Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prescott
SVAR: Visst så ska en 64-bitars lösning vara snabbare än en 32-bitars. MEN, 99,99% av alla programvaror är fortfarande 32-bitars och de få 64-bitars som finns är inte optimerade för AMDs Hammer CPU. Frågan är om programmakarna är så sugna på att göra sina program anpassade för AMD CPUer som bara har en 10-15% marknadsandel. Jag förstår att det är mer intressant att anpassa för Intel plattformen t.ex som Microsoft (Office 2003) och Adobe har gjort för Hyperthreading. Dessutom så såg jag en uppgift om att det dröjer till 2008-2010 innan en majoritet av programmen är i 64-bitars version.

Har man ett server system så är det inga problem att få tag på prgramvaror, många kör linux och microsoft håller dessutom på att utveckla system anpassade för båda opteron och Athlon 64. Opteron är inte tänkt som någon ''hemma cpu'' och vad är det för medning med att släppa programvara för en cpu som inte är släppt ännu? Att vissa speltillverkare redan har uppdateringar klara är dock ingen nackdel. AMD har redan börjat ta marknadsandelar med opteron och antagligen så kommer utvecklingen fortsätta i och med Athlon 64.

Permalänk
Medlem

2. AMD rör till marknaden med 3 olika socklar, 940, 939 och 754. 754 blir den långsammaste budget versionen med 256kb cache.

OK!

Eller, så är det antingen 940 (Opteron, server system) eller 754 (Athlon64, PC system)... (väldigt rörigt, eller hur?)

Athlon 64 kommer både finnas med 1 meg cache och 256kb budget variant, enligt AMDs roadmap...

Permalänk
Avstängd

Om jag fattat det hela rätt så kommer 754 bara vara OEM.
Så det blir inte så knepigt för oss konsumenter. Vi behöver bara fokusera på en sockel.

Och om Prescott och infoman skullle vara så vänliga att inte bara se ett enda bench utan öppna ögonen bara lite grann. Och se att det finns tusentals benches, som alla ger en lite mer komplett bild av hur det ligger till. Då skulle jag bli glad.

Och ni kör alltid med samma grej. Ni jämför Prescotts från långt in i framtiden med saker som finns idag eller är runt hörnet. Och kommer fram till att prescotten är bättre. Klart som fan att en Prescott från December 2004 är snabbare än en Athlon 64 från årskiftet 2003-2004.

Det krävs jävligt stora idioter för att kunna lura sig själva med sånna argument. Ni sitter säkert i timmar varje dag för att förvrida något. Och sen är ni så jävla dumma att ni tror på det själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
2. AMD rör till marknaden med 3 olika socklar, 940, 939 och 754. 754 blir den långsammaste budget versionen med 256kb cache.

OK!

Eller, så är det antingen 940 (Opteron, server system) eller 754 (Athlon64, PC system)... (väldigt rörigt, eller hur?)

Athlon 64 kommer både finnas med 1 meg cache och 256kb budget variant, enligt AMDs roadmap...

754 plattformen kommer att bli väldigt kortlivad eftersom den har singlechannel minne och 256kb cache. " that little weedy 754 legless thing AMD is launching next month."

Så det är 939-940 plattformen som gäller, men AMD kommer om 6-9 månader gå över till en helt ny sockel motsvarande Intels LGA775. Fördelarna med denna sockel är
"processors for the LGA775-Sockel use a specified Grid array. On the lower surface of the CCU are only contact areas, pin been void. The processor withstands higher mechanical loads and the antenna effect of the pins is void. This is particularly regarding higher FSB clock frequencies a crucial advantage. In addition the LGA technology permits higher component densities and more favorable production than on pins which are based housings."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfoMan
Världen är tydligen inte redo för AMD Hammers 64-bitars teknologi.
http://www.x86-secret.com/articles/cpu/opteron/opteron-5.htm
står det att en Opteron som kör SETI i 32-bitar får 3tim 53 min medans 64-bitars versionen får 4tim 12 min.
64-bitars versionen är mycket LÅNGSAMMARE än 32-bitars varianten.
Det blir inte lätt för AMD att sälja Opteron när trumfkortet 64-bitarsstödet gör att programmen går långsammare.

64-bit gör att vissa program går långsammare, ungefär som Hyper Threading gär att vissa program går långsammare. Att just SETI går långsammare beror på att FPU:n (x87) inte påverkas alls när man kör i 64-bitars läge och det enda som händer med SETI är att den får köra på ett nu mindre optimerat 64-bitars operativsystem.

Det är bara program som endast använder x87 som inte kommer att se en förbättring, SSE2 får dubbelt så många register i 64-bitars läge så om man nöjer sig med 64-bitars precision (jämfört med 80-bit i x87) borde man oftast se en prestandaökning.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

3. Det börjar bli mer och mer tydligt för varje test man ser att AMD måste se till att illa kvickt få upp klockfrekvenserna på sina processorer. Som det ser ut just nu är ALU:n alldeles för klen för att kunna ta upp kampen mot Pentium 4 3.2 GHz i en stor mängd tester.
Just nu verkar vinden blåsa i Intels kappa. Frågan är hur pass högt AMD kan få upp klockfrekvenserna och hur pass "skadad" Athlon 64 blir på grund av det bristande cache-minnet och den förlorade minneskanalen.
För att få en bild av hur Athlon 64 kommer att prestera kan ni titta på Single Channel-resultaten och förmodligen ytterligare dra av några procent.

Visst, Athlon64 har en enkelkanalig minneskontroller, men då den är inbyggd i processorn försvinner sådant som heter latency i princip, så förmodligen kommer Athlon64-datorer bli väldigt kvicka att jobba med, det kan man inte förneka. Det AMD förlorar på är minnesbandbredd, och tro mig när jag säger att inte många behöver 6.4GB/sek på en normal jobb/spel-dator. 3.2 GB/sek duger garanterat för de flesta - och med nästan ingen latency kan det bli riktigt trevligt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Visst, Athlon64 har en enkelkanalig minneskontroller, men då den är inbyggd i processorn försvinner sådant som heter latency i princip, så förmodligen kommer Athlon64-datorer bli väldigt kvicka att jobba med, det kan man inte förneka. Det AMD förlorar på är minnesbandbredd, och tro mig när jag säger att inte många behöver 6.4GB/sek på en normal jobb/spel-dator. 3.2 GB/sek duger garanterat för de flesta - och med nästan ingen latency kan det bli riktigt trevligt.

Men antagligen kommer Athlon 64 FX-55 at 2.4GHz (940) pins, an FX-53 2.2GHz (940) just att ha dubbelkanalig minneskontroller. Sen är det bara att titta på opteron benchmarks för att se hur ruskikt effektiv minneskontrollern är. när den använde ddr333 så utnytjade opteronen runt 90% av den teoretiska minnesbandbredden....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cparne
http://www.theinquirer.net/?article=10880

Läs mitt första inlägg...skrev den länken tidigare. Och de klagar på att amd inte får upp frekvensen... Och Intel-fanboysens roadmap som de hela tiden drar upp tror inte jag stämmer...Intel har börjat få stora problem med värmeutvecklingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kunde man ju tro... att Intelfanatikerna börjar gnälla direkt! Ska ni inte klaga på att AMD är instabila på engång? Det brukar ju alla Intelpojkar köra med, för de "vet" ju att AMD är instabila. Utan att ha ägt en AMD-maskin dessutom...

Och så länge Intel inte släpper lös Pentium M så ska du inte säga nått heller. Den kanske presterar bra för sin klockfrekvens. Men de släpper ju inte upp den något i frekvens, utan håller tillbaks den som sagt. Så då var den ju kanske inte så snabb ändå?

Och som myran säger, en P4 3,2Ghz utvecklar 80W ungefär. Vid 75% belastning. Det borde bli ungefär 100W vid 100% belastning. Och om jag inte minns fel så ger AMD sina effektsiffror vid 100%. P4an går nog inte så mycket högre utan att man ser över effekten den utvecklar.

Sluta bråka nu!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Läs mitt första inlägg...skrev den länken tidigare. Och de klagar på att amd inte får upp frekvensen... Och Intel-fanboysens roadmap som de hela tiden drar upp tror inte jag stämmer...Intel har börjat få stora problem med värmeutvecklingen.

AMD ska dessutom gå över till 0.09 microns tillverkningsprocess inan året är slut. Iaf då det häller opteron processorerna. En 0.09 microns Athlon 64 förväntas dock komma lite senare. Februari 2004 antagligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men antagligen kommer Athlon 64 FX-55 at 2.4GHz (940) pins, an FX-53 2.2GHz (940) just att ha dubbelkanalig minneskontroller. Sen är det bara att titta på opteron benchmarks för att se hur ruskikt effektiv minneskontrollern är. när den använde ddr333 så utnytjade opteronen runt 90% av den teoretiska minnesbandbredden....

Athlon64 stödjer ju nu även DDR400 också, så det blir 6.4 GB/sek med en långt snabbare minneskontroller än vad INtel har.. Mysigt värre.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Athlon64 stödjer ju nu även DDR400 också, så det blir 6.4 GB/sek med en långt snabbare minneskontroller än vad INtel har.. Mysigt värre.

Om Athlon 64 nu har dubbla minneskontrollers och dessutom stöd för ddr 400 så borde den väl vara snabbare än en opteron i samma klockfrekvens? Med tanke på att en opteron 2 ghz med ddr 333 slår en p4 3.2 ghz i en del applikationer i 32 bitars läge så borde väl ett system med en Athlon 64 på 2.4 ghz, ddr 400, ett 64 bitars os och anpassade applikationer vara rätt så överlägset.

http://www.x86-secret.com/popups/articleswindow.php?id=89

Permalänk
Medlem
Citat:

Om Athlon 64 nu har dubbla minneskontrollers och dessutom stöd för ddr 400 så borde den väl vara snabbare än en opteron i samma klockfrekvens? Med tanke på att en opteron 2 ghz med ddr 333 slår en p4 3.2 ghz i en del applikationer i 32 bitars läge så borde väl ett system med en Athlon 64 på 2.4 ghz, ddr 400, ett 64 bitars os och anpassade applikationer vara rätt så överlägset.

Opteronen har alltid haft stöd för ddr400 men eftersom det inte fanns någon riktig standard så sa aldrig amd att opteronen stödde ddr400... men nu finns det ju en standard..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo, fast detta är ju också med AMDs egna moderkort, kanske presterar bättre med VIAs eller SiS moderkortskrets. ATi lär även släppa ett Athlon64-moderkortskrets, kanske de har mage att släppa något RS400-moderkortskrets utan integrerat grafikkort *hoppas*.

Visa signatur

Permalänk
Gäst
Citat:

Opteronen har alltid haft stöd för ddr400 men eftersom det inte fanns någon riktig standard så sa aldrig amd att opteronen stödde ddr400... men nu finns det ju en standard..

Varför kör de med ddr 333 till opteron då? Den inbyggda minneskontrollen måste väl ha stöd för ddr 400?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför kör de med ddr 333 till opteron då? Den inbyggda minneskontrollen måste väl ha stöd för ddr 400?

DEt går aldeles utmärkt att köra opteronen med ddr400. Anledningen till att den officiellt "bara" har stöd för ddr333 är att då opteronen lanserades fans det inga ddr400 med ecc.

här har du ett prestanda test: http://www.amdzone.com/articleview.cfm?ArticleID=1313

Visa signatur

Permalänk
Gäst
Citat:

DEt går aldeles utmärkt att köra opteronen med ddr400. Anledningen till att den officiellt "bara" har stöd för ddr333 är att då opteronen lanserades fans det inga ddr400 med ecc.

här har du ett prestanda test: http://www.amdzone.com/articleview.cfm?ArticleID=1313

Var går gränsen? Kan man köra med ddr 500 och få högre minnesbandbredd?

Permalänk
Avstängd

Har så vitt jag vet inte kommit någon direkt information på vad minneskontrollern klarar. Eftersom den är integrerad i kärnan så borde den klara en del tycker jag.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har så vitt jag vet inte kommit någon direkt information på vad minneskontrollern klarar. Eftersom den är integrerad i kärnan så borde den klara en del tycker jag.

Det betyder att man skall köpa så snabba minnen som möjligt helt enkelt..

Permalänk
Avstängd

Alla som väntar på Athlon 64 kanske inte tänkt på vad kalaset kommer att kosta. 754-plattformen är ju inte att tänka på pga att den är strypt vad gäller minne och cache. Så för att få prestanda så är det 940-939-plattformen som gäller. Opteron 940 och Athlon 64-939 1Mb cache är ju i princip samma CPU, därmed borde priset inte skilja så mycket. Tillverkningskostnaden är ju identisk. Vad kostar det då att köpa en AMD 1,8Ghz Hammer CPU 9432kr, moderkort 5238kr. Sen kräver 64-bitar dubbelt så mycket RAM.
Dessutom får man vänta tills 2004 på ett dyrt Windows XP 64.
Särskilt billigt blir det inte att köra AMD i alla fall.

" Microsoft will release a version of Windows optimized for the chip in the fourth quarter of this year or the first quarter of 2004, Marty Seyer, vice president and general manager of AMD’s microprocessor business unit, said in an interview this week."

Permalänk

Produkter som riktar sig till privat personer kommer aldrig att hålla priser i närheten av vad prylarna till server marknaden kostar. 14000-15000 är ju löjligt, hade inte sålt många processorer då. Självklart kommer priserna på processorerna som är riktade till privat personer ligga på en helt annan nivå. AMD brukar faktiskt va rätt billiga, utom på deras absoluta värstingar då. Sen kanske det kommer uppgradering paket för win2k/winXP till WinXP 64 till hyffsade priser. Dessutom är det rätt många som skiter i att betalla för sitt OS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Produkter som riktar sig till privat personer kommer aldrig att hålla priser i närheten av vad prylarna till server marknaden kostar. 14000-15000 är ju löjligt, hade inte sålt många processorer då. Självklart kommer priserna på processorerna som är riktade till privat personer ligga på en helt annan nivå. AMD brukar faktiskt va rätt billiga, utom på deras absoluta värstingar då. Sen kanske det kommer uppgradering paket för win2k/winXP till WinXP 64 till hyffsade priser. Dessutom är det rätt många som skiter i att betalla för sitt OS

Visst kommer Athlon 64 vara billigare än Opteron. Problemet är bara att om AMD säljer Athlon 64 mycket billigare än Opteron så får man ge bort den eftersom den är dubbelt så dyr som XP att tillverka. En XP 3200 kostar 5682kr idag så 6-8000kr för en Athlon 64 3400 är inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst kommer Athlon 64 vara billigare än Opteron. Problemet är bara att om AMD säljer Athlon 64 mycket billigare än Opteron så får man ge bort den eftersom den är dubbelt så dyr som XP att tillverka. En XP 3200 kostar 5682kr idag så 6-8000kr för en Athlon 64 3400 är inte orimligt.

Även om den skulle kosta 8000 kr så är det ju billigt mot när Intel släpper nya produkter. Då brukar de kosta uppemot 8000 kr. Och då är det inget nytt (som ex. 64 bitar) utan då är det bara en ny processor i en gammal serie..

Är den dubbelt så dyr att tillverka?

Även om det skulle vara så (tvivlar) så fördubblar ju inte det priset iaf.., betalar vi bara tillverkningskonstnaderna? knappast..
Eh, vänta nu. Vartifrån fick du att en XP 3200+ kostar 5682 kr ???
Lätt att smutskasta en annan tillverkare om man bara slänger ifrån sig saker. En XP 3200+ kostar 3799 kr inkl. moms (datorbutiken). Och hoppet ner till 3000+ är rätt stort, nämligen ca 1300 kr för de sista "200+".

Om jag ska ta ditt prisexempel och lägga på lika mycket som du lade på så kommer alltså en Athon 64-3400 kosta runt 4-6000 kr.

Om AMD gör som de och Intel m.fl. brukar göra så kommer ju den snabbaste processorn kosta mycket medans den näst snabbaste eller ett snäpp under den är de prisvärda processorerna. Ska man översätta detta till intel språk så blir det ju inte särskilt ekonomiskt att betala 3500 kr för 200 mHz som det brukar vara när intel släpper nya processorer.
Följer Athlon64 dagens priser så kommer ju den näst snabbaste kosta 2-4000 kr...
Men eftersom det här är nåt helt nytt så kanske dom kommer med en helt annan prissättning för att bli hemmastadda på marknaden.

Jag vet inte vad priset kommer att hamna på, det kan man bara gissa sig till.

Citat:

Sen kräver 64-bitar dubbelt så mycket RAM.
Dessutom får man vänta tills 2004 på ett dyrt Windows XP 64.

Varför behöver man dubbelt så mycket RAM?
Har du missat att Athlon 64 klarar av 32 bitars applikationer? Det är en liten detalj som innebär att man kan köra nuvarande Windows XP, 2k eller allt som intels P4or gör..

Säger inte att du har fel ang. ram minnet eftersom jag inte vet något om det. Men jag tycker att det känns som väldigt mycket här är rent skitsnack. Jag försöker i alla fall hålla mig till saker som jag vet nåt om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vart fan hittade du en XP för 5682 kronor? 3799 kostar den hos datorbutiken. Den dyraste affären på buggy yar inte ens ut så mycket pengar för en XP. Du tittar alltså i fel ände i tabellen, och om du inte ens kan läsa i en mycket simpel tabell så borde du absolut inte diskutera så avancerade saker som mikroprocessorer. Men men, som jag har sagt tidigare. Kärlek kan även få den smartaste personen att framstå som ett pucko.

Källa: http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Athlon+XP+3200%2B+%22Barto...

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Han kanske kollar halvår gamla AMD priser och prestationer och prestationerna från Intel 1år framåt och priser 1,5år framåt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Även om den skulle kosta 8000 kr så är det ju billigt mot när Intel släpper nya produkter. Då brukar de kosta uppemot 8000 kr. Och då är det inget nytt (som ex. 64 bitar) utan då är det bara en ny processor i en gammal serie..

SVAR: Kostar den 8000kr så blir det inga stora försäljningsvolymer, men det är väl kanske tanken eftersom man inte klarar av att producera stora volymer.

Är den dubbelt så dyr att tillverka?

SVAR: Den är mer än dubbelt så dyr att tillverka pga den är gigantisk, mer än dubbelt så stor som en XP. Die surface XP 80 mm², Hammer 1Mb cache 193 mm². Hammer är 141% större alltså ca 2,4 ggr dyrare att tillverka pga 1Mb cache. En tumregel i branchen är att man vill att
Die surface ska vara mindre än 100 mm² annars är det svårt att nå lönsamhet. Detta talar för att Athlon 64 1Mb kommer att vara väldigt dyr tills man går över till 0.09 µm nästa år. Visst blir Athlon 64 med 256Kb cache billig, men snabb blir den inte (en Celeron). Dessutom så har AMD så gammal tillverkningsteknik så att man fortfarande använder Wafer surface (200 mm diameter). Intel har för länge sedan gått över till Wafer surface (300 mm diameter). För Intel kostar det <50$ att tillverka en Northwood, skulle tro att en Hammer 1Mb cache kostar 100-150$ att tillverka, ca 2-3 ggr mer. Prescotts Die surface ligger på <100 mm² pga 0.09 µm tillverkningsteknik.

Även om det skulle vara så (tvivlar) så fördubblar ju inte det priset iaf.., betalar vi bara tillverkningskonstnaderna? knappast..
Eh, vänta nu. Vartifrån fick du att en XP 3200+ kostar 5682 kr ???
Lätt att smutskasta en annan tillverkare om man bara slänger ifrån sig saker. En XP 3200+ kostar 3799 kr inkl. moms (datorbutiken). Och hoppet ner till 3000+ är rätt stort, nämligen ca 1300 kr för de sista "200+".

Om jag ska ta ditt prisexempel och lägga på lika mycket som du lade på så kommer alltså en Athon 64-3400 kosta runt 4-6000 kr.

SVAR: Datorbutiken har ingen XP3200 hemma. (Vägrar handla av Datorbutiken eftersom det tog 6v att leverera en CPU som jag beställt, CPUn var billig när jag beställde, inte när jag fick den) Priset för en XP3200+fläkt+frakt är 3799+199+129=4127kr

Om AMD gör som de och Intel m.fl. brukar göra så kommer ju den snabbaste processorn kosta mycket medans den näst snabbaste eller ett snäpp under den är de prisvärda processorerna. Ska man översätta detta till intel språk så blir det ju inte särskilt ekonomiskt att betala 3500 kr för 200 mHz som det brukar vara när intel släpper nya processorer.
Följer Athlon64 dagens priser så kommer ju den näst snabbaste kosta 2-4000 kr...
Men eftersom det här är nåt helt nytt så kanske dom kommer med en helt annan prissättning för att bli hemmastadda på marknaden.

Jag vet inte vad priset kommer att hamna på, det kan man bara gissa sig till.

Varför behöver man dubbelt så mycket RAM?
Har du missat att Athlon 64 klarar av 32 bitars applikationer? Det är en liten detalj som innebär att man kan köra nuvarande Windows XP, 2k eller allt som intels P4or gör..

SVAR: Läs system kraven hos Microsoft på Windows XP 64. Det är 1024Mb RAM minimum, då brukar det vara det dubbla som gäller i verkligheten. Läs mer på http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/techinfo/planning/te...

Säger inte att du har fel ang. ram minnet eftersom jag inte vet något om det. Men jag tycker att det känns som väldigt mycket här är rent skitsnack. Jag försöker i alla fall hålla mig till saker som jag vet nåt om.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

SVAR: Läs system kraven hos Microsoft på Windows XP 64. Det är 1024Mb RAM minimum, då brukar det vara det dubbla som gäller i verkligheten. Läs mer på http://www.microsoft.com/windowsxp/...iew/details.asp

Som det även skrevs stödjer Athlon64 även 32-bitars applikationer, så det blir inte dyrare än om du köper en Intel-burk. Du verkar FÖR kritisk för en såhär pass revolutionerande processor, och mig spelar det ingen större roll ifall den kostar lika mkt som nuvarande P4:or i motsvarande, AthlonXP är för billig tycker jag just nu iaf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Dom första P4:orna låg på 217mm².
Opteron ligger på 193mm². @ 0.13.
Prescott ligger på 109mm² @ 0.09.
Räkna på det. Krymper du Opteron till 0.09 så blir den mindre än prescott. Ditt stora argument baktänder visst?

Men när P4 har stor kärna är det förståss något bra, då är dom lättare att kyla, när Athlon har det så är det dåligt, för då kommer dom kosta som serverprocessorer.
DU kan ju inte tro på det där själv. Isåfall är du trög.

Och när man räknar priser räknar man inte med frakt och fläkt. Fläkt är individuellt, och frakten blir lägre då man oftast delar upp fraktkostnaden i och med att man köper en hel del annat. Du anstränger dig verkligen för att förvrida saker, bara för att gå på det själv sen.
Och det är inte bara kisel som kostar, i tillverknings kostanden ingår lite mer än bara en av råvarornas pris.

Och 64 bitars grejern är inget man ska bry sig om i början. Man måste inte köra 64 bit läge. Ingen har ju direkt användnig för det den närmsta tiden, det är bara en möjlighet extra.

Om du tycker det är så viktigt att använda 64-bitars delen så kan väl du inte förespråka en 32-bits processor. Eller?

Permalänk