Hej har byggt en dator för Mid-high end Gaming. Vad är era Tankar?

Permalänk
Medlem

Hej har byggt en dator för Mid-high end Gaming. Vad är era Tankar?

Tjena!
Jag har hittat delar till en dator som jag tänker bygga skälv. Jag kommer använda datorn till att framförallt spela spel så som t.ex RDR2, COD, Hogwarts Legacy, GOW, Ghost of Tsushima och andra liknande stora titlar.

Jag kommer spela på min MSI skärm som är 27 tum, 1440P och 165Hz (https://www.inet.se/produkt/2219461/msi-27-optix-mag274qrf-qd...) Sen har jag också min andra skärm som är 21 tum, 1080P och 70Hz (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-l22e-30-21-full-...) som jag bara använder som en andra skärm och gör inget speciellt på.

Mitt mål är att kunna spela på minst High settings i dessa spel jag nämnde med minst 100 Hz Tror ni det kommer gå med dessa späcks jag har listat här nedan? Eller är det något som måste byttas eller är onödigt. Skriv gärna era tankar om bygget. Skulle hjälpa jätte mycket. Tack i förväg! MVH // Songfei

Permalänk
Medlem

Lite åsikter:

* Vad ska du göra med de 3 extra fläktarna? har för mig att det sitter 3 fläktar i chassiet redan.
* Du får en 1tb disk för samma summa som den 500gb du har i din lista, kanske inte lika snabb men...
* Jag skulle ha siktat på AM5 platformen istället så du enklare kan uppgradera framöver.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Lite åsikter:

* Vad ska du göra med de 3 extra fläktarna? har för mig att det sitter 3 fläktar i chassiet redan.
* Du får en 1tb disk för samma summa som den 500gb du har i din lista, kanske inte lika snabb men...
* Jag skulle ha siktat på AM5 platformen istället så du enklare kan uppgradera framöver.

https://komponentkoll.se/bild/tAGnz.png

Tjena! Tack för Svar
Jag Tänkte att tre extra fläktar hjälper till för luftflödet men är vel inte hellt nödvändigt.

SSD som jag valde valde jag för kvaliten och hastigheten på WD SSDer. Jag tänkte att jag lägger OS (Windows 11) på den disken (500GB) så jag vill att den ska va kvalitativ och ganska snabb. Och på 2 Tb lägger jag min spel på vilket jag då vill ha den ganska snabb och då tänkte jag att det blir enklare med samma märke.

Jag kanske borde det ända problemet är AM5 socket som gör att Processorn blir dyrare än vad jag igentligen behöver men om jag släpper de där extra fläktarna och en billigare CPU kyllare skulle det gå. Men är det värt det tycker du?

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Tjena! Tack för Svar
Jag Tänkte att tre extra fläktar hjälper till för luftflödet men är vel inte hellt nödvändigt.

SSD som jag valde valde jag för kvaliten och hastigheten på WD SSDer. Jag tänkte att jag lägger OS (Windows 11) på den disken (500GB) så jag vill att den ska va kvalitativ och ganska snabb. Och på 2 Tb lägger jag min spel på vilket jag då vill ha den ganska snabb och då tänkte jag att det blir enklare med samma märke.

Jag kanske borde det ända problemet är AM5 socket som gör att Processorn blir dyrare än vad jag igentligen behöver men om jag släpper de där extra fläktarna och en billigare CPU kyllare skulle det gå. Men är det värt det tycker du?

MVH // Songfei

Beror på hur länge du tänkt behålla CPU'n. hade jag köpt AM4 idag hade jag kört på 5800X3D då den är bäst för spel för den sockeln. Den bör hålla rätt bra i 5-6 år till för 1440p/4k. Om du tänkt byta CPU inom kortare tidsram än så så skulle jag satsat på AM5 eller intels dito så slipper du byta både moderkort, processor och ram senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Tjena! Tack för Svar

MVH // Songfei

Jag tror du klarar dig alles utmärkt med de fläktarna som sitter i chassiet, och vad det gäller SSD valet så är det en smaksak, jag hade valt storlek framför hastighet men det är jag det.

Vad det gäller AM5 så är det väl en investering för framtiden, om du köper AM4 idag så behöver du garanterat köpa moderkort och minnen nästa gång du uppgraderar. Skulle jag bygga en ny dator idag så skulle det bli AM5.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Songfei:

läs och skrivhastigheten är en microskopisk betydelse för ev boottider och laddtider typ enda tillfället du skulle märka skillnad är typ om du skulle flytta en gigantisk fil eller extrema mängder filer på en gång eller i syntetiska test.

största anledningen till att SSD är snabb på att ladda in filer är dess extremt snabba accesstid jämfört mot mekaniska diskar men skillnaden mellan 2 olika SSD är väldigt minimal vi snackar några nS hit eller dit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Beror på hur länge du tänkt behålla CPU'n. hade jag köpt AM4 idag hade jag kört på 5800X3D då den är bäst för spel för den sockeln. Den bör hålla rätt bra i 5-6 år till för 1440p/4k. Om du tänkt byta CPU inom kortare tidsram än så så skulle jag satsat på AM5 eller intels dito så slipper du byta både moderkort, processor och ram senare.

Hur länge tror du 5600 håller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Den lär fungera helt ok för det mål du skrev i första posten, 1440p high settings 100+ FPS. Hur länge är svårt att säga då det beror mycket på vilka framsteg som görs i spelutveckling. Det framstår dock som lite märkligt att para en så pass vek CPU med ett 6950XT. CPU'n lär flaska långt innan GPU'n gör det. Men det beror såklart helt på vilka spel du tänkt lira.

EDIT:
Gjorde en snabb sökning på google, hittade inte 5600 men 5600X vs 5800X3D parat med ett rtx 3080 här.

letade upp jämförelsevideo
Permalänk
Skrivet av Songfei:

r5 5600 är redan nu någorlunda bristfällig till high-end GPUer. Tror det skall vara ok till 6950XT.
Personligen håller jag med ovan, spara in på kylare/fläktar nu och kör på den nyare platformen.
Om du kör på 5600 och vill byta CPU om två år så är din enda utväg att köpa begnagnat, 5800X3D eller likt. Men kör du på nyare generationen så kommer du kunna köpa nytt, men ändå behålla moderkort.

Kylaren som kommer med funkar mer än nog, och att köpa en fläkt eller två om ett par år blir billigare i längden.