Mesh-system och desktop PC, funkar bra?

Permalänk
Medlem

Mesh-system och desktop PC, funkar bra?

Som rubriken lyder så kommer jag eventuellt flytta till ett hus där det ej är framdraget nätverkskablage till sovrum och fick höra av en kollega som använder sig av mesh-system och använder nätverkskabel mellan sin desktop och slav mesh-enheten som pratar trådlöst med mastern.

Är det någon annan som använder den typen av uppkoppling hemma. För nackdelar?

Kan det bli mycket störningar, vad jag förstod det som så pratar mesh-enheterna ett annat protokoll med varandra?

Om det inte är en bra lösning, så blir det nog att dra en Cat6 STP (Dubbelisolerad) i samma rör som kraftkablage till de dosorna/uttag som sitter där jag tänker mig ha datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Kan det bli mycket störningar, vad jag förstod det som så pratar mesh-enheterna ett annat protokoll med varandra?

Det beror helt på vilken du köper. Vissa har "dedikerat backhaul" andra inte.

Permalänk
Medlem

Mesh i konsumentspråk är inte dedikerad overhaul, det är egentligen bara att alla noder hanteras från samma gränssnitt. Kopplar du t.ex. noderna/accesspunkterna med kabel pratar de knappast något mesh-protokoll.

Du får ej dra nätverkskabel i samma rör som el. Dels riskerar kabeln att bli strömförande om du drar i en skruv/spik genom röret, dels så är det en del av en fast installation du inte får röra.

Hur bra WiFi kommer fungera kommer ingen kunna säga, det är olika förutsättningar överallt. T.ex. kanske powerline/homeplug (skicka signalen över elkabelar) fungerar bättre än WiFi för dig, men det är inget som går att säga utan att prova. På WiFi har du störningar utifrån/andra prylar, DFS-kanaler, kanalbyten o.s.v. som kommer påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mesh i konsumentspråk är inte dedikerad overhaul, det är egentligen bara att alla noder hanteras från samma gränssnitt. Kopplar du t.ex. noderna/accesspunkterna med kabel pratar de knappast något mesh-protokoll.

Du får ej dra nätverkskabel i samma rör som el. Dels riskerar kabeln att bli strömförande om du drar i en skruv/spik genom röret, dels så är det en del av en fast installation du inte får röra.

Hur bra WiFi kommer fungera kommer ingen kunna säga, det är olika förutsättningar överallt. T.ex. kanske powerline/homeplug (skicka signalen över elkabelar) fungerar bättre än WiFi för dig, men det är inget som går att säga utan att prova. På WiFi har du störningar utifrån/andra prylar, DFS-kanaler, kanalbyten o.s.v. som kommer påverka.

Har koll på elsäkerhetsreglerna, och jobbar i branschen

Det jag funderar mest på är just att noderna antingen kommer fungera trådlöst mellan varandra men hur pass stabilt nät det är om jag har ett sådant mesh-system där jag hämtar ut en nätverkskabel till min stationära burk. Om det är någon som har gjort något liknande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Det jag funderar mest på är just att noderna antingen kommer fungera trådlöst mellan varandra men hur pass stabilt nät det är om jag har ett sådant mesh-system där jag hämtar ut en nätverkskabel till min stationära burk. Om det är någon som har gjort något liknande

Jag har kört detta länge utan problem. Har kunnat spela utan lagg osv. Dock blir hastigheten drabbad, fick väl ut cirka 200-300Mbit/s (betalar för 1000).

För någon månad sen drog jag en kabel till mesh pucken vid min dator och kör den som "master". Nu snittar jag 950/950Mbit/s via min dator och cirka 300 till mina mobila enheter

Är du inte ute efter hastighet så är det funktionsdugligt!

Permalänk
Medlem

Kör så hemma och får ut 980 Mbit. Kör trådlöst från huvudnoden till sekundär och sedan med sladd till desktop.

Tidigare körde jag kabel då jag har dedikerad backhaul.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Det som blir stabilast är alltid kabel, så har du möjlighet så dra en.
Noder i ett mesh system kan kopplas ihop på lite olika sätt:

1. Kabel

2. Dedikerat backhaul wifi nät

3. Samma wifi nät som klienterna

1 är bäst och 3 är sämst.
Det blir alltid stabilt med kabel.
Hur bra det blir med wifi beror på så många omständigheter att det i stort sätt måste testas på plats.
Några saker som påverkar:

• Avstånd mellan noderna

• Vad som finns mellan noderna, t.ex. väggar, skorstenar, vitvaror.

• Hur många wifi nät som finns i närheten

Generellt sätt så blir oftast sämre och pingen blir alltid sämre med wifi.

Det har ju varit en del debatt i tråden om vad får göra med nätverk och el i samma rör.
Så det skall vara okey att dra en dubbelisolerad STP i samma rör som "lösa trådar"?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Det är ingen som har samma förutsättningar som du.

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 st Asus XT8 där jag kör trådlös länk mellan dem dedikerat. Jag har min stationära dator kopplad till noden och det fungerar utmärkt, rapporterad länkhastighet ligger oftast mellan 1,5 och 2 gbit. Jag får ut de 600 mbit som mitt abonnemang ger även via noden.

Sen är ju förutsättningarna olika. Nu för tiden bor jag i hus, i min gamla lägenhet hade jag väldigt problem med länken mellan router/nod då det fanns så bisarrt många trådlösa nät i närheten.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar!

Då låter det ändå som att det är fullt möjligt att testa i första hand med trådlöst mesh mellan noderna och sätta en i anslutning till min stationära.

Men det är ett mesh-system med backhaul jag ska eftersträva?

Visa signatur