Muskampen 2025: Segraren korad!

Gaming på SSD eller HDD

Permalänk
Medlem

Gaming på SSD eller HDD

Tjo!
Jag har kollat runt lite och olika källor säger olika saker så nu frågar jag här istället.
Till min nya dator som jag ska bygga så behöver jag antingen en SSD eller en HDD eller både och.

Min fråga är ska jag lägga mina spel som t.ex RDR2 och COD på en SSD eller borde jag lägga dom på en HDD och iså fall vart borde jag lägga Windows på? SSD eller HDD. SSD är ju snabbare men på min uråldriga dator jag har nu, från 2016 har jag lagt alla mina spel på en HDD och det har funkat medans Windows och sånt har legat på en SSD borde det fortfarande vara så eller har det förändrats?
Min farsa som hjälpte mig då när vi skaffa min först dator sa att det var bättre att lägga Windows och sånt på SSD eftersom att det då startar upp snabbare och att spel inte behövde just den snabba uppstarten. Men med tanke på att jag ändvänder datorn till att framförallt spela så kanske det ska vara tvärtom. Jag vet inte. Eller ska jag bara ha 2 SSD,er en med Windows och den andra med spel. Detta blir ju såklart dyrare men det kanske är värt en tusenlapp till för det? Jag vet inte, HJÄLP!

(Har ni några tips för bra SSD,er och HDD,er som man kan använda, helst M.2)

Tack för svar
MVH // Songfei

Permalänk
Medlem

Windows vill du absolut ha på en SSD, som du säger. Spel går allt mer till att kräva SSD, kortar ju ner laddtider och ger en behagligare upplevelse. HDD orsakar även en hel del oljud. Sammanfattningsvis tycker jag att du kör SSD rakt igenom.

Här har du en populär 2 TB SSD till rätt bra pris: https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Tjo!
Jag har kollat runt lite och olika källor säger olika saker så nu frågar jag här istället.
Till min nya dator som jag ska bygga så behöver jag antingen en SSD eller en HDD eller både och.

Min fråga är ska jag lägga mina spel som t.ex RDR2 och COD på en SSD eller borde jag lägga dom på en HDD och iså fall vart borde jag lägga Windows på? SSD eller HDD. SSD är ju snabbare men på min uråldriga dator jag har nu, från 2016 har jag lagt alla mina spel på en HDD och det har funkat medans Windows och sånt har legat på en SSD borde det fortfarande vara så eller har det förändrats?
Min farsa som hjälpte mig då när vi skaffa min först dator sa att det var bättre att lägga Windows och sånt på SSD eftersom att det då startar upp snabbare och att spel inte behövde just den snabba uppstarten. Men med tanke på att jag ändvänder datorn till att framförallt spela så kanske det ska vara tvärtom. Jag vet inte. Eller ska jag bara ha 2 SSD,er en med Windows och den andra med spel. Detta blir ju såklart dyrare men det kanske är värt en tusenlapp till för det? Jag vet inte, HJÄLP!

(Har ni några tips för bra SSD,er och HDD,er som man kan använda, helst M.2)

Tack för svar
MVH // Songfei

Om öht möjligt är det att föredra att lägga såväl Windows och spel på SSD (kan vara samma).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du lägger både windows och spel på en stor ssd, känner du för det kan du ha windows på tex en 512gb ssd och sen en tex 2TB ssd för spel osv, vill du ha en stor HDD så bör filer som filmer och bilder osv läggas här, går knappt spela dagens spel som RDR2 på HDD för det tar så lång tid, inte värt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill man vara lite kostnadsmedveten kan man ju också se till att faktiskt bara ha de spel man använder installerade. Med tjänster som Steam, EGS etc. blir det lätt att spelbiblioteket flyter ut, men de allra flesta behöver antagligen inte ha tjugosjutton spel permanent installerade, utan kan dra ner rejält på utrymmeskravet genom att avinstallera titlar man inte kommer spela det närmaste.

Visa signatur
Permalänk

Ingen idé att köpa HDD idag om man inte har speciella önskemål som att lagra data lång tid etc.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag har kvar gamla diskar i min burk är att jag inte kommit mig för att sätta upp en NAS och att 20TB av SSD vore oskäligt dyrt.

EDIT: Och ja, Windows och spel på SSD. Köp en ordentligt stor SSD-disk(2TB), det behöver inte vara den snabbaste, och kör allt från den.. Det duger gott för de flesta.

Hellre det än en för liten SSD, du har trots allt begränsat med m2-platser.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.