldigt känslig för produkt-hype dock, och tror han måste för att programmera för vissa apple-plattformar.
De 3 bör kanske inte vara en ren ELLER, utan mer en mix mellan ELLER och OCH för å träffa verkligheten lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag använder iPhone för att jag ringer, skickar sms, kollar youtube och använder typ 3-4 appar.

Alla i familjen har iPhone och nästan hela släkten med. Den lilla grabben har en ipad men inget abbonemang. Bara att använda FaceTime eller imessage. Sjukt smidigt.

Ser var alla är i familjen i realtid på hitta appen. Funkar flawless.

Har airtags i plånbok osv

Har appleTV till alla tv apparater i hemmet. Går styra från alla enheter. Bara att ta den närmsta.

Har aldrig haft problem med att ansluta något nytt till apples ecosystem. Allt fungerar direkt på sekunder och ställer in allting automatiskt.

Jag kan hitta allas enheter i familjen med min telefon på sekunder om någon kommer bort.

Appstöd och uppdateringar lanseras först på iOS.

Enheterna blir inte slöa efter några år. Rullar på precis lika bra som alltid.

Detta är inte fallet med android. Oavsett vad ni säger. Jag vet. Har haft otaligt många android enheter. Bara problem om man jämnför med apple.

Haha, det tragiska är att jag inte kan vara helt säker på om du trollar eller om det här faktiskt är på riktigt? xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX