Jag har valt delar till en ny dator och vill ha lite råd!
Tjena Jag har använt samma dator nu i över 6 år. Jag kommer inte ihåg alla spex i den men vet att den har, en Intel5 6400, MSI GTX 1660, 8 GB Ram minne och 1TB hårddisk.
Så nu äntligen tyckte jag att det var dags att köpa en ny. Så jag har tittat på lite delar för rätt pris och har jag hittat komponenter till en ny. Men eftersom jag inte har så mycket koll på sånt här jämfört med andra så tänker jag att ni som kan mycket kanske kan skriva era tankar om detta bygge.
Det jag kommer använda datorn till är för det mesta att spela spel som t.ex RDR2, COD, Battlefront, GOW och andra liknande stora spel. Jag kollar också oftast på filmer och serier på datorn och kommer nog att göra det på den nya också. Jag har två skärmar, min huvudskärm är en 32 tum och har 165hz och är 1440P, min andrahandsskärm är en 21,5 Tum och har 1080P med 70hz. På den datorn jag har nu så spelar jag nästan alltid på låga settings men mitt mål är att kunna spela spel som RDR2 på åtminstone high settings med minst 100 FPS.
Här nedan är spexen och priserna på delarna jag har hittat:
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX 1 299kr, + 3 Chassi fläktar: be quiet! Pure Wings 2 High-Speed 149kr st,
Moderkort: MSI MAG B550 TOMAHAWK 1 890kr
Lagring: SSD Kingston NV2 M.2 2TB 1490kr + SSD Kingston NV2 M.2 500GB 409kr
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO SL 16GB (2x8GB) 659kr
CPU: AMD Ryzen5 5600 1 890kr
CPU kylare: be quiet! Pure Rock 2 - Silver 429kr
GPU: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC 7 799kr
PSU: ASUS TUF Gaming 750B 1 190kr
Summa: 17 502kr
Detta ligger en tusenlapp över min budget men jag tycker att det är okej. Om det är någon som har någon invändning om saker som inte passar, borde byttas ut, inte lever upp till standard eller förslag på billigare eller bättre delar (Som fortfarande håller sig inom min budget 16 500) så skriv gärna, jag vill höra allas tankar kring detta. Positiva och Negativa för som sagt jag har kollat runt men är långt ifrån ett proffs.
MVH // Intresserad Tonåring