Ursprungligen inskrivet av echo
Även om den skulle kosta 8000 kr så är det ju billigt mot när Intel släpper nya produkter. Då brukar de kosta uppemot 8000 kr. Och då är det inget nytt (som ex. 64 bitar) utan då är det bara en ny processor i en gammal serie..
SVAR: Kostar den 8000kr så blir det inga stora försäljningsvolymer, men det är väl kanske tanken eftersom man inte klarar av att producera stora volymer.
Är den dubbelt så dyr att tillverka?
SVAR: Den är mer än dubbelt så dyr att tillverka pga den är gigantisk, mer än dubbelt så stor som en XP. Die surface XP 80 mm², Hammer 1Mb cache 193 mm². Hammer är 141% större alltså ca 2,4 ggr dyrare att tillverka pga 1Mb cache. En tumregel i branchen är att man vill att
Die surface ska vara mindre än 100 mm² annars är det svårt att nå lönsamhet. Detta talar för att Athlon 64 1Mb kommer att vara väldigt dyr tills man går över till 0.09 µm nästa år. Visst blir Athlon 64 med 256Kb cache billig, men snabb blir den inte (en Celeron). Dessutom så har AMD så gammal tillverkningsteknik så att man fortfarande använder Wafer surface (200 mm diameter). Intel har för länge sedan gått över till Wafer surface (300 mm diameter). För Intel kostar det <50$ att tillverka en Northwood, skulle tro att en Hammer 1Mb cache kostar 100-150$ att tillverka, ca 2-3 ggr mer. Prescotts Die surface ligger på <100 mm² pga 0.09 µm tillverkningsteknik.
Även om det skulle vara så (tvivlar) så fördubblar ju inte det priset iaf.., betalar vi bara tillverkningskonstnaderna? knappast..
Eh, vänta nu. Vartifrån fick du att en XP 3200+ kostar 5682 kr ???
Lätt att smutskasta en annan tillverkare om man bara slänger ifrån sig saker. En XP 3200+ kostar 3799 kr inkl. moms (datorbutiken). Och hoppet ner till 3000+ är rätt stort, nämligen ca 1300 kr för de sista "200+".
Om jag ska ta ditt prisexempel och lägga på lika mycket som du lade på så kommer alltså en Athon 64-3400 kosta runt 4-6000 kr.
SVAR: Datorbutiken har ingen XP3200 hemma. (Vägrar handla av Datorbutiken eftersom det tog 6v att leverera en CPU som jag beställt, CPUn var billig när jag beställde, inte när jag fick den) Priset för en XP3200+fläkt+frakt är 3799+199+129=4127kr
Om AMD gör som de och Intel m.fl. brukar göra så kommer ju den snabbaste processorn kosta mycket medans den näst snabbaste eller ett snäpp under den är de prisvärda processorerna. Ska man översätta detta till intel språk så blir det ju inte särskilt ekonomiskt att betala 3500 kr för 200 mHz som det brukar vara när intel släpper nya processorer.
Följer Athlon64 dagens priser så kommer ju den näst snabbaste kosta 2-4000 kr...
Men eftersom det här är nåt helt nytt så kanske dom kommer med en helt annan prissättning för att bli hemmastadda på marknaden.
Jag vet inte vad priset kommer att hamna på, det kan man bara gissa sig till.
Varför behöver man dubbelt så mycket RAM?
Har du missat att Athlon 64 klarar av 32 bitars applikationer? Det är en liten detalj som innebär att man kan köra nuvarande Windows XP, 2k eller allt som intels P4or gör..
SVAR: Läs system kraven hos Microsoft på Windows XP 64. Det är 1024Mb RAM minimum, då brukar det vara det dubbla som gäller i verkligheten. Läs mer på http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/techinfo/planning/te...
Säger inte att du har fel ang. ram minnet eftersom jag inte vet något om det. Men jag tycker att det känns som väldigt mycket här är rent skitsnack. Jag försöker i alla fall hålla mig till saker som jag vet nåt om.