Solfilm till fönster för sommarvärmen. Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Tänk på att solfilmer kan spränga äldre fönster då de reflekterar värmen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På insidan. Blev enklast på det viset. Vet inte hur de tål regn och grannarna ser inte lika lätt om man fumlat till monteringen.

Följdfråga, visst ska den sidan som har skyddsplasten vara mot mig när jag monterar mot fönstret. Monterar på insidan fönstret.

Fattar inte varför den är typ kletig den sida som har skyddsplast, typ omöjligt att fixa lite bubblor efter man tagit bort den.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Följdfråga, visst ska den sidan som har skyddsplasten vara mot mig när jag monterar mot fönstret. Monterar på insidan fönstret.

Fattar inte varför den är typ kletig den sida som har skyddsplast, typ omöjligt att fixa lite bubblor efter man tagit bort den.

Tacksam för svar.

Du ska spraya rutan med diskmedelsblandat vatten innan du monterar filmen, sen stryker du lätt bort både vatten och bubblor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Som ordförande sa här "de (NCC) har bara använt det absolut billigaste de kunde hitta när de byggde dessa kåkar". Man gör ju vad man kan men lite bubblor blir det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

spraya rutan och gör rent, applicera och stryk bort bubblor. Kan vara aningen pilligt, ser många i mitt område som är relativt nybyggt och persienner ej har byggts in (tydligen gör man ej detta nu för tiden på nybyggen, svårt att förstå varför då det är hur enkelt och bekvämt som helst) och många som har satt upp dessa fönsterfilmer. Många som däremot också inte lyckats få ut alla bubblor eller ens få det slätt, så många "skrynkliga" fönster kan man se.

Yes exakt, den biten fixar jag. Men när man kollar 'biltema solfilm' på youtube så verkar de sätta sidan med skyddsfilmen mot glaset. De använde dock en annan modell, mer för toning än värme kanske?

Men jag gick ut och kollade och den sida jag kollade mot var då reflekterande och jag kan se ut inifrån så det bör ha blivit rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Yes exakt, den biten fixar jag. Men när man kollar 'biltema solfilm' på youtube så verkar de sätta sidan med skyddsfilmen mot glaset. De använde dock en annan modell, mer för toning än värme kanske?

Men jag gick ut och kollade och den sida jag kollade mot var då reflekterande och jag kan se ut inifrån så det bör ha blivit rätt.

De flesta reflekterar på båda sidor. Filmen i sig är som typ ett skärmskydd till en telefon. Du tar av skyddsfilmen, gott om vatten på rutan (och där du tagit av skyddsfilmen) och den "kletiga" sidan mot glaset.
Du kan justera rätt mycket tills dess att du skrapar ut vattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

De flesta reflekterar på båda sidor. Filmen i sig är som typ ett skärmskydd till en telefon. Du tar av skyddsfilmen, gott om vatten på rutan (och där du tagit av skyddsfilmen) och den "kletiga" sidan mot glaset.
Du kan justera rätt mycket tills dess att du skrapar ut vattnet

Ah tack för info, prövade vända en som jag satt upp men den är så kletig och rutan så stor så det är omöjligt att röra den eller få ut bubblorna. Blev t om veck när man försiktigt skrapade lite efter jag vänt den. Trots rikligt med vatten+diskmedel.

Edit: går inte lämna kvar skyddsplasten, även om man är försiktig när man skrapar så blir det repor på den. Men jag har monterat mina felvända nu och de verkar fungera ändå. Solen gassade idag och kändes knappt vid rutan. En annan tråkig sak var att om man monterar sidan som har skyddsplast mot glaset så lämnas limrester på rutan om man tar bort solfilmen. Det gick dock att få bort med T-röd och papper men var ett jävla göra.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på detta då jag sitter i ett rum som blir väldigt varmt på förmiddagen då solen ligger på.

1. Om man köper solfilm för utvändig montering, finns det någon risk att glaset ska gå sönder? Har treglasfönster. Som jag förstår det är det bara på insidan, men bäst att dubbelkolla.

2. Kan det finnas någon anledning att inte få montera detta i en bostadsrätt? Fönsterglas är ju föreningens ansvar, och jag antar att det blir viss påverkan på fasaden även om det knappt kommer gå att se då jag tar låg toning. Jag kommer be om ett godkännande från föreningen oavsett, men tänkte om ni vet vad som gäller.

3. Kan någon rekommendera ett bra ställe att köpa från + märke/modell? Vill ha så hög värmeminskning som möjligt med så liten toning som möjligt. Kort sagt: Det ska synas så lite som möjligt att en film finns - men med så hög värmeminskning som det går.

4. Kan man få hjälp med montering nånstans? Litar inte på min egen förmåga att montera detta utan att misslyckas.