Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hur länge har din TV varit igång?

Under lunchen började vi diskutera inbränning i OLED-skärmar av olika slag och det konstaterades att det krävs en hel del ansträngning för att inbränning ska ske. Men med diskussionen blev undertecknad upplyst om att det är möjligt att via TV:ns inställningar se hur länge TV:n varit igång.

Så av ren nyfikenhet startar vi tråd om just detta och frågeställningen är kort och gott Hur länge har din TV varit igång?

Hur man får denna siffra skiljer sig mellan tillverkare, men med hjälp av Google kan du få en guide om hur du tar fram siffran. Via LG-apparater går det att få fram siffran via inställningsmenyn, men hos Samsung behöver du frammana service-menyn för att se hur länge apparaten varit igång. Google är din vän, som sagt.

Nedan finner du mall du kan använda

Tillverkare:
Modell:
Paneltyp:
Tid:
Inbränning: Ja/nej

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Samsung
Modell: Någon Ultra Slim LED variant
Paneltyp: LED
Tid: Många, många år
Inbränning: nej men man kan se som små dioder som lyser vitt i kanterna av skärmen.

Inte riktigt orkat brytt mig då den endast använda för typ barnprogram osv när vi äter frukost eller nåt

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Philips
Modell: Gammal (edit: grävde fram orderbekräftelsen - 42PFL3606)
Paneltyp: TN?
Tid: 17 827 timmar
Inbränning: nej

För att hitta serviceläge: var i TV-kanalsläge. Tryck 062596 + OK (eller Menu/Info/Status-knapp)
Urgammal TV, gav 3333 kronor på Elgiganten för säkert mer än 10 år sedan (den då billigaste 42" med full-HD, skulle ha för fultittande, hade projektor för fintittande. Edit: Grävde fram orderbekräftelsen, köpt 2011-10-22)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vardagsrum
Tillverkare: SONY
Modell: XR-77A80J
Paneltyp: OLED
Tid: Min fru startar den på morgonen och sedan står den på.. (hittade inget under status, kanske måste in i nån servicemeny och google var inte min vän just nu) ett överslag ger ca 3000 timmar
Inbränning: Nej

SovrumsTV:
Tillverkare: LG
Modell: 55B7VZ
Paneltyp: OLED
Tid: Hittar inte på denna heller.. webOS 3.9 och kommer inte åt serviceläget, ett överslag ger ca 5000 timmar
Inbränning: Ja! Nyhetsmorgons gamla jävla sol (FUCK YOU TV4!)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tillverkare: LG
Modell: CX
Paneltyp: OLED
Tid: Ingen aning(orkar inte försöka ta mig in i service-menyn) men den är inköpt under BF-20 och är på i snitt 2h om dagen, så mellan 1300-1600h på den just nu gissar jag.
Inbränning:Nej

Ganska varierande material som körs på den men inga problem än så länge. Får väl se hur den ser ut om 2-3 år(Starfield släpps ju snart och då kommer timmarna flyga iväg).

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Philips
Modell: OLED706
Paneltyp: OLED
Tid: 3100h
Inbränning: Nej

Info hittas genom att trycka 123654 (inte servicemenyn) och sedan scrolla ner några sidor.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Var hittar man på en LG OLED CX hur länge den har varit igång? "inställningsmenyn" säger inte så mycket.

Nedan finner du mall du kan använda

Tillverkare: LG
Modell: OLED65CX6LA
Paneltyp: OLED
Tid: Vet ej
Inbränning: nej (reservation för mild grön-röd färgblindhet, jag ser exemplevis inte när TVn får grönare ton p.g.a utslitning, som andra gör)

Permalänk

Tillverkare: Philips
Modell: 65PML9506/12
Paneltyp: MiniLED
Tid: 5529h
Inbränning: Nej

Permalänk
Medlem

Tillverkare:LG
Modell: C2 42"
Paneltyp: OLED
Tid: ~13 timmar per dag i ca 9 månader. (Hittar ej något i någon meny om tid)
Inbränning: Nej

Använder denna som datorskärm, Inget som syns i tester alls än så länge, har stängt av en del av skyddsfunktionerna men en del är också fortfarande på, ljusstyrka är dock bara 40% då jag inte har behov av mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Tillverkare: Panasonic
Modell: TX-55FZ800E
Paneltyp: OLED
Tid: 3128 timmar
Inbränning: Nej

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon | Deltaco DB-53 | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Tillverkare: LG
Modell: 55" B7
Paneltyp: OLED
Tid: 9237 timmar, så genomsnitt typ 6h om dagen (köpt beggad, så vet inte när exakta inköpsdagen är). Används till film, serier, Youtube, random datoranvändande, Blender o spel.
Inbränning: Vid rena testbilder så ser jag lite på röda o helrosa skärm, men vid vanlig använding syns det nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Under lunchen började vi diskutera inbränning i OLED-skärmar av olika slag och det konstaterades att det krävs en hel del ansträngning för att inbränning ska ske. Men med diskussionen blev undertecknad upplyst om att det är möjligt att via TV:ns inställningar se hur länge TV:n varit igång.

Så av ren nyfikenhet startar vi tråd om just detta och frågeställningen är kort och gott Hur länge har din TV varit igång?

Hur man får denna siffra skiljer sig mellan tillverkare, men med hjälp av Google kan du få en guide om hur du tar fram siffran. Via LG-apparater går det att få fram siffran via inställningsmenyn, men hos Samsung behöver du frammana service-menyn för att se hur länge apparaten varit igång. Google är din vän, som sagt.

Nedan finner du mall du kan använda

Tillverkare:
Modell:
Paneltyp:
Tid:
Inbränning: Ja/nej

När det kommer till LG, så vad jag läst mig till, har dom blockat detta för alla EU enheter i C1 & C2 modellerna.
Fråga mig inte varför. Testade på min relativt nya LG OLED C2 (OLED55C24LA) men den menyn är borttagen enligt alla guider som finns på google.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Tillverkare: LG
Modell: CX 77
Paneltyp:OLED
Tid: uppskattat ca 3700 timmar
Inbränning: Nej

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Samma problem med info för LG CX-modellerna. Där finns ingen screen time information under "information" som guider visar har denna extrarad på amerikanska modeller.

Jag har använt min LG CX extremt mycket sen 29 november 2020 då jag köpte en 55 tums oled på black Friday (eller Cyber Monday vet ej vilket9.
Den är huvudskärm, kort och gott!
Tippar i genomsnitt i alla fall 8 timmar per dag, troligen mer (om man räknar in att jobbdagar går bort då jag jobbar 12-timmarspass plus pendling).
(8*365*)2+(8*223)= 7624 timmar onscreen time.
Inga burn ins överhuvudtaget.
Kör bara med Screenshift på. Logo Luminance Adjustment LOW och låter pixel refreshern göra sitt då jag stänger av TV:n nattetid.
Har OLED light satt till fullt.
Låter Taskbaren auto-hideas.
Har ingen bild på skrivbortdet, dvs det är helt svart.
Har tagit bort bocken för "show icons" på skrivbordet (dvs inga ikoner visas på skrivbordet).
Körde typ ett år med Firefox i helskärmsläge för att inte ständigt ha adressrad, flikar mm ständigt uppe. I Firefox blir det då som att dom döljs precis som taskbaren och man får upp dom igen bara geom att hovra med musen.
Återgick till Chrome då jag tröttnade på Firefox och har sen dess inte kört i helskärmsläge (pga att Chrome inte har "hoovra" för att få fram adressrad/tabs mm om man går in i helskärmsläge)
Kör dock mörka teman rätt igenom både för Chrome och Windows. Så tex Chrome adressfält/flikar mm längst upp går i en mycket mörkblå nyans.
Har korta "vilotider" innan skärmen automatiskt stängs av också.

Har dock till och från haft andra icke-inbränningsrelaterade problem med att det till och från blir en vertikal linje som dyker upp.
Avhjälps med att köra pixel refresher manuellt. (konstigt nog fixar inte det automatiska det).
Men det är något som är välkänt kan hända med LG:s Oled-modeller, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Frågan var..
"Hur länge har din TV varit igång?"

I de flesta av inläggen skrivs det, Ingen aning...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Finns också den här gamla tråden där ni kan posta bilder om ni orkar:
#19845671

Min 77B1 har ingen inbränning än vad jag sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Frågan var..
"Hur länge har din TV varit igång?"

I de flesta av inläggen skrivs det, Ingen aning...

De flesta sitter på LG OLEDs och de kan inte visa antalet timmar utan servicemenyn i EU.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag är "old school", hade CRT TV på den tiden det begav sig
Vart uppfostrad med att "det är högspänning baktill i TVn därför bör man dra ut sladden till TVn över natten".
Detta beteende har hängt kvar, sitter i muskelminnet kan man säga

PS
På den gamla goda tiden rekommenderades man även att dra ut antennsladden vid åskväder
DS

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen OLED-tv så hade inte förväntat mig inbränningar. Använder min tv som datorskärm.

Tillverkare: Samsung (2018)
Modell: UE55NU7105KXXC
Paneltyp: VA
Tid: 12881 h / 536 dagar.
Inbränning: Nej

Var lite irriterande att komma rätt i servicemenyn(Tryck Info -> Settings -> Mute -> Power). Guiderna via Google stämmer inte med menylayouten. Fick bläddra igenom inställningarna under SVC för att till slut hitta rätt uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Frågan var..
"Hur länge har din TV varit igång?"

I de flesta av inläggen skrivs det, Ingen aning...

Det skrivs det ju inte. I de flesta inläggen har folk gjort en uppskattning eller listat faktiskt driftstid. Är ett fåtal som skrivit att dom inte har en aning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Philips
Modell: 65PUS8204/12
Paneltyp: IPS
Tid: 3089hr
Inbränning: Nej

Edit: Hitta tiden för hur länge den varit påslagen i CSM menyn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Philips
Modell: 65PUS8204/12
Paneltyp:
Tid: 15291hr
Inbränning: Nej

Använder TVn främst som datorskärm film, spel osv.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Tillverkare:Samsung
Modell:RU7105 75"
Paneltyp: VA Panel 2019 75" Type 75A6AU0NN
Tid: 19748 timmar, 1464 dagar, snitt 13T 48M daglig användning.
Inbränning: Nja / Edgelit leds är lite brända nu så man kan se några gula suddiga spridningar från ljusen här och där.

Oof, jag har använd min TV som monitor så, ja det blir att den står på hela tiden direkt efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Det krävs en servicefjärr för att komma åt menyn på europeiska LG-TV-apparater.
Jag har denna: https://www.amazon.se/gp/product/B07MMPTW4Z/

Tillverkare: LG
Modell: CX65
Paneltyp: OLED
Tid: 1599 timmar
Inbränning: Nej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av psp123:

Det krävs en servicefjärr för att komma åt menyn på europeiska LG-TV-apparater.
Jag har denna: https://www.amazon.se/gp/product/B07MMPTW4Z/

Tillverkare: LG
Modell: CX65
Paneltyp: OLED
Tid: 1599 timmar
Inbränning: Nej

Går med ett program också:
https://github.com/Maassoft/ColorControl/releases/tag/v9.6.3....
Instruktioner:
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sbords/how_to_a...

Stoppa gärna i första posten @Enviro ^^^

Tillverkare: LG
Modell: 55B7V
Paneltyp: OLED
Tid: 9744 timmar / 406 dygn
Inbränning: Nej

Inbränning är en myt, precis som torrland.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det går också bra att få fram servicemenyn på LG med appen LG Service Remote Control om man har en telefon med IR blaster. Har en gammal galaxy S6 som har det.

Tillverkare: LG
Modell: 48CX
Paneltyp: OLED
Tid: 7225 timmar sedan 21-02-02
Inbränning: Japp, windows taskbar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Sony
Modell: KDL-50w805b
Paneltyp: LCD
Tid: 46624 TV-timmar, 3423 uppstarter/omstarter, 47131 LCD-panel timmar
Inbränning: Nej

Med TV'n anstängd tryck: i+, 5, Volym Ner, Power, i snabb följd efter varandra.

TV'n rapporterar tre olika siffror. (Enligt ett forum så är det följande)
"TV upptid" - "antal uppstarter/omstarter" - "LCD panelens upptid"

Ingen aning om det stämmer men det är dessa siffror som visades på skärmen.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Tillverkare: Philips
Modell: Något
Paneltyp: LED?
Tid: 7+ år
Inbränning: Nope

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tillverkare:Samsung
Modell:RU7105 75"
Paneltyp: VA Panel 2019 75" Type 75A6AU0NN
Tid: 19748 timmar, 1464 dagar, snitt 13T 48M daglig användning.
Inbränning: Nja / Edgelit leds är lite brända nu så man kan se några gula suddiga spridningar från ljusen här och där.

Oof, jag har använd min TV som monitor så, ja det blir att den står på hela tiden direkt efter jobbet.

Där blev det fel med dagar va? 19748 timmar är 822 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Där blev det fel med dagar va? 19748 timmar är 822 dagar.

Nejdå, 1464 dagar, snitt 13T 48M daglig användning!

"översatt: Jag köpte teven för 1464 dagar sen, snittlig circa 13.48 timmar dagligen".
Hoppas det blir lättare att förstå så.

Jag tittar förstås inte på teve 24 timmar i dygnet i 800+ dagar
Men jag förstår hur du tänkte, du tänkte säkert att jag hade felräknat antal timmar till dagar teven har kört.