Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

jag har en motsvarande från delonghi som också kan öka kylförmågan med extra vatten (den med en riktig skrubber i sig) - och det väldigt märkbart iom. att dessa gamla maskiner hade inte alls lika mycket luft genom slangen (och betydligt smalare slang) och därmed mindre med indragen varmluft. - tyvärr har den gått så många tusen timmar att den skramlar och är rasslig i allting när det gäller fläktar och annat.

vet inte varför den typen av maskiner är i stort sett borta idag då jag vet att i Australien fanns modeller av delonghi där man drog ned fläktfarten för luften mot slangen ordentligt när man körde med extra vatten just för att ta in mindre med varmluft utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Splitmaskin med kompressorn i utomhsdelen och en innerdel... det som i norden säljs som L/L-värmepump.

Det finns inga portabla AC som är tysta utan ljudnivån är mellan 57 (sällsynt tysta i sammanhanget) och mer regel att de startar från 60 dB SPL och uppåt. Det är inte bara kompressorn som låter utan minst lika mycket ljud kommer från fläktarna själva och turbulensen i luftgångarna och ljud från luftflödet i slangarna... - däremot kan olika karaktärer av oljudet vara olika irriterande för olika personer.

Det finns/har funnits delade 'portabla' med en innerdel och via köldmedelslangar en utedel med bara kondensorn och en fläkt men de lider av att kompressordelen är i inomhusdelen och fortfarande bullrar rätt mycket, är svindyra om man hittar någon.

Populariteten av sådana minskade kraftigt när privatpersoner inte längre fick ta isär köldmedelsslangarna (även om de hade snabbkoppel) av de höjda köldmedelskraven för typ 10 år sedan - och ihopsatta så är de riktiga klantskallar att hantera.

idag skulle det egentligen inte vara problem med sådana maskiner då alla sådana idag arbetar med Propan (R290) som köldmedel och därmed inte under köldmedelsdirektivet längre och lösning med snabbkoppel skulle fungera.

och propan får privatpersoner annars hantera när man skall koppla in gasolgrillen, campingasolköket etc. och sådana kylmaskiner innehåller sällan mer än 500 gram och ofta betydligt mindre - dvs. ungefär i mängd som en 450 grams campingasoltub liknande https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... som mest.

Finns det några sådana delade maskiner som du nämner? Det låter som det hade varit en toppen-lösning för mig. Hade kunnat ha ute-delen på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Med risk för att blotta en oerhörd kunskapslucka i grundläggande fysik så ber jag ändå om lite råd och upplysning här. Jag och sambon köpte en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW nu i våras och har hunnit använda den ett par veckor.

På det stora hela är vi mycket nöjda, men efter att ha kört den ett par nätter så märkte vi det var en någorlunda stor pöl med vatten runt omkring AC:n (det fanns inget vatten efter de första nätterna), därefter har vi kört med handduk som provisoriskt droppskydd, och den är ganska fuktig efter vissa nätter, så uppenbarligen läcker AC:n vatten.

I instruktionsboken framgår det att att det bildas kondensvatten men främst i torknings- samt värmeläget där man måste ha en vattenslang monterad för att tömma kondensvattnet till externt avlopp. Det framgår också uttryckligen att det här inte behövs i kylningsläge, som ju är det enda läge som vi har använt oss av. Utöver detta så nämns det också att man ska tömma vattnet i tanken via det två tömningspluggarna som finns när man ska flytta enheten, men inget om att man behöver göra det kontinuerligt under drift.

För att felsöka så skruvade jag tidigare idag av platspluggarna till tankarna och då droppade det ute lite vatten från det över tömningsutloppet som är till för kondens skapad i samband med torkningsläget (som ju då aldrig använts).

Betyder detta att jag har en defekt enhet eller är det här förväntat beteende? Jag tänkte att någon smartare människa här kan bistå innan jag börjar dona med ÅF/tillverkare. Tack på förhand!

Finns två pluggar.
Den övre som du kan ansluta en slang till. Misstaget här är att man kopplar på en slang till en hink, när man kör den som AC.
Man får då litervis med vatten om dagen, som måste hällas bort. Men du ska inte behöva det om du inte kör som avfuktare.
Det är dåligt för effektiviteten - vattnet som samlas där rinner normalt över den varma delen o hjälper då till att kyla ner maskinen.

Denna ska vara TÄT och inte läcka, men den kan ju lossna om man kommer åt nått. Då rinner det vatten hela tiden när den är igång.

Nedre ventilen är mer för säkerhet, det finns ett uppsamlingskärl i maskinen men den kan bli full. Då töms den nedre. Det är hit det åker om den inte avdunstar (vid drift som AC) eller samlas upp i kärlet (vid torkning).

skulle kolla dom 2 pluggarna om dom är täta. Vattenet som åker förbi övre pluggen ska vispas runt av ett hjul. Det är en fin balans mellan mängd kondensvatten och avdunstning i varmluftsröret.

Nedre behållaren ska inte bli full men ska även stänga av maskinen som den blir full - det finns en flotör som stoppar om den överfylls.

Troligen läcker det nånstans i dessa 2 kontakter.

Permalänk

Så ja, det blev en Woods Venezia till slut. Hade jag bara varit lite snabbare på att klicka hem en hade man sparat 2000kr, men men...

Hur som haver, det finns ett problem: Jag har enorma fönster som öppnas nedifrån och skjuts utåt (bildexempel, fast mina är mycket större). Omkretsen är cirka 630cm. Vad rekommenderar ni? Ett problem med sådana fönster är ju att det även blir en glipa upptill när man öppnar fönstret.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Så ja, det blev en Woods Venezia till slut. Hade jag bara varit lite snabbare på att klicka hem en hade man sparat 2000kr, men men...

Hur som haver, det finns ett problem: Jag har enorma fönster som öppnas nedifrån och skjuts utåt (bildexempel, fast mina är mycket större). Omkretsen är cirka 630cm. Vad rekommenderar ni? Ett problem med sådana fönster är ju att det även blir en glipa upptill när man öppnar fönstret.

Tack på förhand!

https://www.amazon.se/dp/B099DDK356?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Kör själv på denna, funkar bra, har du större bredd så kanske får kombinera isåfall 2-3 set då inte sett större varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Finns det några sådana delade maskiner som du nämner? Det låter som det hade varit en toppen-lösning för mig. Hade kunnat ha ute-delen på balkongen.

Det är billigare att installera en riktig luft-luft värmepump med elektriker och kyltekniker än att köra en portabel ac med ute och innedel och lite större kyleffekt. Om du kan få godkänt av fastighetsägare är det bättre med fast installation, både sett till driftkostnad och ljudnivå.

Nu bortser jag från husvagns/bil-ac på typ 1,5 kW kyleffekt.

Exempel:

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Nej, den löser inte ljudbilden då utedelen där bara har en fläkt för kondensorn, innedelen har pump för kondensvatten, fläkt för evaporator och kompressor. Den är mer för att lösa problemet med undertryck när du inte kan sätta in något som kräver montering ute eller håltagning i vägg.

Delningsbara split-ac med snabbkopplingar och R290 finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är billigare att installera en riktig luft-luft värmepump med elektriker och kyltekniker än att köra en portabel ac med ute och innedel och lite större kyleffekt. Om du kan få godkänt av fastighetsägare är det bättre med fast installation, både sett till driftkostnad och ljudnivå.

Du får nog ha ett samtal med de två ac installatörerna jag pratat med so far.
50 samt 60k för att installera en ac med delad internenhet för våning 1 och 2. ~14m rör för att dra till enheten på ovanvåningen, längst en sidvägg sedan rakt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Du får nog ha ett samtal med de två ac installatörerna jag pratat med so far.
50 samt 60k för att installera en ac med delad internenhet för våning 1 och 2. ~14m rör för att dra till enheten på ovanvåningen, längst en sidvägg sedan rakt upp.

Ska man hyra skylift eller bygga byggställning så ökar givetvis kostnaden några tusenlappar. Än mer ökar kostnaden om du ska ha enhet anpassad för flera inomhusenheter, men då pratar vi inte ens om samma sak utan du får då jämföra det med 2-3 av den variant jag länkade.

I Japan exempelvis installerar de utomhusdelen på balkonger eller balkongliknande delar som enbart används för utedelen.

Permalänk
Medlem

Orimligt glad att jag har fått hem min nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Orimligt glad att jag har fått hem min nu

Ja, blev äntligen lite fart i mig när jag noterade den kommande väderprognosen, satte upp ett nytt fönsterkit till min Chillflex Pro.

Permalänk
Medlem

Fick hem våran Eeese Nora idag lagom till kommande värmebölja. Va inte riktigt beredd på storleken, ser ut att kunna kyla ner halva Irak med den. Kompressorn/ACn kör igång med ett rejält oväsen som kan likställas med en torktumlare med halvtimmes intervaller. Antar att den drar igång när termostaten(?) för satta temperatur registrerar att rumstempen överstiger den satta. Hur upplever ni som haft era ett tag, håller era på liknande under längre perioder/nätter? Känns tveksamt att man lyckas sova när den väl drar igång med det ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är billigare att installera en riktig luft-luft värmepump med elektriker och kyltekniker än att köra en portabel ac med ute och innedel och lite större kyleffekt. Om du kan få godkänt av fastighetsägare är det bättre med fast installation, både sett till driftkostnad och ljudnivå.

Nu bortser jag från husvagns/bil-ac på typ 1,5 kW kyleffekt.

Exempel:

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Nej, den löser inte ljudbilden då utedelen där bara har en fläkt för kondensorn, innedelen har pump för kondensvatten, fläkt för evaporator och kompressor. Den är mer för att lösa problemet med undertryck när du inte kan sätta in något som kräver montering ute eller håltagning i vägg.

Delningsbara split-ac med snabbkopplingar och R290 finns inte.

Du menar som denna.
https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/qlima-mini-mobil...
Att det inte finns ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Roligt att ens Woods palermo 22k på 70kg var död när man burit upp den i lägenheten efter en sommar i drift, gör ju inte direkt saken bättre att det väntas bli uppemot 27 grader nästa vecka... fml....

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Roligt att ens Woods palermo 22k på 70kg var död när man burit upp den i lägenheten efter en sommar i drift, gör ju inte direkt saken bättre att det väntas bli uppemot 27 grader nästa vecka... fml....

JA2
Cons: Heavy, Expensive, Power Hungry, Unreliable
Pros: Cool

Skämt åsido...
Men jävlar vilket monster till portabel AC, när den funkar

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

JA2
Cons: Heavy, Expensive, Power Hungry, Unreliable
Pros: Cool

Skämt åsido...
Men jävlar vilket monster till portabel AC, när den funkar

Haha, håller helt med om alls cons. Men när den väl fungerade så var det svalt och skönt i hela lägenheten (Vindsvåning som annars känns som en bastu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Fick hem våran Eeese Nora idag lagom till kommande värmebölja. Va inte riktigt beredd på storleken, ser ut att kunna kyla ner halva Irak med den. Kompressorn/ACn kör igång med ett rejält oväsen som kan likställas med en torktumlare med halvtimmes intervaller. Antar att den drar igång när termostaten(?) för satta temperatur registrerar att rumstempen överstiger den satta. Hur upplever ni som haft era ett tag, håller era på liknande under längre perioder/nätter? Känns tveksamt att man lyckas sova när den väl drar igång med det ljudet

Nu kan jag inte påstå att min Suntec låter som en torktumlare. Själva kompressorn låter lika lite som ett gammalt kylskåp, det är dock fläkten som för ett jävla liv på högsta effekt.

Men trots att jag i vanliga fall har oerhört svårt att somna pga minsta ljud eller ljus så har jag på något sätt vant mig vid den, blir som något sorts vitt brus. Eller så kanske det är vetskapen om att jag slipper 30C+ i sovrummet som gör att jag tolererar den. Ska tilläggas att jag har huvudet 1.5 meter ifrån maskinen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Nu kan jag inte påstå att min Suntec låter som en torktumlare. Själva kompressorn låter lika lite som ett gammalt kylskåp, det är dock fläkten som för ett jävla liv på högsta effekt.

Men trots att jag i vanliga fall har oerhört svårt att somna pga minsta ljud eller ljus så har jag på något sätt vant mig vid den, blir som något sorts vitt brus. Eller så kanske det är vetskapen om att jag slipper 30C+ i sovrummet som gör att jag tolererar den. Ska tilläggas att jag har huvudet 1.5 meter ifrån maskinen.

Hmm ok, får tests lite mer och undersöka. Ska förtydliga att den inte låter så hela tiden men när.den drar.igång så så låter den i hela lägenheten(stor 3a). Är själva inte superkänslig när det kommer till ljud men detta kommer man inte somna med om den håller på så stup i kvarten tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur var det nu med husbils/husvagns-ac med kyleffekt runt 1,5 kW?

Permalänk
Skrivet av Gunior:

https://www.amazon.se/dp/B099DDK356?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Kör själv på denna, funkar bra, har du större bredd så kanske får kombinera isåfall 2-3 set då inte sett större varianter.

Tack! Hur fungerar den - är den tvådelad? Såg precis att Woods har denna variant, men antar att det är mer eller mindre samma grej, förutom att de tar mer betalt.

Går det att stänga fönstren utan problem för din del? Med tanke på att lägenheten är (som sagt) liten blir frågan i så fall vilket fönster som får bli utsedd till "AC-fönster".

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack! Hur fungerar den - är den tvådelad? Såg precis att Woods har denna variant, men antar att det är mer eller mindre samma grej, förutom att de tar mer betalt.

Går det att stänga fönstren utan problem för din del? Med tanke på att lägenheten är (som sagt) liten blir frågan i så fall vilket fönster som får bli utsedd till "AC-fönster".

Det är 2 st delar, båda med en " platt" bredd botten/övredel och där blir vinklat finns vid öppning/stängning, fästs med karrborre (man får mycket lång remsa så lär täcka ditt behov), nedre del har 2 st dragkedjor så visst även om en hade nog räckt, väl bra utifall en skulle fastna haha. Starkt nog så inte så ömtåligt, ska tydligen vara vattentät men väl inget som rekommenderas vid regn.

Då min portabel AC hade alltför kort slang så köpte till en som var kombo av PVC/aluminium, verkar isolera mycket bättre jämnfört med enbart det inkluderande som var bara PVC. Så lägg AC i det rum du är i mest, då effekt kommer inte märkas av lika mycket i närliggande rum. Komplettera med en pelarfläkt som slussar runt kallluften/minifläkt som blåser mot dig, så blir det behagligare.

Har även kikat på solfilm potentiellt då definitivt på dem varmaste dagarna med starksol så märkts det av att AC inte blir tillräckligt, bara sådan åtgärd kan göra det kostnadseffektivt att lägga på istället för att bara ha det på energiräkningen. Lägg till is + vatten i daglig rutinkonsumtion så kommer kännas bättre. Så ta närmaste fönster som är enklast för dig att öppna/stänga vid behov.

Permalänk
Medlem

Första test med att bara ställa den i fönstret. Förvånansvärt tyst, man hör bara fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Första test med att bara ställa den i fönstret. Förvånansvärt tyst, man hör bara fläkten

Haha så sjukt enkelt men ändå effektivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha så sjukt enkelt men ändå effektivt!

Jag tänkte jag måste ju börja någonstans… oklart hur det blir med övertryck och annat sånt, men kallt blev det i alla fall nära den

Fönstret är verkligen inte helt tätat, men kunde inte komma på någon bra lösning för alla detaljer. Kanske maskeringstejp, men är rädd att det blir svårt att få bort sen

Permalänk
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Första test med att bara ställa den i fönstret. Förvånansvärt tyst, man hör bara fläkten

Beställde en Eesee Kaya typ i samband med jag såg du postade att du fått leverans, dock inte packat upp/startat upp ännu, ville mest förbereda inför kommande värmen 😁, har inte varit (än) så pass motiverat att köra igång här uppe i norr.

Var det en Kaya du köpte också?
Har en förväntan att den skulle vara sjukligt högljudd, men det kanske kommer ju mer den får jobba sedan.

Första sommaren i alla fall med Port.Ac, gav mig fan på att ha något mer än en enkel fläkt. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Beställde en Eesee Kaya typ i samband med jag såg du postade att du fått leverans, dock inte packat upp/startat upp ännu, ville mest förbereda inför kommande värmen 😁, har inte varit (än) så pass motiverat att köra igång här uppe i norr.

Var det en Kaya du köpte också?
Har en förväntan att den skulle vara sjukligt högljudd, men det kanske kommer ju mer den får jobba sedan.

Första sommaren i alla fall med Port.Ac, gav mig fan på att ha något mer än en enkel fläkt. 😁

Ja, min är en Kaya

Mesta ljudet från kompressorn verkar läcka ut bakåt (kanske inte så konstigt när hela maskinen är helt öppen ditåt)

Slangen verkar påverka ljudbilden en hel del också, det är väldigt högt flöde på fläktarna, antagligen därför

Verkligen stor skillnad i fönstret jämfört med med slangen inne i alla fall. Är inte rädd för övertyck för alla rum har ventiler och frånluft i flera rum ser till att det aldrig kan ske, snarare hjälper det att sprida kalla luften i lägenheten

Den har hjul och är ganska smidig faktiskt, knappt gjort mer än att testa dock. Mitt fönster är ca 40cm brett, så råkade passa maskinen nästan perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Har även kikat på solfilm potentiellt då definitivt på dem varmaste dagarna med starksol så märkts det av att AC inte blir tillräckligt, bara sådan åtgärd kan göra det kostnadseffektivt att lägga på istället för att bara ha det på energiräkningen. Lägg till is + vatten i daglig rutinkonsumtion så kommer kännas bättre. Så ta närmaste fönster som är enklast för dig att öppna/stänga vid behov.

Enkel solfilm är effektivt om man sätter den på utsidan. Jag har en jäkla massa fönster mot solen i vardagsrummet. Solfilm på utsidan av fönstren sänker temperaturen i mitt vardagsrum med typ 8-10 grader på varma soliga dagar och är ett måste om AC:n ska ha någon effekt.

Biltemas återanvändbara solfilm är bra om man vill prova då den inte sitter med klister utan lätt kan tas ner över vinter och återanvändas igen. Dock är det inte helt enkelt att passa till den så det kan se lite ghetto ut, men den är bra om man vill utvärdera effekten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enkel solfilm är effektivt om man sätter den på utsidan. Jag har en jäkla massa fönster mot solen i vardagsrummet. Solfilm på utsidan av fönstren sänker temperaturen i mitt vardagsrum med typ 8-10 grader på varma soliga dagar och är ett måste om AC:n ska ha någon effekt.

Biltemas återanvändbara solfilm är bra om man vill prova då den inte sitter med klister utan lätt kan tas ner över vinter och återanvändas igen. Dock är det inte helt enkelt att passa till den så det kan se lite ghetto ut, men den är bra om man vill utvärdera effekten.

Går den typen av solfilm verkligen att använda på 2/3-glas-fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Går den typen av solfilm verkligen att använda på 2/3-glas-fönster?

Så länge det är på utsidan så stoppar den ju ljuset/värmen att komma in

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge det är på utsidan så stoppar den ju ljuset/värmen att komma in

Går den att montera på utsidan? Trodde de var "riktade" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Går den att montera på utsidan? Trodde de var "riktade" så att säga.

Va?

Inlägget du svarade på pratar om att sätta den på utsidan

Filmen har ingen magisk förmåga:
- den reflekterar ljus till en viss grad
- absorberar till en viss grad
- släpper igenom resten

Fördelen med utsidan är att:
1. Luften inne slipper värmas av solstrålarna som aldrig kommer in
2. Luften inne slipper värmas av solfilmen som absorberar en del ljus och blir varm
3. Glasrutorna slipper värmas av passerande ljus som absorberas
4. Den inre glasrutan värms inte upp av en varm solfilm, bara den yttre istället