Intels grafikkortsdrivrutin börjar samla in telemetridata

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja jag tillåter alltid datainsamling för produktförbättring.

När det handlar om så komplexa grejer som grafikdrivrutiner och alla tänkbara scenarion de ska fungera i så känns detta t.o.m. väldigt högt prioriterat, och den typen av datainsamling har garanterat bidragit till Nvidias långtida stabilitet och täta drivrutinsuppdateringar.

Folk massproducerar foliehattar över tämligen anonym data som skulle vara nära omöjligt att tolka något livsmönster ur, men har samtidigt inga problem med att hänga ut hela livet med ansiktsbilder i sociala medier, samt öppet berätta om intressen och vanor.

Mycket bra sagt.

Det här har inte med grafikdrivrutiner att göra men lite roligt är det:
Min fru jobbar inom äldreomsorgen och hon har en arbetskamrat som vägrar ta covid-19 vaccin.
Hon är övertygad om att staten skjuter in en gps tracker i axeln på henne så de ska se vart hon är och vad hon gör😂
Sen lägger hon ut hela sitt personliga liv på Facebook😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

E L L E R så vet jag mer än dig, samt har en personlighetstyp som klarar att applicera logik före känslor?
Ja du kan ju fundera på vad Intel kan ha för intresse av att veta hur deras grafikdrivrutiner presterar i olika sammanhang. Där är rimligt att starta tankekedjan. Är det inte uppenbart att de kan vara intresserade av att samla in metadata från vilken typ av innehåll som processas av din webläsare och få en statistik över hur deras grafikdrivrutiner/grafikkort fungerar för deras användare, samt att du personligen är totalt ointressant för Intel att veta någonting om?

Nåja, det du skriver ingjuter inte något större kunskapsintryck när du i ditt tidigare inlägg okritiskt ställer upp på det glättigaste premisser med din användardata. Men visst. Klart att man kan förstå nyttan av telemetridata. Men det är inte där konflikten ligger, utan i spänningen mellan nivåer av påtvingade och i löndom insamlad telemetridata genom tjänster som rimligtvis, och typiskt, varit beskonade detta otyg.

Kopplingen mellan telemetridata och förbättrade tjänster är knappast glasklar, utan är utlämnade till användarens fantasi. Jag håller mig klart skeptisk till fenomenet, då rörelsen inom branschen i första hand tycks handla om att på allehanda kreativa sätt koppla samman användare och enhet i reklam- och övervakningssammanhang. Desto fler tjänster som sammanstrålar med olika nivåer av överlappande användarinformation desto starkare verktyg. På ett sätt som på sikt hotar det fria Internet som många av oss tagit för givet, när övervakningsredskapen blir så sofistikerade och reklamgiftet så allsomfattande att den lilla livsglöden som fortfarande finns släcks.

Det du skriver om individer stämmer inte heller. Industrin har en oemotständlig lustan att samla så mycket personlig information de kan. För att den informationen är lättsåld till de själlösa reklamarna, som inget hellre vill än att kunna lägga fram och eliminera innehåll efter så individuella profiler som möjligt. Intel kommer inte få sådan makt genom att läsa av webläsartrafik, men de bidrar till detta perverterade system.

Skrivet av Matsamoto:

Mycket bra sagt.

Det här har inte med grafikdrivrutiner att göra men lite roligt är det:
Min fru jobbar inom äldreomsorgen och hon har en arbetskamrat som vägrar ta covid-19 vaccin.
Hon är övertygad om att staten skjuter in en gps tracker i axeln på henne så de ska se vart hon är och vad hon gör😂
Sen lägger hon ut hela sitt personliga liv på Facebook😂

Konflikten här är ju inte informationen i sig, utan i vilken grad den är frivillig att dela med sig av. Att hon väljer att dela med sig av sitt liv, med en viss möjlighet att ta tillbaka informationen, är ju annat än att ha en övervakare över sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja du kan ju fundera på vad Intel kan ha för intresse av att veta hur deras grafikdrivrutiner presterar i olika sammanhang. Där är rimligt att starta tankekedjan. Är det inte uppenbart att de kan vara intresserade av att samla in metadata från vilken typ av innehåll som processas av din webläsare och få en statistik över hur deras grafikdrivrutiner/grafikkort fungerar för deras användare, samt att du personligen är totalt ointressant för Intel att veta någonting om?

Det var det dummaste argument jag någonsin hört för att rättfärdiga datainsamling. Intel kan själv testa de stora websiternas prestanda in house med deras drivrutiner. De behöver inte lusläsa användarnas Internet historik för det. Var inte så naiv. Inte tror du väl heller på att du nödvändigtvis gör en bra deal när du köper en produkt för 14.999:- på "rea" som det står har kostat 28.999:- tidigare.

Permalänk
Medlem

Detta är uselt av intel att smyga in i en drivrutin.

Så här anser jag att det borde fungera.
Datainsamling ska vara valbart och alla ska kunna avstå, det ska även vara ett aktivt val alltså det får aldrig vara ifyllt som standard val (ej ikryssat).
Det ska även framgå tydligt och kortfattat exakt vad som efterfrågas samt till vad och hur insamlad data används med %-böter av företaget/koncernens totala omsättning om data används eller samlas in för annat.
Det ska inte vara tillåtet att förleda användare att de bidrar till någon produktförbättring utan i sammanfattade beskrivningen till det aktiva valet ska även annan användning framgå i klartext, av utrymmesskäl kanske text som "produktförbättring" bör bytas mot att "vi säljer/delar informationen med tredjepart".
Det bör inte heller vara tillåtet att samla in data från barns användande då de varken är straffmyndiga eller myndiga.
Appar samlar in mycket onödig data om användare och här behövs tydligare styrning samt begränsning av delande till tredjepart t.ex via analystjänster, spårare eller profileringstjänster mm, även här bör datainsamling vara avstängt som standard och kräva ett aktivt val och appen ska fungera även utan valet.
Appar ska inte tillåtas samla in mer information/data än nödvändigt för funktionerna appen erbjuder, det bör även framgå tydligare till vad information/data används till t.ex till vilken funktion och hur används dina kontakter, mikrofon, kamera osv istället för svepande generella beskrivningar.
Reklam i appars gratisversioner ser jag inget problem med så länge det framgår tydligt samt att dataintegritet garanteras, det finns ofta betalversioner utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Garanterat inte relevant. Om du ska debugga ett problem med grafikdrivrutinen så kommer du behöva återupprepa vad det var som hände när drivrutinen kraschade. ...

Skrivet av Ozzed:

Hur kan man veta vilken typ av webbsida en webbsida är om man inte vet vilken adress den har?

KAD, det är nog inte så mycket en fråga om att rätta direkta buggar som att optimera prestandan på ungefär samma sätt som man optimerar inställningarna till nya spel som förväntas sälja bra.
Jag är inte helt insatt, men kan tänka mig att drivrutinerna vet om de ska visa film (i specifik kodning/format), visa stillbild (kodning/format) eller generera 3D. Då spelar exakt webbsida och innehåll ingen roll när det bara är fördelningen mellan de olika aktiviteterna som är intressant för att prioritera arbetet med optimering av drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att intel förvandlar sina drivrutiner till spyware/malware. Det är något man förväntar sig från scammer-mjukvara inte drivrutiner från ett stort känt hårdvaruföretag. Man undrar vad som händer i huvudet på personerna som tyckte det var en bra ide hos Intel.

Jobbigt för företag och myndigheter att behöva undvika datorer med Intel-grafik för att slippa att datorn stjäl affärshemligheter eller känslig information.

Grattis AMD och Apple!

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

E L L E R så vet jag mer än dig, samt har en personlighetstyp som klarar att applicera logik före känslor?

E L L E R så vet du mindre än honom och är godtrogen?

Jag har jobbat för företag som samlade in en hel del anonymiserad information. När man har tillräckligt många anonymiserade detaljer så är inte informationen så väldigt anonym längre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Tråkigt att intel förvandlar sina drivrutiner till spyware/malware. Det är något man förväntar sig från scammer-mjukvara inte drivrutiner från ett stort känt hårdvaruföretag. Man undrar vad som händer i huvudet på personerna som tyckte det var en bra ide hos Intel.

Jobbigt för företag och myndigheter att behöva undvika datorer med Intel-grafik för att slippa att datorn stjäl affärshemligheter eller känslig information.

Grattis AMD och Apple!

när jag läste artikeln så var: "jag minns en tid då detta klassades som spyware", det första jag tänkte på också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Mycket bra sagt.

Det här har inte med grafikdrivrutiner att göra men lite roligt är det:
Min fru jobbar inom äldreomsorgen och hon har en arbetskamrat som vägrar ta covid-19 vaccin.
Hon är övertygad om att staten skjuter in en gps tracker i axeln på henne så de ska se vart hon är och vad hon gör😂
Sen lägger hon ut hela sitt personliga liv på Facebook😂

Du har 100 % rätt, det har inte med grafikdrivrutiner att göra.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man tappar kaffekoppen när man tänker på att man har köpt datorer från ett företag som heter "Intel" och man förstår innebörden av deras namn.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är nästan så man tappar kaffekoppen när man tänker på att man har köpt datorer från ett företag som heter "Intel" och man förstår innebörden av deras namn.

Namnet är även passande med tanke på Downfall-buggen, även om informationen sprids åt fel håll där.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt blir drivrutinerna bättre av att föra statistik över vad du surfar på ?
Troligen så kommer dom göra som google och vips så har du personlig reklam som följer dig överallt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Intel kan själv testa de stora websiternas prestanda in house med deras drivrutiner.

Intel kan omöjligt testa alla de förekommande hårdvarukombinationerna, nej.

Skrivet av Omnious:

De behöver inte lusläsa användarnas Internet historik för det.

Och det gör de ju med största sannolikhet inte heller eftersom det blir orimligt mycket info att hantera i jämförelse med den relevanta statistiken de är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel kan omöjligt testa alla de förekommande hårdvarukombinationerna, nej.

Och det gör de ju med största sannolikhet inte heller eftersom det blir orimligt mycket info att hantera i jämförelse med den relevanta statistiken de är ute efter.

Det är inte relevant att testa alla hårdvarukombinationer. Obskyra och udda kombinationer är inte värt att spendera resurser på att optimera för eftersom de representerar en så liten användardel. När en produkt är end of life är det ingen som bryr sig om att optimera för dem länge om du inte har märkt det redan. Så egentligen finns det inte så många kombinationer som du tror.

Det finns inget som heter orimligt mycket data att sålla igenom med AI assisterade algoritmer. Tiden där enskilda utvecklare satt och kollade igenom telemetriloggarna för hand är över. När företag liabilitetsskyddar sig med invecklade terms of service avtal som kräver jurister att tyda skall man vara jäkligt försiktig till syftet med telemetri insamlingen. För rätt var det är finns där en klausul som ger dem carte blanche att göra vad de vill, och när pengar är involverade kan man vara säker på att skruplera ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Som jag tolkar din fråga handlar den om i vilken utsträckning jag är äkta i min övertygelse och handling själv, i jakt på att finna svackor som skulle ta udden av mitt svar till Sveklockarn.

Hela industrin av användardata är en skymf, och kommer sig ur en teknikoptimistisk kultur där teknikförändringar sker skyndsamt och där all reflektion och lagstiftning sker så sent att den saknar betydelse. Utan drakoniska regler lever teknikbranschen rövare, då de i stor utsträckning saknar förmåga till etiskt tänkande.

Att Sverige landat i många teknokratiska lösningar som rätt obesvärat implementeras som både ger övervakningspotential och sänker samhällets robusthet är något som allt för lite reflekteras kring - annat än för de stunder telenätet ligger nere. Att verka för stabilitet och långsiktighet är en konservativ tanke som inte ges mycket kärlek, och som länge betraktats som bakåtsträvande och misstänkt.

Men för att gå från det allmänna till det lilla. Jag använder reklamblockerare, skaffar inte butiksmedlemsskap, betalar med kontanter i viss utsträckning, deltar inte i opinions- eller statistiska undersökningar och är återhållsam med vilka tjänster jag använder genom telefonen. Som man brukar säga, att göra sig fri kostar allt man har. Så långt är jag, uppenbarligen, inte beredd att gå - men det vore fånigt att kräva total dygdighet för att få tillåtelse att kritisera andra.

Du skriver 'provocerande' och antyder sveklockarn är naiv. Det ger ingen udd till ditt inlägg utan visar på att någon bör plockas ned från sin höga häst. Det ÄR provocerande, annars hade jag aldrig brytt mig om ditt inlägg.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hur kan du lägga skatteverket i samma korg som de övriga?
Medlemskap i butiker är ju synnerligen valbara? Medlemskap = datainsamling, går inte att separera eftersom det är hela syftet med medlemskapet.

Det är exempel på övervakning/datainsamling/gör person till statistik som inte går att välja bort, precis som jag nämner i inlägget, kanske otydligt. Sen att lägga i samma korg eller inte gör du, inte jag. Undrade bara hur någon förhåller sig till övervakning/datainsamling i allmänhet.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Det är exempel på övervakning/datainsamling/gör person till statistik som inte går att välja bort, precis som jag nämner i inlägget, kanske otydligt. Sen att lägga i samma korg eller inte gör du, inte jag. Undrade bara hur någon förhåller sig till övervakning/datainsamling i allmänhet.

Du nämner dem tillsammans = lägga dem i samma korg.
Skatteverket har allt rätt att dra ut data från dig, det kan du tycka vad du vill om

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du nämner dem tillsammans = lägga dem i samma korg.
Skatteverket har allt rätt att dra ut data från dig, det kan du tycka vad du vill om

Wow. Upplysande. Verkligen. Imponerande slutsats. Tror vi släpper det där.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Wow. Upplysande. Verkligen. Imponerande slutsats. Tror vi släpper det där.

Ingen orsak, är glad att kunna hjälpa till när folk har otur i sitt tänkande

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Du skriver 'provocerande' och antyder sveklockarn är naiv. Det ger ingen udd till ditt inlägg utan visar på att någon bör plockas ned från sin höga häst. Det ÄR provocerande, annars hade jag aldrig brytt mig om ditt inlägg.

Jag förstår inte vad du menar. Tycker du det är provocerande att jag skriver att det Sveklockarn skrev var provocerande? Vems höga häst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte vad du menar. Tycker du det är provocerande att jag skriver att det Sveklockarn skrev var provocerande? Vems höga häst?

Första meningen i ditt första inlägg denna tråden:

"Det finns något provocerande naivt i det du skriver."

Antyder att du menar den du svarade är naiv = din höga häst. Eller så är det dåligt formulerat/misstolkat av mig.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Här vore ett bra tillägg till artikeln om det även ingick info om hur man inaktiverar det, då en del säkert kan vara intresserade av detta. Åtminstone en länk till någonstans där detta beskrivs.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Du har 100 % rätt, det har inte med grafikdrivrutiner att göra.

Jag spann vidare på ett inlägg om foliehattar och telemetridata.
Och försökte göra det på ett lite roligt och personligt sätt.

Vad tillför du själv till ämnet?

Permalänk
Medlem

Såg det direkt när jag uppdaterade drivrutinen (det är förresten de senaste 2 som har haft det, inte bara allra senaste).
Hade det bara varit hård och mjukvara hade jag sagt ja, det ser jag som relevant information men vid mitt surfande drar jag gränsen.

Liten eloge får jag ge till att det var tydligt med att de loggade surfande och det var enkelt att säga nej. Det var inte på av default utan en tydlig Ja/Nej fråga om du ville delta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja jag tillåter alltid datainsamling för produktförbättring.

När det handlar om så komplexa grejer som grafikdrivrutiner och alla tänkbara scenarion de ska fungera i så känns detta t.o.m. väldigt högt prioriterat, och den typen av datainsamling har garanterat bidragit till Nvidias långtida stabilitet och täta drivrutinsuppdateringar.

Folk massproducerar foliehattar över tämligen anonym data som skulle vara nära omöjligt att tolka något livsmönster ur, men har samtidigt inga problem med att hänga ut hela livet med ansiktsbilder i sociala medier, samt öppet berätta om intressen och vanor.

Ditt argument faller dock på en sak, folk delar inte allt dom gör på facebook, folk delar det dom vill för att rita upp den bilden dom vill att folk ska se.

Med andra ord är sociala medie profilen i många fall inte så värst realistisk

Grejen här är att folk vet vad dom lägger upp, det dom inte vet är vad folk samlar om en och vad dom gör med det.

Så lite äpplen och päron

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ditt argument faller dock på en sak, folk delar inte allt dom gör på facebook, folk delar det dom vill för att rita upp den bilden dom vill att folk ska se.

Med andra ord är sociala medie profilen i många fall inte så värst realistisk

Grejen här är att folk vet vad dom lägger upp, det dom inte vet är vad folk samlar om en och vad dom gör med det.

Så lite äpplen och päron

Titta på alla medvetna och omedvetna taggningar av folk i samband med olika sociala aktiviteter som knyter dem till en fysisk plats, tidpunkt och intresse. Den viktiga skillnaden mellan meta-data insamlade via en bakgrundsaktivitet som ingen utomstående har direkt tillgång till, respektive något som inte kräver mer än ett konto som vem som helst kan skaffa och sedan visa information som t.ex. går att använda för att ta reda på var någon bor, när de troligen är hemma osv.

Det är så otroligt lätt att få fram information om folk idag tack vare sociala medier om man behärskar sätten att söka fram informationen på, och det är uteslutande på information som personerna ifråga själva någon gång lagt upp eller delat med sig av! Jag letar regelbundet fram identiteterna på misstänkta brottslingar ur den lilla information man får ur medierubriker på just det sättet.

Det blir som sagt väldigt komiskt att observera folks paranoia över insamlad meta-data i Windows-miljön ur det perspektivet. Folk är paranoida över helt fel data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nåja, det du skriver ingjuter inte något större kunskapsintryck när du i ditt tidigare inlägg okritiskt ställer upp på det glättigaste premisser med din användardata. Men visst. Klart att man kan förstå nyttan av telemetridata. Men det är inte där konflikten ligger, utan i spänningen mellan nivåer av påtvingade och i löndom insamlad telemetridata genom tjänster som rimligtvis, och typiskt, varit beskonade detta otyg.

Kopplingen mellan telemetridata och förbättrade tjänster är knappast glasklar, utan är utlämnade till användarens fantasi. Jag håller mig klart skeptisk till fenomenet, då rörelsen inom branschen i första hand tycks handla om att på allehanda kreativa sätt koppla samman användare och enhet i reklam- och övervakningssammanhang. Desto fler tjänster som sammanstrålar med olika nivåer av överlappande användarinformation desto starkare verktyg. På ett sätt som på sikt hotar det fria Internet som många av oss tagit för givet, när övervakningsredskapen blir så sofistikerade och reklamgiftet så allsomfattande att den lilla livsglöden som fortfarande finns släcks.

Det du skriver om individer stämmer inte heller. Industrin har en oemotständlig lustan att samla så mycket personlig information de kan. För att den informationen är lättsåld till de själlösa reklamarna, som inget hellre vill än att kunna lägga fram och eliminera innehåll efter så individuella profiler som möjligt. Intel kommer inte få sådan makt genom att läsa av webläsartrafik, men de bidrar till detta perverterade system.

Konflikten här är ju inte informationen i sig, utan i vilken grad den är frivillig att dela med sig av. Att hon väljer att dela med sig av sitt liv, med en viss möjlighet att ta tillbaka informationen, är ju annat än att ha en övervakare över sig.

Kan ju vara läge att kolla:
https://amiunique.org/fingerprint

Jag fick:
Yes! You are unique among the 2003796 fingerprints in our entire dataset.

Så jag kan känna mig spårad utan ytterligare telemtri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju vara läge att kolla:
https://amiunique.org/fingerprint

Jag fick:
Yes! You are unique among the 2003796 fingerprints in our entire dataset.

Så jag kan känna mig spårad utan ytterligare telemtri.

Är inte poängen med fingerprinting att man vill se ut som alla andra. Om man är unik kan de ju spåra dig genom att du inte ser ut som någon annan alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte poängen med fingerprinting att man vill se ut som alla andra. Om man är unik kan de ju spåra dig genom att du inte ser ut som någon annan alls

Jo, det är klart att man vill vara som alla andra, men med så många parametrar som går att testa så är det svårt att vara som alla andra... Detta illustrerar ju att med tillräckligt många anonyma parametrar så är man inte anonym längre.