Rtx 3080 2*4k 120hz skärmar

Permalänk

Rtx 3080 2*4k 120hz skärmar

Jag tog precis hem 2 st oled flex 42 tums skärmar.
Kan ett 3080 driva båda dessa i 4k 120hz samtidigt?
Tanken är att arbeta med det och gamea på ena skärmen ibland.

Läste nånstans att output bitraten eller va de heter blir totalt 32gbps * 2, men att rtx 3080 klarar max 60 totalt. Antar att den sänker 10bit till 8bit när den outputar då eller nåt?

Som sagt är inte jätte kunnig när det gäller såna här super tekniska termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Jag tog precis hem 2 st oled flex 42 tums skärmar.
Kan ett 3080 driva båda dessa i 4k 120hz samtidigt?
Tanken är att arbeta med det och gamea på ena skärmen ibland.

Läste nånstans att output bitraten eller va de heter blir totalt 32gbps * 2, men att rtx 3080 klarar max 60 totalt. Antar att den sänker 10bit till 8bit när den outputar då eller nåt?

Som sagt är inte jätte kunnig när det gäller såna här super tekniska termer.

Nej ett 3080 klarar inte att leverera 120hz på två 4k skärmar samtidigt, men om du bara tänker spela på den ena skärmen och använda den andra för surf typ så kommer det att fungera.

Men det beror ju på spel och vilken detaljkvalite du vill uppnå också om det är möjligt med 120hz på spelskärmen.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan köra 120 Hz 4k på två skärmar om du väljer YCbCr420 istället för RGB i färg på Nvidia inställningar. Man märker ingen skillnad alls visuellt. Enda nackdelen är att man inte kan köra HDR.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Det stämmer inte, jag tror inte det finns någon gräns för bandbredden annat än vad de individuella utgångarna klarar. Jag kan i alla fall köra 4K@144Hz (DP) + 4K@60Hz (DP) + 4K@120Hz (HDMI) samtidigt på mitt RTX 3070 (med 8-bit färg).

Den enda gränsen för vad du kan koppla in totalt är vad jag vet att 3000-serien är begränsad till fyra skärmar.

Tillägg: Just ja, 4K@144Hz-skärmen kör förstås DSC vid 144Hz, men 120Hz utan DSC fungerar lika bra.

Permalänk

Tack för alla svar verkar som jag kommer kunna använda det på det sättet jag vill då 💯 man kan ju alltid dra av den ena skärmen vid hdr användning. Vill ha 120hz för flytet i Windows oxå men verkar funka ändå. Funkar inte dsc vid 120hz? Isåfall både det inre vara några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Tack för alla svar verkar som jag kommer kunna använda det på det sättet jag vill då 💯 man kan ju alltid dra av den ena skärmen vid hdr användning. Vill ha 120hz för flytet i Windows oxå men verkar funka ändå. Funkar inte dsc vid 120hz? Isåfall både det inre vara några problem?

Min poäng var bara att 4K@144Hz kräver DSC med DP 1.4 medan 4K@120Hz inte behöver det, så 120Hz kan kräva mer bandbredd än 144Hz eftersom 144Hz-läget kör med komprimering.